Bästa svaret

EddieHansson
B billyby skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej! Jag gjuter en köksbänkskiva och hade tänkt gjuta i morgon. Men märker nu att hela formen bågnar lite i mitten. Har någon tips på hur man kan göra för att räta ut den? Formplyfan var ganska krökt när jag köpte den, men han som sålde den sa att den skulle jäma ut sig när jag reglar den. Problemet är att eftersom bänken är exakt 250. Har jag varit tvungen att regla utanför plyfan.
Vilken håll buktar skivan? Om det är nedåt räcker det med reglar under skivan som skruvas i ytterkanten, men är det uppåt måste du ju dra ner den underifrån mha skruvar. Om du skruvlimmar kan du ta bort skruvarna efter att limmet torkar och sen fylla i skruvhålen i plyfan
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vilken håll buktar skivan? Om det är nedåt räcker det med reglar under skivan som skruvas i ytterkanten, men är det uppåt måste du ju dra ner den underifrån mha skruvar. Om du skruvlimmar kan du ta bort skruvarna efter att limmet torkar och sen fylla i skruvhålen i plyfan
Tack för svar! Ja den buktar tyvärr uppåt. Jättebra idé med att skruvlimma + fylla i. Det kör jag på. Jag testade nämligen att skruva med 55 skruv men den drog inte tillräckligt(regeln reste sig bara)eftersom jag inte kunde skruva igenom virket.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Om du ändå skall slipa så behöver du inte fylla i då det kommer att blir "mer" material vid skruven.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Om du ändå skall slipa så behöver du inte fylla i då det kommer att blir "mer" material vid skruven.
Snyggt!!
 
Bästa skruven än så länge för bra drag En hand håller en gyllene skruv med skarvad spets och gängning framför en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Det blev helt klart bättre av reglingen underifrån. Men fortfarande är den inte helt hundra. Formen var som mest buktande på ytterkanterna. Där körde jag cc20 och då blev det ännu lite bättre. Men jag får nog leva med den lilla snedheten som är kvar.
 
Redigerat:
Gjöt du med skruven sådär? Jag tänkte att du skulle skriva rakt igenom formen från ovansidan.

Nu kommer det att bli ett hål i skivan. Kommer dock gå att laga och inte synas iom att du skall slipa den. Men vänta ett par dagar innan du river formen. Annars så kommer du få onödigt stora hål efter skruven.
 
A atomlab skrev:
Gjöt du med skruven sådär? Jag tänkte att du skulle skriva rakt igenom formen från ovansidan.

Nu kommer det att bli ett hål i skivan. Kommer dock gå att laga och inte synas iom att du skall slipa den. Men vänta ett par dagar innan du river formen. Annars så kommer du få onödigt stora hål efter skruven.
tack för svar! Ja nu förstår jag. ovanifrån hade varit ett bättre alternativ. Nej jag har tagit bort skruven och lagt silikon i hålen .i dag är det dags för gjutning
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Lycka till!
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Kanon. Man har ju det betydligt mer förspänt om man skall efterpolera skivan. Var bara inte för het på att riva formen även om den känns härdad. Och plats in och vattna ordentligt.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Hur mycket kraft behövs egentligen? Om du lägger en platta 40x40x4cm sjunker de då? I så fall lät de räta ut sig av betongen.
 
Nu har jag gjutit båda mina skivor och den ena skivan lyckades jag inte så bra med att få bort luftbubblorna på. Jag funderar på att gjuta om den, eftersom den dessutom har spruckit. Förra gången jag gjöt så använde jag betongvibrator och fick i stort sett bort alla luftbubblor. Tanken är att jag ska slipa ned skivan för att få fram lite terazzo. Vad skulle ni ha gjort i mitt läge. Gjutit om och eller försöka fylla i luftbubblor och spricka i efterhand?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Frågan som inte riktigt man kan svara på när man bara kollar på bilderna är om slipning ner till ballasten automatiskt löser problemet med bubblorna. Om merparten går bort så är det mer sprickan som jag tror styr så jag skulle nog föreslå att du i all fall testslipar, speciellt vid sprickan, innan du ger upp och gjuter igen
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Jag skulle fylla alla håligheter med siktad och färgad finbetong, vänta en vecka och sedan slipa. Finns det fler håligheter under så byter jag färg på betongen och upprepar men betydligt mindre slipning efteråt.
Fast vill man inte det så sikta finbetong, blanda med vatten ch fyll alla håligheter, låt torka och slipa.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle fylla alla håligheter med siktad och färgad finbetong, vänta en vecka och sedan slipa. Finns det fler håligheter under så byter jag färg på betongen och upprepar men betydligt mindre slipning efteråt.
Fast vill man inte det så sikta finbetong, blanda med vatten ch fyll alla håligheter, låt torka och slipa.
Spännande! Med vad och hur skulle du färga betongen med? Jag råkar ha gult och terrakotta färgpigment hemma. Använder du torrslipning med betongslip eller kör du våtslip?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.