X
AndersPS AndersPS skrev:
Det hjälper väl inte när de som utför tjänsten inte kan hänvisa till den. På min kallelse stor det att priset beror på behandlingen, avdelningen kunde inte svara, de som gjorde tandröntgen kunde inte svara utan sa att det brukar kosta mellan 2500 - 4500 med röntgen, tandläkaren som gjorde ingreppet kunde inte svara (utan gissade faktiskt flera tusen för högt).

Men om du nu har en prislista, kan du inte länka till den?
Googla... Har inte länken kvar öppen.
Prislista tandvård Skåne
 
Fairlane
Jag försöker hitta motsvarande lista för hantverkare, men det verkar inte finnas någon regional sådan. ;)
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Googla... Har inte länken kvar öppen.
Prislista tandvård Skåne
Jag hittar inte heller den, och det verkar ju inte Region Skåne göra själva heller. Men det är skönt att random anonym människa på Internet kan bättre än de själva :love:

Tänker du på denna prislista (https://folktandvardenskane.se/glob...lista/prislista-folktandvarden-skane-2022.pdf) är det alltså Folktandvården, inte Region Skånes tandvård som man får på sjukhuset.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag hittar inte heller den, och det verkar ju inte Region Skåne göra själva heller. Men det är skönt att random anonym människa på Internet kan bättre än de själva :love:

Tänker du på denna prislista ([länk]) är det alltså Folktandvården, inte Region Skånes tandvård som man får på sjukhuset.
Ingår inte Folktandvården i Regionen?
 
K kortis skrev:
Ingår inte Folktandvården i Regionen?
Tandvården inom Folktandvården är en del av region Skåne, men region Skåne har även tandvård som utförs på sjukhuset.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
heisiandiishe
Andreas Nordin1 Andreas Nordin1 skrev:
Upplever samma problem. Jag har löst det med att jag gör nästan allt själv. Ventilation gör jag också själv. Aldrig tidigare renoverat ett hus, men efter bemötandet av alla hantverkare så har det fått bli så.

Har dock lyckats få tag i hantverkare som ska göra mitt badrum, men alla småjobb jag bett om har nästan varit komiskt. Flera visat intresse, och när det är dags för att få en offert eller spika något datum så går dom längre inte att kontakta.

Har till och med haft en kille som varit och kollat på badrumsrenovering. Han lovade att återkomma med offert inom 2 dagar, men sen gick han under jorden. Utav 5 hantverkare har jag fått en löjlig offert av en, och en vettig av den andra. De andra 3 gick inte längre att kontakta. Trots att jag mailat, sms:at och ringt.
Roligt att höra! Hade en hantverkarkompis som insåg att det var lite halvstruliga variabler med sänkt tak och flytt av en vägg (gips och reglar) för att få in det ikea kök jag ritat upp. Dessutom var det ju lite modifiering av el. Så jag kavlade själv upp när han backade ur och har rivit gipsväggar, flyttat (ej dragit nytt) eluttag. Monterat rotdosor, lappat tak, köpt och oljat bänkskiva etc. Ja, allt som måste höras när man river och bygger nytt kök. Köpte lifesavern Bosch multitool för o kapa reglar och annan skit. I övrigt var ju lifesavern att det var Corona så att det gick rimligt snabbt att veva på med arbetet..Tur nog är gumman grym på spackling och målning så hon löser finishen..

Slutade även med att jag och gumman lade typ 90kvm parkett som legat till sig ett halvår i föreningens förråd. Orkade inte ens försöka be någon komma och lägga golv då jag förstod att även om jag tömmer halva lgh och gör plats så kommer ingen vilja hit o jobba. Gaaah vilket meck men det rullade på hyfsat även det. Dock med någon månads paus efter halva läggningen. Kände mig lite matt på hela projektet så behövde en paus!

Senaste jag bett om är att få ett fönster isatt i undre delen på balkongdörren. Efter samtal mejlade jag några bilder till firman enligt ök. Det var ca två veckor sedan och jag har inte fått svar. Nästan enligt förväntan faktiskt.

skulle behöva få hit någon och montera avfallskvarnen jag inte orkade (och saknar kompetens) för att sätta tillbaka vid köksrenoveringen. Slutar nog med att jag kryper in och vevar runt under diskbänken också fastän jag absolut inte vill. Ska kolla med föreningens förvaltare. Men ja. Förväntningarna är ju låga på att någon är sugen på att komma hem och trixa med en avfallskvarn och nya rör.

Jag förstår att stora tydliga arbeten är det de flesta vill jobba med. Jag förstår att hantverkare är trötta på kunder som ska ha billigt, snabbt och bästa utförande. Men klurigt. En dag kanske det kommer en app med standardtariffer på olika typjobb. Min erfarenhet är att allt som blir tydligt och lättförståeligt för kund innebär att betalningsviljan ökar. End of rant!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
när det kommer till bostadsrättsföreningar borde dom kunna skriva avtal med byggfirma som gör alla jobben oss medlemmarna
 
Tompa_72 Tompa_72 skrev:
Jobba i Stockholm är ju ok, inte så långt bort om det inte är så långt söder ut man bara kan komma pga resandet, men det går att lösa med husvagn.
Vill du får du mer än gärna skicka vad du vill ha gjort och var jobben ska utföras till min mail smabygg@outlook.com

Problem är till för att lösas. (y)
Tack Tompa!

Det var väldigt vänligt, men igår haffade jag en målare som satt i sin firmabil.
Han väntade på någon av mina grannar. Skämdes som en hund när jag försiktigt tassade fram, men nöden har ingen lag.
Som tur var hade jag ingen trenchcoat och såg inte allt för suspekt ut.

De hade fullt upp de närmsta månaderna, men han var intresserad och jag fick hans nummer.

Ska ringa honom senare idag och se hur mycket han vill göra osv. Hör av mig om det är något han inte vill göra eller inte har tid med!

Vänligen håll tummarna för jag målade igår och det gick åt fanders.

Har efter månader lyckats få några släta dörrar och skåpdörrar, men nu bildas det plötsligt luftbubblor i lackfärgen.

Det finns dock gott om skåpdörrar, garderobsdörrar, dörrar, fönster, dörrkarmar, lister, tak etcetera kvar att måla.

Gör Ni fler saker än att måla?

Ska byta mina hygienplattor/innertak i badrummet (har redan fått godkänt från styrelsen). Skulle även vilja dela vardagsrummet för att få ett extra rum, men vet inte riktigt hur det kan lösas på bästa sätt.
Allt annat är däremot saker som ska göras.

Undrar bara om det inte skulle bli bökigt för dig att bo i husvagn?
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Roligt att höra! Hade en hantverkarkompis som insåg att det var lite halvstruliga variabler med sänkt tak och flytt av en vägg (gips och reglar) för att få in det ikea kök jag ritat upp. Dessutom var det ju lite modifiering av el. Så jag kavlade själv upp när han backade ur och har rivit gipsväggar, flyttat (ej dragit nytt) eluttag. Monterat rotdosor, lappat tak, köpt och oljat bänkskiva etc. Ja, allt som måste höras när man river och bygger nytt kök. Köpte lifesavern Bosch multitool för o kapa reglar och annan skit. I övrigt var ju lifesavern att det var Corona så att det gick rimligt snabbt att veva på med arbetet..Tur nog är gumman grym på spackling och målning så hon löser finishen..

Slutade även med att jag och gumman lade typ 90kvm parkett som legat till sig ett halvår i föreningens förråd. Orkade inte ens försöka be någon komma och lägga golv då jag förstod att även om jag tömmer halva lgh och gör plats så kommer ingen vilja hit o jobba. Gaaah vilket meck men det rullade på hyfsat även det. Dock med någon månads paus efter halva läggningen. Kände mig lite matt på hela projektet så behövde en paus!

Senaste jag bett om är att få ett fönster isatt i undre delen på balkongdörren. Efter samtal mejlade jag några bilder till firman enligt ök. Det var ca två veckor sedan och jag har inte fått svar. Nästan enligt förväntan faktiskt.

skulle behöva få hit någon och montera avfallskvarnen jag inte orkade (och saknar kompetens) för att sätta tillbaka vid köksrenoveringen. Slutar nog med att jag kryper in och vevar runt under diskbänken också fastän jag absolut inte vill. Ska kolla med föreningens förvaltare. Men ja. Förväntningarna är ju låga på att någon är sugen på att komma hem och trixa med en avfallskvarn och nya rör.

Jag förstår att stora tydliga arbeten är det de flesta vill jobba med. Jag förstår att hantverkare är trötta på kunder som ska ha billigt, snabbt och bästa utförande. Men klurigt. En dag kanske det kommer en app med standardtariffer på olika typjobb. Min erfarenhet är att allt som blir tydligt och lättförståeligt för kund innebär att betalningsviljan ökar. End of rant!
Jag hade riktigt tur med golvläggare när jag skulle köpa parkett och klinkers.
Hittade allt i första butiken jag var in i OCH överraskande nog hade de även golvläggare.
Anlitade dem på direkten och de var superproffsiga.

Butiken ligger i Stockholm och heter Kvadratmeter om någon behöver hjälp med sitt golv.

Jag önskar däremot att jag var lika händig som Ni två är. Du och din fruga.
Mina föräldrar är också händiga och jag växte upp i villan och sommarstugan som de byggde. Jag blev tyvärr inte vidare händig.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Matte22W skrev:
Ok. Förstår dig.
Men som sagt. Hoppas det går bra.
Tack Matte!
Det hoppas jag med.
 
heisiandiishe
F Förvirrade Hönan skrev:
Jag hade riktigt tur med golvläggare när jag skulle köpa parkett och klinkers.
Hittade allt i första butiken jag var in i OCH överraskande nog hade de även golvläggare.
Anlitade dem på direkten och de var superproffsiga.

Butiken ligger i Stockholm och heter Kvadratmeter om någon behöver hjälp med sitt golv.

Jag önskar däremot att jag var lika händig som Ni två är. Du och din fruga.
Mina föräldrar är också händiga och jag växte upp i villan och sommarstugan som de byggde. Jag blev tyvärr inte vidare händig.
<3 Jag kan typ inte spackla, måla eller hänga tapet. Hänga tapet ger mig rysningar och frun hänger på nolltid med grejerna lite utspridda här och där. Är det vinklar som ska skäras till gör hon det med perfektion, blir fel ibland hon men åtgärdar då omgående:) Vidare händig är jag inte men har tränat lite på egna småsaker och hantlangat lite åt en kompis som har hantverkarfirma. Rivit, åkt och köpt trallvirke, burit gipsskivor etc. Men med åldern så tar jag hellre hjälp i nya egna projekt. Jag är snål/ekonomisk men förstår branschen och då jag faktiskt har fått hjälp med olika saker i tidigare lägenheter (el, vvs, och ändring av väggar mm) har jag aldrig frågat om fakturans innehåll. Lite dyrt ngn gång, helt ok annars. Schyssta hantverkare, inga konstigheter.

En tes kan vara, ungdomar som växer upp idag är inte i närheten av lika Lutherskt lagda som vi i 50-års åldern. Från 80-talisterna och framåt har det mjukat till sig lite kanske?! Ungdomar har svårare att kommunicera öga mot öga pga satans påfund, internet och smartphone. Flera saker påverkar i riktningen ”allt ska vara enkelt och skönt för mig hela tiden, det är jättejobbigt om något är jobbigt”. Skämtar med jämnåriga att vi missade ju Tinder helt. Otroligt tacksam för det (fast lite avundsjuk ändå). Hade kunnat sluta utan familj och singel vilket är det som till slut hållit ihop mig och mitt leverne:). Har flera vänner som valt bort familj, men då inte pga tinder? Har några vänner med tinder och de verkar ha svårt att liksom bestämma sig för någon speciell:) Sidospår sorry
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
heisiandiishe
M maria01 skrev:
när det kommer till bostadsrättsföreningar borde dom kunna skriva avtal med byggfirma som gör alla jobben oss medlemmarna
Vi har förvaltare i vårt hus men det är väl i princip så att de inte med säkerhet har tid eller kompetens för alla jobb heller. Men jag skrev om en avfallskvarn som måste installeras ihop med lite rörjobb, ska testa och ta det den vägen och se vad de säger
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
<

En tes kan vara, ungdomar som växer upp idag är inte i närheten av lika Lutherskt lagda som vi i 50-års åldern. Från 80-talisterna och framåt har det mjukat till sig lite kanske?! Ungdomar har svårare att kommunicera öga mot öga pga satans påfund, internet och smartphone. Flera saker påverkar i riktningen ”allt ska vara enkelt och skönt för mig hela tiden, det är jättejobbigt om något är jobbigt”. Skämtar med jämnåriga att vi missade ju Tinder helt. Otroligt tacksam för det (fast lite avundsjuk ändå). Hade kunnat sluta utan familj och singel vilket är det som till slut hållit ihop mig och mitt leverne:). Har flera vänner som valt bort familj, men då inte pga tinder? Har några vänner med tinder och de verkar ha svårt att liksom bestämma sig för någon speciell:) Sidospår sorry
Du menar den generation som gick direkt ur skolan och kunde få ett jobb med fast anställning & lägenhet samma dag? Uppväxta med ett fungerande välfärdssamhälle och sociala skyddsnät som kunde stötta.

Finns ingen mer curlad generation än 50-60 åringar. Men den generationen lurar sig själva att det är deras egna hårda jobb som var avgörande.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
<3 Jag kan typ inte spackla, måla eller hänga tapet. Hänga tapet ger mig rysningar och frun hänger på nolltid med grejerna lite utspridda här och där. Är det vinklar som ska skäras till gör hon det med perfektion, blir fel ibland hon men åtgärdar då omgående:) Vidare händig är jag inte men har tränat lite på egna småsaker och hantlangat lite åt en kompis som har hantverkarfirma. Rivit, åkt och köpt trallvirke, burit gipsskivor etc. Men med åldern så tar jag hellre hjälp i nya egna projekt. Jag är snål/ekonomisk men förstår branschen och då jag faktiskt har fått hjälp med olika saker i tidigare lägenheter (el, vvs, och ändring av väggar mm) har jag aldrig frågat om fakturans innehåll. Lite dyrt ngn gång, helt ok annars. Schyssta hantverkare, inga konstigheter.

En tes kan vara, ungdomar som växer upp idag är inte i närheten av lika Lutherskt lagda som vi i 50-års åldern. Från 80-talisterna och framåt har det mjukat till sig lite kanske?! Ungdomar har svårare att kommunicera öga mot öga pga satans påfund, internet och smartphone. Flera saker påverkar i riktningen ”allt ska vara enkelt och skönt för mig hela tiden, det är jättejobbigt om något är jobbigt”. Skämtar med jämnåriga att vi missade ju Tinder helt. Otroligt tacksam för det (fast lite avundsjuk ändå). Hade kunnat sluta utan familj och singel vilket är det som till slut hållit ihop mig och mitt leverne:). Har flera vänner som valt bort familj, men då inte pga tinder? Har några vänner med tinder och de verkar ha svårt att liksom bestämma sig för någon speciell:) Sidospår sorry
Jag har inga problem med sidospår!

Jag kan spackla mindre saker och måla väggar. Är usel på vinklar, att få saker rakt, måla snickerier och skulle aldrig våga tapetsera.

Man kan ha familj och vara singel!
Är singel och har en dotter, men skippar ändå Tinder.

Testade för några år sedan, men raderade appen efter ett par timmar.

Jag är absolut inte pryd, men det var en djungel av män som skickade bilder på sina överkroppar. Tror inte att du behöver vara avundsjuk. Du kan snart gå till en strand.

Angående generationer:
Är en luthersk 78:a och har lätt att samarbeta och fungera med alla generationer förutom en. Ska inte nämna vilken åldersgrupp, men de är helt omöjliga. ”Jag, jag, jag”.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Vi har förvaltare i vårt hus men det är väl i princip så att de inte med säkerhet har tid eller kompetens för alla jobb heller. Men jag skrev om en avfallskvarn som måste installeras ihop med lite rörjobb, ska testa och ta det den vägen och se vad de säger
Vår fastighetsskötare är fantastisk och vi kan lätt komma i kontakt med ett trevligt företag om vi vill installera en diskmaskin eller liknande.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.