Som frågan lyder. Hur orolig bör man vara för framtida problem med fuktskador och mögelbildning?
Frågan gäller både lägenhet och radhus.

Erfarenheter och kunniga inom detta område?
 
Erfarenhet, nej, men en av mina grannar bytte fasad innan försäljningen då huset annars visade sig osäljbart. Inga skador uppvisades vid rivningen men säljaren fick tillbaka kostnaden dvs priset blev högre.
 
För det första skall man nog reda ut vilket system som har används. Hustillverkare använder fortfarande denna teknik.
 
  • Gilla
Tryggkon och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Erfarenhet, nej, men en av mina grannar bytte fasad innan försäljningen då huset annars visade sig osäljbart. Inga skador uppvisades vid rivningen men säljaren fick tillbaka kostnaden dvs priset blev högre.
Oj så pass alltså. Tack för svaret!
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
För det första skall man nog reda ut vilket system som har används. Hustillverkare använder fortfarande denna teknik.
Gör de? Har man inte slutat använda sig av denna metod nu?
 
klara2022 klara2022 skrev:
Gör de? Har man inte slutat använda sig av denna metod nu?
Nej dom finns kvar på marknaden. Om jag inte har missuppfattat det helt så tätar man betydligt bättre bara mellan skarvarna på huset.
 
Nissens
klara2022 klara2022 skrev:
Som frågan lyder. Hur orolig bör man vara för framtida problem med fuktskador och mögelbildning?
Frågan gäller både lägenhet och radhus.

Erfarenheter och kunniga inom detta område?
Väldigt.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nej dom finns kvar på marknaden. Om jag inte har missuppfattat det helt så tätar man betydligt bättre bara mellan skarvarna på huset.
Enstegs tätade fasader säljs inte längre.
Det är bara luftade som säljs om det är trähus.
Det är även luftade som man byter till på gamla enstegs tätade fasader.
 
Vi bodde i en brf där detta problem fanns. Fukt på många ställen. Mögel i minst 1 sovrum. Det anmärktes på sedan nytt. Dom byggdes 2009 och tidigare i år så fick JM tummarna loss och har börjat bygga om….
 
A Argastesnickaren skrev:
Enstegs tätade fasader säljs inte längre.
Det är bara luftade som säljs om det är trähus.
Det är även luftade som man byter till på gamla enstegs tätade fasader.
Jag blev osäker på mitt svar nu men jag vet att både JM och PEAB har byggt med denna teknik fram till 2013.. sedan vet jag även att vissa renoverar fasade med denna teknik men att man då sätter en fuktspärr mellan isoleringen och putsen.
 
D Dr Benz skrev:
Vi bodde i en brf där detta problem fanns. Fukt på många ställen. Mögel i minst 1 sovrum. Det anmärktes på sedan nytt. Dom byggdes 2009 och tidigare i år så fick JM tummarna loss och har börjat bygga om….
Men fy.
Jag bor i en lägenhet nu med enstegsfasad. Det har dykt upp fuktfläckar på tapeten i ett rum, som nu är under utredning. Jag har skapat en tråd om detta men inte fått svar från någon i den tråden. Jag har också bifogat bilder. Vet inte om du kan se det inlägget men hade ni fuktfläckar på tapeten? Hur uppdagades fukten och möglet? Var det genom vanlig mätning eller var de tvungna att riva upp för att upptäcka det?

Bifogar bilder på hur de ser ut.
 
  • Fuktfläckar på tapet vid hörn och kant nära fönster, tecken på vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar längs takkanten ovanför vit inbyggd garderob i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Väldigt.
Så pass att man borde flytta om man bor i en brf med enstegsfasad?
Tänker på värdet på lgh om det börjar visa sig bli stora problem...
Se gärna mitt inlägg innan på fuktfläckar som dykt upp på sistone. Vad tror du om det?
 
klara2022 klara2022 skrev:
Men fy.
Jag bor i en lägenhet nu med enstegsfasad. Det har dykt upp fuktfläckar på tapeten i ett rum, som nu är under utredning. Jag har skapat en tråd om detta men inte fått svar från någon i den tråden. Jag har också bifogat bilder. Vet inte om du kan se det inlägget men hade ni fuktfläckar på tapeten? Hur uppdagades fukten och möglet? Var det genom vanlig mätning eller var de tvungna att riva upp för att upptäcka det?

Bifogar bilder på hur de ser ut.
svarat i din tråd…
 
klara2022 klara2022 skrev:
Så pass att man borde flytta om man bor i en brf med enstegsfasad?
Tänker på värdet på lgh om det börjar visa sig bli stora problem...
Se gärna mitt inlägg innan på fuktfläckar som dykt upp på sistone. Vad tror du om det?
Eftersom du vet om att det kan vara ett problem så måste du upplysa om det du vet till en ev köpare. Det blir en knivig situation. Bäst vore att ta tjuren vid hornen och ta reda på varför det ser ut som det gör.

MEN det borde ligga på brf:ens bord och inte ditt personligen.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag blev osäker på mitt svar nu men jag vet att både JM och PEAB har byggt med denna teknik fram till 2013.. sedan vet jag även att vissa renoverar fasade med denna teknik men att man då sätter en fuktspärr mellan isoleringen och putsen.
Vet inte exakt men jag är hyfsat säker på att dom som har problem har satt putsen direkt på väggen med träbjälklag. Det innebär att fukten inte försvinner.

Enstegstätade kan nog fungera men då måste man göra en luftspalt och det är dyrare. Osäker på om det fortfarande kallas enstegs isf.

Och har man stenväggar skall det inte heller vara något problem. Det är mig veterligen bara väggar med trästomme och puts dikt an.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.