Hej!

Vi har köpt ett hus där angiven storlek på tomten är ca 900kvm angivet i kontraktet.

När jag begärt ut pappren från lantmäteriet är det även denna siffra som i text står angiven.

Tittar jag på ex. hittas tomtgräneser uppger den 200kvm mindre, det uppges dock samma tomtgränser som i de dokument jag begärt ut från lantmäteriet. Huset bredvid uppges på hitta och i lantmäteriet dokument samma storlek så borde ej vara en mätningsfel.

Det gränsar mot obyggd mark och en strimma av det som enl. lantmäteriet är utanför tomtgräns utnyttjas med plantering och dylikt. Den strimman är ca det motsvarande 200kvm Har ej sett tomtpinnar dock.

Hur går man vidare? Är stor skillnad på att tappa de 200kvm inför ev. Bygglov och liknande såklart.

Inflytt har ej skett ännu.
 
har säljaren angivit tomtstorleken med CA 900kvm?
om du åker till den med kartan från LM eller räknar på måtten som andes på den vad får du då för storlek?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du tittat i originalhandlingarna från fastighetsbildningen? Där definieras gränsen i form av en karta och yta anges. Där beskrivs också vilka gränsmarkeringar som gäller i terrängen. Fokusera på det och inte på digitala register och kartor som ofta bara är ungefärliga, särskilt för äldre fastigheter på landet eller i äldre orter. Inte ens Lantmäteriets digitala del är helt att lita på.

Annat uppslag: Är kanske gränsen mot naturmarken osäker av historiska skäl?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du tittat i originalhandlingarna från fastighetsbildningen? Där definieras gränsen i form av en karta och yta anges. Där beskrivs också vilka gränsmarkeringar som gäller i terrängen. Fokusera på det och inte på digitala register och kartor som ofta bara är ungefärliga, särskilt för äldre fastigheter på landet eller i äldre orter. Inte ens Lantmäteriets digitala del är helt att lita på.

Annat uppslag: Är kanske gränsen mot naturmarken osäker av historiska skäl?

L Lunneborg skrev:
har säljaren angivit tomtstorleken med CA 900kvm?
om du åker till den med kartan från LM eller räknar på måtten som andes på den vad får du då för storlek?
Har tittat i förättningskartan. Är ett flertal dokument då det är ursprungligen är en större tomt där man sålt av tomter runt om. Har tittat igenom samtliga som rör tomten för att gå någon klarhet. Utifrån de storleksmarkeringarna som finns där går det inte att komma upp i de 900 kvm som uppgivits utan saknas ca 200kvm.

Tomten är angiven med en exakt siffra, samma som lantmäteriet uppger i fastighetsbeteckningen.
 
Claes Sörmland
A Ab Cd skrev:
Har tittat i förättningskartan. Är ett flertal dokument då det är ursprungligen är en större tomt där man sålt av tomter runt om. Har tittat igenom samtliga som rör tomten för att gå någon klarhet. Utifrån de storleksmarkeringarna som finns där går det inte att komma upp i de 900 kvm som uppgivits utan saknas ca 200kvm.

Tomten är angiven med en exakt siffra, samma som lantmäteriet uppger i fastighetsbeteckningen.
Då är det nog helt enkelt storleken på fastigheten.

Har säljarna någon förklaring till att de har uppgivit en högre ungefärlig siffra istället för den från förrättningshandlingarna?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det nog helt enkelt storleken på fastigheten.

Har säljarna någon förklaring till att de har uppgivit en högre ungefärlig siffra istället för den från förrättningshandlingarna?
Säljarna har uppgett en exakt siffra, samma som är skriven i skrift i fastighetsinformationen som lantmäteriet anger, är sedan när man beräknar på måtten som det ej stämmer.
 
Jag var med och budade på ett hus med samma problem. Lantmäteriet hävdade att det är den angivna siffran i fastighetsregistret som stämmer, ej den uppmätta. Vad är det för typ av gränsmarkeringar? Finns det gränser?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Jag var med och budade på ett hus med samma problem. Lantmäteriet hävdade att det är den angivna siffran i fastighetsregistret som stämmer, ej den uppmätta. Vad är det för typ av gränsmarkeringar? Finns det gränser?
Ska vara pinnar men inte hittat några, vi har dock inte tittat igenom jättenoga då vi inte bor där än så känns konstigt att vara där och smyga.
 
Claes Sörmland
A Ab Cd skrev:
Säljarna har uppgett en exakt siffra, samma som är skriven i skrift i fastighetsinformationen som lantmäteriet anger, är sedan när man beräknar på måtten som det ej stämmer.
Så du menar kort och gott att Lantmäteriet har räknat fel vid fastighetsbildningen? Är inte en enklare förklaring att GPS-koordinaterna som Hitta.se använder är felaktiga? Mycket vanligt, jag äger två sådana fastigheter. Kartfelen kommer från Lantmäteriets digitala registerkarta sin inte representerar de korrekta gränserna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så du menar kort och gott att Lantmäteriet har räknat fel vid fastighetsbildningen? Är inte en enklare förklaring att GPS-koordinaterna som Hitta.se använder är felaktiga? Mycket vanligt, jag äger två sådana fastigheter. Kartfelen kommer från Lantmäteriets digitala registerkarta sin inte representerar de korrekta gränserna.
Jag har begärt och läst igenom förrättningskartan dvs fastighetens juridiskt gällande gränser. (Som dessutom är överrensstänmande med både den översiktliga kartan och även hitta) Är det jag baserar att det är mindre kvm än det är uppgett.
 
Claes Sörmland
A Ab Cd skrev:
Jag har begärt och läst igenom förrättningskartan dvs fastighetens juridiskt gällande gränser. (Som dessutom är överrensstänmande med både den översiktliga kartan och även hitta) Är det jag baserar att det är mindre kvm än det är uppgett.
Vad står det för fastighetsstorlek på förrättningskartan? Skiljer sig den storleken från vad som står i fastighetsregistrets digitala allmänna del?

(Ledsen att jag frågar samma sak igen men jag förstår inte var hos Lantmäteriet vilken siffra står och var felet kan tänkas ligga.)
 
Redigerat:
I förättningsakten borde du kunna se om det finns gränser, eller om det t.ex är en avsöndring där inga gränsmarkeringar gjordes.

I mitt fall var det omvänt, den uppmätta storleken var större än den som var angiven i fastighetsregistret. Där bestod felet vad jag kunde utläsa av att tomten var den kvarvarande delen av en tidigare stor fastighet där delar styckats av i kanske 10 olika förättningar. Från 18 000 kvm till 1200. Arealen i fastighetsregistret var uträknad genom att man subtraherade värdet på de avstyckade bitarna från ursprungsarealen, men den kvarvarande fastigheten mättes aldrig upp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det för fastighetsstorlek på förrättningskartan? Skiljer sig den storleken från vad som står i fastighetsregistrets digitala del?

(Ledsen att jag frågar samma sak igen men jag förstår inte var hos Lantmäteriet vilken siffra står och var felet kan tänkas ligga.)

V VLJ skrev:
I förättningsakten borde du kunna se om det finns gränser, eller om det t.ex är en avsöndring där inga gränsmarkeringar gjordes.

I mitt fall var det omvänt, den uppmätta storleken var större än den som var angiven i fastighetsregistret. Där bestod felet vad jag kunde utläsa av att tomten var den kvarvarande delen av en tidigare stor fastighet där delar styckats av i kanske 10 olika förättningar. Från 18 000 kvm till 1200. Arealen i fastighetsregistret var uträknad genom att man subtraherade värdet på de avstyckade bitarna från ursprungsarealen, men den kvarvarande fastigheten mättes aldrig upp.
Tror felet är precis som VJL skriver, tomten har varit en större som man sedan styckat av, men ska vara gränsmarkerat enl. kartorna.
På förrättningskartan står kvm för de tomter som avstyckas skrivet samt kvarvarande kantmått tillhörande vår fastighet. I fastighetsregistret är enda stället jag kan hitta kvm angivet.
Den ursprungliga skiftet är från ett dokument från 30talet som jag inte kan utläsa hur stor denna fastighet var från början då den också varit förmål för namnbyte.

Frågan är hur/om man kan gå vidare - vi har betalat för en tomt på 900kvm men fått en på ca 700.
 
När ni har gräns mot vad jag tolkar är obebyggd mark är tomten utanför detaljplan?

I detaljplaner brukar ju finnas begränsningar i byggarea i förhållande till tomtstorlek där en stor differens kan göra att man inte får bygga så stort som man önskar. Utanför detaljplan är detta dock en annan sak.

Förvisso är det troligt att inom en detaljplan hade bygglovet bedömts mot uppgiven tomtstorlek snarare än den verkliga så mao hade man ev kunnat bygga större än vad tomtens verkliga storlek medgivet.
 
Claes Sörmland
A Ab Cd skrev:
Frågan är hur/om man kan gå vidare - vi har betalat för en tomt på 900kvm men fått en på ca 700.
Frågan är nog om ni kan gå vidare. Säljaren har ju angivit uppgifterna från fastighetsregistrets allmänna del som stämmer med förrättningshandlingarna och det är standard. Med all sannolikhet har mäklaren säkrat uppgiften mot just fastighetsregistrets allmänna del, det är deras rutin vid uppdrag och därmed har mäklaren fullföljt sin skyldighet.

Ni har genom undersökningsplikten skyldighet har undersöka fastighetens gränser och storlek samt handlingar i fastighetsregistret. Särskilt som det är en äldre fastighet med en avstyckningshistoria så ligger ju ett stort ansvar på er att undersöka var gränserna går.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.