Någon med erfarenhet att bo nära havet en si så där max 200-300 meter i från. vad har ni för positiva respektive negativa erfarenheter utav de?
 
Massor med erfarenheter, och det enda negativa i ditt fall är att det är 100-200m för långt ifrån havet .
 
vi kommer att ha ca 150 meter till havet
 
150 meter är inte dåligt, nackdelen är väl bara priset på tomten när den ska betalas.

Har själv 300 meter från en av sveriges största badstränder, är ganska nöjd, men 2,1 milj fattigare.
 
här är de sydkusten de gäller
 
Fina bilder på tomten, smakar det så kostar det. Min erfarenhet är nog att många bygger för dyra hus på dåliga tomter. Kul med en riktigt fin tomt.

Fint hus, men för lite fönster och en aning för traditionellt för min smak.
 
jaha men smaken är som baken delad
jag är iaf jätte nöjd
 
Min tomt ligger knappt 1 mil norr om Halmstad.
 
min ligger nära sveriges sydspets
 
kalle-kalle skrev:
Någon med erfarenhet att bo nära havet en si så där max 200-300 meter i från. vad har ni för positiva respektive negativa erfarenheter utav de?
135 m från östersjökusten. Erfarenhet: nybyggt mindre stenhus. Vinterstormarna märks inte ett dyft när man är inomhus - trots att jag har stora fönsterpartier. Önskvärt vore större takpartier vid trädäck/uteplatser/entré så att regn och vind ger mer skydd. Bygger du kustnära kommer du alltid att tampas med vind, alla säsonger. Kan du taklägga från garage/carport till entrén vore det ännu bättre. Inte tak alltför högt upp - det blåser horisontellt på vintern.

Ytterligare erfarenhet: vintern är underbar när det är full storm ;) så snåla inte på maxistora utsiktsfönster. På sommaren är allt läckert ivilket fall som helst!
 
Håller med yonna, gillar man konstant vind så ska man bo nära havet. Dessutom får man räkna med mer underhåll av allt, t.ex. fasadmålning. För att inte tala om att bilen rostar p.g.a. allt salt i luften :).
 
Fasaden tar lite mer stryk, men det är mest för att det blåser mer. Salthalten i Östersjön påverkar inte nämnvärt att det rostar mer, snarare är det just vind och fuktighet som gör att materiel av alla slag åldras snabbare där.

I trädgården kan man tänka lite annorlunda. Som regel har man en kallare vår, men mycket längre höst. Första nattfrosten brukar kunna låta vänta på sig. Därför är sena växter något som brukar lyckas bättre.

De få nackdelar man har med att bo vid havet upphävs mer än väl av den friska luften och doften av salt och tång.
 
W
Fördelar: För många för att skria ner men det jag själv tycker mest om är egen bryga. Det har du ju inte möjlighet till nu men ändå.

Nackdelar: Färgen på trähuset slits nått så överdj--ligt men huset ligger iförsgi närmare havet och helt utan skydd från västan. Fönstrena blir igensaltade totalt vid varje storm eller stark vindar.
 
För- och nackdelar var det som efterfrågades. Jag har bott ca 300 meter från havet, så jag kan delge lite av mina erfarenheter. Fördelarna är väl uppenbara för de flesta; underbar natur, nära till bad. Nackdelarna då? Tja, badet var inte bara för mig utan för 3000 andra, så när det var vackert väder var vägarna helt igenkorkade och det var folk som rände överallt. Naturen var trevlig tre månader av tolv. De övriga nio var det kallt och ruggigt. Vintrarna är otrevligare än om man bor en bit inåt land. Det blåser väldigt mycket. Bilarna rostar. Man fick (borde) putsa fönsterna var fjortonde dag, för de blev helt prickiga av saltet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.