Bästa tipset på att åtgärda skador som denna i trägolv? Kruka som har läckt.

Vattenskada i form av en mörk rund fläck på ett trägolv orsakad av en läckande kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har ljusnat lite men fortfarande ganska mycket skada kvar, och nu verkar det inte hända mer.
 
Redigerat:
AndersPS AndersPS skrev:
Bästa tipset på att åtgärda skador som denna i trägolv? Kruka som har läckt.

[bild]

Det har ljusnat lite men fortfarande ganska mycket skada kvar, och ni verkar det inte hända mer.
Ställ en ny kruka där.
 
  • Gilla
  • Haha
PellePeps och 8 till
  • Laddar…
Det här vädret som har varit, en kort stund sol och ett kort regn, har gjort att det tagit lite längre tid att skruva klart tralldäcket än planerat.

Ofärdigt trädäck delvis täckt av regnvatten, verktyg och några osatta plankor, med gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann med att skruva några plankor och ett snabbt regnväder drog förbi. Igen...

Ett paket CAMO Edge Deck Fastening System rostfritt stålskruvar på ett trägolv under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag tog så skruven slut, men lyckligtvis hade nya anlänt redan förra veckan. Alltid positivt när man hittar ett prisvärt alternativ och de levererar på 2 dagar istället för 1 vecka som utlovades.

Obyggt tralldäck med några oskruvade plankor, en burk med skruvar, och verktyg utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är i vart fall snart färdigt nu, bara 3 plank kvar, som behöver sågas och det kändes lite taskigt mot grannarna att dra igång sent på kvällen.
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Svaret på frågan, är det en bra idé att vänta med att skruva trallen, är:

NEJ

Det var en dålig idé, det tog mycket längre tid eftersom planken har slagit sig på både det ena och det andra hållet. Det allra bästa är att få all trall på samma gång, men eftersom vi köpte det sista som var tillgängligt var det inte ett alternativ, och vi har kompletterat flera gånger. Svårt att få fram samma sort med andra ord. Ännu krångligare eftersom jag ville lägga hela plank utan skarvar, så utbudet vart än mindre.

Den enda fördelen är väl att jag slapp göra jobbet förra sommaren :crysmile:

Var det då värt att köpa "premiumtrall" som var bredare och tjockare?

NJA

Man kan verkligen diskutera om det är något premium med kvaliteten på trallen. Speciellt i sista leveransen har det redan blivit en hel del skador och fula märken. Märkte när jag la det att det åter igen var fel på några plankor, där hyveln har "studsat" och gjort märken i planken. Inte så mycket denna gången och jag får väl helt enkelt slipa ner det i framtiden.

Med facit i hand hade jag köpt vanlig jävla plank och lagt och varit nöjd med det!

Hur var det med de dolda skruvar då?

JA!

Det är väldigt snyggt att slippa se skruvarna. Men det tar mycket tid och det kostar, inte mycket, utan mer än mycket. Har kört med Camos variant och följde rekommendationen att köra A4 skruv eftersom de ska tåla rörelserna i träet bättre. Vi får se om några år hur det ser ut!

Tycker sambon fortfarande att däcket är för stort?

JA!

Det tar emot att säga, men även jag tycker att det är ganska stort faktiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
En eftermiddag och så var dörren på plats. Visst är det skönt med saker som man både hinner påbörja och avsluta samma dag. Eller ja, nästan avsluta, det ska upp lite plåt också.

Nyinstallerad brun ytterdörr med frostat glasfönster, omgiven av byggmaterial och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ursprungliga dörren, jag antar att den suttit där sedan huset byggdes. Den hade verkligen gjort sitt, med stora hål i nedre delen.

Nyinstallerad dörr till garage med öppen entré och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny luftig design ;)


Nyinstallerad ytterdörr i grå med glasfönster, verktyg synligt, i en pågående renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteriet till slagborren tog slut och, hmm, det är ingen laddare i lådan. Så går det när man lånar saker och dessutom har lånat ut sin egen maskin... Min lilla Ryobi har en enklare funktion för slag och jag lyckades få till de sista hålen, men det var på gränsen ;)


Nyinstallerad dörr med stor glasruta och digitalt lås på en tegel- och putsfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick snabbare att installera låset denna gången jämfört med det jag satte upp för några månader sedan. Men gissa vem som borrade hål i dörren på fel ställe.... som tur är döljs det under låset.

Gammal Yale-nyckel mot en ljus bakgrund, symboliserar byte efter installerat nytt lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej då, kära nyckel. Nu behövs du inte mer (y)
 
  • Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
Grannen skulle ha studentfest och det var dags att klippa vår gemensamma häck. Hade lovat mig själv att inte balansera på reglarna kring badtunnan nästa gång det skulle klippas, så vad göra? Ta sig tid att faktiskt göra klart däcket?

Tomt däck med upphöjd del och öppna luckor bredvid en badtunna och otrimmad häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den upphöjda delen innehållet 3 öppningsbara lock och tanken är att bygga in förvaring, just nu är det bara hål under.
 
  • Gilla
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Grannen skulle ha studentfest och det var dags att klippa vår gemensamma häck. Hade lovat mig själv att inte balansera på reglarna kring badtunnan nästa gång det skulle klippas, så vad göra? Ta sig tid att faktiskt göra klart däcket?

[bild]

Den upphöjda delen innehållet 3 öppningsbara lock och tanken är att bygga in förvaring, just nu är det bara hål under.
Ledsen att behöva säga det, men.. men jag har en känsla av att förvaringsplatsen.därunder kommer utebli längre än du planerat .. :oops:

Men det är en trevlig hörna även utan! :D(y)
 
Snigla Snigla skrev:
Ledsen att behöva säga det, men.. men jag har en känsla av att förvaringsplatsen.därunder kommer utebli längre än du planerat .. :oops:

Men det är en trevlig hörna även utan! :D(y)
Det är en känsla som säkerligen är sann :D
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Vi brukar få besök i vår häck, det ser ut såhär

Häck med blad täckta av spindelliknande nät och svarta larver synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Senare under sommaren är häcken "klistrig" men det är inte direkt så mycket skador i övrigt. Vad är bästa sättet att bekämpa, vad det nu än må vara?

Tillägg: larverna är svarta/grå och verkar glatt mumsa på bladen. Tyckte jag såg större larver som var gröna.
 
Redigerat:
I måndags vid kvart i tio på kvällen skickade jag in bygglovsansökan. Igår fick jag bekräftelse på att de hade mottagit den och fick ett ärenden för att strax efter få en handläggare.

Idag fick jag beslutet, bygglov beviljat.

Wow! Det är snabbt jobbat! Bra där Helsingborg stad!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Det får man lov att säga.. att det var snabba ryck alltså! (y)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Tomt utomhusområde med diverse byggskräp och gammal isolering på marken nära en tegelhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hurra. En skräphög lastas på släpet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
I måndags vid kvart i tio på kvällen skickade jag in bygglovsansökan. Igår fick jag bekräftelse på att de hade mottagit den och fick ett ärenden för att strax efter få en handläggare.

Idag fick jag beslutet, bygglov beviljat.

Wow! Det är snabbt jobbat! Bra där Helsingborg stad!
Och jag som tyckte att det gick fort när vi fick bygglovet beviljat till vårt uterum för ca 12 år sedan. Det tog 10 dagar från inskickad handling, med post, tills beviljad handling var tillbaka med post, om jag inte minns helt fel. Men ditt tog ju bara någon dag.... De måste haft väldigt lite att göra till skillnad mot Kungsbackas bygglovsavdelning som har lång handläggningstid (de har t.o.m blivit JO anmälda för långsam handläggning....).
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Sist vi ansökte om bygglov tog det lång tid.. vad har de på sig 8 el 10 v? Och vi väntade.. (vi anade hur det skulle gå).. ett par dagar innan deras tid var ute.. så skickade de en lapp att vi måste skriva grader på takvinkel istället för lutning cm/ per meter.. :oops:

(Utplatstak)

..vips fick de 8 nya veckor på sig :seenoevil:
 
  • Arg
Anna_H
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Sist vi ansökte om bygglov tog det lång tid.. vad har de på sig 8 el 10 v? Och vi väntade.. (vi anade hur det skulle gå).. ett par dagar innan deras tid var ute.. så skickade de en lapp att vi måste skriva grader på takvinkel istället för lutning cm/ per meter.. :oops:

(Utplatstak)

..vips fick de 8 nya veckor på sig :seenoevil:
Vi har väntat över ett år på vårt bygglov, säkert 8 månader innan en handläggare tilldelades men sista kompletteringen var bara veckor innan det togs upp i nämnden men denna länken gör mig hoppfull om att slippa avgiften i alla fall.. Bi bor i Stockholm..
https://www.byggahus.se/langsam-handlaggning-gav-gratis-bygglovsavgift
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.