A Argastesnickaren skrev:
Även om det då sätts upp lite solceller hur många behöver vi sätta upp innan det blir ett överskott i den ekvationen??
Om vi räknar på att Sverige konsumerar 140 TWh el om året och ett genomsnittligt hus sätter upp 10000 kWh/år solceller på taket skulle 14 miljoner hem behöva göra det. Det är runt 2 miljoner småhus i Sverige så även om alla hade solceller skulle det inte räcka för industrins behov. Tyskland använder hälften så mycket el per Capita, men solceller räcker inte riktigt där heller trots att industrin använder sig av gas.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om vi räknar på att Sverige konsumerar 140 TWh el om året och ett genomsnittligt hus sätter upp 10000 kWh/år solceller på taket skulle 14 miljoner hem behöva göra det. Det är runt 2 miljoner småhus i Sverige så även om alla hade solceller skulle det inte räcka för industrins behov. Tyskland använder hälften så mycket el per Capita, men solceller räcker inte riktigt där heller trots att industrin använder sig av gas.
Och ändå så oroar sig folk för att det inte kommer att löna sig med att sätta upp solceller för elen kommer att vara billig eller gratis när solen lyser.
Måste bara säga att ur mitt privata perspektiv så var det en LYSANDE affär:):)
 
B Boende45 skrev:
Låter ju inte så hederligt med 1400 spänn för knappt full tank, snarare ett rån
Vilket bensinpris tycker du att du har rätt till då?
 
  • Gilla
  • Haha
Micke7700 och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om olja, gas och kol ska minska för att sen försvinna samtidigt som vi stänger kärnkraftverk samtidigt som vi får ett ökat behov pga av en större befolkning, större och fler hus, större produktion av vad vi själva behöver för att minska beroende av andra länder, fler ac pga varmare klimat, fler pooler, bara elbilar på vägarna osv.
Även om det då sätts upp lite solceller hur många behöver vi sätta upp innan det blir ett överskott i den ekvationen??
Jag tror du borde tänka genom det mesta du tar upp här minst en gång till det spretar något fruktansvärt och blir åtminstone för mig helt intetsägande. Svårt att avgöra om du har några insikter i det du skriver om då det knappast är relaterat på några mer grundläggande sätt kanske mer ett uttryck av om man tolkar ditt nick.
 
A Argastesnickaren skrev:
Och ändå så oroar sig folk för att det inte kommer att löna sig med att sätta upp solceller för elen kommer att vara billig eller gratis när solen lyser.
Måste bara säga att ur mitt privata perspektiv så var det en LYSANDE affär:):)
Först bör du nog försöka göra klart för dig vad lönande innebär det är nog ett mer omfattande jobb än lite rader och kolumner i olika kontoplaner. Det kan vara ett uppvaknande för diverse gökungar med vidöppen näbb i vår vackra värld. Väl värt att försöka efter egen fason ändå tror jag och allt blir åtminstone lite ärligare då i eftertankens kranka blekhet.
 
A Argastesnickaren skrev:
Och ändå så oroar sig folk för att det inte kommer att löna sig med att sätta upp solceller för elen kommer att vara billig eller gratis när solen lyser.
Måste bara säga att ur mitt privata perspektiv så var det en LYSANDE affär:):)
Det kommer att dröja många år innan solkraften ens påverkar priset på el. Idag är det vindkraften som står för den stora variationen då den är nyckfull och inte planerbar. Samtidigt har vi planerbar kraft sdom inte kan varieras som kärnkraft och på vintern kraftvärme. Sol står för 1% av energiproduktionen och är en fis i rymden i sammanhanget men för individen blir det lönsamt med egna solceller med tiden. Inte minst om det blir så mycket brist att man börjar med rullande avbrott.
https://www.energimyndigheten.se/49...kraftslagens-andel-av-elproduktionen-2021.svg
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, det är det inte. Bara för att det står "inklusive allt" så betyder det inte att tex skall ingår. Det är inklusive moms men mer än så är det inte. Du åker på en skall på 45öre/kWh och du torskar på en överföringskostnat på minst 15-20öre/kWh men antagligen mer utöver dina 125öre. Det behöver inte betyda att det är katastrof men ändå....Grattis till att ha riktigt bra koll på läget.
Är du helt lobotimerad ? Här kan du se mitt avtal: https://www.byggahus.se/k/4694607/?m=image&u=38798
Det resulterar i 1.25 kr/kwh inklusive allt.
 
Du är medveten om hur mycket kritik de får löpande va? Ha koll på att du blir debiterad vad som är avtalat. För de tycks vara lite väl flexibla på den punkten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Är du helt lobotimerad ? Här kan du se mitt avtal: [länk]
Det resulterar i 1.25 kr/kwh inklusive allt.
Men det där avtalet har ju redan gått ut :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 6 till
  • Laddar…
F
M mtmmtm skrev:
Är du helt lobotimerad ? Här kan du se mitt avtal: [länk]
Det resulterar i 1.25 kr/kwh inklusive allt.
Kalla mig lobotomerad (det heter inte lobotimerad) igen så kan vi kanske träffas nån stans och prata om vad det skulle kunna få för konsekvenser.

Om du funderar lite på vad du skrev i inlägg #91 ”Varför spekulerar ni i spotpris ? Jag köpte nyligen fast elpris (5 år) för 1.25 kr/kwh (inkluderat allt).”

Nyligen, nej knappast. Avtalet tecknades tydligen 2019-02-07, alltså inte direkt nyligen utan för ungefär 40 månader sen. Det ser fö ut som att avtalet är på 36 månader och alltså har löpt ut. Teckna ett nytt 5-års nu så kostar det ungefär 125 öre jätte INTE inklusive nåt annat än moms.

Du är en sorglig clown.
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Kalla mig lobotomerad (det heter inte lobotimerad) igen så kan vi kanske träffas nån stans och prata om vad det skulle kunna få för konsekvenser.

Om du funderar lite på vad du skrev i inlägg #91 ”Varför spekulerar ni i spotpris ? Jag köpte nyligen fast elpris (5 år) för 1.25 kr/kwh (inkluderat allt).”

Nyligen, nej knappast. Avtalet tecknades tydligen 2019-02-07, alltså inte direkt nyligen utan för ungefär 40 månader sen. Det ser fö ut som att avtalet är på 36 månader och alltså har löpt ut. Teckna ett nytt 5-års nu så kostar det ungefär 125 öre jätte INTE inklusive nåt annat än moms.

Du är en sorglig clown.
I SE4 verkar det billigaste avtalet ligga på 2kr och mer rimliga bindningstider närmare 3kr, känns orimligt att binda sig till detta.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
F
D djac skrev:
I SE4 verkar det billigaste avtalet ligga på 2kr och mer rimliga bindningstider närmare 3kr, känns orimligt att binda sig till detta.
Ja, är väl något billigare i SE3. Men visst, håller med. Bättre att idla på timspot om man har möjligheten att lägga över en del på natt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilket bensinpris tycker du att du har rätt till då?
köper inte bensin, kör elbil, så jag har inte koll på bensinpriset.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det kommer att dröja många år innan solkraften ens påverkar priset på el. Idag är det vindkraften som står för den stora variationen då den är nyckfull och inte planerbar. Samtidigt har vi planerbar kraft sdom inte kan varieras som kärnkraft och på vintern kraftvärme. Sol står för 1% av energiproduktionen och är en fis i rymden i sammanhanget men för individen blir det lönsamt med egna solceller med tiden. Inte minst om det blir så mycket brist att man börjar med rullande avbrott.
[länk]
Ja, det tog mer än 10 år för solel att nå 1% andel av svensk elproduktion. Utvecklingen går snabbare nu men det tar minst 20 år innan solel har betydande påverkan på spot-priset på elmarknaden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.