Hej, jag bygger ett litet attefallshus på en lastbil och letar efter en taktyp som väger så lite som möjligt.

Taket är av typen pulpettak med en låg vinkel, tanken är att isolera taket med glasull.

lättaste täckmaterialet jag har hittat är vanligt korrigerad plåt, men om det är som jag befarar att man måste ha en plyfa skiva under oavsett så borde vanlig takpapp väga mindre.

förstår att taket blir mindre bärande för vikt desto klenare man bygger det, jag har dock ganska kraftig dimension på reglarna i taket enligt träguiden. Och är fullt med på att ha ett tak man ej kan gå på/som man behöver skotta ofta.

befinner mig också o Stockholmsområdet som inte får särskillt mycket snö.

hoppas någon har något bra knep, som alltid på detta forum :D
 
Du behöver inte ha plyfa utan du kan ha en armerad takduk istället som klarar genomtrampning. Sen kan du ha masonite beams som takstolar.
 
H huggan skrev:
Du behöver inte ha plyfa utan du kan ha en armerad takduk istället som klarar genomtrampning. Sen kan du ha masonite beams som takstolar.

Det låter väldigt bra! Jag kollade runt lite men hade svårt att hitta en underlagsduk som klarade min 3° lutning, dock fanns det vanlig takpapp som klarade detta. Antar att det som skiljer är armeringen du nämner. jag har lite svårt att söka upp bara underlagsduk utan att det blandas in takpapp i resultatet men får leta vidare.

Kollade lite på lättbalkar också, nästan värt, nackdelen jag fann var att minsta dimensionen var 200mm hög mot vanliga reglar 170mm så jag tappar lite i takhöjd och sparar ca 500g/m vilket jag nog får tänka över…
 
Hittade nu denna!


Underlagsduk MATAKI Haloten steel easyfix 3° 1x12m

fanns ganska lättillgängligt. Hur fungerar det hela IOM att den är tät? Jag tänkte ha isolering på insidan av glasull, och sedan en dekorpanel Huntonit 6mm.

antar att när det blir rätt ytterst så måste det ventilera innåt och att man därför ska skippa den åldersbeständiga plasten i taket. Eller tänker jag fel?
 
T Vilgot Småhus skrev:
jag bygger ett litet attefallshus på en lastbil
Nu blev jag nyfiken? Du har inga bilder? Varför på en lastbil?
 
Nu har jag sökt runt lite och frågan är nu om jag kan ta 150mm isolering som vilar på inne panelen. Så att mellan duken och isoleringen får man 20mm luftspalt. Och att detta sedan är öppet mot utomhusluften.
 
Mataki haloten steel easy fix är en ersättare för underlagspapp och kräver undertak. Antingen råspont (vanligast) eller plywood.
Det finns ingen takduk som klarar 3 grader frihängande. Men du kan använda oljehärdad Masonite under plåt. Det funkar direkt på takstol. Skarvar på takstol måste limmas med nån typ av fog, och inga skarvar mellan nock och takfot. 3 grader är i princip ingen lutning, speciellt inte på ett rörligt fordon som kanske inte alltid står plant.
 
D Dublin skrev:
Nu blev jag nyfiken? Du har inga bilder? Varför på en lastbil?
vi valde lastbilen som bostad eftersom jag och min partner snart ska börja plugga och fly hemmet! Att hyra en bostad i Stockholm kändes som mycket pengar ner i sjön och vi var inte så taggade på att sätta oss i skuld med att försöka köpa något.

därför blev det Tiny! Sen det okonventionella valet av lastbil istället för släp var dels för att spara pengar, slipper köpa en dragbil, och att själva bygget är i proportion med våran tid och budget.

Bilder på bygget går att finna på Instagram, Tinyhousetruck_sverige :cool:
 
J Jan_G skrev:
Mataki haloten steel easy fix är en ersättare för underlagspapp och kräver undertak. Antingen råspont (vanligast) eller plywood.
Det finns ingen takduk som klarar 3 grader frihängande. Men du kan använda oljehärdad Masonite under plåt. Det funkar direkt på takstol. Skarvar på takstol måste limmas med nån typ av fog, och inga skarvar mellan nock och takfot. 3 grader är i princip ingen lutning, speciellt inte på ett rörligt fordon som kanske inte alltid står plant.

Kan man istället ta en armerad plastduk?

tanken är också att vi ska plana ut huset när det står stilla, mha olika stöttor.

jag vill som sagt undvika så mycket vikt som möjligt
 
Har kollat runt lite på lättbalkar nu en andra gång och insett att det inte är så dumt. Enda jag har problem med är att hitta någon som säljer dem i Stockholm. Jag kontaktade ett företag och får se om dem återkommer.

I mina sökningar kom jag oundvikligt in på lådbalkar vilket på ett sätt känns lättare, det som var krångligt med dessa är bara dimensioneringen, jag behöver något som kan klara en fri längd på ca 2.5m. För vanligt konstruktionsvirke är detta för takbalkarna 45x220 och för bärlinan 45x170.

Hur kraftig skulle en lådbalk behöva vara?
 
T Vilgot Småhus skrev:
Har kollat runt lite på lättbalkar nu en andra gång och insett att det inte är så dumt. Enda jag har problem med är att hitta någon som säljer dem i Stockholm. Jag kontaktade ett företag och får se om dem återkommer.

I mina sökningar kom jag oundvikligt in på lådbalkar vilket på ett sätt känns lättare, det som var krångligt med dessa är bara dimensioneringen, jag behöver något som kan klara en fri längd på ca 2.5m. För vanligt konstruktionsvirke är detta för takbalkarna 45x220 och för bärlinan 45x170.

Hur kraftig skulle en lådbalk behöva vara?
Om det inte är längre än 2,5m så kan nästan vilket plåtslageri som helst tillverka skräddarsydda.. Men kanske inte mer än 3mm tjockt matrial.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om det inte är längre än 2,5m så kan nästan vilket plåtslageri som helst tillverka skräddarsydda.. Men kanske inte mer än 3mm tjockt matrial.
Menar du balkar då eller själva plåttaket?
 
T Vilgot Småhus skrev:
Menar du balkar då eller själva plåttaket?
Balkar, tak hade jag använt korrigerad aluminium
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
korrigerad
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.