F
Redan dyra Ahlsell höjer priserna med upp till 30 procent 1/7.
Om man planerar en renovering eller byggnation kanske det är dags att bunkra med material nu?

https://www.vvsforum.se/2022/06/ahlsell-hojer-priserna-med-upp-till-30-procent/

AHLSELLS PRISHÖJNINGAR FRÅN DEN 1 JULI 2022
  • Byggmaterial 7,1 procent
  • El 10 procent
  • Klimat (Ventilation, Isolering & Plåt) 13,1 procent
  • Kyla 9,7 procent
  • VA & Mark 17,5 procent
  • Värme och Sanitet 12 procent
  • Verktyg & Förnödenheter 10,5 procent
  • Lastbärare 29,3 procent
Hur mycket har andra grossister höjt i år?
 
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Bunkra med prylar/material inköpt på Ahlsell!? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Mats-S och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Höjer man listpris med upp till 30%, eller det riktiga priset? ;)

Poängen med Ahlsell och liknande företag är väl att man kan åka och hämta saker om man behöver direkt? Kan man ändå planera i förväg kan man ju köpa grejerna billigare på annat håll.
 
  • Gilla
oobum och 14 till
  • Laddar…
Försvarar inte Ahlsells prissättning generellt men runt 10% upp på byggmaterial är väl helt i linje med hela byggbranchen. 30% gäller ju bara en produktkategori så det är bara ett fult click-bait.

Mer än hälften beror ju på inflationen som ett dagisbarn kunde räknat ut skulle inträffa när staten startade sedelpressen under Coronapandemin och urskillningslöst delade ut pengar till höger och vänster.
 
  • Gilla
rolf sundblad och 20 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Höjer man listpris med upp till 30%, eller det riktiga priset? ;)

Poängen med Ahlsell och liknande företag är väl att man kan åka och hämta saker om man behöver direkt? Kan man ändå planera i förväg kan man ju köpa grejerna billigare på annat håll.
Givetvis listpris men betyder ju att även de kunder med rabatt får en motsvarande höjning.
 
  • Gilla
polarsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Försvarar inte Ahlsells prissättning generellt men runt 10% upp på byggmaterial är väl helt i linje med hela byggbranchen. 30% gäller ju bara en produktkategori så det är bara ett fult click-bait.

Mer än hälften beror ju på inflationen som ett dagisbarn kunde räknat ut skulle inträffa när staten startade sedelpressen under Coronapandemin och urskillningslöst delade ut pengar till höger och vänster.
Delades det ut pengar till höger och vänster? Var är min andel?
 
  • Haha
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Sänkt arbetsgivaravgift fick alla företag oavsett om de påverkades negativt av pandemin eller inte.

Korttidspermitteringen missbrukades rätt flitigt också.
 
  • Gilla
  • Haha
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 5 till
  • Laddar…
Bara i Sverige är sänkt skatt att "dela ut pengar" :D
 
  • Gilla
MagicFingers och 13 till
  • Laddar…
Excel
mexitegel mexitegel skrev:
Försvarar inte Ahlsells prissättning generellt men runt 10% upp på byggmaterial är väl helt i linje med hela byggbranchen. 30% gäller ju bara en produktkategori så det är bara ett fult click-bait.

Mer än hälften beror ju på inflationen som ett dagisbarn kunde räknat ut skulle inträffa när staten startade sedelpressen under Coronapandemin och urskillningslöst delade ut pengar till höger och vänster.
Men Powell sa ju att det skulle vara tranistoty.
 
S
mexitegel mexitegel skrev:
Mer än hälften beror ju på inflationen som ett dagisbarn kunde räknat ut skulle inträffa när staten startade sedelpressen under Coronapandemin och urskillningslöst delade ut pengar till höger och vänster.
men men men…. Kriget då??!

Varenda människa jag pratar med tror att inflationen är en konsekvens av kriget. Inflationen är skatten vi får betala nu för att folk fick gå hemma och dega istället för att producera under pandemin, folk låtsades jobba hemifrån när de var sjuka istället för att sjukskriva sig, kort sagt folk fick behålla sin fulla lön oavsett vad som händer och framförallt lärde man sig att staten alltid delar ut pengar när det blir lite jobbigt, se t.ex bränslebidraget och elbidraget.

Effekt av kriget kommer vi högst troligen att få se i full skala framöver men än har det inte påverkat oss speciellt mycket.
 
  • Gilla
Mats-S och 14 till
  • Laddar…
Precis. Nu stoppades väl ”bilbidraget” i riksdagen men förslaget var ju så dumt att klockorna stannade.
 
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
men men men…. Kriget då??!

Varenda människa jag pratar med tror att inflationen är en konsekvens av kriget. Inflationen är skatten vi får betala nu för att folk fick gå hemma och dega istället för att producera under pandemin, folk låtsades jobba hemifrån när de var sjuka istället för att sjukskriva sig, kort sagt folk fick behålla sin fulla lön oavsett vad som händer och framförallt lärde man sig att staten alltid delar ut pengar när det blir lite jobbigt, se t.ex bränslebidraget och elbidraget.

Effekt av kriget kommer vi högst troligen att få se i full skala framöver men än har det inte påverkat oss speciellt mycket.
S SueCia skrev:
men men men…. Kriget då??!

Varenda människa jag pratar med tror att inflationen är en konsekvens av kriget. Inflationen är skatten vi får betala nu för att folk fick gå hemma och dega istället för att producera under pandemin, folk låtsades jobba hemifrån när de var sjuka istället för att sjukskriva sig, kort sagt folk fick behålla sin fulla lön oavsett vad som händer och framförallt lärde man sig att staten alltid delar ut pengar när det blir lite jobbigt, se t.ex bränslebidraget och elbidraget.

Effekt av kriget kommer vi högst troligen att få se i full skala framöver men än har det inte påverkat oss speciellt mycket.
Så elpriser och bränslepriser är höga just nu för att vi gick hemma och degade under pandemin? Du tror inte att allt i affären ökar i pris pga det?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S
V Viklund... skrev:
Så elpriser och bränslepriser är höga just nu för att vi gick hemma och degade under pandemin? Du tror inte att allt i affären ökar i pris pga det?
Om du tror att saker ökar i pris så ser du helt enkelt på det från fel håll, det är pengar som är mindre värda pga. att pengar blev gratis under pandemin.

Om jag gör en produkt och pengar har sjunkit i värde är det väl självklart att jag vill ha mer pengar för samma produkt?
 
  • Gilla
  • Älska
perror och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om du tror att saker ökar i pris så ser du helt enkelt på det från fel håll, det är pengar som är mindre värda pga. att pengar blev gratis under pandemin.

Om jag gör en produkt och pengar har sjunkit i värde är det väl självklart att jag vill ha mer pengar för samma produkt?
Bråka inte, ni har ju rätt båda två.
 
S
B b8q skrev:
Bråka inte, ni har ju rätt båda två.
Bråkar inte, tror jag väl? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.