Hej,

Som trådens titel lyder så undrar jag kort om någon vet vilken tolerans som finns för om stommar inte riktigt är i linje i METOD-kök (eller andra kök för den delen antar jag) på ovansida eller framsidan.

Frågar då jag krasst kan konstatera att den sista stommen jag fäster på upphängningsskenan hamnar extremt märkligt, i förhållande till alla andra skåp på upphängningsskenan.
Upphängningsskenan är monterad med krysslaser och även om den inte är 100 % plan i och med sneda gamla väggar så är det en extremt liten böj på över 3.5 meter, det tror jag inte påverkar, utan jag misstänker att min Sambo var lite snabb på att spika fast ryggen i stommen så att den sonika är lite sned.

Finns det någon bransch-standard eller live-exempel på hur stommarna kan sitta där det inte är 100% i linje på ovan och/eller framkant?
 
  • Gilla
Rob em
  • Laddar…
Düsseldorff
I rubriken skriver du "stenbänkskiva". Det återkommer dock inte i inlägget, som jag ändå tolkar som en fråga om hur plant underlaget måste vara för en sådan skiva. Det ska vara helt plant, annars finns risken att skivan endast vilar på liten yta nära skivans ytterkanter. En mindre diff i "framkant" spelar mindre roll, bortsett från att det kan se estetiskt märkligt ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Davion skrev:
utan jag misstänker att min Sambo var lite snabb på att spika fast ryggen i stommen så att den sonika är lite sned.
Ta ner den sista stommen och kontrollera den om ni är osäkra.
Använder man upphängningsskenan och sista stommens gavel linjerar bra mot näst sista i ert fall så skall det inte bli mycket avvikelse.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag skulle också demontera det misstänkta skåpet och ev spika om bakstycket. De är känsliga på att bli lite skeva i stommen man man inte lägger skåpet plant vid montage.
Ganska enkelt att göra nu kontra att försöka ”ljuga bort” det sedan.. Det kan även göra att luckorna är ett h-vete att justera. Fråga inte hur jag vet :sweat:
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
I rubriken skriver du "stenbänkskiva". Det återkommer dock inte i inlägget, som jag ändå tolkar som en fråga om hur plant underlaget måste vara för en sådan skiva. Det ska vara helt plant, annars finns risken att skivan endast vilar på liten yta nära skivans ytterkanter. En mindre diff i "framkant" spelar mindre roll, bortsett från att det kan se estetiskt märkligt ut.
Det är korrekt, och korrekt. Det finns inte någon bra gegga eller silikon som är bransch standard som smetas på i underlaget som bjussar på en eller två MM?
 
K Kane skrev:
Ta ner den sista stommen och kontrollera den om ni är osäkra.
Använder man upphängningsskenan och sista stommens gavel linjerar bra mot näst sista i ert fall så skall det inte bli mycket avvikelse.
Ärligt talat så har det varit någon MM i diff redan i andra skåpet men det är fint i våg etc. Men det är just i sista skåpet som det ballade ur totalt
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag skulle också demontera det misstänkta skåpet och ev spika om bakstycket. De är känsliga på att bli lite skeva i stommen man man inte lägger skåpet plant vid montage.
Ganska enkelt att göra nu kontra att försöka ”ljuga bort” det sedan.. Det kan även göra att luckorna är ett h-vete att justera. Fråga inte hur jag vet :sweat:
Förstår... Men, hm. En eller två MM i framkant, bara det är jämt ovan är ok kanske?
 
Hos oss hade montören med plastshims från 1mm och uppåt, de sa att det är sällan ett kök är helt rakt.
 
  • Gilla
LATH och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Davion skrev:
Det är korrekt, och korrekt. Det finns inte någon bra gegga eller silikon som är bransch standard som smetas på i underlaget som bjussar på en eller två MM?
Om det bara handlar om nån millimeter kan du shimsa, som sagt.
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att stenskivor inte är flexibla för fem öre så gör minsta differens att de riskerar att knäckas. Väldigt viktigt att underlaget är jämnt, alltså.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om det bara handlar om nån millimeter kan du shimsa, som sagt.
Det får jag nästan göra överallt ändå inser jag, då Metod-stommarna är monterade med en liten metallbygel typish på ovansidan, och dess hörnbänkskåp har dessutom ett trekantigt metallbeslag på ovansidan som i sin tur fästes med skruv med försänkt huvud = högsta punkt, så det kommer inte att vila på själva stommen ändå, märkligt nog
 
B b8q skrev:
Med tanke på att stenskivor inte är flexibla för fem öre så gör minsta differens att de riskerar att knäckas. Väldigt viktigt att underlaget är jämnt, alltså.
Som jag erinrade mig och skrev till Düsseldorff ovan så är Metod-stommarna monterade med vissa typer av metallbeslag + skruv på ovansidan, så de är de högsta punkterna i sig. Hm.
 
  • Gilla
SWE_Bridgeman
  • Laddar…
D Davion skrev:
Som jag erinrade mig och skrev till Düsseldorff ovan så är Metod-stommarna monterade med vissa typer av metallbeslag + skruv på ovansidan, så de är de högsta punkterna i sig. Hm.
Då är det nog ännu viktigare med några mm-shimsar här och var för att få en jämn fördelning av skivans vikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Davion skrev:
Det får jag nästan göra överallt ändå inser jag, då Metod-stommarna är monterade med en liten metallbygel typish på ovansidan, och dess hörnbänkskåp har dessutom ett trekantigt metallbeslag på ovansidan som i sin tur fästes med skruv med försänkt huvud = högsta punkt, så det kommer inte att vila på själva stommen ändå, märkligt nog
Det låter konstigt, även med trä/laminat så villa man ju sprida vikten av skivan så mycket som möjligt så det inte ligger på enskilda skruvskallar osv?
Det skall inte ligga någon list eller liknande ovanpå som ni missat (jag har inte satt METOD bara den gamla stommen från IKEA - där var det jämt ovanpå) ?
 
U
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det låter konstigt, även med trä/laminat så villa man ju sprida vikten av skivan så mycket som möjligt så det inte ligger på enskilda skruvskallar osv?
Det skall inte ligga någon list eller liknande ovanpå som ni missat (jag har inte satt METOD bara den gamla stommen från IKEA - där var det jämt ovanpå) ?
Nja medtod är spånskiva i sidor och botten, masonit i bak och sen håller två metallstege ihop överkant.
Men skruvskallarna är försänkta i stagen så den kommer inte ligga på skruvskallarna. Däremot är metallstagen lite veka så de tar ingen last på mitten utan endast där de ligger på stommens sidor.

Men det är ju hur många som helst som bygger kök med stenskiva och Ikeas stommar. Så att konstruktionen på stommen är ett problem känns som en obefogad oro.
Om man lägger en rätskiva över alla stommar/metallstag så bör de ju ligga i linje och inte bågna för det är nog det sämsta för skivan.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.