J
Oavsett det juridiska.

Jag hoppas du har adekvat skyddsutrustning när du river i möglet, om inte så skaffa det.

• Gilla
Luc Reiner och 8 till
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Ser din källare ut som besiktningsprotokoll, källare under renovering?

Har källaren renoverats inför försäljning?
Ja det verkar så när jag öppnade för att se vart mögeln kommer ifrån såg jag splitter nya balkar som har spikats och döljts

• Gilla
SL 53 och 1 till
  • Laddar…
Ofattbart att en besiktning där källaren ingår INTE tar upp den mest kända riskkonstrukten av alla i källare.

Källare ska alltid ha majoriteten av isoleringen på utsidan.
Äldre källare helst ingenting på insidan.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
J wslimazzz skrev:
Ja det verkar så när jag öppnade för att se vart mögeln kommer ifrån såg jag splitter nya balkar som har spikats och döljts
här ser du balkarna där det har döljts och där vattnet kommer ifrån

• En öppnad vägg med exponerade balkar och fuktig isolering som indikerar vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Efter att tittat på protokollet en gång till har jag kommit fram att det finns fyra (4) utrymmen i källaren. Ett duschrum med tvättstuga, en verkstad, ett allrum och en groventré. Vilket rum har du börjat riva i?

Det enda utrymmet som Anticimex inte anmärker på är groventrén. Om det är där möglet finns kanske du kan hävda dolt fel. I de andra tre rummen finns det anmärkande kring fukt och då lär det bli svårt att hävda dolt fel.
Groventre

• Gilla
Lancen
  • Laddar…
J wslimazzz skrev:
J wslimazzz skrev:
Hur länge sedan är det besiktning gjordes, borde stå ett besiktningsdatum.
Är detta utrymmet som är under "renovering"

J wslimazzz skrev:
Jag fick ju med dolda fel försäkring
Och på vilket sätt menar du att den hjälper dig? En sådan försäkring tecknar ju säljaren för att försäkra sig mot anspråk från köparen. Det enda man egentligen kan säga att du som köpare får av en dolda fel-försäkring är en professionell motpart. Alltså någon som å ena sidan inte är så lättskrämd, men å andra sidan har resurser att betala med om det väl finns ett dolt fel.

Det du möjligen (också, skilt från dolda fel-försäkringen) fått är rättigheterna till besiktningen, alltså rätt att klaga på att besiktningsmannen inte upptäckt det du borde upptäckt när du gjort din besiktning. Men av det vi ser finns det ju ett antal nedslag på källaren, så det finns nog inte mycket att hämta där heller.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S
J wslimazzz skrev:
Och om anticimex inte väljer att ta ansvar för detta och jag som köpare har väl rätt och få veta från säljaren att det fanns mögel där?
du har rätt att undersöka huset, du kan inte kräva något sånt från säljaren… ni har budat på en riskkonstruktion man MÅSTE räkna med att byta ut. Då kan ni inte komma och ignorera såna saker och buda som om problemen inte finns och sen få någon annan att ta ansvar. Du säger 300 000 för att åtgärda, det innebär alltså att man budat 300 000 mindre.

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
du har rätt att undersöka huset, du kan inte kräva något sånt från säljaren… ni har budat på en riskkonstruktion man MÅSTE räkna med att byta ut. Då kan ni inte komma och ignorera såna saker och buda som om problemen inte finns och sen få någon annan att ta ansvar. Du säger 300 000 för att åtgärda, det innebär alltså att man budat 300 000 mindre.
Har precis anlitat ett advokat för att häva köpet

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Hankerella och 22 till
  • Laddar…
S
J wslimazzz skrev:
Förhoppningsvis får du stå för säljarens alla kostnader inkl. då. Det säger jag inte för att vara taskig mot dig utan för att det vore helt sjukt om bostadsaffärer får gå till så.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 31 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Förhoppningsvis får du stå för säljarens alla kostnader inkl. då. Det säger jag inte för att vara taskig mot dig utan för att det vore helt sjukt om bostadsaffärer får gå till så.
Så du menar att i tro när jag frågade säljaren om mögel så sa han nej mäklaren sa nej det finns ingen mögel i huset. Jag har blivit lurad.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så du menar att i tro när jag frågade säljaren om mögel så sa han nej mäklaren sa nej det finns ingen mögel i huset. Jag har blivit lurad.
Då blir det en fråga om bevisföring.
Har du löftena om mögelfritt hus skriftligt eller inspelat ljud så har du ditt på det torra.
Annars kommer du att förlora en eventuell tvist.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
J wslimazzz skrev:
Här är besiktingen
Oavsett, om man tittar på bilden från besiktningsprotokollet kan man få intrycket att källarväggar är hyffsat ok, eller iaf det utrymmet som renovering pågår?
Bilder som TS har visat så är källarväggar råa....

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jayward skrev:
Är det en advokat eller en jurist?
Att häva ett köp är inte lätt så jag tror en advokat kommer avråda. Det är dock möjligt att hen väljer att driva det, antingen för att hen skiter i utfall och får sina pengar ändå eller också för att hen vet något som vi inte vet. Vi vet ju inte så mycket faktiskt.

Vi vet inte vem som anlitat besiktningsmannen, köpare eller säljare.

Vi vet inte om det står något om riskkonstruktion i besiktningsprotokollet.

Vi vet inget om säljaren haft koll på detta problem eller inte.

Det verkar dock som att du tyvärr inte satt dig in i dina skyldigheter vid köp av hus utan utgått ifrån att alla ska hjälpa dig med allt.

Du har inte svarat på ett antal frågor du fått i tråden, utan ignorerar de. Jag rekommenderar dig att vara väldigt tydlig med din advokat/jurist så hen kan agera på bästa sätt.

• Gilla
Hankerella och 45 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.