S SueCia skrev:
Jag får känslan att åtminstone målarna kan vara rädda att du är en krånglig kund då du har högre krav än vad det ställer på sina anställda vilket är som upplagt för konflikter i slutändan.
Åh nej!

Jag har inte ställt några krav alls eller sagt att slutresultatet måste se ut på ett visst sätt.
Har berättat och pekat på det jag vill få målat etcetera.

Är aldrig petig när andra gör saker.
Det är bara när jag måste göra det själv.
Ställer orimliga krav på mig själv… men aldrig på andra. Tro det eller ej, men det gäller allt i livet.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vet inte hur du framför det, men de gånger jag anlitar hantverkare för småsaker är jag tydlig med att jag hellre betalar för mer tid och bättre material än att det skall gå snabbt och bli billigt. Likaså är jag tydlig med att det är bättre att det blir gjort i framtiden än inte alls.

Annars är det vanligt att hantverkare inte vill ta jobb för att de dels har mycket nu (och inte fixar att lägga in det i någon lista med uppdrag för framtiden) och dels att de verkar tycka att ställtid och administration etc blir för stor del av kakan och därmed tackar nej eller inte ens återkommer.


Så i ditt fall är det nog så att ett par lister och någon dörrkarm helt enkelt låter som för lite jobb och att risken blir att du bara vill betala för färgen som använts och tiden de varit på plats, samtidigt som du verkar ha höga krav. Jag hade nog också tackat nej till det om jag inte i dialogen fått känslan av att det inte kommer att bli något strul.

Även i min bransch (IT) tackar jag nej till uppdrag om jag känner att det kostar mer än det smakar. Men jag har åtminstone hyfs att dels tacka nej och dels om möjligt försöka rekommendera någon annan som kan lösa saken i fråga. Där har hantverkare mycket att lära.
Jag vill få mer målat än ovan beskrivet, men det var målaren som ville ta sig an ett mindre uppdrag. Han ville klämma in det mellan två större jobb, så jag anpassade jobbet efter hens önskemål.

Måste verkligen ha formulerat mig illa i min text förutom storleken på uppdraget…

Jag nämnde inte att det måste blir utfört inom en viss tidsram. Vet att man kan få vänta flera månader innan de har en lucka.

Förstår inte vad jag skrivit som kan uppfattas som att jag bara vill betala för färg, tid och att jag ställer höga krav.
Var det kanske för att målaren sa att jag var för noggrann med det jag målat?
Han sa det med glimten i ögat och gav mig en vänlig klapp på axeln, vilket var rart eftersom jag hade kämpat som en galning.

Gällande snabbt och billigt:
Det var aldrig någon kund som föreslog det inom min bransch. Varken som anställd eller som egenföretagare. Håller mig själv till den devisen.

Låter väldigt vänligt att Ni rekommenderar annan IT-expert när Ni har möjlighet!
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Visa bild på de du målat redan.
Här?
Det är vitt och inte märkvärdigt
P Peter787 skrev:
Jag har använt målare och plattsättare "privat" och båda gångerna var det efter rekommendation.
OBS, det var tidigare kunder (vänner till mig) som intygade för hantverkaren att jag inte var en "krånglig" kund...
Många hantverkare har haft problem med privatkunder och vill inte ödsla tid på dessa.
Företag och helst, kommuner och landsting är favoritkunderna.
R redrobot skrev:
Jag är helt med dig. Omöjligt! Har försökt i ett år. Har pengar. Har en klar bild av vad jag vill göra. Accepterar löpande kostnad osv osv. INGEN vill göra jobbet. Varför?!
Tack för svaret!
Behövde lite sympati.
 
M Matte22W skrev:
Nu vet jag inte var du bor. Men intressant läsning då jag startade min firma eftersom jag har hört dessa historier 100gånger.

Jag tar alla små uppdrag som jag kan. Ska det sättas dit en list som ingen orkade osv så gör jag det. Jobbar massor med mäklare som träffar människor som ”är sååå trötta på hantverkar”

Hoppas det löser sig.
Jag bor i Stockholm och är inte trött på hantverkare. Vet dock inte hur jag ska få tag på de som har blivit rekommenderade.
 
Perspektiv Perspektiv skrev:
Vad är det för ventilationsarbete som kräver OVK besiktning i vad jag gissar är en lägenhet?

Detta är så tråkigt att höra, just därför jag driver eget med fokus på privatkunder. Dock bara inom El, Automation och ventilation. ( Samt drift )
Det är en lägenhet med centralventilation.
Ska byta ut min friskluftsventil som man skruvar fast över en öppning som sitter ovanför fönstret. Det är endast på insidan som montage krävs.
 
A Andreas Addinho Andersson skrev:
Vilken del av vårat avlånga land bor du i?
Stockholm och jag är väldigt okomplicerad och ställer aldrig till med bekymmer.
 
B Byggahus48 skrev:
Jag förstår ditt problem. Det är svårt att få tag på en bra kunnig hantverkare till ”småjobb”. Det som är trist är att hantverkaren inte ser att varje jobb är referensen till nästa jobb, hur litet det första jobbet än är. Mitt ex har aldrig behövt annonsera under hela sitt yrkesliv. Han får alla jobb genom rekommendationer. Han accepterar även att göra små jobb då erfarenheten har visat honom, att göra dessa jobb perfekt oftast lett till nya kunder och större pengar. Alla kunder ”älskar” honom och yrkeslivet har varit bra under mer än 45 år. Nu jobbar han lite mindre, men är fortfarande fullbokad den tid han vill jobba.

Tyvärr har det du skrev om spridit sig bland många hantverkargrupper. Mindre jobb är inte intressanta och delvis förstår jag varför. Jobbet kanske bara tar en halv dag och pga olika omständigheter blir det svårt att fylla upp resten av dagen med arbete. Alltså får man bara lön för en halv dag. Om du säger att du kan anpassa dig till när hen har jobb i närheten och med ganska kort varsel kan släppa in hen, så går det kanske bättre. Eller kolla med några grannar (tror jag läste att du bor i lägenhet) om de också har behov av den typen av hantverkare, så kan ni gå ihop och få till ett par dagars jobb. Det kan vara ett annat sätt.

Annars är tipset att anlita någon hantverkare från annat land, som är här bara för att jobba. Dessa killar/tjejer tar i regel alla jobb de kan komma över, eftersom de oftast är här en begränsad tid och vill fylla tiden med så mycket jobb de kan. Var bara noga med att de är försäkrade och att allt annat är korrekt. Annars kan det bli väldigt dyrt. Detsamma gäller naturligtvis de hantverkare som är bosatta här.
Jag har ett större jobb än ovan beskrivet, men han ville ha ett mindre uppdrag.
Det han först var intresserad av (mindre jobb) skulle åtminstone ta 2 dagar.
 
N Nps skrev:
Problemet är att de flesta privatpersonerna är griniga gnälliga. De har ingen som helst förståelse för någon annan än sig själva. Om arbetet skulle dra ut på tiden så vill de givetvis ha en saftig rabatt. De vill gärna inte heller betala milersättning eller restid. Därefter ska det givetvis tjafsas om priset efter att jobbet är klart. Men nu kanske vi har kommit till punkten att som ni bäddat får ni ligga.
Detta är nu generellt anledningen inget mot dig
Förstår att det inte är riktat mot mig. Generellt.

Jag förmodar att Ni haft oturen att stöta på ett flertal kunder som uppfört sig illa.
Det var väldigt tråkigt att höra.

Vill bara säga att jag inte känner någon, varken familj eller vänner, som skulle sätta sig emot sedvanliga utgifter eller begära rabatt.

Hoppas att Ni anlitas av trevligare kunder framöver!
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
börja utbildningen med fönsterinstallatör och undertaksinstallatör - ganska korta utbildningar. prova sen att måla...
låt bli venilation, det kan va svårt å kräva utrustning.
Tack!

Undertaksinstallatör låter intressant.
Har höjdskräck och skippar fönster.
 
Leo2021 Leo2021 skrev:
Kolla om det finns någon Veteranpool eller liknande på orten. Jag har anlitat en pensionerad målare för ett litet jobb. Duktig och trevlig man som gjorde ett snyggt jobb med lång erfarenhet i ryggen. De vill helst ha överkomliga jobb på några dagar. Kanske är svårare att hitta ventilationstekniker eller elektriker, men vört ett försök.
Det låter som en utmärkt idé och pensionärer brukar gilla mig med. Bonus!
 
H HSP skrev:
Till TS.

Prova lägg upp det så här istället,
Ta dit målaren fråga vad det kostar.
Ingår material?
Ställ sedan nästa fråga när kan ni komma?
Och hur lånt tid tar det ungefär.
Och vad tar ni i timmen om jag vill ha mer utfört...
Tillkommer det några extra kostnader? bil milersättning restid mm.

Sen om de säger att det tar 16 timmar á x kr och materialet kostar 2.000:-
Fråga då vad totalen blir inklusive alt.
Om priset är ok så direkt på plats säg detta till hantverkaren "skriv ner detta vi kommit överens om på mail och skicka det till mig så beställer jag jobbet när jag läst och kollat att alt är med".

Då vet hantverkaren att han får jobbet om han skriver mailet...

Nu ska man inte göra så här på större jobb då ska man ta in "riktiga" offerter.
Men fungerar bra på jobb upp till max en arbetsvecka sedan kommer lite mer osäkerhetsfaktorer in....
Det var ungefär så det gick började.
 
L lars80 skrev:
Ett problem är att alla vill ha gjort jobb samtidigt (helst igår) vilket gör att det blir kaos och då blir det lätt att det tackas nej.
Ett sätt kan då vara att låta hantverkaren bestämma tillfället.
Fråga om hen tror det finns möjlighet att klämma in ditt jobb under månaden och sedan låta hantverkaren höra av sig isåfall om det blir en lucka.

Ett alternativ kan vara fråga flera olika och invänta att någon ringer tillbaka.

Att kunna pussla in alla jobb är det som är svårast eftersom flera yrkeskategorier oftast måste samordnas, funkar inte samordning så faller tidsplanen kanske på flera projekt.

När det gäller priset, var inte rädd för att fråga.
Ingen kommer ta illa upp för att du frågar hur dom debiterar, snarare är det bra även för hantverkaren eftersom du vad han kostar och han slipper diskussionen i efterhand.
Normala kostnader är startavgift, timpris och milersättning.
Tack snälla för tipsen!

Har gjort det klart att jag förstår att det är väntetid och har alltid utgått ifrån att hantverkaren är den som bestämmer datum.

Tänkte inte på att fråga om pris eftersom hen sa att jag skulle få en offert och jag vet redan om vilka övriga kostnader som tillkommer. Till exempel resa/mil, material etc.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Förklaringen är enklare än du tror, jag ska ge dig några punkter. Nu säger jag absolut inte att allt detta stämmer in på dig utan det är en grov genaralisering då jag själv har jobbat som hantverkare men slutade pga alla privatkunder som inte kunde bete sig.

Väldigt många kunder vill ha en estimerad prisuppgift innan arbetet påbörjas. Denna offert måste vara extremt välgjord för avviker arbetet det minsta från offerten är det i stort sett omöjligt att få betalt från kunden (privatpersonen). Ska hantverkare skriva offerter till alla kunder som hör av sig är det tid som de lägger ner på arbete som ej kan faktureras medan arbete ute hos kund är fakturerbara timmar. Jag har vänner som skulle kunna lägga hela sin arbetstid på skriva offerter, så många förfrågningar får de. Om hantverkaren sedan tar sig tid till att skriva offerten så ska privatpersonen ofta börja ifrågasätta och förhandla, det är ingen bra ide i tider när hantverkare kan vraka och välja bland jobben.

Att sedan fakturera och få betalt är ytterligare en process som tar tid och kostar pengar, när kunden inte har invändningar, gissa då hur mycket tid och pengar det tar om det är invändningar. Är det ett litet jobb, erbjud dig att betala det direkt på plats, efter avslutat jobb. En del hantverkare är numera så uppkopplade att de kan ta betalt på plats (swish) och du har fakturan på din mail direkt.

Sedan har privatpersoner ingen förståelse för att arbetsdagen börjar när man packar bilen med material som behövs för att utföra jobbet utan privatkunder slår igång klockan när man ringer på dörren.

Likaså tror en del privatkunder att det blir billigare om du själva åker på Biltema och köper materialet när det i slutänden blir mycket dyrare då det (iaf för elektriker) är sämre kvalitet och bökigare att installera än det som man genom årtal av utprovning själv kommit fram till är absolut det snabbaste och bästa materialet att använda sig av. Låt ALLTID hantverkaren använda det materialet den är van vid, det sparar man som privatkund pengar på.

Stå inte över axeln på dem när de arbetar för att kontrollera arbetet eller klocka dem. Ingen gillar det. Är det något du vill påpeka eller invända mot, gör det vid lämplig tidpunkt. Tänk även på att instruktionerna är övertydliga, ingen gillar rätta saker i efterhand för instruktionerna varit dålia från början. Skit in -> skit ut.

Allt av ovanstående slipper hantverkaren med fasta större kunder som helst är etablerade företag eller kommun/landsting. Precis som du ofta vill ha en hantverkare på rekomendation kan du också be om att få använda hantverkare som referens till nya hantverkare, för att bygga upp ditt eget namn gentemot dem (att du är en bra kund att jobba hos). Referenssystemet fungerar bågga vägar.

Ett bra sätt att bygga upp ditt eget "rykte" och få hantverkare att komma tillbaka är att erbjuda extrem bra markservice. När vi har hantverkare hemma är det frukostfrallor, lunch, hembakat på eftermiddagen.

Lycka till!
Tro det eller ej, men inget stämmer in på mig.

Personen som var här visste att jag ville anlita just honom.

Har själv varit egenföretagare och vet att det kan tillkomma extra kostnader.

Markservice ska jag tänka på eftersom jag helst håller mig ifrån hemmet när någon kommer hit för att utföra något. Exempelvis när brf anlitar någon för installation.
Har trott att de helst vill arbeta i en tom lägenhet.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om de ser vad du gjort så kanske hantverkaren inser att de inte kan leva upp till din standard
…men jag har ingen standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.