Jag har en Meec klippare, ca 5 år. Den startade fint i år när jag skulle klippa första gången, Gick fint tills soppan tog slut. Jag fyllde på med ny soppa och då startade den och gick in ca 5 sekunder innan den dog. Testade typ 10 gånger med samma resultat. Ställde undan den till dagen efter för att se om det var skillnad med motor som är kall. Det gjorde ingen skillnad.
Bytte tändstift och bytte bensin till alkylat. Ingen skillnad.

Vad kan det vara för fel? Det känns ju som om tändningen i sig inte är ett problem då den hoppar igång snällt när man pumpat fram bensin. Det känns så meningslöst att lämna in den, det kostar ju lika mycket att lämna in som att köpa ny :(

Jag hittar inget heller om att Meec klippare har något bränslefilter.
 
När klipparen är avstängd ska en fjäder hålla gassjället på fullgas, sen när klipparen startar ska en fläkt eller centrifugalkoppling påverka spjället för att hålla varvtalet på rätt nivå. Om en fjäder eller ett stag lossnar eller kärvar kan det bli så som du beskriver, klipparen startar men stannar direkt eftersom fläkten stänger gasspjället.
 
  • Gilla
Mattias Bredberg
  • Laddar…
Annars är det vanligt med smuts i flottörhuset...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
När klipparen är avstängd ska en fjäder hålla gassjället på fullgas, sen när klipparen startar ska en fläkt eller centrifugalkoppling påverka spjället för att hålla varvtalet på rätt nivå. Om en fjäder eller ett stag lossnar eller kärvar kan det bli så som du beskriver, klipparen startar men stannar direkt eftersom fläkten stänger gasspjället.
Tack. Jag har lagt förgasaren i alkylatbensin nu. Flottörhuset ser jag inte hur man öppnar så jag vet inte om det går att leta efter smuts och avlagringar där. Men hur kan man veta att spjället stängs när man väl startat?
 
S sk007 skrev:
När klipparen är avstängd ska en fjäder hålla gassjället på fullgas, sen när klipparen startar ska en fläkt eller centrifugalkoppling påverka spjället för att hålla varvtalet på rätt nivå. Om en fjäder eller ett stag lossnar eller kärvar kan det bli så som du beskriver, klipparen startar men stannar direkt eftersom fläkten stänger gasspjället.
Hmm jag tänker att man borde se om staget som verkar styra spjället rör sig antar jag?
 
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Hmm jag tänker att man borde se om staget som verkar styra spjället rör sig antar jag?
Ja, det syns om spjället stängs.

Det är ju inte säkert att det är ett bränsleproblem heller. Luft, bränsle, gnista och kompression behövs, minst en av dessa saknas om den stannar.
 
S sk007 skrev:
Annars är det vanligt med smuts i flottörhuset...
Hej Matti,
när du tog bort förgasaren så fick du lossa en fjäder?
Fläkten på motorn blåser på en flärp som styr spjället och hålls emot av fjädern.

Det vanligaste felet är annars att membranet sväller och den vanligaste orsaken till det är att man tippat på gräsklipparen så att motorolja kommit åt membranet.
 
  • Gilla
Mattias Bredberg
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Ja, det syns om spjället stängs.

Det är ju inte säkert att det är ett bränsleproblem heller. Luft, bränsle, gnista och kompression behövs, minst en av dessa saknas om den stannar.
Jo men eftersom den startar måste den ju få gnista? Och luft.
 
L lat skrev:
Hej Matti,
när du tog bort förgasaren så fick du lossa en fjäder?
Fläkten på motorn blåser på en flärp som styr spjället och hålls emot av fjädern.

Det vanligaste felet är annars att membranet sväller och den vanligaste orsaken till det är att man tippat på gräsklipparen så att motorolja kommit åt membranet.
Så kan det ju vara. Det konstiga är ju bara att den gick fint till att den gamla bensinen tog slut, när jag fyllde på kom problemet…
 
Fyllde du med gammal "standard bensin" eller alkylat?
 
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Jo men eftersom den startar måste den ju få gnista? Och luft.
Luft är sällan ett problem så det kan vi utesluta.
Gnista kan det vara annat med. En dålig tändspole kan få kortis efter 10 sekunders körning och sen funka igen efter en stunds vila. Men eftersom maskinen är så pass ny borde det inte vara ett problem.

Var det något skräp i förgasaren?
 
Har du k-sprit hemma, fyll på lite, det kan ju vara vatten/kondens
 
L lat skrev:
Fyllde du med gammal "standard bensin" eller alkylat?
Alkylat.
 
S sk007 skrev:
Luft är sällan ett problem så det kan vi utesluta.
Gnista kan det vara annat med. En dålig tändspole kan få kortis efter 10 sekunders körning och sen funka igen efter en stunds vila. Men eftersom maskinen är så pass ny borde det inte vara ett problem.

Var det något skräp i förgasaren?
Det där med Tändspole eller kondensator har jag tänkt på men eftersom den beter sig likadant kall som varm så tänker jag att det inte är det.

Jag hittade inget skräp i förgasaren. Tyvärr så ramlade en del ut när jag tog bort flottörhuset så nu kan jag inte montera ihop den igen. Jag beställde en ny förgasare på Jula, kostade bara 235 kr så det kan vara värt att testa det tänker jag. Tyvärr har dom inga sprängskisser på motorn så jag vet inte hur jag ska montera ihop den gamla
 
Nu fick jag hem en ny förgasare. Den går nu, men lite mindre jämnt än den nya vi köpte. Man ser spjället rör sig hela tiden, men inte nog för att parera varvet från att gå upp och ner. Kan man göra något mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.