C chrillelundmark skrev:
Enda svaret jag har på ditt inlägg är att om du inte har råd att anlita hantverkare, låt bli. I dessa tider är det så att du behöver dem mer än vad de behöver dig, kan du inte relatera till det är det ditt problem. :)

Om du däremot förstår att det är du som måste stå med mössan i handen för att få hjälp där hemma, ta del av mina tips och försök förstå istället för att ifrågasätta.

Med den attityden som vissa personer har är det konstigt att de sedan är förvånade när de hittar en spottloska i maten?
Vad???

Jag skulle aldrig leta efter hantverkare om jag inte hade ekonomi för det.

Läste även dina råd som jag fann vettiga.
Ärligt talat så tänkte jag: Den där Chrille Lundmark verkar vara en hyvens person.

Har nog ett dåligt online-omdöme.
Bäst att inte checka in Tinder…
Skulle nog bli styckmördad och uppäten på 5 röda. (Skämt).
 
  • Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
P pwb skrev:
Vill bara nyansera något. Läste många trådar av denna typ innan jag blev husägare. Gav mig nästan panik inför tanken på att försöka anställa hantverkare. Hur skulle jag få tag på någon och få förtroende/inte bli lurad. Speciellt i Stockholm med sin skriande brist på hantverkare.

Visa sig vara betydligt lättare än jag trott. Behövde t ex hjälp med litet VVS-jobb (byta läckande radiator). Skickade ut ca 4 trevare. Tre svarade inom några dagar. Två var intresserade av jobbet och kunde lämna timpris och idé om när de hade en öppning i schemat.

Ville ha hjälp med el-jobb. Skicka ut två förfrågningar både intresserade och tog den som hade tid tidigaste.

Alla hantverkare jag anlitat har visat sig vara supertrevliga - extremt hjälpsamma och måna om att få jobbet bra.

Det riktigt tråkiga men väldigt nyttiga tipset jag kan ge är att fråga grannar eller i lokala FB-grupper. Den lokala lilla rörisen är ofta intresserad av att ha många små kunder.
Det är nästan exakt det jag har gjort, men de jävlarna (alltså de bästa) har fullt upp och de är dem jag vill ha.
 
Staffan_V Staffan_V skrev:
En liten varning om sådana bara. De jobbar inte lika fort men tar lika mycket betalt per timme. Dessutom är de som utför jobbet inte nödvändigtvis kunniga. Man inbillar sig gärna att de är proffs men de kan ha börjat med hantverk efter pensionen och vara lika inkompetenta som en nybörjare.
Tack!

Även varningar uppskattas.
 
Tompa_72 Tompa_72 skrev:
Jobbigt att läsa alla dessa människor som inte får hjälp då jag själv sitter med ett litet företag som tar allt jag kan lägga vantarna på men ändå är på väg ner i konkurs för att jag inte hittar tillräckligt med jobb.
Antingen bor jag på fel ställe i Sverige eller så är det jag som letar på fel ställe (är dock ganska nystartad, men ändå).

vad jag gissar så är alla dessa företag rädda för att göra ett sämre jobb än vad ts kan göra själv, som du även skrev att han som tittade på jobbet sa du var för noggrann i det du gjort själv, inget du ska ta negativt utan du får sträcka på dig.
Att dom sedan tackar nej måste ju bero på att dom gissar du skulle slå ner på deras arbete. Bara gissningar för att det känns som att det är så.

Bor du i närheten av Östhammar/Uppsala är du verkligen välkommen att höra av dig om du vill ha hjälp med arbetet.
//Tommy
Tompa, jag hoppas verkligen att du får fler uppdrag snarast möjligt!

Bor tyvärr i Stockholm.
 
J Jamtstårsa skrev:
Tror att det beror på att du är kvinna helt enkelt. Vissa tycker de kan behandla en som de vill då. Hade själv problem med ett läckande plåttak som jag ville ha utbytt plåtar på. Hade kontakt med flera som var hit och tittade, och jo, de skulle komma, men det dök aldrig upp någon och inte hörde de av sig heller. Förra våren tog jag kontakt med en firma som låg lite längre bort, han som har den kom och tittade, och rätt vad det var kom de ett par månader senare och efter 2 dagar var det fixat och då hade jag hållit på och tjafsat flera år. De var dessutom väldigt reko och tog exakt betalt för den tid de jobbade här (blev inte full dag andra dagen). Samma har jag varit ute för när det gällt rörmokare att de inte ger klara besked utan är högst nonchalanta medan det finns andra som det inte är problem med. Men såna där respektlösa ska man inte försöka anlita igen utan man får beta av tills man får tag i någon schysst person
Mannen som var här var vänlig, hade humor, var ärlig och var lätt att kommunicera med.
Fick ingen känsla av att han var manschauvinistisk.

…men jag har pratat i telefon med ett flertal med nedlåtande ton som tror att man är född bakom flötet. Tror att det ibland berodde på att jag är av det kvinnliga könet. Tyvärr.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är fullt förståeligt, men också enkelt att framföra till den som gör av sig. Problemet är ju att man kan begära offerter på ett nytt badrum eller liknande utan att offert dyker upp. Ibland dyker inte hantverkaren upp enligt överenskommelse för att titta på det, ibland kommer de och tittar och säger "jag skickar en offert i veckan" utan att göra det. Det är helt obegripligt
Hoppas att du har samma inställning till att inte få ett kostnadsförslag nästa gång du går till tandläkaren. Vi har krav på oss att lämna kostnadsförslag och föreslå terapi oavsett vad vi skall göra. Jag kanske skall börja med att endast ta stora jobb och inte ta små lagningar. Bra ide.
 
  • Haha
  • Gilla
Vitavillan43 och 2 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Tompa, jag hoppas verkligen att du får fler uppdrag snarast möjligt!

Bor tyvärr i Stockholm.
Jobba i Stockholm är ju ok, inte så långt bort om det inte är så långt söder ut man bara kan komma pga resandet, men det går att lösa med husvagn.
Vill du får du mer än gärna skicka vad du vill ha gjort och var jobben ska utföras till min mail smabygg@outlook.com

Problem är till för att lösas. (y)
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Grizzlynalle skrev:
Hoppas att du har samma inställning till att inte få ett kostnadsförslag nästa gång du går till tandläkaren. Vi har krav på oss att lämna kostnadsförslag och föreslå terapi oavsett vad vi skall göra. Jag kanske skall börja med att endast ta stora jobb och inte ta små lagningar. Bra ide.
Jag tror du missförstått mig totalt.

Jag kan förstå att en elektriker inte kan åka ut till kunden och kolla igenom förutsättningarna på plats om det rör sig om att montera ett extra uttag någonstans. Tillbaks till kontoret, skriva en offert och skicka, en offert som måste bli rätt dyr för att täcka detta. Större jobb, inget problem med en offert.

Jag har aldrig påstått att man inte ska ta småjobb, men jag kan se poängen med att göra hembesök före för en sådan sak. Jag misstänker att du inte gärna lägger ett kostnadsförslag på vad det kostar att åtgärda någons tänder, utan att du har koll på förutsättningarna: Jag misstänker också att du tar betalt för att ta reda på förutsättningarna (röntgenbilder etc). Slutligen misstänker jag att du inte åker hem till patienten med allt vad det innebär i restid. Då måste man ta betalt för att skapa offerter för att det ska vara möjligt.

Själv jobbar jag inom IT-området och ofta besöker vi kunderna och kontrollerar förutsättningarna och sätter ihop en offert, alldeles gratis (vilket vissa hantverkare verkar tro att de är ensamma om). Är jobben för små så kommer vi istället överens om att bara köra löpande (ofta i form av en timpool som kunderna kan avropa). Det går helt enkelt inte att lägga 2 timmar på att skapa en offert (restid, prata med kund, skriva) för ett jobb som beräknas ta 1-2 timmar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Grizzlynalle skrev:
Hoppas att du har samma inställning till att inte få ett kostnadsförslag nästa gång du går till tandläkaren. Vi har krav på oss att lämna kostnadsförslag och föreslå terapi oavsett vad vi skall göra. Jag kanske skall börja med att endast ta stora jobb och inte ta små lagningar. Bra ide.
Nja, jag behövde tandvård från region Skåne och ingen kunde svara på vad det skulle kosta förrän det var färdigt. Den bästa uppskattningen jag fick var när jag låg redo att börja operationen och tandläkaren sa ”det är ju ganska dyrt” och efter några följdfrågor kläckte ur sig att 7500 till 10 tusen fick jag nog räkna med.

Fakturan var faktiskt lägre än så.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Jag bor i Stockholm och är inte trött på hantverkare. Vet dock inte hur jag ska få tag på de som har blivit rekommenderade.

Ok. Förstår dig.
Men som sagt. Hoppas det går bra.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
X
C chrillelundmark skrev:
Prova jobba som egen företagare så får du nog lite större förståelse om varför man inte vill ha med personer som dig att göra.
Så du menar att bara för att man är egen företagare så skall man slita i avtal och bete sig oprofessionellt?

Man upprättar avtal.
Båda parter följer avtal.
Vad är så svårt att förstå?

Jag beställer en inkopplad kran med två T-kopplingar och kuloventiler.
Jag får en inkopplad kran med två kuloventiler och EN T-kopplingar.
Klart jag har synpunkter då. Eller hur?
Får jag vad jag avtalat om så, allt bra.

Lämnar jag bil på service och får en skadad bil eller inte ihopmonterad bil tillbaka har jag givetvis synpunkter. Ja, båda har hänt...

Och jag förväntar mig att hantverkare städar hyfsat efter sig. Inte lämnar massa skit och bös.

Klarar inte du som egen företagare företagare av att följa ingångna avtal? Då skall du sluta med ditt företag.
 
  • Gilla
Byggahus48 och 3 till
  • Laddar…
X
AndersPS AndersPS skrev:
Nja, jag behövde tandvård från region Skåne och ingen kunde svara på vad det skulle kosta förrän det var färdigt. Den bästa uppskattningen jag fick var när jag låg redo att börja operationen och tandläkaren sa ”det är ju ganska dyrt” och efter några följdfrågor kläckte ur sig att 7500 till 10 tusen fick jag nog räkna med.

Fakturan var faktiskt lägre än så.
Finns en prislista på nätet. 24 sidor lång.
Exempel: Rensning och rotfyllning, tre rotkanaler - 5.135 kronor.
Kod 503.
 
X Xanthopteryx skrev:
Finns en prislista på nätet. 24 sidor lång.
Exempel: Rensning och rotfyllning, tre rotkanaler - 5.135 kronor.
Kod 503.
Det hjälper väl inte när de som utför tjänsten inte kan hänvisa till den. På min kallelse stor det att priset beror på behandlingen, avdelningen kunde inte svara, de som gjorde tandröntgen kunde inte svara utan sa att det brukar kosta mellan 2500 - 4500 med röntgen, tandläkaren som gjorde ingreppet kunde inte svara (utan gissade faktiskt flera tusen för högt).

Men om du nu har en prislista, kan du inte länka till den?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nja, jag behövde tandvård från region Skåne och ingen kunde svara på vad det skulle kosta förrän det var färdigt. Den bästa uppskattningen jag fick var när jag låg redo att börja operationen och tandläkaren sa ”det är ju ganska dyrt” och efter några följdfrågor kläckte ur sig att 7500 till 10 tusen fick jag nog räkna med.

Fakturan var faktiskt lägre än så.
Ledsamt att höra! Så skall det inte vara. Man skall få ett kostnadsförslag. Jag skulle aldrig acceptera att bli behandlad på löpande räkning. Man måste veta om man kan klara av kostnaden och man måste få alternativa behandlingsförslag.
 
G Grizzlynalle skrev:
Ledsamt att höra! Så skall det inte vara. Man skall få ett kostnadsförslag. Jag skulle aldrig acceptera att bli behandlad på löpande räkning. Man måste veta om man kan klara av kostnaden och man måste få alternativa behandlingsförslag.
Ja, det var en lite märklig upplevelse. När jag bokade tiden för röntgen kunde de inte säga hur mycket det skulle kosta och på plats uppgav de ett stort spann och den faktiska kostnaden var ungefär i mitten. Vid själva operationen uppgav tandläkaren ett spann och då var faktiskt kostnaden under detta!

För mig personligen var ju behovet av behandlingen större än bekymret för priset, men det är ju inte alla som har det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.