Vi har ledsnat på att åkgräsklipparen hela tiden går sönder och att det tar 2 timmar att klippa allt gräs med den och drygt 4 timmar med en självgående gräsklippare och har därför börjat fundera på en robotgräsklipparen. Budgeten är på cirka 30 000 kr, vi vill gärna ha en pålitlig robotgräsklippare som klarar så mycket som möjligt av tomten utan hjälp.

Tomten är som ni kan se på nedanstående satellitbild ganska stor men när jag mätte upp den så visade det sig att den totala ytan landar på cirka 3900 kvadratmeter inklusive de byggnader som är inom den röda ramen (min tänkta dragning av begränsningskabeln. Uppfarten och rundeln med flaggstången i är grusade i övrigt är allting gräs, satellitbilden är tydligen tagen innan vi var färdiga med markarbetet så det mesta av de bruna områdena är numera gräsmatta. Det finns ett trettiotal träd och buskar, några brunnar och en lekstuga förutom huvudbyggnaden och gästhuset inom området. På gästhusets baksida (byggnaden till höger om huvudbyggnaden) så är det en ganska brant slänt som går ned mot ett grunt gräsklätt dike strax innan buskpartiet. I övrigt så är det en förhållandevis jämn tomt.

Vad tror ni, vilken gräsklipparrobot kan tänkas kunna fixa jobbet?

Satellitbild över stor trädgård med byggnader inramade för robotgräsklipparprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som att du behöver flera relativt stora robotar för det om alla ytor skall täckas ?

Tex två st worx Landdroid L2000 ?

Har dock inte egen erfarnhet av så stora ytor eller krånglig terräng (många avskiljningar, lutningar osv)
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
Husqvarna 440 klarar 4.000 kvm. Men en sån, plus tråd går nog på ca 42 tkr.
 
  • Gilla
KJE och 1 till
  • Laddar…
Jag hade köpt tre julaklippare.
 
  • Gilla
Hogebo och 4 till
  • Laddar…
Den tomten ser inte svår ut är min spontana reaktion. De flesta buskar etc lär du väl inte behöva avgränsa ens, den vänder ju om den stöter på något.

Snåla dock inte på hur många m2 klipparen klarar, då kommer du få ojämnt klippt gräs för den hinner inte med.

jag hade köpt en stor av välkänt märke men då räcker inte 30k. Fördelen med t.ex Husqvarna är att de senare dyrare även har viss appfubktionalitet som gör att du kan göra digitala avgränsningar i appen där den inte får köra = du behöver inte dra lika mycket kabel.
 
  • Gilla
KJE och 2 till
  • Laddar…
Jag var i samma situation sommaren 2020 med gammal åkgräsklippare som man behövde meka med hela tiden. Jag är supernöjd med min Husqvarna 430X.

På Eniro kan du mäta arean exakt exkl. byggnader och infart.

Min 430X kör på ca 2900m2, och den går bara 7h/dygn inkl en laddningscykel.
På våren när det växer mycket har den lite problem med att komma ikapp för att jag inte bryr mig om att ändra gångtiden. Annars är det alltid välklippt.

Grimsholm har ofta lite billigare installationskit än Husqvarna. Jula har ibland utförsäljning på hösten om det inte blir av med installation nu i sommar.
 
  • Gilla
annfru och 1 till
  • Laddar…
Har en husqvarna 420/430 (dvs modellen under). Som klipper nästan 2000 m2.
Den har inga problem att hålla undan på utan nu när det växer som värst med 3-4h klippning/dag.

lite beroende på hur jämn gräsmattan är kan du behöva dressa up mer eller mindre för att den inte skall köra fast.

Sen kan det vara värt att inte låta klipparen gå precis överallt. Dvs att du fortfarande handjagar kring partier med bilar, dålig mark etc.
 
  • Gilla
KJE och 1 till
  • Laddar…
Vi har liknande storlek på klippyta och är väldigt nöjd med vår Husqvarna 440. Vi har en lite äldre modell tror jag inköpt 2017. De nya verkar vara ännu smartare och dyrare.
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns som att du behöver flera relativt stora robotar för det om alla ytor skall täckas ?

Tex två st worx Landdroid L2000 ?

Har dock inte egen erfarnhet av så stora ytor eller krånglig terräng (många avskiljningar, lutningar osv)
han skrev ju att han är tröt på strulande gräsklippare. Är man det ska man inte köpa någon Worx
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Har haft samma åkklippare i 13 år
Jag byter olja och slipar knivar 1 gång varje år
Har bytt remmar 1 gång på 13 år

Det verkar som att du snålade när du köpte din åkklippare, och det verkar som att du ska snåla nu
Lycka till
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Den tomten ser inte svår ut är min spontana reaktion. De flesta buskar etc lär du väl inte behöva avgränsa ens, den vänder ju om den stöter på något.

Snåla dock inte på hur många m2 klipparen klarar, då kommer du få ojämnt klippt gräs för den hinner inte med.

jag hade köpt en stor av välkänt märke men då räcker inte 30k. Fördelen med t.ex Husqvarna är att de senare dyrare även har viss appfubktionalitet som gör att du kan göra digitala avgränsningar i appen där den inte får köra = du behöver inte dra lika mycket kabel.
Tack för svaret, vi har även funderat på Stihls största modell eller Robomower, men de flesta verkar ju rekommendera Husqvarna:thinking:
 
J javlaandersson skrev:
Har haft samma åkklippare i 13 år
Jag byter olja och slipar knivar 1 gång varje år
Har bytt remmar 1 gång på 13 år

Det verkar som att du snålade när du köpte din åkklippare, och det verkar som att du ska snåla nu
Lycka till
En Stiga Park Prestige 4WD är det, vet inte om det var att snåla? Jag har för mig att den var ganska dyr, men det var nästan 15 år sedan vi köpte den och de senaste åren så verkar den behöva verkstadsbesök mest hela tiden, plus att det tar ett par timmar varje gång det ska klippas...
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
K KJE skrev:
Tack för svaret, vi har även funderat på Stihls största modell eller Robomower, men de flesta verkar ju rekommendera Husqvarna:thinking:
stihl blir säkert bra det med, är nog mest att H har starkt varumärke och stor marknadsposition så man defaultsr till att nämna dem.
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Husqvarna 440 klarar 4.000 kvm. Men en sån, plus tråd går nog på ca 42 tkr.
Budgeten kan nog justeras uppåt, men inte hur mycket som helst förstås. Hade egentligen velat ha en 435X AWD, men tyvärr helt utanför budget.
 
E Edvuld skrev:
Jag var i samma situation sommaren 2020 med gammal åkgräsklippare som man behövde meka med hela tiden. Jag är supernöjd med min Husqvarna 430X.

På Eniro kan du mäta arean exakt exkl. byggnader och infart.

Min 430X kör på ca 2900m2, och den går bara 7h/dygn inkl en laddningscykel.
På våren när det växer mycket har den lite problem med att komma ikapp för att jag inte bryr mig om att ändra gångtiden. Annars är det alltid välklippt.

Grimsholm har ofta lite billigare installationskit än Husqvarna. Jula har ibland utförsäljning på hösten om det inte blir av med installation nu i sommar.
Det låter ju lovande, huvudmålet är att frigöra de 2-4 timmar vi lägger på gräsklippning varje vecka till annat :)
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.