T
Beställde en trapprenovering utan målning eftersom alla snickerier redan var nymålade (supertydligt i mailkonversation och offertgodkännande, så inga konstigheter där). Det dyker upp ett gäng hantverkare och börjar mäta och packa upp sågar osv. Tittar till dem efter ca 45 minuter pga ett möte, då står två målare och spacklar de nymålade snickerierna...

Nu har de försökt åtgärda det genom att tvätta bort spacklet med Ica:s billigaste våtservetter, men det är en hel del ställen med små färgskav och områden som är svagt mattare än övriga. Helhetsintrycket är inte längre "nymålat" på nära håll.

Om vi förutsätter att själva trapprenoveringen blir bra, kan jag ändå hålla inne betalning för att täcka skadorna de orsakat, dvs är det ett fel i tjänsten? Givetvis ska de få en chans att rätta till det på ett godtagbart sätt, så jag utelämnar företagsnamn tills vidare.
 
S
Ja.
 
  • Gilla
Move105
  • Laddar…
Kan dom inte bara måla om allt dom förstört?
 
  • Gilla
Ekan_
  • Laddar…
T
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan dom inte bara måla om allt dom förstört?
De är inte klara än, jag hoppas naturligtvis att de åtgärdar problemen på ett korrekt sätt utan tjafs men förbereder mig för det värsta. Frågan är också hur petig man kan vara, reptilhjärnan vill förstås kräva att de slipar och målar om allt med samma färg istället för att försöka hitta alla små fel (vitt spackel på vit halvmatt färg...) men så fungerar det nog tyvärr inte i verkligheten.
 
wildeside
T tanaris skrev:
De är inte klara än, jag hoppas naturligtvis att de åtgärdar problemen på ett korrekt sätt utan tjafs men förbereder mig för det värsta. Frågan är också hur petig man kan vara, reptilhjärnan vill förstås kräva att de slipar och målar om allt med samma färg istället för att försöka hitta alla små fel (vitt spackel på vit halvmatt färg...) men så fungerar det nog tyvärr inte i verkligheten.
Det åligger väl företaget att återställa till samma skick eller bättre när dom klantat till det.
Du har rätt att hålla den summan du anser att det kostar att ta in en utomstående entreprenör för att åtgärda målningen men du måste ge entreprenören chansen att åtgärda sina misstag.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Det åligger väl företaget att återställa till samma skick eller bättre när dom klantat till det.
Du har rätt att hålla den summan du anser att det kostar att ta in en utomstående entreprenör för att åtgärda målningen men du måste ge entreprenören chansen att åtgärda sina misstag.
Då är det ju lätt att räkna på, bara dra av vad de själva offererade för målningsarbetet från trappbytesofferten :)
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H
Du kan höra med dom som målade trappan om det finns "förbättringsfärg" som du kan använda istället för spackel.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T
H hus520 skrev:
Du kan höra med dom som målade trappan om det finns "förbättringsfärg" som du kan använda istället för spackel.
Problemet är ju att de har spacklat på en massa ställen och sen försökt torka bort det, vilket gör att det är spackelrester kvar i alla fördjupningar. Plus att de, har jag konstaterat nu, både slipat och försökt måla över på en del ställen med en liten pensel. Alltså är det numera en blandning av tidigare målade ytor, färgskav, spackelrester, sandpappersrepor och penselmärken. Vilken färg de målat över med vet jag inte, men det är förmodligen inte samma som innan. Den verkar vara något blankare.
 
  • Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Problemet är ju att de har spacklat på en massa ställen och sen försökt torka bort det, vilket gör att det är spackelrester kvar i alla fördjupningar. Plus att de, har jag konstaterat nu, både slipat och försökt måla över på en del ställen med en liten pensel. Alltså är det numera en blandning av tidigare målade ytor, färgskav, spackelrester, sandpappersrepor och penselmärken. Vilken färg de målat över med vet jag inte, men det är förmodligen inte samma som innan. Den verkar vara något blankare.
Ok, de har varit klantiga och får helt enkelt återställa på ett riktigt sätt! Inget fuskfix skulle jag godkänna iaf. Skulle absolut hålla inne betalning tills allt är ok. Hoppas det går bra.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H
Varför har dom gjort allt detta, vad är det som har hänt?

Är det verkligen målare som har gjort detta?
 
T
H hus520 skrev:
Varför har dom gjort allt detta, vad är det som har hänt?

Är det verkligen målare som har gjort detta?
Tja, de hade vita hantverkarbyxor, då måste de väl vara målare?

Skämt åsido, de kanske är jätteduktiga målare. Felet var att de fick instruktioner (inte av oss) att måla alla snickerier runt trappan. Som redan var nymålade. De hann lägga snickerispackel på en hel del små obetydliga skavanker de hittade innan jag upptäckte vad de höll på med och det är ju tyvärr inte bara att tvätta bort med våtservetter.

Själva beställningen var mycket tydlig, så det borde inte ens ha varit målare på plats. Men fel kan alla göra, så jag hoppas som sagt att det löser sig på ett bra sätt. Vill bara undersöka vilka möjligheter jag har om det inte gör det.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
@
T tanaris skrev:
Beställde en trapprenovering utan målning eftersom alla snickerier redan var nymålade (supertydligt i mailkonversation och offertgodkännande, så inga konstigheter där). Det dyker upp ett gäng hantverkare och börjar mäta och packa upp sågar osv. Tittar till dem efter ca 45 minuter pga ett möte, då står två målare och spacklar de nymålade snickerierna...

Nu har de försökt åtgärda det genom att tvätta bort spacklet med Ica:s billigaste våtservetter, men det är en hel del ställen med små färgskav och områden som är svagt mattare än övriga. Helhetsintrycket är inte längre "nymålat" på nära håll.

Om vi förutsätter att själva trapprenoveringen blir bra, kan jag ändå hålla inne betalning för att täcka skadorna de orsakat, dvs är det ett fel i tjänsten? Givetvis ska de få en chans att rätta till det på ett godtagbart sätt, så jag utelämnar företagsnamn tills vidare.
Vad då "hålla inne" betalningen? Låter som ett litet jobb och de håller fortfarande på? De har väl knappast hunnit fakturera redan? Du är ute efter ett prisavdrag om de inte lyckas åtgärda det som blev fel?
 
Verkar ju konstigt om man måste spackla på massa ställen på grejer som är nymålade?

Antingen var ju det målade inte alls nå vidare eller så har man slagit i på flera ställen och prova laga.

Kanske inte var det smartaste att beställa målning först sen renovera stegen, tvärtom borde du kanske ha gjort, visst slitage / skador är nog svårt att undvika om man ska lägga i nya steg osv
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T
@ @ndreas skrev:
Vad då "hålla inne" betalningen? Låter som ett litet jobb och de håller fortfarande på? De har väl knappast hunnit fakturera redan? Du är ute efter ett prisavdrag om de inte lyckas åtgärda det som blev fel?
Ja, det är inget stort jobb. Nej, jag är inte ute efter ett prisavdrag. Jag vill att snickerierna ska se ut som innan de förstörde ytskiktet på dem. Som sagt, jag hoppas att det löser sig utan att jag behöver hota med att inte betala fakturor eller, i värsta fall, låta ärendet gå genom rättssystemet.
 
T
nino nino skrev:
Verkar ju konstigt om man måste spackla på massa ställen på grejer som är nymålade?

Antingen var ju det målade inte alls nå vidare eller så har man slagit i på flera ställen och prova laga.

Kanske inte var det smartaste att beställa målning först sen renovera stegen, tvärtom borde du kanske ha gjort, visst slitage / skador är nog svårt att undvika om man ska lägga i nya steg osv
Att det finns en del små skavanker kvar i en 50 år gammal trappkonstruktion som målats om flera gånger av tidigare ägare och inte monterats ner och slipats till rent trä innan ommålning är nog ganska normalt. Det var inget som syntes på normalt betraktningsavstånd eller ens nära.

Att det finns risk för islag och andra småskador vid montering av planstegen är jag helt med på, men det är en helt annan sak. Felet här är ju att de påbörjade ett måleriarbete som inte var beställt.

Anledningen till att det målades innan var bland annat att vangstyckena var i bedrövligt skick. De nya skadorna är dock i de flesta fall inte på dem utan på spaljeer och under stegen osv.
 
  • Gilla
Eva52
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.