Nissens
klara2022 klara2022 skrev:
Så pass att man borde flytta om man bor i en brf med enstegsfasad?
Tänker på värdet på lgh om det börjar visa sig bli stora problem...
Se gärna mitt inlägg innan på fuktfläckar som dykt upp på sistone. Vad tror du om det?
Hmm, om det är en bostadsrätt är det ju lite annorlunda eftersom det är brf som äger problemet om det uppstår…
 
D Dr Benz skrev:
Vet inte exakt men jag är hyfsat säker på att dom som har problem har satt putsen direkt på väggen med träbjälklag. Det innebär att fukten inte försvinner.

Enstegstätade kan nog fungera men då måste man göra en luftspalt och det är dyrare. Osäker på om det fortfarande kallas enstegs isf.

Och har man stenväggar skall det inte heller vara något problem. Det är mig veterligen bara väggar med trästomme och puts dikt an.
Problemet med enstegs tätade fasader är att man satte frigolit dikt an mot ute gipsskivorna.
Då frigolit inte andas utan är riktigt tät så innebär det att om du har en springa någon stans vilket det kan bli så om eller när vatten kommer in så fastnar det mellan två täta skickt.
Du har ju plast på insidan väggen och tät isolering på utsidan och organiskt material med vatten i mitten.
I den bästa av världar skulle det kunna fungera om allt var tätt från utsidan men minsta springa runt ett fönster eller en genomföring så kommer vatten in men inte ut.
Fanns till och med dagg eller lite regn på vissa hus som kläddes in och där fukten då blev kvar.
Lägger man en distans och gör en luftspalt så är det inte längre en enstegs tätad fasad utan en luftad fasad precis som vilken trä eller tegel fasad som helst.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Eftersom du vet om att det kan vara ett problem så måste du upplysa om det du vet till en ev köpare. Det blir en knivig situation. Bäst vore att ta tjuren vid hornen och ta reda på varför det ser ut som det gör.

MEN det borde ligga på brf:ens bord och inte ditt personligen.
Jo det ligger hos föreningen nu och de ska utreda det. Skulle inte sälja utan att ha utrett det först, inte så schysst.
Funderar däremot på att sälja oavsett om det ä inte är en fuktskada i den omfattningen, då det verkar som att enstegstätade hus alltid får problem en dag.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag skulle säga att man ska vara orolig ja. Bodde själv många år i brf som hade enstegstätad putsfasad. Det var min främsta drivkraft för att flytta. Problemen är där, även om det tar några år innan det visar sig. De förbättrade metoder de gjort när det gäller putsfasad, andra material innanför putsen, lite annan byggteknik, har endast marginell betydelse enligt tester och forskning. Finns en del hitta på nätet. Om vi utgår från där jag bodde så skulle det räcka med att tjonga in kortändan från en sopkvast i fasaden för att åstadkomma ett hål. Den tjocklek som putsen ska hålla var ojämn om man kände i underkant på putsfasaden. Tunn puts som var ännu tunnare på sina ställen. Om man drog med fingrarna över fasaden blev de lite färgade av putsen. Till skillnad från gamla putshus. Sen är det omöjligt att de inom tid inte uppstår glipor i putshusen pga sättningar. Den varma sommaren 2018 var problematisk i det hänseendet. Ett par somrar till med 28+ grader i Sverige ett par veckor i sträck kommer inte vara positivt i det hänseendet. Kommer aldrig att bo i ett putshus igen om det inte är från typ 1970 eller äldre. Själva problemen går nog i många fall åtgärda. Men det blir vansinnigt dyrt. Även om man efter 10 års garantin kan få byggbolaget att åtgärda detta så är det rimligen en mycket lång och utdragen process.
 
M mariedal skrev:
Jag skulle säga att man ska vara orolig ja. Bodde själv många år i brf som hade enstegstätad putsfasad. Det var min främsta drivkraft för att flytta. Problemen är där, även om det tar några år innan det visar sig. De förbättrade metoder de gjort när det gäller putsfasad, andra material innanför putsen, lite annan byggteknik, har endast marginell betydelse enligt tester och forskning. Finns en del hitta på nätet. Om vi utgår från där jag bodde så skulle det räcka med att tjonga in kortändan från en sopkvast i fasaden för att åstadkomma ett hål. Den tjocklek som putsen ska hålla var ojämn om man kände i underkant på putsfasaden. Tunn puts som var ännu tunnare på sina ställen. Om man drog med fingrarna över fasaden blev de lite färgade av putsen. Till skillnad från gamla putshus. Sen är det omöjligt att de inom tid inte uppstår glipor i putshusen pga sättningar. Den varma sommaren 2018 var problematisk i det hänseendet. Ett par somrar till med 28+ grader i Sverige ett par veckor i sträck kommer inte vara positivt i det hänseendet. Kommer aldrig att bo i ett putshus igen om det inte är från typ 1970 eller äldre. Själva problemen går nog i många fall åtgärda. Men det blir vansinnigt dyrt. Även om man efter 10 års garantin kan få byggbolaget att åtgärda detta så är det rimligen en mycket lång och utdragen process.
Låter inte bra alls. Ja och jag går väl lite i såna tankar. Hörde att föreningen ev. ska ändra fasaden om några år pga de stora riskerna. Känns ju som att ska man flytta så kanske man ska flytta nu innan alla problem uppstår kanske, svårt att sälja den dagen hela huset fått problem...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Enstegs tätade fasader säljs inte längre.
Det är bara luftade som säljs om det är trähus.
Det är även luftade som man byter till på gamla enstegs tätade fasader.
helt felaktigt, enstegstätade hus byggs fortfarande och är det är några av det bästa husen som finns om man gör det korrekt.

Putshus ska göras enstegstätad när man använder riktig tjockputs det är bara vid billiga fusk varianter som tunnputs man använder sig utav tvåstegstätning.
Alltså dom stora leverantörerna av tjockputs (Weber, Sto etc.) rekommender enstegstätade konstruktioner för puts.

Även trähus kan mycket väl göra enstegstätade, de har dom gjorts i hundratals år så varför skulle det helt plötsligt inte fungera nu?
material som buffrar fukt och inga plastfärger etc så får du en mycket bättre produkt en än moderna tvåstegstätad kontruktion
 
A Aunty skrev:
helt felaktigt, enstegstätade hus byggs fortfarande och är det är några av det bästa husen som finns om man gör det korrekt.

Putshus ska göras enstegstätad när man använder riktig tjockputs det är bara vid billiga fusk varianter som tunnputs man använder sig utav tvåstegstätning.
Alltså dom stora leverantörerna av tjockputs (Weber, Sto etc.) rekommender enstegstätade konstruktioner för puts.

Även trähus kan mycket väl göra enstegstätade, de har dom gjorts i hundratals år så varför skulle det helt plötsligt inte fungera nu?
material som buffrar fukt och inga plastfärger etc så får du en mycket bättre produkt en än moderna tvåstegstätad kontruktion
Jag korrigerar, enstegs tätade fasader av trä med plast på insidan klädd med frigolit på utsidan utan en luftspalt är vad som diskuteras när det är problem med enstegs tätade fasader.
Vi diskuterar inte alla gamla trähus där plasten saknas på insidan med sämre isolering där väggarna är varmare och gärna en puts målad med färg som andas.
Där finns inte dagens problem.
Finns heller inte på alla murade stenhus utan plast men det är återigen inte det som diskuteras!!!
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Jag korrigerar, enstegs tätade fasader av trä med plast på insidan klädd med frigolit på utsidan utan en luftspalt är vad som diskuteras när det är problem med enstegs tätade fasader.
Vi diskuterar inte alla gamla trähus där plasten saknas på insidan med sämre isolering där väggarna är varmare och gärna en puts målad med färg som andas.
Där finns inte dagens problem.
Finns heller inte på alla murade stenhus utan plast men det är återigen inte det som diskuteras!!!
men man bygger fortfarande trähus och putshus mm enstegstätad och det fungerar fint om man gör det korrekt det är det jag säger.

bygger man felaktigt är alla konstruktioner dåliga klart, bygger du tvåstegstätat felaktigt så fungerar inte det heller.

och vad pratar du om gamla trähus?
man kan göra moderna trähus men exakt lika mycket isolering etc enstegstätade
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men man bygger fortfarande trähus och putshus mm enstegstätad och det fungerar fint om man gör det korrekt det är det jag säger.

bygger man felaktigt är alla konstruktioner dåliga klart, bygger du tvåstegstätat felaktigt så fungerar inte det heller.

och vad pratar du om gamla trähus?
man kan göra moderna trähus men exakt lika mycket isolering etc enstegstätade
Byggs det fortfarande trähus med plast på insidan och frigolit på utsidan utan luftspalt???
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Byggs det fortfarande trähus med plast på insidan och frigolit på utsidan utan luftspalt???
När nämner TS att vi diskuterar denna typ av konstruktion?

Varför kan det inte vara en av alla dom bra enstegstätade konstruktionerna som är mycket bättre än tvåstegstätade.

Och varför tar du bara upp enstegstätade konstruktioner som är fel?, tvåstegstätade som görs fel är väl inte heller bra?
 
A
TS undrar om man ska vara orolig för enstegstätade fasader.

svaret är väl snarare man ska vara orolig för felkonstruerade fasader inte enstegstätade eller tvåstegstätade.

finns bra enstegstätade och tvåstegstätade och dåliga diton
 
A Aunty skrev:
När nämner TS att vi diskuterar denna typ av konstruktion?

Varför kan det inte vara en av alla dom bra enstegstätade konstruktionerna som är mycket bättre än tvåstegstätade.

Och varför tar du bara upp enstegstätade konstruktioner som är fel?, tvåstegstätade som görs fel är väl inte heller bra?
Om den nu är så bra varför håller dom på med att diskutera om att byta fasad enligt ts.
Tyder inte det på att dom har problem eller befarar att få det?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Om den nu är så bra varför håller dom på med att diskutera om att byta fasad enligt ts.
Tyder inte det på att dom har problem eller befarar att få det?
finns en utbredd okunskap om enstegstätade fasader och även rädsla för det, så kan ju delvis bero på det.
Fukt skador kan bero på en mängd olika saker som vi alla vet och att svaret till TS att enstegstätade fasader inte är bra och man ska undvika det till varje pris (grovt utryckt) är helt felaktigt.

felkonstruerade fasader är dåligt inte enstegstätade, då vet man inte hur enstegstätade fasader fungerar.

ett exempel, folk är noga med tvåstegstätade fasader men skiter fullständigt i tvåstegstätade infästningar av fönster- och dörrkarmar vilket om något är minst lika viktigt eller antagligen viktigare än tvåstegstätad fasad
 
A Aunty skrev:
finns en utbredd okunskap om enstegstätade fasader och även rädsla för det, så kan ju delvis bero på det.
Fukt skador kan bero på en mängd olika saker som vi alla vet och att svaret till TS att enstegstätade fasader inte är bra och man ska undvika det till varje pris (grovt utryckt) är helt felaktigt.

felkonstruerade fasader är dåligt inte enstegstätade, då vet man inte hur enstegstätade fasader fungerar.

ett exempel, folk är noga med tvåstegstätade fasader men skiter fullständigt i tvåstegstätade infästningar av fönster- och dörrkarmar vilket om något är minst lika viktigt eller antagligen viktigare än tvåstegstätad fasad
Finns en del som inte håller med om att det är en bra konstruktion.

Boverket dömer ut enstegstätade fasader
Nyheter | 19 maj, 2009
Boverket dömer ut enstegstätade fasader
Den kritiserade byggmetoden med enstegstätade fasader fungerar inte. Det uppger Boverket som oroas för framtida hälsoproblem. Alla berörda fastighetsägare uppmanas nu att kontrollera sina hus.
Diskussionen om problemen med enstegstätade träregelväggar har pågått länge. Boverket sätter nu ner foten. Väggkonstruktionen är felaktig och uppfyller inte de krav som samhället ställer på byggnaders fuktsäkerhet. Myndigheten bygger sitt beslut på resultaten av de inventeringar som gjorts av hus med enstegstätade fasader
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Vet inte exakt men jag är hyfsat säker på att dom som har problem har satt putsen direkt på väggen med träbjälklag. Det innebär att fukten inte försvinner.

Enstegstätade kan nog fungera men då måste man göra en luftspalt och det är dyrare. Osäker på om det fortfarande kallas enstegs isf.

Och har man stenväggar skall det inte heller vara något problem. Det är mig veterligen bara väggar med trästomme och puts dikt an.
Tror det kallas tvåstegs.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.