M MagicFingers skrev:
hur mkt vattenvolym har du mot radiatorerna?
har du en frånluftspump med tilluftskanaler?...?
2 bra frågor. Vet ej hur mycket vattenvolym. Vi har frånluftsvärmepump nibe 360p med ventiler i varje rum och en stor ventilationstrumma på kattvinden övervåningen. Någon typ av återvinningsystem är det väl. Vad tänkte du?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Hittade siffrorna själv också (y)

Har haft ett par Tulikiviugnar själv och har vattenmantlad kamin idag kopplad till acktank och via den till golvvärme.

Det som kompenserar värmelagringsförmågan hos täljsten (men även tegel) är att det går att värma till mycket högre temperatur. Så en massiv täljstensugn på 2 ton kan lagra mycket mer värme än en vattenmantlad kamin som är 2 ton (finns nog inte).

Men om det är frågan om en värmekälla/kamin som inte är kopplad värmesystemet så väljer Tulikivi alla dagar i veckan, har man värmt upp 2 ton täljsten så har man bra värme även dagen efter. Men det storleken kräver sitt rum, den avger mycket strålningsvärme.
 
Tomture61
Kebj Kebj skrev:
2 bra frågor. Vet ej hur mycket vattenvolym. Vi har frånluftsvärmepump nibe 360p med ventiler i varje rum och en stor ventilationstrumma på kattvinden övervåningen. Någon typ av återvinningsystem är det väl. Vad tänkte du?
Din FLVP tar in friskluft via väggventiler i ytterväggar , frånluften , från rum med vatten , tar tillvara den begagnade / varma luften och återvinner den i FLVP , den återvunna luften (kallare) frånluften transporteras ut via ett grovt spirorör till taket .
Har för mig att Nibe 360 kan producera ca 2 kw värme med kompressorn .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har tex den här [länk]
Den värmer också resten av huset via radiatorer / golvvärme .
Finns säker fler modeller / fabrikat .
Kakelugnspannan vill jag avråda från idén är bra men kvalitén är inte i paritet med priset, min rostade igenom på <10år
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kakelugnspannan vill jag avråda från idén är bra men kvalitén är inte i paritet med priset, min rostade igenom på <10år
Var/hur rostade det igenom? Vattnet i värmesystemet är normalt syrefritt så det borde inte hända (men händer ändå)
 
A Autodidak1 skrev:
Var/hur rostade det igenom? Vattnet i värmesystemet är normalt syrefritt så det borde inte hända (men händer ändå)
Både i förbränningskammaren pga dåliga svetsar och senare i rökrösrkrök, fabrikanten tog inget ansvar för sin svetskvalite
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kebj Kebj skrev:
2 bra frågor. Vet ej hur mycket vattenvolym. Vi har frånluftsvärmepump nibe 360p med ventiler i varje rum och en stor ventilationstrumma på kattvinden övervåningen. Någon typ av återvinningsystem är det väl. Vad tänkte du?
Har du FLVP behöver du ingen vattenmantling för att få värmen till resten av huset - inneluften blir transportmediet.

Du kan göra som jag - du ställer ned kurvan på FLVP så att det blir behagligt varmt när du regelbundet eldar i Tulikivin. FLVP tar värmen ur inneluften och skickar ut i radiatorerna så att det blir skönt varmt i hela huset.
 
N Nikorasu skrev:
Har du FLVP behöver du ingen vattenmantling för att få värmen till resten av huset - inneluften blir transportmediet.

Du kan göra som jag - du ställer ned kurvan på FLVP så att det blir behagligt varmt när du regelbundet eldar i Tulikivin. FLVP tar värmen ur inneluften och skickar ut i radiatorerna så att det blir skönt varmt i hela huset.
Låter bra! Hur långt ner ställer du kurvan på FLVP?
 
Kebj Kebj skrev:
Låter bra! Hur långt ner ställer du kurvan på FLVP?
Min är ställd på 3/0. Då är det behagligt när jag eldar 2 ggr/dygn vinter och 1 gg/dygn vår och höst. Om jag inte skulle elda, skulle det vara för kallt. Elpatronen går aldrig.
 
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Har du FLVP behöver du ingen vattenmantling för att få värmen till resten av huset - inneluften blir transportmediet.

Du kan göra som jag - du ställer ned kurvan på FLVP så att det blir behagligt varmt när du regelbundet eldar i Tulikivin. FLVP tar värmen ur inneluften och skickar ut i radiatorerna så att det blir skönt varmt i hela huset.
Fast luftflödet blir nog enbart rätt för rummet kaminen / ugnen bor i , resten av huset går luftströmmen sas åt fel håll .
Sen kan man diskutera om en FLVP som har en kompressor som ger 2 kw (i bästa fall , med medvind) fixar att på egen hand värma hela huset vid minusgrader , även med hjälp av en braskamin .
Värmen går ju enbart rätt igenom FLVP och ut i det fria , kompressorn kommer aldrig att kunna generera mer effekt , oavsett temp på frånluften .

I rummet som man eldar i brukar det bli 30 gr , efter 2 brasor .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
I rummet som man eldar i brukar det bli 30 gr , efter 2 brasor .
Inte med en täljstenskamin. Det är det fina, den tar upp brasvärmen snabbt och avger den sakta över 10-12 timmar.
 
N Nikorasu skrev:
Min är ställd på 3/0. Då är det behagligt när jag eldar 2 ggr/dygn vinter och 1 gg/dygn vår och höst. Om jag inte skulle elda, skulle det vara för kallt. Elpatronen går aldrig.
Ok! Vilken FLVP har du? Min förskjuten värmekurva är inställbar mellan 1-15. Har en Nibe fighter 360p
 
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Inte med en täljstenskamin. Det är det fina, den tar upp brasvärmen snabbt och avger den sakta över 10-12 timmar.
Som jag skrev i inlägg #13 , har också en täljstenskamin på nästan 600 kg .
Saxat från Contura :
Täljstenskaminen Contura 26T är för dig som vill se mycket av elden och ha det riktigt varmt och skönt. Ett extra värmemagasin i powerstone ger en avsvalningstid på upp till 18 timmar! Denna höga täljstenskamin ger ett rejält tillskott av värme i huset..

Har aldrig upplevt en täljstensugn på flera ton , så vet ej hur de avger värmen .

Hos mig blir det snorvarmt efter 2 inlägg , morgon eller kväll .
Har mycket synlig eld på min , så mycket strålningsvärme .
Tulikivi Lampo påminner om min men har 500 kg mer vikt / massa .
 
Kebj Kebj skrev:
Ok! Vilken FLVP har du? Min förskjuten värmekurva är inställbar mellan 1-15. Har en Nibe fighter 360p

NIBE F750.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev i inlägg #13 , har också en täljstenskamin på nästan 600 kg .
Saxat från Contura :
Täljstenskaminen Contura 26T är för dig som vill se mycket av elden och ha det riktigt varmt och skönt. Ett extra värmemagasin i powerstone ger en avsvalningstid på upp till 18 timmar! Denna höga täljstenskamin ger ett rejält tillskott av värme i huset..

Har aldrig upplevt en täljstensugn på flera ton , så vet ej hur de avger värmen .

Hos mig blir det snorvarmt efter 2 inlägg , morgon eller kväll .
Har mycket synlig eld på min , så mycket strålningsvärme .
Tulikivi Lampo påminner om min men har 500 kg mer vikt / massa .
Contura 26T är en plåtkamin klädd med täljstensplattor. Inget ont om det, men den är inte jämförbar med en täljstensugn.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.