J javlaandersson skrev:
Har haft samma åkklippare i 13 år
Jag byter olja och slipar knivar 1 gång varje år
Har bytt remmar 1 gång på 13 år

Det verkar som att du snålade när du köpte din åkklippare, och det verkar som att du ska snåla nu
Lycka till
Jag köpte en club cadet 420cc den startar men varvar upp o ner MVH TIBOR Närbild på en Club Cadet 420cc OHV motor med damm och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns som att du behöver flera relativt stora robotar för det om alla ytor skall täckas ?

Tex två st worx Landdroid L2000 ?

Har dock inte egen erfarnhet av så stora ytor eller krånglig terräng (många avskiljningar, lutningar osv)
Tror inte på Worx (om nu inte denna version fått GPS). Utan GPS riskerar batteriet ta slut innan roboten kört den lååånga vägen tillbaka om den bara följer ytter gränsen...
 
hahalj
K KJE skrev:
Det låter lovande,632PC är en av de modellerna vi har kikat på så det är ju roligt att höra att den verkar fungera bra för er, får man fråga hur tomten ser ut? Kuperat eller platt etc? :)
Här är ett litet klipp från när den var ute på sin premiärklippning. Man skulle egentligen först klippt ner gräset till 6 cm, här är det säkert 10 cm eller mer bitvis. Gick bra ändå.

 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Min lilla erfarenhet av att klippa en villatomt är att man inte bara ska titta på hur många kvadratmeter klipparen klarar när man ska välja modell. Hur mycket man behöver överdimensionera beror dessutom på hur komplex tomten är. Finns det mycket buskar, träd och rundade avgränsningar? En rektangelformad yta klipper en simpel klippare lätt, men ju mer som ”är i vägen” och får klipparen att skickas iväg i olika riktningar gör att det tar längre tid att få de sista kvadratdecimetrarna klippta.

Min gamla Worxs klipper på 3 sidor av huset och håller gräset fint klippt på på framsidan, medan en del av en större yta på baksidan kan behöva lite hjälp ibland då gräset växer fortare än den klipper efter några dagars regn. Någon meter utanför husens hörn kan det bli några grästofsar som tar 2 veckor att bli av med om gräset hunnit växa till sig pga något stopp, trots att klipparen ska klara ett par hundra kvadratmeter mer än vad jag har.

Så för större oregelbundna ytor med många vinklar är det bra om klipparen kan hålla reda på var den är, var den varit och och var den behöver klippa vilket kräver GPS och smart styrning.

Test: Bästa robotgräsklipparen för stora ytor 2021
https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/robotgrasklippare-stora-ytor

Efter testerna finns även lite allmän info.
 
hahalj
blackarrow blackarrow skrev:
Så för större oregelbundna ytor med många vinklar är det bra om klipparen kan hålla reda på var den är, var den varit och och var den behöver klippa vilket kräver GPS och smart styrning.
Eller att ge den mer klipptid så kommer den med tiden klippa det mesta även om det är slumpen som avgör hur den kör.
 
hahalj hahalj skrev:
Här är ett litet klipp från när den var ute på sin premiärklippning. Man skulle egentligen först klippt ner gräset till 6 cm, här är det säkert 10 cm eller mer bitvis. Gick bra ändå.

[video]
Onekligen en imponerande maskin, kul att se den i action :)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Min lilla erfarenhet av att klippa en villatomt är att man inte bara ska titta på hur många kvadratmeter klipparen klarar när man ska välja modell. Hur mycket man behöver överdimensionera beror dessutom på hur komplex tomten är. Finns det mycket buskar, träd och rundade avgränsningar? En rektangelformad yta klipper en simpel klippare lätt, men ju mer som ”är i vägen” och får klipparen att skickas iväg i olika riktningar gör att det tar längre tid att få de sista kvadratdecimetrarna klippta.

Min gamla Worxs klipper på 3 sidor av huset och håller gräset fint klippt på på framsidan, medan en del av en större yta på baksidan kan behöva lite hjälp ibland då gräset växer fortare än den klipper efter några dagars regn. Någon meter utanför husens hörn kan det bli några grästofsar som tar 2 veckor att bli av med om gräset hunnit växa till sig pga något stopp, trots att klipparen ska klara ett par hundra kvadratmeter mer än vad jag har.

Så för större oregelbundna ytor med många vinklar är det bra om klipparen kan hålla reda på var den är, var den varit och och var den behöver klippa vilket kräver GPS och smart styrning.

Test: Bästa robotgräsklipparen för stora ytor 2021
[länk]

Efter testerna finns även lite allmän info.
Det låter ju som ett vettigt förhållningssätt, här är det ganska mycket stora ytor som är fria från hinder, men det finns förstås mindre områden med en hel del buskar och träd och eftersom min hustru är väldigt intresserad av trädgården så lär det bli fler områden framöver.

Tack för testet också :)
 
Jag har bara erfarenhet av Husqvarna och vi bor dessutom i Skåne, där vi stundtals har rätt bra tillväxt på gräset. Jag föredrar ju att ha lite överkapacitet, så att den inte behöver gå dygnet runt och så att man kan komma ifatt om man fått något stillestånd. Med den komplexitet på området och om man går på Husqvarna så hade jag valt med GPS. Jag tycker att GPS-funktionen är rätt bra på att styra klipparen så att allt blir klippt. Tyvärr tror jag att det är 450x som gäller, de är ju inte helt billiga. Vi har haft en i rätt många år, nu efter 6600 timmar har vi fått byta en hjulmotor. Annars ingenting förutom knivblad inte ens batterier. Vi har även några 430x även de har fungerat väldigt bra utan att något gått sönder överhuvudtaget. Det finns säker andra billigare alternativ, men det är det här jag har erfaren av.
 
hlph hlph skrev:
Jag har bara erfarenhet av Husqvarna och vi bor dessutom i Skåne, där vi stundtals har rätt bra tillväxt på gräset. Jag föredrar ju att ha lite överkapacitet, så att den inte behöver gå dygnet runt och så att man kan komma ifatt om man fått något stillestånd. Med den komplexitet på området och om man går på Husqvarna så hade jag valt med GPS. Jag tycker att GPS-funktionen är rätt bra på att styra klipparen så att allt blir klippt. Tyvärr tror jag att det är 450x som gäller, de är ju inte helt billiga. Vi har haft en i rätt många år, nu efter 6600 timmar har vi fått byta en hjulmotor. Annars ingenting förutom knivblad inte ens batterier. Vi har även några 430x även de har fungerat väldigt bra utan att något gått sönder överhuvudtaget. Det finns säker andra billigare alternativ, men det är det här jag har erfaren av.
Tack för svaret, kul att höra att dom har så pass hög driftsäkerhet, 450X är nog tyvärr utanför budget som det ser ut just nu, men vi får väl se var det landar i slutändan :)
 
Jag knep en 330X (blev en 430X vid service och mjukvaruuppdatering) för 19000kr 2016, då ingick slingkit. Priserna har ju dessvärre skenat sedan dess, men jag är nöjd med maskinen, har fått byta "joystickarna", i övrigt inget annat.

En sak som kan vara värd att tänka på är att en maskin för 20-40kkr vill man nog kunna reparera, och gör man det inte själv så vill man ha en verkstad i närheten. Där tror jag Husqvarna har ett stort försprång mot många andra.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag knep en 330X (blev en 430X vid service och mjukvaruuppdatering) för 19000kr 2016, då ingick slingkit. Priserna har ju dessvärre skenat sedan dess, men jag är nöjd med maskinen, har fått byta "joystickarna", i övrigt inget annat.

En sak som kan vara värd att tänka på är att en maskin för 20-40kkr vill man nog kunna reparera, och gör man det inte själv så vill man ha en verkstad i närheten. Där tror jag Husqvarna har ett stort försprång mot många andra.
40 lax...

Då kör jag hellre med min stiga comet som ingick i fastighetsköpet.
 
J Jonasdzm skrev:
40 lax...

Då kör jag hellre med min stiga comet som ingick i fastighetsköpet.
Oj, upp 10k sen hösten 2020. Då blir återbetalningstiden lite längre...
 
J Jonasdzm skrev:
40 lax...

Då kör jag hellre med min stiga comet som ingick i fastighetsköpet.
Jag googlade, är lite osäker på hur bra gräset blir klippt med en sån här ;)
1649219517-80-7422-16_1.jpg

Ja nej, för 40k hade jag också funderat på ett par gånger.
Men med 2000kvm gräs så var 19000kr och slippa klippa alls själv eller betala 23000kr för säljarens begagnade åkgräsklippare ett enkelt val för mig.
 
K KJE skrev:
Vi har ledsnat på att åkgräsklipparen hela tiden går sönder och att det tar 2 timmar att klippa allt gräs med den och drygt 4 timmar med en självgående gräsklippare och har därför börjat fundera på en robotgräsklipparen. Budgeten är på cirka 30 000 kr, vi vill gärna ha en pålitlig robotgräsklippare som klarar så mycket som möjligt av tomten utan hjälp.

Tomten är som ni kan se på nedanstående satellitbild ganska stor men när jag mätte upp den så visade det sig att den totala ytan landar på cirka 3900 kvadratmeter inklusive de byggnader som är inom den röda ramen (min tänkta dragning av begränsningskabeln. Uppfarten och rundeln med flaggstången i är grusade i övrigt är allting gräs, satellitbilden är tydligen tagen innan vi var färdiga med markarbetet så det mesta av de bruna områdena är numera gräsmatta. Det finns ett trettiotal träd och buskar, några brunnar och en lekstuga förutom huvudbyggnaden och gästhuset inom området. På gästhusets baksida (byggnaden till höger om huvudbyggnaden) så är det en ganska brant slänt som går ned mot ett grunt gräsklätt dike strax innan buskpartiet. I övrigt så är det en förhållandevis jämn tomt.

Vad tror ni, vilken gräsklipparrobot kan tänkas kunna fixa jobbet?

[bild]
Hej !
Jag har kört en Husqvarna 450X i ett drygt år utan annan service än byte av knivblad. Den går cirka 10 timmar om dygnet på omkring 2500 m2 krånglig tomt. Den är också relativt skonsam mot igelkottar, till skillnad från en del mördarmaskiner. Kan rekommenderas. I ditt fall hade jag valt att klippa gräset på gårdsplanen, alltså den nederst till vänster, för hand, med en enkel elklippare. Slingan bör inte vara för nära trafikerade områden, det blir lätt nervöst. Resten borde en 450X klara.
 
tensiden tensiden skrev:
Vill bara nämna att det där med knivar som "måste" bytas hela tiden och som går av och hamnar i gräsmattan är lite halvdana rykten. Jag byter knivar kanske var 3-4 vecka och det tar mig fem minuter att göra och då brukar jag även borsta bort gräs som samlats innanför skalet och se över klipparen lite rent generellt. Trots att vår klippare brötar runt över rötter, grenar och annat har jag inte ens sett en kniv böjas, absolut inte gå av.

Nåväl. För TS del behövs kanske lite bättre information om hur branta sluttningar det rör sig om och en mer exakt uppskattning av ytan, dvs minus fastigheter etc.

Och med respekt för att alla har olika budget att röra sig med, men man skall inte förakta vinsten med att slippa köra åkgräsklippare ett par timmar i veckan.
Har en 430x, samma knivar får gå hela sommaren! Aldrig hänt att nån kniv gått av! 3000 m2 tomt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.