Får man dra av för sådant man byggt och sedan rivit?
I vårt fall köpte vi en sommarstuga med en enkel toalett. Den byggde vi om till ett riktigt badrum. Efter 8 år rev vi hela den delen av huset för att göra en stor tillbyggnad.
Kan man dra av kostnaderna för badrummet?
 
R Rolle314 skrev:
Får man dra av för sådant man byggt och sedan rivit?
Tveksamt - nej.
 
P
yonna yonna skrev:
Tveksamt - nej.
Man får ju avdrag för standardhöjande åtgärder och har man ägt ett hus länge, kan standardhöjningen skett i flera steg, så varför inte avdrag?
 
Lite samma sak om du bott länge och byter till exempel kök mer än en gång så är det bara sista köket som du får dra av, allt annat har du ju själv använt och kasserat.
 
P
A Argastesnickaren skrev:
Lite samma sak om du bott länge och byter till exempel kök mer än en gång så är det bara sista köket som du får dra av, allt annat har du ju själv använt och kasserat.
Du får gärna hänvisa till var du hittat den uppgiften.
 
P Peter787 skrev:
Du får gärna hänvisa till var du hittat den uppgiften.
Du får bara dra av förbättringar som sträcker sig längre än 5 år tillbaka.
Menar du att huset blir bättre ju fler gånger du byter tex ett kök?
 
A Argastesnickaren skrev:
Du får bara dra av förbättringar som sträcker sig längre än 5 år tillbaka.
Menar du att huset blir bättre ju fler gånger du byter tex ett kök?

Standardhöjande åtgärder får man dra av betydligt längre än 5år även om det blir en viss avskrivning över tid.
 
B Beppo skrev:
Standardhöjande åtgärder får man dra av betydligt längre än 5år även om det blir en viss avskrivning över tid.
Och det precis det skrev jag.
 
P
A Argastesnickaren skrev:
Du får bara dra av förbättringar som sträcker sig längre än 5 år tillbaka.
Menar du att huset blir bättre ju fler gånger du byter tex ett kök?
Svara på frågan om var du hittade uppgiften.

Du får göra avdrag för förbättringar du gjorde veckan innan du säljer om du nu gjort en så sen förbättring.
5 år gäller normalt underhåll, t.ex. målning och tapetsering, dvs. är underhållskostnaden äldre än 5 år medges inte avdrag.
Om du haft ett hus 20 år, renoverar köket första gången efter 5 år och andra gången efter 15 år har du höjt standarden 2 gånger.
 
P Peter787 skrev:
Svara på frågan om var du hittade uppgiften.

Du får göra avdrag för förbättringar du gjorde veckan innan du säljer om du nu gjort en så sen förbättring.
5 år gäller normalt underhåll, t.ex. målning och tapetsering, dvs. är underhållskostnaden äldre än 5 år medges inte avdrag.
Om du haft ett hus 20 år, renoverar köket första gången efter 5 år och andra gången efter 15 år har du höjt standarden 2 gånger.
Renoverar du ett kök så är det underhåll.
Det får du dra av upp till 5 år.
 
P Peter787 skrev:
Svara på frågan om var du hittade uppgiften.

Du får göra avdrag för förbättringar du gjorde veckan innan du säljer om du nu gjort en så sen förbättring.
5 år gäller normalt underhåll, t.ex. målning och tapetsering, dvs. är underhållskostnaden äldre än 5 år medges inte avdrag.
Om du haft ett hus 20 år, renoverar köket första gången efter 5 år och andra gången efter 15 år har du höjt standarden 2 gånger.
Från Skatteverkets hemsida.

Detta räknas som reparation eller underhåll
Reparationer och underhåll är:

Du återställer bostaden i nyskick eller det skick den hade vid tillbyggnad eller ombyggnad.
Du behåller bostadens egenskaper genom renovering.
Sådana arbeten eller utbyten av byggnadsdelar kan du ha gjort en eller flera gånger under bostadens livslängd. Även om du har reparerat och underhållit samma byggnadsdel vid flera tillfällen är det bara den senaste utgiften som du får göra avdrag för
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P
A Argastesnickaren skrev:
Renoverar du ett kök så är det underhåll.
Det får du dra av upp till 5 år.
Inte enligt skatteverket...
(Nu förutsätter jag att renoveringen innebär ändrad planlösning, vilket är den springande punkten i skatteverkets beskrivning, och det räcker med att flytta vaskens eller diskmaskinens placering)
 
P Peter787 skrev:
Inte enligt skatteverket...
(Nu förutsätter jag att renoveringen innebär ändrad planlösning, vilket är den springande punkten i skatteverkets beskrivning, och det räcker med att flytta vaskens eller diskmaskinens placering)
Läs mitt förra inläggs sista mening.
 
P
A Argastesnickaren skrev:
Från Skatteverkets hemsida.

Detta räknas som reparation eller underhåll
Reparationer och underhåll är:

Du återställer bostaden i nyskick eller det skick den hade vid tillbyggnad eller ombyggnad.
Du behåller bostadens egenskaper genom renovering.
Sådana arbeten eller utbyten av byggnadsdelar kan du ha gjort en eller flera gånger under bostadens livslängd. Även om du har reparerat och underhållit samma byggnadsdel vid flera tillfällen är det bara den senaste utgiften som du får göra avdrag för
Det du / skatteverket refererar till är inte renovering, vilket är det jag skriver om.
Att få en reparation/underhåll till en renovering, vilket ger obegränsad avdragstid, är väldigt enkelt, t.ex. genom att ändra planlösningen i köket, WC eller badrummet.

Skärmklipp med information om avdrag för hel utgift vid byggnation och ändrad planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter787 skrev:
Det du / skatteverket refererar till är inte renovering, vilket är det jag skriver om.
Att få en reparation/underhåll till en renovering, vilket ger obegränsad avdragstid, är väldigt enkelt, t.ex. genom att ändra planlösningen i köket, WC eller badrummet.

[bild]
Tror inte vi kommer längre.
När jag sålt hus har jag fått förklarat precis som jag klippte in innan att det är bara sista renoveringen, förbättringen eller vad vi nu kallar det som är avdragsgill.
Att få dra av en sak långt tillbaka är inga problem.
Att dra av samma sak flera gånger blir nog svårare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.