mozart skrev:
Tack för bra svar.
En följdfråga: Vad är minimitjockleken på betongkakan för att den ska bli hållbar? Jag hade tänkt ca 5 cm. Är det tillräckligt?
Om du använder en snabbslipsats, t.ex Ardex A35 eller A35 Mix, så kan du ha den 45mm. Den kräver ingen armering, plus att du kan fortsätta med fuktskydd eller plattsättning redan efter ett dygn. Gjut den på PE folie, lägg ut banor runt väggarna i våg först, dra sedan fallet mot dem, så slipper du flytspacklingen. Produkten är lättarbetad, blandas jordfuktig, lägg ut, komprimera, glätta eller brädriv direkt! Klart!! :)
 
Jag har nu skrivit om texten, men det finns en del frågetecken och luddiga formuleringar i BBV. Jag vill få tag i någon på Byggkeramikrådet och gå igenom de otydligheterna som finns innan jag lägger upp texten. Om de inte har semester i morgon så kommer den nog upp då.
 
Det låter ju kanon, Ardexsmitten. Finns dessa produkter i vanliga byggvaruhus?
 
Jag vet inte var du kan handla Ardex produkterna, men det finns likvärdiga produkter från Finja, Maxit, Lip osv. Beijer och K-Rauta säljer Maxit ABS snabbslipats, men jag har aldrig jobbat med den, men antagligen så är den likvärdig med Ardex. Se till att få tag i produktdatablad och monteringsanvisning på den produkt du väljer, så du får information om eventuell armering, blandningsförhållanden osv.
 
Nu är texten uppdaterad. Hjälp mig gärna om jag har missat någonting. :)
 
Om man lägger ut plast och gjuter på den och tätskiktar på det så är man ju tillbaka med dubbla lager "tätskikt..."
Har funderat i ett par tre år på det här nu för det var så jag gjorde mitt badrum
Iof ska de ju inte bli någon tillskjutande fukt i betongen (träbjälklag / krypgrund) men det känns inte helt rätt...
 
Dubbla tätskikt är inte ett problem i sig. Det är när det kommer fukt mellan dem om det finns fuktkänsligt material där som det kan bli problem.
 
fukt finns det ju kvar i betongen hur länge man än väntar, fuktkänsligt material bör det ju inte finnas i betongen
Hade jag gjort badrummet idag så hade jag inte tagit plast
 
Ja, det finns en viss mänd fukt kvar i betongen alltid. Och den gör ingen skada, även om den hamnar mellan två täta skikt.
 
Lysande inlägg Jon_h.
Något som kan vara värt en kommentar är avståndet för värmeslinga/givare mot vägg, brunn, avstånd mellan slingor etc. Har full förståelse för givarens placering, avstånd mellan slingor MEN att inte dra värmeslinga närmre avlopp har jag ingen förståelse för men kanske är det belastningen på kabeln som ökar om du går för nära avloppet... Som jag resonerar så vill jag ju ha en bra torkeffekt närmare avloppet. Skall säga att jag bara har erfarenhet av Höganäs-systemen... Höganäs förespråkar 20cm till slinga från avlopp i det system jag valde.

Sättlimsfästning av slingor är en riktigt bra kommentar jämfört med de tejper man kan köpa som tenderar att slita med primer...

Men som sagt, lysande inlägg...
 
Tack. :)

Vad gäller montering av värmeslingor så vill jag inte kommentera det närmare, dels för att det egentligen är något som ska göras av elektriker, men framför allt för att man ska följa respektive leverantörs monteringsanvisning. Och de skiljer sig ju en smula åt.
 
jon-h du som verkar ha koll, vet du nåt om vad som gäller målning i våtrum? Vi har idag, mitt i pågående badrumsrenovering fått veta att reglerna ändrats även för målning och att färgleverantörerna inte kan garantera att deras tätskiktslösning är ok.
Tanken i vårt badrum var att låta endast duschhörnet vara kaklat och ha en "tät" duschvägg och resten av väggen målad. Plattisarna skulle fixa fuktspärr i hela rummet men säger nu att dom inte kan göra det utan att alternativet om vi inte vill vänta ut de nya riktlinjerna som enligt Alcro som jag talat med i telefon inte är klara är att helkakla. Vi vill att garanti/försäkringar skall gälla, annars hade man väl kört på ändå. Känner du till något om detta? Tack på förhand!
 
Jag har inte hört någonting om detta. Godkända system hittar du på Målningssystem VA , och det låter väldigt konstigt att man inte skulle kunna använda de idag godkända systemen tills det kommit nya.
 
jon_h: Tack för ditt snabba svar! Jag får försöka forska vidare i morgon... Råkar du veta någon "instans" som kan ge mig definitivt besked så får du gärna tipsa!
Vi vill ju som sagt att garantier och försäkringar skall gälla och om jag inte missuppfattat det helt handlade det väl om att plattisarna inte kunde lämna garanti på sitt arbete (tätskiktet) om dom gjorde som det var tänkt från början.

Känner mig helt snurrig nu och hade nästan önskat att jag fått bekräftat att det faktiskt var så så man bara fick gilla läget och köra på...men samtidigt känns det rätt trist att ta ännu fler oplanerade kostnader....badrumsfärgen var dessutom redan inköpt och kan inte returneras antar jag då den är bruten...
 
Ring till Måleribranschens våtrumskontroll, 0770-939024, och kolla med dem. Jag kan inte tänka mig att du inte skulle kunna använda den färg du har. Först trodde jag att det var någon sammanblandning med de nya reglerna för keramiken, men om du har pratat med Alcro så verkar det ju ligga något i det du hört. Skriv gärna här vad du kommer fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.