Jag besökte nyligen min son med familj (2 vuxna, 1 barn) i deras nya bostadsrätt i Stockholmsområdet. De har haft en förbrukning på 45 000 kWh under första året. Huset är byggt 2017, lägenheten är på 110 kvm, ligger på nedre botten, har tre ytterväggar och tre-glas fönster, uppvärmningen sker med el-radiatorer.
Enligt min erfarenhet borde förbrukningen inte överstiga 15 000 kWh. Ett kabelrör på cirka 3 m längd under ett golv visade sig ha vatten vid en revision efter ett el-avbrott.
Vad säger ni som har erfarenhet av el-system i hus, kan den höga förbrukningen bero på läckströmmar eller kan det bero på någon felkoppling?

Vore tacksam för kommentarer.
 
Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
Jag besökte nyligen min son med familj (2 vuxna, 1 barn) i deras nya bostadsrätt i Stockholmsområdet. De har haft en förbrukning på 45 000 kWh under första året. Huset är byggt 2017, lägenheten är på 110 kvm, ligger på nedre botten, har tre ytterväggar och tre-glas fönster, uppvärmningen sker med el-radiatorer.
Enligt min erfarenhet borde förbrukningen inte överstiga 15 000 kWh. Ett kabelrör på cirka 3 m längd under ett golv visade sig ha vatten vid en revision efter ett el-avbrott.
Vad säger ni som har erfarenhet av el-system i hus, kan den höga förbrukningen bero på läckströmmar eller kan det bero på någon felkoppling?

Vore tacksam för kommentarer.
Läckström låter ju konstigt.... Det är inte så att de odlar cannabis?
Skämt åsido.... 45k kWh låter onekligen mycket, det är inte så att de betalar för fel mätare? Leta upp mätaren vars siffror korresponderar med det som står på elfakturan, slå av den samma och se vart det slocknar, i gemensamhetsutrymmena eller lägenheten. Därefter kan de börja felsöka mha elektriker.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
Jag besökte nyligen min son med familj (2 vuxna, 1 barn) i deras nya bostadsrätt i Stockholmsområdet. De har haft en förbrukning på 45 000 kWh under första året. Huset är byggt 2017, lägenheten är på 110 kvm, ligger på nedre botten, har tre ytterväggar och tre-glas fönster, uppvärmningen sker med el-radiatorer.
Enligt min erfarenhet borde förbrukningen inte överstiga 15 000 kWh. Ett kabelrör på cirka 3 m längd under ett golv visade sig ha vatten vid en revision efter ett el-avbrott.
Vad säger ni som har erfarenhet av el-system i hus, kan den höga förbrukningen bero på läckströmmar eller kan det bero på någon felkoppling?

Vore tacksam för kommentarer.
Knappast läckage. Byggt 2017 så lär det finnas en jordfelsbrytare, och även med ett läckage mellan fas/nolla så är det frågan om 30 000 kWh (om 15 000 är "deras" förbrukning) vilket motsvarar en kontinuerlig effekt på ca: 3,5 kW.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Dom betalar kanske för grannarna också ?
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Helt sanslöst hög förbrukning med 45 MWh/år i en lägenhet. Men det är som sagt inte ovanligt att el-mätare blir felkopplade till fel lägenhet etc. i nybyggen p.g.a. stressade elektriker vars arbete med detta ska göras på slutet av bygget då hela tidplanen står på spel. Konstigt att bygget blivit godkänt med direktverkande el som uppvärmning?
 
  • Gilla
Karl Sundberg och 3 till
  • Laddar…
Konstat 3.5 KW hade de märkt, borde bli riktigt varmt någonstans, helt klart något är felkopplat så de betlar andras el. 15-20 Kwh Max och då har de haft 22-23 grader inne. Hur är de med varmvatten, värms den upp själv eller? Sen btw hur kan man bygga lägenhet 2017 med el-radiatorer?
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Hönshus i närheten?
 
  • Gilla
  • Haha
Karl Sundberg och 4 till
  • Laddar…
Min villa på 240kvm i stockholm förbrukar mindre än hälften av denna lägenhet.

Jag tror man kan utgå från att mätningen inte bara omfattar denna lägenhet utan en hel del annat också.
 
  • Gilla
Karl Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Precis som alla andra är inne på så måste deras mätare vara felkopplad.
Som en referens så är min villa på 240 kvadrat ca 15 000 kWh och då är den byggd 1962 med ca 80mm isolering i väggarna. Visserligen så har jag bergvärme men bara det att isoleringen skiljer sig så mycket från 1962 till 2017 gör mer skillnad än vad bergvärmen kan göra.
 
  • Gilla
Mhenk
  • Laddar…
....men antag att frånluftsvärmepumpen som jag antar finns där inte fungerar alls - då kanske man kan nå dessa siffror om man gillar att ha varmt?
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men antag att frånluftsvärmepumpen som jag antar finns där inte fungerar alls - då kanske man kan nå dessa siffror om man gillar att ha varmt?
Nej, det är helt orimligt i en lägenhet med endast tre ytterväggar som gränsar mot kallt klimat.
Kanske om dom har 40 grader inne...
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....men antag att frånluftsvärmepumpen som jag antar finns där inte fungerar alls - då kanske man kan nå dessa siffror om man gillar att ha varmt?
Det känns väl ändå orimligt.
Ett modernt hus med ordentlig isolering och 3-glas fönster där det inte ens finns ett tak som kyler utan där ligger en annan lägenhet.

Om lägenheten är hyfsat kvadratisk så bör det röra sig om ca 30 meter yttervägg som kan tappa kyla resten gränsar ju mot uppvärmda ytor så de kan man räkna bort. Jag har ungefär 55m yttervägg samt en vind med dålig isolering, utöver det så tillkommer en källare med också 55m yttervägg och en oisolerad platta. Vi håller alla ytor uppvärmda till ca 21-22 grader året runt. Om jag gick över till direktverkande el så skulle jag nog hamna runt 45 000 kWh men i en lägenhet med bara en bråkdel så mycket ytterväggar och andra ytor som ger värmeförluster är det inte rimligt.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Nu är det ingen förklaring, mer en fundering, men elradiatorer i ett nybygge? Måste vara extremt ovanligt? men precis som andra säger här, det låter som om dom betalar för en granne också. Det är inte rimligt med den förbrukningen.
 
D darth_vader skrev:
Hönshus i närheten?
Det uttrycket har fått ett eget liv
 
S
Antingen är det fel på mätningen eller så glömde dom stoppa in isolering i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.