wildeside
I dagens samhälle kan man väl inte ha för mycket kameror och annan säkerhet?
Jag har bl.a linjedetektorer runt hela tomten, då vet jag iaf om nån obehörig klampar in innanför tomtgränsen.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
I dagens samhälle kan man väl inte ha för mycket kameror och annan säkerhet?
Jag har bl.a linjedetektorer runt hela tomten, då vet jag iaf om nån obehörig klampar in innanför tomtgränsen.
Perimeterskydd ger vetskap, sedan återstår vad man kan göra;)
Själv har jag hund.:cool:
 
Det som vore smart är om man kunde binda ihop grannars larm så att om en fick en notis får alla andra som vill det också. Annars inte mycket nytta just med videoövervakning tyvärr, mest placebo.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som vore smart är om man kunde binda ihop grannars larm så att om en fick en notis får alla andra som vill det också.
Det tror jag också på. Grannsamverkan överhuvudtaget är nog mycket effektivt. Jag har många gånger tänkt tanken att man borde byta "larmnummer" med grannarna så att man får notis när larmet går hos dem och vice versa.
 
wildeside
A AndersS skrev:
Perimeterskydd ger vetskap, sedan återstår vad man kan göra;)
Själv har jag hund.:cool:
Det är bra att ha!
själv har vi två hundar en tjurskalle som man kan släppa ut efter ev inkräktare och en jakt hund som inte förstått att vakta men den följer efter den andra hunden, fattar inte vad den ska skälla på men låter det gör hon:crysmile:
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
wildeside
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som vore smart är om man kunde binda ihop grannars larm så att om en fick en notis får alla andra som vill det också. Annars inte mycket nytta just med videoövervakning tyvärr, mest placebo.
Nja inte helt och hållet placebo, mina kameror larmar när dom känner av rörelser i övervakningsområdet.
 
Fadai
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
I vår lilla by har vi haft en stöldvåg i våra villor. Pga detta har jag monterat kameror på huset, 5 st än så länge.
Nu funderar jag på om jag ska montera en sjätte, eller tom en sjunde, för att täcka eventuella dolda vinklar.
Är detta ett sjukt beteende?
Iom att jag själv tänkt på detta så är det säkert så.
Har tom tänkt att montera ner någon kamera.
Hur tänker ni?
Sjukt? Nja, lätt att bli lite paranoid ibland. Låt det räcka m de du har. En inbrottsvåg är just det, en våg. Den klingar av och sen brukar det inte hända mer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som vore smart är om man kunde binda ihop grannars larm så att om en fick en notis får alla andra som vill det också. Annars inte mycket nytta just med videoövervakning tyvärr, mest placebo.
Som gsm larm.
100 ggr bättre än att koppla till ett vaktbolag. Om man har anhöriga eller bra grannar nära.
Skulle aldrig någonsin få för mig att koppla upp mot tex securitas, de kommer ändå när det är försent och struntar fullkomligt i vad som hänt =)
Om larmet går här så får jag första smset, sen går det till föräldrar, syskon och i allra sista utskicket till grannen. Och går de till grannen hade jag inte velat vara tjuven :D
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Sjukt? Nja, lätt att bli lite paranoid ibland. Låt det räcka m de du har. En inbrottsvåg är just det, en våg. Den klingar av och sen brukar det inte hända mer.
Har du otur är du offret som är just offret i alla vågorna.
Vi har en stackars tant som bodde i byn som blev drabbad 3-4 ggr med inslagen ruta och det såg ut som ett helvete i hennes hem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fadai
R Rkarlsson skrev:
Har du otur är du offret som är just offret i alla vågorna.
Vi har en stackars tant som bodde i byn som blev drabbad 3-4 ggr med inslagen ruta och det såg ut som ett helvete i hennes hem.
Låter som extrem otur, och naturligtvis hemskt att drabbas av. Nu gällde min kommentar hur det i allmänhet brukar vara.
 
Fadai Fadai skrev:
Låter som extrem otur, och naturligtvis hemskt att drabbas av. Nu gällde min kommentar hur det i allmänhet brukar vara.
Jo men är det lönt att chansa om man vill ha övervakning. Grannens åkgräsklippare blev stulen, han var ju glad då den skulle till skroten, men ändå. De stal även en motorcykel för honom.
Han bor lite sämre till än mig.

Kallar inte någon paranoid som vill ha övervakning =) Bara vill ha koll.
Vi har fullt med kameror på jobbet utomhus som är igång när det larmas. De har minsann filmat en och annan skum typ.
 
Generellt säkerhetsarbete är
Fysiskt skydd som förhindrar/fördröjer intrång
Perimeterskydd som indikerar och informerar om pågående intrång
Funktion som stoppar de som gjort intrång. Absolut svårast för oss privatpersoner som inte har vaktskydd, i de flesta fallen hinner förövaren försvinna vilket de flesta som gör dessa intrång känner till.
Så i mångt och mycket är det en "känsla" av skydd med kameror.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
För min del är det inte tjuvar.

Det är psyksjuka kriminella som ska bo bredvid mig som jag vill ha koll på.
Humana är enorma problem i vår by :p Då vill man inte ha de 20-30 meter ifrån sig.
ok byt ut tjyven mot lämpligt epitet, samma sak gäller ändå ;)
 
wildeside
Bevakningsföretag och polis kanske fungerar i stan, men jag bor ute på landet så det tar minst 30 minuter för det ena eller det andra att ta sig hit från stan och då får dom stå på duktigt, normalt tar det 40-45 minuter på en krokig väg med sämsta tänkbara beläggningen även fast vi betalar bland världens dyraste vägskatter.
Men dom kriminella måste väl livnäras/vårdas med några skattepengar dom med.
Så det är bara investera i larm, kameror, hundar och vad man nu kan komma på.
 
tttomten tttomten skrev:
ok byt ut tjyven mot lämpligt epitet, samma sak gäller ändå ;)
Har man kamera kan man ju kanske känna igen tjuven.

Har jag kamera när humanas dårar kör tjuvrajd så har jag bild på dem och kan hugga cheferna :D (bitter för att just deras "patienter" har förpestat skogen, byn och övrigt)

Om de är öststatare kan jag ju möta upp de i karlskrona ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.