Måla i så fall innan du slår på lockläkten så du inte får glipor när det torkar
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det var ju likt och billigare
Men det ska ju staplas brädor, torkar det inte fortare med spruta eller har jag fått det om bakfoten?
Det beror väl i så fall på att man lägger på minde färg. Har Själv alltid lärt mig att färg helst skall strykas med pensel för att arbetas in i trät. Dock skitjobbigt. De torkar dock rätt fort utomhus. Så vi byggde 2 "torkställningar" av lite skräpvirke. En ram med liggande brädor i ändarna , så det blev som en "stege". Svalde rätt mycket, Då kunde jag få in typ 6-8 på bredden, och 7-8 på höjden. mao 50-60 brädor på resp ställning. Sen strök frugan för glatta livet medans jag sköt upp i takt som de torkade, med en batch på mellanlagring.
Vi har dock byggt om i etapper. Första gången körde vi med demidekk. Då skall de först grundoljas. Den vill man ha en strykning på marken, Det skapade lite logistikproblem, mer utdraget helt klart. Nästa etapp valde vi istället att använda caparol Carat. Mycket pga att det endast krävde 2 steg, dessutom med samma färg. mao ingen grundfärg.

Jag hade dock varit överlycklig om jag hade haft en Rollit, både för eventuell grundolja, och första strykning. Så får man väl arbeta lite med penseln när man färdigstryker. En fundering bara , grundfärgen och eventuell Oljegrund (Demideck) är relativt tunn låter som att det borde vara helt problemfritt för en rollit/rollbox. Men i alla fall min fasadfärg var rätt tjock, och man fick jobba på ordentligt med penseln för att verkligen få det att täcka. Så kanske dubbelchecka med erfaret folk här att det är bra att lägga täckfärgen med box, beroende på vilken färg du skall använda. Har för mig att någon rekommendrade mig att använda roller för att snabbt få på färg, men att man dås kulle efterdra med pensel.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ok ja då kvittar det ju egentligen, då är nog det smidigaste att slå upp panelen omålad sen måla på plats, minst hantering
Jag hade definitivt målat första strykningen på mark.. Jag satte dock Z panel, där flyttar skarvarna sig lite när det torkar . Så stryker man inte ett lager innan så kommer det gå isär lite med oskyddat. Skall man ha Lockpanel så kanske det spelar mindre roll. men du bör ju ändå måla 2ggr plus eventuell grundning beroende på färgsystem. Där hade jag målat första som Bo skriver innan Locken monteras. Sen måla locken, en runda, för att därefter färdig stryka allt.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Ja grunda först sen färdigfärg 1 vändan, dit med lock som grundas och färdigmålas sen 1 vända på allt

Fast jag har gjort den operationen en gång och det var otroligt tråkigt att måla lock bara...
Då var det från stege, nu blir det ställning
 
nino nino skrev:
Ja grunda först sen färdigfärg 1 vändan, dit med lock som grundas och färdigmålas sen 1 vända på allt
Låter relativt vettigt. Jaga hade nog ändå satsat på att åtminstone grunda innan . Då får du med kanter mm. Om det blir kasst väder, eller du av andra skäl får ett litet stopp, så står det inte helt oskyddat virke. Även om 250+300m låter mycket så är det inga jättemängder, man jobbar undan ganska fort.

Har du redan köpt virket?
Köpa med en första strykning (mellanstruket) är inte heller att förakta. Det gjorde vi i vår pågående tillbyggnad. Då levererades de i rätt kulör en strykning. Var inte särskilt dyrt, tror knappt jag betalade mer en färgen kostar. Det sparar in både grundning och första strykningen, och ser snyggt ut redan vid montering. Där sparade jag rätt mycket tid...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag köpte det först till nederdelen, skulle ha till resten men jag har blandade längder och bredder så det funkade inte, det blir för mycket spring och letande, kan få det men då tillkommer det en kostnad för varje bredd.

Får köpa direkt från tillverkaren och vill hålla mig på god fot med dom då jag har bra priser...

Köper jag mellanstuken så är den vit och jag målar med gult som slutfärg så det är ju inte heller optimalt.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Överdelen här, blir en balkong så därför har vi delat

Vit fasad under konstruktion med isolerade väggar och synliga reglar inför balkongbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tvåvånings trähus med en nedre del under renovering där en framtida balkong planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har breder mellan 120 och 195mm och längder mellan 3 och 5m
 
M mojjen skrev:
Köpte tidigare i våras en Wagner 350R ihop med en kollega. Ser fysiskt ganska lika ut egentligen och på papperet relativt lika prestanda. Nu har inte jag hunnit använda den hemma än. Skulle sprutat 80m2 tak redan, men som med det mesta här spricker tidsplanen pga semestrar och annat som den som egentligen är chef hemma beslutar om:)

En fundering jag har mellan julas och tex denna inte snorbilliga semipro wagner, är hur stor skillnad är själva munstyckena. Pumpa på hårt borde vara enkelt för många. det vi föll för med wagner var deras teknik att minimera overspray ec, vet ju inte hur mycket bullshit in sälj det är. Eftersom jag kan 0 om sprutor. Men det får mig att tänka att för fasad, staket utomhus mm, så skulle jag nog definitivt vara rygg med Julas. Frågan är dock är den lika bra som en etablerad tillverkare som Graco wagner etc när det gäller finish. Kommer det funka lika bra på släta luckor/dörrar?. Tak väggar som man inte vill efter dra etc. Spottar den mer när man trycker på knappen mm.

Detta kan vi nog inte få svar på förrän någon får erfarenhet av båda. Det jag dock märkt är att Wagner 590 (Som jag också köpt och hunnit testa), spottar små droppar varje gång jag trycker på. Så det var viktigt när jag sprayade badrumstaket med den att starta nedanför på väggen, Sen blev det bra. Kollegan som hunnit testa 350r sprutan sa att så gjorde inte den när han såg mitt. Så med det sagt är det nog viktigt att värdera lite fler egenskaper än effekt och tryck. Pistolhandtag, munstycken filter mm är kanske inte att underskatta, för att inte tala om slang längd..
Nu försöker jag nog bara motivera att jag slängde ut 6000:- istället för 1900:-:rofl::crysmile::thinking:
Hej
Har du ngn recension gällande din Wagner? Funderar på en likadan för målning av ett hus på 188kvm (nyproduktion)
Hört både gott o mindre gott om sprutmålning av diverse olika målare.

Tack på förhand.
//A
 
Folk (både proffs och amatörer) har sina preferenser. Finns både för och nackdelar. Oftast hamnar man i det ena eller det andra facket :D
 
  • Gilla
elbas
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Folk (både proffs och amatörer) har sina preferenser. Finns både för och nackdelar. Oftast hamnar man i det ena eller det andra facket :D
korrekt, därav min fråga till @mojjen
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
A aydins skrev:
Hej
Har du ngn recension gällande din Wagner? Funderar på en likadan för målning av ett hus på 188kvm (nyproduktion)
Hört både gott o mindre gott om sprutmålning av diverse olika målare.

Tack på förhand.
//A
Har inte hunnit använda den än. Min kollega har kört och blev väldigt nöjd. Min största oro är nog hur det skall bli pga att man inte döljer något med rollerstrukturen. Jag har inte tänkt efterdras med roller, då en del av vitsen är just att slippa detta. Underarbetet känns därför oerhört viktigt.
 
  • Gilla
aydins
  • Laddar…
Behöver panikköpa en spruta imorgon för att måla några industrilackade garderobsdörrar och en bokhylla i rå mdf. Kommer grunda med Beckers häftgrund och sedan täckmåla med Jotun lady supreme finish.

Jula och Biltema har ju båda 199kr-sprutor samt några modeller kring 5-600kr. 199kr-modellerna ser ju snarlika ut och de dyrare likaså.

Någon skillnad på Julas och Biltemas 199kr-spruta? Är det milsstor skillnad på 199kr vs 699kr-sprutorna eller klarar man sig med en av de billigare?

Jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/fargsprutor/fargspruta-082208/#tab04

Biltema: https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/fargsprutor/fargspruta-sg600-2000034670
 
Passar på att fortsätta fråga om sprutmålning men nu angående fasadmålning;

Ska måla om vår fasad om några veckor och har hyrt en Graco ST MAX II 595 PC PRO. Kommer sannolikt måla med Jotun Demidekk Ultimate. Fasaden är locklistpanel målad i ljusblå för ca 20 år sedan. Vi kommer måla i vitt.

Har fått tips om att efterdra med pensel efter att ha fört på färgen med spruta för att säkerställa att färgen "arbetas in". Är detta nödvändigt eller ens rekommenderat?

Hur pass mycket färgdimma/partiklar uppstår vid målning med en sån maskin? Nödvändigt att köpa skydd för grannarnas bilar?
 
Davidbagare
KavehC KavehC skrev:
Behöver panikköpa en spruta imorgon för att måla några industrilackade garderobsdörrar och en bokhylla i rå mdf. Kommer grunda med Beckers häftgrund och sedan täckmåla med Jotun lady supreme finish.

Jula och Biltema har ju båda 199kr-sprutor samt några modeller kring 5-600kr. 199kr-modellerna ser ju snarlika ut och de dyrare likaså.

Någon skillnad på Julas och Biltemas 199kr-spruta? Är det milsstor skillnad på 199kr vs 699kr-sprutorna eller klarar man sig med en av de billigare?

Jula: [länk]

Biltema: [länk]
Jag har ingen erfarenhet av dem för 199kr, men har den från Jula för 599kr. Jag lackade garderobsdörrar och lister med den och vart förvånad över det goda resultatet.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Har själv Graco 595 ryker väldigt lite man behöver inte späda färgen brukar använda pensel men det är inte nödvändigt om ytan är bra målad tidigare det finns också ett gult munstycke som inte ryker alls men det ger ingen fin yta då får man efterdra med pensel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.