Bäst för köksluckor är penslar gjorda av skumplast. Inlärningseffekten på pensel lär dessutom vara kortare än med spruta. Sen kan man fråga sig under hur lång tid ni ska måla köksluckor - hyr något under några dagar istället för att köpa? ;)
 
Nu blir jag lite trött... Har köpt en halvmask som vad jag förstår endast kan ta antingen partikelfilter eller ett för organiska ångor/gas? Alltså inte båda sorternas skydd samtidigt. Och läser jag på säkerhersbladet för fasadfärgen som ska sprutas framgår följande:
"Om ventilationen är otillräcklig vid sprutapplicering skall lämpligt andningsskydd
med AP filter, gas- och partikelfilter (EN405:2001) användas. Använd halv- eller
helmask med gasfilter typ A, kombinerat med partikelfilter P2 vid slipning (EN140:
1998, EN405:2001)."

Masken jag har idag är denna inkl. medföljande A1-filter som också säljs separat: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906179/

Sen finns partikelfilter: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/p3-r-filter-906185/

Men alltså inget kombinationsfilter. Och dessa filter ser heller inte ut att gå att stacka på varandra?

Har någon tips på prisvärd halvmask med filter som passar ändamålet?
 
ChrisKa ChrisKa skrev:
Nu blir jag lite trött... Har köpt en halvmask som vad jag förstår endast kan ta antingen partikelfilter eller ett för organiska ångor/gas? Alltså inte båda sorternas skydd samtidigt. Och läser jag på säkerhersbladet för fasadfärgen som ska sprutas framgår följande:
"Om ventilationen är otillräcklig vid sprutapplicering skall lämpligt andningsskydd
med AP filter, gas- och partikelfilter (EN405:2001) användas. Använd halv- eller
helmask med gasfilter typ A, kombinerat med partikelfilter P2 vid slipning (EN140:
1998, EN405:2001)."

Masken jag har idag är denna inkl. medföljande A1-filter som också säljs separat: [länk]

Sen finns partikelfilter: [länk]

Men alltså inget kombinationsfilter. Och dessa filter ser heller inte ut att gå att stacka på varandra?

Har någon tips på prisvärd halvmask med filter som passar ändamålet?
På Julanivå finns ju https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/kombinationsfilter-757-n-a1p3-2000047996
 
ChrisKa ChrisKa skrev:
Nu blir jag lite trött... Har köpt en halvmask som vad jag förstår endast kan ta antingen partikelfilter eller ett för organiska ångor/gas? Alltså inte båda sorternas skydd samtidigt. Och läser jag på säkerhersbladet för fasadfärgen som ska sprutas framgår följande:
"Om ventilationen är otillräcklig vid sprutapplicering skall lämpligt andningsskydd
med AP filter, gas- och partikelfilter (EN405:2001) användas. Använd halv- eller
helmask med gasfilter typ A, kombinerat med partikelfilter P2 vid slipning (EN140:
1998, EN405:2001)."

Masken jag har idag är denna inkl. medföljande A1-filter som också säljs separat: [länk]

Sen finns partikelfilter: [länk]

Men alltså inget kombinationsfilter. Och dessa filter ser heller inte ut att gå att stacka på varandra?

Har någon tips på prisvärd halvmask med filter som passar ändamålet?
Hur är ventilationen när du målar fasaden? Den borde väl vara fullgod. Själv kör jag med gasfilter när jag målar och partikelfilter när jag sågar eller slipar.
 
K Kane skrev:
På Julanivå finns ju [länk]
Tack. Bra tips!
Den lär ju duga men efter lite egen efterforskning så verkar det som att A2 filter har längre livslängd rent generellt. Så det blev en halvmask från 3M men A2+partikelfilter från jula. Där är det dyrt men helt OK pris med tjejens personalrabatt. Exakt likadan mask fast kinakopia finns på amazon om någon vill ha ett annat billigt alternativ. https://www.amazon.se/RSM-kemikalier-maskinpolering-bekämpningsmedel-arbetsskydd/dp/B08519716X/

Eftersom den är likadan kan man sen köpa filter från 3M om man vill ha högre säkerhetscertifigering.

Lime113 Lime113 skrev:
Hur är ventilationen när du målar fasaden? Den borde väl vara fullgod. Själv kör jag med gasfilter när jag målar och partikelfilter när jag sågar eller slipar.
Ja egentligen. Men eftersom jag kommer göra annat också och redan har en rad hälsoproblem så vill jag inte chansa. Har gjort tillräckligt mycket dumma grejer och tummat på säkerheten i min ungdom. Kommer måla om svärföräldrarnas garage, deras bod på tomten och föräldrarnas tak. Takfärg kan jag tänka mig är lite värre att andas in än fasadfärgen.
Jag ställde faktiskt frågan till butiken "paint pro" om vad från färgen vid sprutmålning som var mest hölsovådligt om han fick gissa. Han sa att det beror på vad färgen innehåller men rent generellt trodde han att partiklarna är skadligare än gaserna. Så bättre att ha rätt grejer från början ändå.

Nu har allt dragit ut lite på tiden här. Det har regnat i flera dagar. Men nu kollade jag med fuktmätaren och panelen är torr nog att måla. Så kommer antagligen köra på imorrn om vädret tillåter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Om man skall gå efter hur mycket färg som är på min vita overall efter att ha sprutat ca 50m2*5 och 75m2*3 dvs totalt 475m2 med vanlig rödfärg typ slamfärg. Så är färgdimma inte något problem alls. Men man skall av naturliga skäl inte spruta när det blåser... Jag har inte kört ansiktsmask, man snyter inte ens rött efteråt. Men mask kan förstås aldrig skada heller.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Om man skall gå efter hur mycket färg som är på min vita overall efter att ha sprutat ca 50m2*5 och 75m2*3 dvs totalt 475m2 med vanlig rödfärg typ slamfärg. Så är färgdimma inte något problem alls. Men man skall av naturliga skäl inte spruta när det blåser... Jag har inte kört ansiktsmask, man snyter inte ens rött efteråt. Men mask kan förstås aldrig skada heller.
Nej det är kanske överdrivet utomhus. Vet å andra sidan inte hur mycket sprutdamm det blir med den här budgetsprutan. Har ju sett videor där det blivit enormt mycket när de använt obskyra sprutmodeller. Gissningsvis har de kört alldeles för högt tryck men ändå. Imorrn ska jag dessutom stå och ta bort limrester från en hel garderobsvägg där det suttit klistermärken från golv till tak och för det krävs T-röd. Har aldrig använt mask tidigare men tänkte att jag skulle få slippa huvudvärken man får av lösningsmedel också. Så det blir heldag med mask imorrn. :)
 
Behöver grunda ca 250m råplan i varierande längder samt lockläkt ca 300m

Vad är enklast, köpa spruta och måla dom på backen, måla på plats eller handmåla på plats?

Tips på spruta man ska köpa?
 
nino nino skrev:
Behöver grunda ca 250m råplan i varierande längder samt lockläkt ca 300m

Vad är enklast, köpa spruta och måla dom på backen, måla på plats eller handmåla på plats?

Tips på spruta man ska köpa?
Enklast och snabbast på alla vis måste det väl ändå vara med en rollbox:thinking:
https://www.rollbox.se/
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Enklast och snabbast på alla vis måste det väl ändå vara med en rollbox:thinking:
[länk]
3800 var lite dyrt, man tänker ju direkt att den där vore inte så svårt att göra själv :D

Problemet är ju lagring/torkning av målade brädor
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns ju andra märken, 1400:- är inte så mycket i sammanhanget.
Är väl som en halv 9-liters demideck.
[länk]
Den var ju dessutom misstänkt lik den dyra:)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det var ju likt och billigare
Men det ska ju staplas brädor, torkar det inte fortare med spruta eller har jag fått det om bakfoten?
 
Torktiden har väl inget att göra med hur du får på färgen det är väl bara skillnad hur tjockt färgskiktet är
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Torktiden har väl inget att göra med hur du får på färgen det är väl bara skillnad hur tjockt färgskiktet är
Ok ja då kvittar det ju egentligen, då är nog det smidigaste att slå upp panelen omålad sen måla på plats, minst hantering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.