kkkenttt skrev:
Vi har beställt ett Villa Lammhult till hösten 2007 ifrån Smålandsvillan. Grunden skulle de börja med i slutet av Juli. Har inte hört säljaren säga något om frigolit i grunden. Men det verkar spännande om det funkar och om det samtidigt bidrar till varmare golv.
Du har ju betällt ditt hus för ett bra tag sen och fått bygglov på de "gamla" kraven så därför innebär denna förändring ingen skillnad för dig, du kommer få den gamla standarden.
Vi håller på och köper en SM och säljaren sa att så länge bygglovet är inskickat innan 1/7 så får man går på de gamla normerna. Vilket blir billigare + det är andra saker som förändras, tex högre krav på värmeåtervinning vilket innebär som jag förstod det att man i princip måste har två uppvärmningsformer och återvinna mycket mer av luften. Detta kostar naturligtvis extra pengar hur mycket beror på vad huset är utrustat med nu.

Mvh Anna
 
Uffe_Ulrika skrev:
Jag har varit och kollat på ett Villa Nybro med den nya standardgrunden.

Grunden består av en hel gjuten platta med 200mm isolering under, därpå kantbalkar (vilka var murade av Leca på denna grund, men det skulle visst vara lite annorlunda framöver). På dessa kantbalkar ställs modulerna och sedan fylls utrymmet med frigolitkulor.

Hur känslig denna grund skulle vara för kälskador har jag ingen aning om. Jag antar att man har åtminstone 10 års garanti (byggfel) från Smålandsvillan. Kan det stämma även för själva grunden?

PS. Grunden påstås kosta ca 180000 :- inkl. allt. DS.

/U
Som jag förstår det på ditt inlägg innebär detta att grunden är en platta på mark fast att man ställer huset på kantbalkar som istället för på en ordinär platta på mark där kantbalkarna är gjutna neråt i marken istället sticker upp över plattan. Detta måste innebära iaf två saker.

1. Kantbalkarna bör ju inte vara särskilt höga om de bara är till för att bära upp huset, dvs inte lika höga som i en ordinär krypgrund. (Undrar hur rörkrökarn fixar inkopplingen?)

2. Plattan bör ju då gjutas tunnare än en ordinär platta på mark, eller? Tjälskott? (Rimligtvis är det väl grävt till frosfritt djup och fyllt med grus?)

Kan inte Smålandsvillan bekräfta uppgifterna då säljarna är lite "hemliga" på den här punkten. Antagligen för att de själva inte fått all info om den nya grunden.:confused:

//Micke
 
Pratade med säljare idag. Är sååå nära att bygga en villa Nybro.... bara beslutet som skall tas!

Han berättade att Statens Provningsanstalt tagit fram en ny grund, en isolerad torpargrund med ventiler. Dvs, som en vanlig torpargrund men väggarna och marken är isolerade med frigolitplattor.
 
Jo, ang att fylla grunden med frigolitkulor sa han att det just nu är för dyrt att transportera kulorna... Det är ju ett ganska stort antal sacco-säckar om man säger så..... ;-)
 
Jag har precis skrivit kontrakt med Smålandsvillan, då det kommer en rad prishöjningar under hösten. Detta gällande Villa Nybro.
Det kommer nya krav, men ingen är helt säker på vad kraven kommer att vara. Sant som skrivet innan är att smålands villan har testat i ett år med frigolit (kulor) i hela grunden, men det skulle kosta kunden en massa pengar att bara transportera all frigolit. Så detta är inte hållbart. Dom nya kraven kommer säker att sätta käppar i hjulen på många husbyggare, men jag tror på en lösning som uppfanns för länge länge sedan. Torpar / krypgrund..

Platta på mark med golvvärme i......
Ja visst det e varm och skönt att gå på men.....
Det största problemet med golvvärme (vattenburen) är att den svagaste punkten är uppvärmning vid väggarna. Funkar kanon längre in på golvet, men vart har man mest kallras? Jo vid fönsterna, och det är där golvärmen funkar sämst. Det är inte för inte man alltid satte element under fönster i gamla byggen.

Pratade även med några experter på golvvärme. Enligt dom håller bara rören i bottenplattan ca 25 - 30 år. Kanske 40 om du har tur.
Nog kul att bila upp golvet och byta dom när man blir gammal, eller om man ska sälja huset och köparen vill dra av 500.000:- för att fixa bottenplattan
 
Ferdinand,

Vad för prishöjningar blir det? Vad blir det prishöjningar för? Om man skriver kontrakt nu, går man miste om någon förändring som går igenom när prishöjningarna kommer?

Funderar just på att bygga en Nybro...
 
Hemmakatten
ferdinand_31 skrev:
Jag har precis skrivit kontrakt med Smålandsvillan, då det kommer en rad prishöjningar under hösten. Detta gällande Villa Nybro.
Det kommer nya krav, men ingen är helt säker på vad kraven kommer att vara. Sant som skrivet innan är att smålands villan har testat i ett år med frigolit (kulor) i hela grunden, men det skulle kosta kunden en massa pengar att bara transportera all frigolit. Så detta är inte hållbart. Dom nya kraven kommer säker att sätta käppar i hjulen på många husbyggare, men jag tror på en lösning som uppfanns för länge länge sedan. Torpar / krypgrund..

Platta på mark med golvvärme i......
Ja visst det e varm och skönt att gå på men.....
Det största problemet med golvvärme (vattenburen) är att den svagaste punkten är uppvärmning vid väggarna. Funkar kanon längre in på golvet, men vart har man mest kallras? Jo vid fönsterna, och det är där golvärmen funkar sämst. Det är inte för inte man alltid satte element under fönster i gamla byggen.

Pratade även med några experter på golvvärme. Enligt dom håller bara rören i bottenplattan ca 25 - 30 år. Kanske 40 om du har tur.
Nog kul att bila upp golvet och byta dom när man blir gammal, eller om man ska sälja huset och köparen vill dra av 500.000:- för att fixa bottenplattan

Vilka experter på golvvärme har du pratat med och vilka vetenskapliga undersökningar hänvisar de till när det gäller livslängden på golvvärme?

Vad gäller kallras vid fönstren så är det två skaer man bör se över. Dels att man har tillräckligt täta golvvärmeslingor när fönstren (vi har cc 160mm) dels att man har ett ventilationssystem som stöder golvvärmen. Då pratar man nog bara om FTX som sprutar in återvärmd frånluft. Själva har vi 18 meter fönstervägg (från golv till tak). Hitills har vi inte upplevt något kallras.
 
snysop skrev:
Ferdinand,

Vad för prishöjningar blir det? Vad blir det prishöjningar för? Om man skriver kontrakt nu, går man miste om någon förändring som går igenom när prishöjningarna kommer?

Funderar just på att bygga en Nybro...
Vi har beställt ett nybro, fördjupade oss inte jätte mycket i den kommande prishöjningen men de uppgifter vi fick var att de delvis beror på nya byggnormer, uppfattade som att man måste ha två? uppvärmningskällor, inte säker på att det var så. mer isolering i mark, badrummen görs redan nu på ett nytt sätt, tjockare tätskickt mm. Högkonjukturen i byggbranchen trissar upp priset hos leverantörena och det är svårt att få fram material redan nu och värre lär det bli. Några orsaker till höjningen, finns säkert fler... :)
 
AnnaLundh skrev:
Du har ju betällt ditt hus för ett bra tag sen och fått bygglov på de "gamla" kraven så därför innebär denna förändring ingen skillnad för dig, du kommer få den gamla standarden.
Vi håller på och köper en SM och säljaren sa att så länge bygglovet är inskickat innan 1/7 så får man går på de gamla normerna. Vilket blir billigare + det är andra saker som förändras, tex högre krav på värmeåtervinning vilket innebär som jag förstod det att man i princip måste har två uppvärmningsformer och återvinna mycket mer av luften. Detta kostar naturligtvis extra pengar hur mycket beror på vad huset är utrustat med nu.

Mvh Anna
Lite förtydligande på detta.
Det gäller inte bygglovet utan att bygganmälan som skall va inlämnad före 1/7 i år.
Kan även sägas att dom nya kraven på energiåtgång inte bara skall beräknas utan även mätas och följas upp framöver.
Och ska man tolka dom nya reglerna benhårt så för dom hus som ej lyckas uppnå dom nya kraven så är det bara att göra om.."riva och bygga om om på nytt" sen är det väll så troligt att det blir verklighet..
 
ferdinand_31 skrev:
Jag har precis skrivit kontrakt med Smålandsvillan, då det kommer en rad prishöjningar under hösten. Detta gällande Villa Nybro.
Det kommer nya krav, men ingen är helt säker på vad kraven kommer att vara. Sant som skrivet innan är att smålands villan har testat i ett år med frigolit (kulor) i hela grunden, men det skulle kosta kunden en massa pengar att bara transportera all frigolit. Så detta är inte hållbart. Dom nya kraven kommer säker att sätta käppar i hjulen på många husbyggare, men jag tror på en lösning som uppfanns för länge länge sedan. Torpar / krypgrund..

Platta på mark med golvvärme i......
Ja visst det e varm och skönt att gå på men.....
Det största problemet med golvvärme (vattenburen) är att den svagaste punkten är uppvärmning vid väggarna. Funkar kanon längre in på golvet, men vart har man mest kallras? Jo vid fönsterna, och det är där golvärmen funkar sämst. Det är inte för inte man alltid satte element under fönster i gamla byggen.

Pratade även med några experter på golvvärme. Enligt dom håller bara rören i bottenplattan ca 25 - 30 år. Kanske 40 om du har tur.
Nog kul att bila upp golvet och byta dom när man blir gammal, eller om man ska sälja huset och köparen vill dra av 500.000:- för att fixa bottenplattan


Ang att igen vet vad dom nya kraven kommer att vara!!
De nya byggregler som gäller från 1/7 2006 med despan till 1/7 2007 fins tydligt redovisade i Boverkets författningssamling BBR12 läs och begrunda.
 
Hej, jag har precis byggt ett villa Nybro, 205 000 för grunden om inget annat tillkom. Vanlig krypgrund.
Finns inga frigolitkulor, utan man har lagt i S100 frigolitskivor, ventilationen finns kvar. Frigoliten ligger för att undvika stora temperatur skillnander.
 
Vi var tidigare inne på Smålandsvillan men kände oss så osäkra på grunden (fylld torpargrund eller inte...) Inget vettigt svar fick man från säljaren heller. Sen en vacker dag såg vi en annons i en lokal tidning. Björklidenhus erbjuder platta på mark m värme, klinkers i badrum och tvättstuga och kaklat badrum för samma pengar som Smålandsvillan. Dessutom träffade vi en kanontrevlig försäljare som vi fick ett enormt förtroende för. Dessutom har Björklidenhus betydligt kortare leveranstider än Smålandsvillan som fullkomligen öser ut hus nu... Tänkte bara nämna det... Det finns bättre alternativ än Smålandsvillan... Vi hade i princip skrivit kontrakt med SV, tur vi inte hann göra det säger jag bara. Säga vad man vill om torpargrund, jag sover bättre om natten i vetskap om att jag får en platta på mark, så är det...:D
 
handbrake skrev:
Säga vad man vill om torpargrund, jag sover bättre om natten i vetskap om att jag får en platta på mark, så är det...:D
På grund av vadå?

Känsla eller fakta? På vilken känsla eller fakta?

Är den trygga känslan baserad på det som är bra med platta eller med det som är dåligt med torpargrund/krypgrund?

Hur värderar du det som är dåligt med platta på mark högre än det som är dåligt med krypgrund? Samt hur värderar du det som är bra med platta på mark högre än det som är bra med krypgrund?

Jag är lite nyfiken på vad som grundar din bättre sömn på mer än "så är det..." alltså varför du gjort den värderingen och om den baseras på mot någonting eller för någonting.

Om det fanns en 3dje typ av grund, vad skulle få dig att välja den framför de andra?
 
Jag är ingen bygg-snubbe men är det nånting jag har förstått när det gäller nya hus så är det att 9 av 10 hantverkare (och andra experter) rekommenderar platta på mark framför torpar/krypgrund. Om detta sedan råkar vara en totalt snedvriden syn inom branschen ska jag låta vara osagt, men som lekman får man ju gå på vad experterna säger och när jag ställt frågan så har svaret i stort sett varit unisont...man ska bygga på platta.
 
matwe skrev:
Jag är ingen bygg-snubbe men är det nånting jag har förstått när det gäller nya hus så är det att 9 av 10 hantverkare (och andra experter) rekommenderar platta på mark framför torpar/krypgrund. Om detta sedan råkar vara en totalt snedvriden syn inom branschen ska jag låta vara osagt, men som lekman får man ju gå på vad experterna säger och när jag ställt frågan så har svaret i stort sett varit unisont...man ska bygga på platta.
Förlåt men jag känner mig tyvärr inte tillfreds med ett sådant påstående.

Vem säger att 9 av 10 hantverkare och andra experter rekomenderar platta på mark? Varför rekomenderar de platta på mark? Samt på vilket skäl rekomenderar de den? Pg.a ekonomiska, säkerhetsmässiga, stabila, flexibla eller komplexa skäl?

Har någon frågat X-antal hantverkare och fått fram statikstiken 90%? Exakt vilka har de frågat, oberoende hantverkare? hur oberoende? Denna någon är det en pålitlig källa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.