Är i full färd med renovering av gästtoaletten. Bor i ett radhus byggt 1960 och avloppet är original. Tänker byta ut avloppet enligt bilder och funderar på var jag ska skarva mot det gamla. Vad jag förstår på tidigare trådar är skarvmuffar tätade med bly. Hur hade ni gjort, kapat röret några cm till höger om den vänstra skarvmuffen eller värmt bort blyet och tagit isär röret i skarven och sedan satt en gummimuff med slangklämma över muffen? Kan man få i ett vanligt 110 mm plaströr i muffen tro? Om jag kapar röret innan muffen så blir det max 3 cm skulle jag tro, sedan svänger röret uppåt, räcker det? Öppen för alla förslag.

Mvh //Stefan
 
  • Renovering av gästtoalett med uppgrävt golv som visar gammalt avloppsrör och skarvmuffar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synligt gammalt avloppsrör och öppet golv i ett radhus från 1960.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt avloppsrör i betong med skarvmuff visas uppgrävt under renovering av gästtoalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kapat där precis vid muffen, brukar gå bra om man har rätt blad. Sen monterat en anslutning typ faluexpand eller liknande. BTW har du kollat så du inte har asbest i klinkerfixen och fogen….
 
K Klakorp skrev:
Jag hade kapat där precis vid muffen, brukar gå bra om man har rätt blad. Sen monterat en anslutning typ faluexpand eller liknande. BTW har du kollat så du inte har asbest i klinkerfixen och fogen….
K Klakorp skrev:
Jag hade kapat där precis vid muffen, brukar gå bra om man har rätt blad. Sen monterat en anslutning typ faluexpand eller liknande. BTW har du kollat så du inte har asbest i klinkerfixen och fogen….
Tackar för snabb input! Ja, det verkar smartast att kapa vid muffen. Dock är det en del blyklumpar som måste bort men bly är ju mjukt… Faluexpand verkar smutt, dock vet jag inte vilken dimension man ska ha? Brukar det vara 110 mm i gamla rör som dessa? I så fall måste man väl ha en expand som går in i rörbiten som blir kvar i muffen och som sedan är anpassad för 110 mm plaströr? Har tänkt på det där med asbest, men tack för påminnelsen
 
Jag har ju dessvärre begränsade rörmokarskills så jag är väldigt tacksam för alla tips. Innan jag sätter sågen i röret tänkte jag checka av så jag har rätt grejor, se bilder. Vad tycker ni, är jag rätt ute? Jag är fortfarande lite osäker på innerdiameter på det befintliga gjutjärnsröret som jag ska skarva i, kan det vara 4 tum, alltså ca 102 mm? Eller är det muffen som är 4 tum? Jag kommer som sagt kapa röret intill muffen och ska i med en passande Falu expand som har vanlig 110 mm i andra änden. Återigen, väldigt tacksam för alla råd och tips:)
 
  • PVC-rördel med en T-formad koppling och ändar för skarvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HTP-förminskning 110-50 kopplingsdetalj för VVS, utan muff på breda änden och med muff på smala änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Falun 110 mm x 4" expanderande gummimanschett för rörsammanfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det till vänster då? En stående stam eller går det bara rakt ut någonstans? Det bästa är ju annars att försöka få allt nytt utanför det renoverade rummet. Inget kul annars om det blir en läcka i golvet på det gamla som är kvar och det måste rivas igen.....
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad är det till vänster då? En stående stam eller går det bara rakt ut någonstans? Det bästa är ju annars att försöka få allt nytt utanför det renoverade rummet. Inget kul annars om det blir en läcka i golvet på det gamla som är kvar och det måste rivas igen.....
Det stämmer, till vänster precis innanför väggen är den stående stammen som kommer från övervåningen. Den är inbyggd i en låda tillsammans med vattenledningarna. Jag var också inne på att kapa så nära den stående stammen som möjligt, men vad jag kan förstå så sitter själva kragmuffen, som man ser till vänster, direkt på den stående stammen, eller? Därför tänkte jag kapa precis intill kragmuffen och trycka i en Falu expand i rörstumpen som blir kvar i kragmuffen. Tänker att godset i den rörstumpen förhoppningsvis är tillräckligt bra, annars får jag ta bort den och sätta expandern så den tätar mot insidan på kragmuffen istället och den bör ju definitivt ha tillräckligt med godstjocklek. Så tänkte jag, men som sagt, jag är en amatör på området och är osäker på hur det ser ut till vänster om kragmuffen. Det kanske är en rörbit som är tillräckligt lång mellan det stående röret och kragmuffen så jag borde kapa där istället?
 
Var rädd om själva muffen. Med en tigersåg, rätt blad (för gjutjärn) och en skopa tålamod får man isär eländet.
Jag hade tagit bort allt fram till stammen.

Jag sågade isär den biten som gick in i muffen och plockade ut den i delar. Tror jag höll på i två timmar, så kanske inte det en hantverkare har tid med.
 
M magnu skrev:
Var rädd om själva muffen. Med en tigersåg, rätt blad (för gjutjärn) och en skopa tålamod får man isär eländet.
Jag hade tagit bort allt fram till stammen.

Jag sågade isär den biten som gick in i muffen och plockade ut den i delar. Tror jag höll på i två timmar, så kanske inte det en hantverkare har tid med.
M magnu skrev:
Var rädd om själva muffen. Med en tigersåg, rätt blad (för gjutjärn) och en skopa tålamod får man isär eländet.
Jag hade tagit bort allt fram till stammen.

Ja, jag har förstått att man måste vara försiktig med muffen, det var därför jag tänkte att det skulle varit bättre att bara kapa röret några cm från muffen och skarva med Fernco-koppling. Dock vet man ju hur svårt det är, för att inte säga omöjligt, att få till ett rakt snitt med en tigersåg så det kanske blir att försöka få ut hela röret ur muffen. Är det görbart att få bort hela röret från muffen så är det nog ett bättre sätt så länge man inte bänder mot muffen. Så du sågade så mycket du vågade i röret utan att såga i muffen och knackade sönder röret i bitar eller? Jag frågade en rörmokare och han tyckte att man kunde köra på vilket som. Han hade också tagit isär vid muffen några gånger och han uttryckte det som att det tar sin lilla tid men att det går med ett viss mått av envishet; han brukade knacka ut blytätningen med en mejsel eller liknande tills röret släppte från muffen. Ungefär hur långt in i muffen går röret?
 
M magnu skrev:
Var rädd om själva muffen. Med en tigersåg, rätt blad (för gjutjärn) och en skopa tålamod får man isär eländet.
Jag hade tagit bort allt fram till stammen.

Jag sågade isär den biten som gick in i muffen och plockade ut den i delar. Tror jag höll på i två timmar, så kanske inte det en hantverkare har tid med.
Ja, jag har förstått att man måste vara försiktig med muffen, det var därför jag tänkte att det skulle varit bättre att bara kapa röret några cm från muffen och skarva med Fernco-koppling. Dock vet man ju hur svårt det är, för att inte säga omöjligt, att få till ett rakt snitt med en tigersåg så det kanske blir att försöka få ut hela röret ur muffen. Är det görbart att få bort hela röret från muffen så är det nog ett bättre sätt så länge man inte bänder mot muffen. Så du sågade så mycket du vågade i röret utan att såga i muffen och knackade sönder röret i bitar eller? Jag frågade en rörmokare och han tyckte att man kunde köra på vilket som. Han hade också tagit isär vid muffen några gånger och han uttryckte det som att det tar sin lilla tid men att det går med ett viss mått av envishet; han brukade knacka ut blytätningen med en mejsel eller liknande tills röret släppte från muffen. Ungefär hur långt in i muffen går röret?
 
Dum fråga kanske. Men är det inte läge att byta hela stammen?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Dum fråga kanske. Men är det inte läge att byta hela stammen?
Jo egentligen, men tänkte att renovering av gästtoa skulle stanna vid just det den här gången. Byte av det stående röret skulle dra med sig så j..la mycket mer extrajobb eftersom de är inbyggt i en kanal och sitter ihop på samma vis i badrummet på övervåningen. Då måste jag renovera badrummet i samma veva och det finns det inte tid till just nu. Dessutom tänker jag nog relina det stående röret istället. Jag hoppas att det stående röret inte är fullt lika kritiskt att åtgärda nu som de liggande rören, jag hoppas att det är i bättre skick och har tillräcklig godstjocklek helt enkelt.
 
Vinkelslip biter på gjutjärnsrör, var bara lite försiktig med gnistorna. Jag förstörde en halogenspot i taket, glaset var jättevarmt från lampan, så gnistorna gick in som svarta prickar.

Sedan kan man faktiskt knacka sönder med hammare fram till muffen. Till slut är det bara en liten rörstump kvar i muffen. Tigersågen tar hand om rörstumpen.
 
Storebrollan Storebrollan skrev:
Jo egentligen, men tänkte att renovering av gästtoa skulle stanna vid just det den här gången. Byte av det stående röret skulle dra med sig så j..la mycket mer extrajobb eftersom de är inbyggt i en kanal och sitter ihop på samma vis i badrummet på övervåningen. Då måste jag renovera badrummet i samma veva och det finns det inte tid till just nu. Dessutom tänker jag nog relina det stående röret istället. Jag hoppas att det stående röret inte är fullt lika kritiskt att åtgärda nu som de liggande rören, jag hoppas att det är i bättre skick och har tillräcklig godstjocklek helt enkelt.
Storebrollan Storebrollan skrev:
Jo egentligen, men tänkte att renovering av gästtoa skulle stanna vid just det den här gången. Byte av det stående röret skulle dra med sig så j..la mycket mer extrajobb eftersom de är inbyggt i en kanal och sitter ihop på samma vis i badrummet på övervåningen. Då måste jag renovera badrummet i samma veva och det finns det inte tid till just nu. Dessutom tänker jag nog relina det stående röret istället. Jag hoppas att det stående röret inte är fullt lika kritiskt att åtgärda nu som de liggande rören, jag hoppas att det är i bättre skick och har tillräcklig godstjocklek helt enkelt.
Jag förstår. Då hade försökt byta så mycket som möjligt, alltså så nära stam som möjligt. Om stammen går precis innanför dörren är ett kap vid muffen rimligt. Däremot har gjutjärnsrör en tendens att gå sönder/spricka på annan plats än där man sågar Tänk också på att man kan ha lördag med bly i muffen.

Lycka till och ha ett stort lager av tigersåglad hemma!
 
G Niklas Anders skrev:
Jag förstår. Då hade försökt byta så mycket som möjligt, alltså så nära stam som möjligt. Om stammen går precis innanför dörren är ett kap vid muffen rimligt. Däremot har gjutjärnsrör en tendens att gå sönder/spricka på annan plats än där man sågar Tänk också på att man kan ha lördag med bly i muffen.

Lycka till och ha ett stort lager av tigersåglad hemma!
Nu så, nu är röret kapat och skarvat med en Ferncokoppling, se bilder. Det var lite sportigt och tog sin lilla tid med tigersågen, men eftersom jag körde på relativt låg hastighet, vilket jag gjorde för att undvika varmgång i bladet, och hade ett bra blad räckte det faktiskt med ett enda blad! Körde med Bosch metallblad
S 922 EF vilket var kanon. Röret visade sig vara tillräckligt bra för att jag skulle känna mig bekväm att skarva där, annars hade jag fått ge mig på muffen och det tror jag hade varit betydligt bökigare :) För övrigt så var röret täckt till ca 3/4 med sand/grus vilket gjorde att det inte var så jobbigt att frilägga. Det var närmast muffen och lite runt den som det satt fast en del cement uppblandat med blyrester och det var hårt som f**n! Så det krävdes viss försiktighet där för att inte riskera skador på röret/muffen.

Tackar för alla tips och glada tillrop! Återkommer säkert snart igen vartefter övrig renovering fortskrider.
Trevlig midsommar!


Mvh //Stefan

Kapat och skarvat avloppsrör med Ferncokoppling, omgivet av sand/grus och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarvat rör med Ferncokoppling halvt begravt i grus och sand under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapat och skarvat rör med Ferncokoppling, utgrävd plats med synliga rör och kopplingar på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Storebrollan Storebrollan skrev:
Nu så, nu är röret kapat och skarvat med en Ferncokoppling, se bilder. Det var lite sportigt och tog sin lilla tid med tigersågen, men eftersom jag körde på relativt låg hastighet, vilket jag gjorde för att undvika varmgång i bladet, och hade ett bra blad räckte det faktiskt med ett enda blad! Körde med Bosch metallblad
S 922 EF vilket var kanon. Röret visade sig vara tillräckligt bra för att jag skulle känna mig bekväm att skarva där, annars hade jag fått ge mig på muffen och det tror jag hade varit betydligt bökigare :) För övrigt så var röret täckt till ca 3/4 med sand/grus vilket gjorde att det inte var så jobbigt att frilägga. Det var närmast muffen och lite runt den som det satt fast en del cement uppblandat med blyrester och det var hårt som f**n! Så det krävdes viss försiktighet där för att inte riskera skador på röret/muffen.

Tackar för alla tips och glada tillrop! Återkommer säkert snart igen vartefter övrig renovering fortskrider.
Trevlig midsommar!


Mvh //Stefan

[bild] [bild] [bild]
Grymt! Härlig känsla när man gör något för första gången och lyckas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.