Undrar om en get kan skrämma iväg vildsvin från tomten?
 
  • Haha
Lindusfindus och 3 till
  • Laddar…
Det är nog bättre med elstängsel mot vildsvin. Det funkar i alla fall utmärkt hos oss.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Undrar om en get kan skrämma iväg vildsvin från tomten?
Behöver du inte ett stängsel för att ha en get? Bara det lär väl hålla svinen borta.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
RSAndersson RSAndersson skrev:
Behöver du inte ett stängsel för att ha en get? Bara det lär väl hålla svinen borta.
Tänkte ha koppel med ett 100m långt rep så kan den samtidigt beta på tomten. Jag har dock ingen jordbruksfastighet, är detta ett hinder? Tomten är på 3000 kvadrat mitt i skogen, inga grannar och har en stor lada för geten.
 
  • Haha
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Fräckt med en Get! Är han dyr i drift?
 
  • Gilla
  • Haha
tomson och 5 till
  • Laddar…
Getter ska inte gå ensamma och jag är inte helt hundra på att det är tillåtet att hålla dem tjudrade längre. Dessutom om ett vildsvin attackerar har geten inte en chans. Men jag är inte helt säker på att du är allvarlig...

Elstängsel, tre trådar funkar utmärkt. Vi har två trådar och har aldrig haft vildsvin inne i trädgården trots att skogen är full av vildsvin.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Tänkte ha koppel med ett 100m långt rep så kan den samtidigt beta på tomten. Jag har dock ingen jordbruksfastighet, är detta ett hinder? Tomten är på 3000 kvadrat mitt i skogen, inga grannar och har en stor lada för geten.
Trasslar den inte in sig i allt om den går i långt koppel?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 5 till
  • Laddar…
EddieHansson
Jiji Jiji skrev:
Getter ska inte gå ensamma och jag är inte helt hundra på att det är tillåtet att hålla dem tjudrade längre.
Håller med. De behöver sällskap. Dessutom är stängsel bättre mot vildsvinen.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 5 till
  • Laddar…
Det är garanterat lättare att stänga vildsvin ute än att stänga getter inne.

Jag håller med ovanstående, sätt elstängsel mot vildsvinen. Skaffa gärna getter om du vill ha det men inte för att hålla vildsvin borta.
 
  • Gilla
Sister ray och 7 till
  • Laddar…
Heij83
Jiji Jiji skrev:
Getter ska inte gå ensamma och jag är inte helt hundra på att det är tillåtet att hålla dem tjudrade längre. Dessutom om ett vildsvin attackerar har geten inte en chans. Men jag är inte helt säker på att du är allvarlig...

Elstängsel, tre trådar funkar utmärkt. Vi har två trådar och har aldrig haft vildsvin inne i trädgården trots att skogen är full av vildsvin.
Det är tillåtet att hålla dem tjudrade men det är inte snällt.
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
Heij83
S S1875 skrev:
Tänkte ha koppel med ett 100m långt rep så kan den samtidigt beta på tomten. Jag har dock ingen jordbruksfastighet, är detta ett hinder? Tomten är på 3000 kvadrat mitt i skogen, inga grannar och har en stor lada för geten.
Du behöver läsa på ordentligt på Jordbruksverket vad som gäller.
Bara tanken på att ha en get tjudrad för att skrämma bort vildsvin och lite bete gör att det inte låter riktigt genomtänkt.

Getter är väldigt roliga djur men bör inte gå ensamma det är flockdjur, tar jag bort en av getterna ur hagen så blir de andra väldigt oroliga.
Du måste även ha stallar med tillräcklig yta för djuren.

Skaffa gärna getter men tänk om innan och gör det rätt.

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/far-och-getter
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Nissens
S S1875 skrev:
Undrar om en get kan skrämma iväg vildsvin från tomten?
Det enklaste du kan göra är att sätta ut en högtalare eller radio som skickar ut ljud från någon radiokanal. Gärna en där de pratar mycket. Det håller grisarna på avstånd. :)
 
  • Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det enklaste du kan göra är att sätta ut en högtalare eller radio som skickar ut ljud från någon radiokanal. Gärna en där de pratar mycket. Det håller grisarna på avstånd. :)
Vildsvin är vanedjur. Så när de blivit "tama" nog har de lärt sig att det är normalt.

Ett par jägare i närheten lärde vildsvinen att varje gång ett ljud likt gevärsskott lät så släpptes mat ner från en foderstation. Till sist kom de varje gång ljudet spelades upp.
Sen kan du räkna ut vad som hände.

Att ha en get ensam är ju tortyr, getter är väldigt känsliga när de blir av med sina kompisar. När brorsans ena get gick bort så blev den andra riktigt deppig trots där var minigrisar och höns.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Tänkte ha koppel med ett 100m långt rep så kan den samtidigt beta på tomten. Jag har dock ingen jordbruksfastighet, är detta ett hinder? Tomten är på 3000 kvadrat mitt i skogen, inga grannar och har en stor lada för geten.
Ligger du utanför plan så när det nog inga problem att göra om din tomt till hage.
Men du måste läsa på jordbruksverkets hemsida vad som gäller. Tjudra den under bete är inte tillåtet eller hålla den ensam. Så det blir att ha höga stängsel och ha mer än en.
sedan måste du stödfodra en hel del för tomten är ju inte så stor.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är nog bättre med elstängsel mot vildsvin. Det funkar i alla fall utmärkt hos oss.
Samma här. En tråd på 30cm över backen funkar klockrent. Inga besök sedan den kom upp.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.