G golfgreen skrev:
Kickstarter är egentligen en sida där man supportar ett projekt för att det ska kunna genomföras. Som tack för det så kan du få olika saker, oftast produkten som skapas. Det man ska komma ihåg är att man INTE köper en produkt, man supportar projektet. Även om dom säger att du ska få produkten som tack så finns det inget som tvingar dom till att ge dig den.
Om allt går som det ska så skickas den första batchen ut i slutet av juli. Den sista batchen ska skickas i oktober.
Ja, förstår, men det innebär också att ni är utvalda till att testa igenom produkten på riktiga i trädgårdar med alla problem, det kan föra med sig och rapportera ev. fel, antar jag. Ja, självklart om man beställer en.
 
Tomture61
B BCAB skrev:
Moms och tull på det, så rullar vi upp lite grand. Det är ändå mycket intressant. 23 dagar "to go" innebär det att det är då dom skall sända den till dig??
Moms är redan med i priset , har kontaktat tullmyndigheten och det är 0 kr i tull på robotgräsklippare :)
23 dagar är hur länge det gäller till reducerat pris .

Ursäkta min intrång ang huvudämnet .

Vidare frågor kanske kan göras här https://www.byggahus.se/forum/threa...lippare-med-nya-tekniker.452964/#post-4754861
 
Redigerat:
G golfgreen skrev:
Det här är lite halft en fråga för robotgräsklippare och lite halvt en fråga om lödning.

En stor del av förra säsongen spenderade jag på att felsöka skarvar och annat strul och jag lyckades aldrig riktigt lösa det. Ena stunden fungerade allt, andra stunden blinkade stationen blått. Så nu börjar säsongen med felsökning igen.

Jag har insett att jag har typ två alternativ: lägga om kabeln helt, eller skarva om med något idiotsäkert.
Funkar det att löda, långsiktigt? Jag tänker mig att jag löder ihop kablarna och drar på en krympslang. Känns som att det ska fungera bra, men vad vet jag.

Om det går att löda, finns det någon vettig lödkolv som är batteridriven? Jag har en vanlig lödstation som funkar bra, men det är ju lite bökigt att krypa runt med den tillsammans med en lång skarvsladd.
Det finns batteridrivna från väldigt billiga till rätt så dyra. Den här hittade jag tex: [länk]
Osäker på om batteri ingår och hur den laddas. Sen låter 7 watt väldigt lite för att göra nån form av lödning alls?

Dom skarvkopplingar jag har använt hittills är [länk]
Kan det vara dom som är dåliga helt enkelt? Är 3Ms originalkopplingar bättre? Gillar dock inte 3Ms riktigt eftersom det går åt mer kabel vid skarvning så ofta slutar det med att man måste skarva in en ny bit kabel med 2 skarvar som resultat.
Hej, kan du göra bra lödningar med rätt värme så tycker jag det blir det bästa, även långsiktigt. Använd krympslang med lim och gärna lite bra vulctejp. Har lessnat på 3M originalkopplingar med silicon då flera tappat tråden.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Var försiktiga med Kickstarter. Det kan bli succé, men det kan också bli katastrof. Var beredd att förlora varenda krona.

Kanske får du en klippare som funkar riktigt bra, en halvdan klippare tre år försent, en klippare som är en rebrandad budgetklippare från AliExpress, eller så får du ingenting alls.

MVH Tomas, som förlorat åtskilliga tusenlappar på lovande Kickstarterprojekt
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
N Nicke-85 skrev:
Jag föreslår denna för att slippa batteri eller behov av nätsladd.
[länk]

Har en själv sedan många år tillbaka och den fungerar alldeles utmärkt för enklare skarvar med mera.
Går även använda med öppen låga eller som en mindre varmluftpistol med mera beroende på monterat tillbehör.

Kostar ett par kronor men för min del har det varit värt det när man ska löda något i bilen eller liknande.
Har ingen erfarenhet av just denna gaslödpenna, men har en snarlik sedan många år. Skulle säga att lödpennan har en effekt motsvarande en 15-25 W elektroniklödpenna vilket funkar för smålödningar av komponenter på kretskort och I synnerhet med lödtenn som innehåller bly dvs har en litet lägre smältpunkt.

Kan jag så använder jag mycket hellre en kraftigare 150W nätansluten lödkolv med vinklad mejselspets, allt går så mycket enklare och snabbare när det gäller att löda ihop dessa begränsningskablar. Eller, såklart, min elektroniskt reglerade lödstation med sekundsnabb uppvärmning men overkill här.

Min gaspenna är alltså delvis användbar för själva lödningen som jag ser det (med litet tålamod), superbra I gasbrännarläge för att krympa krympslangen som med fördel ska vara preparerad med smältlim på insidan. Har aldrig någonsin sett att någon av dessa skarvar krånglat, brukar köra med smältlimskrympslang innerst och en extra överlappande vanlig krympslang utanpå.

Alla dessa 3M och liknande vaselinskarvar kommer inte I närheten av driftsäkerheten av en korrekt genomförd riktig lödskarv, inte som jag ser det.

___
PS. Har en del verktyg I Milwaukee M12-system, det jag ev kan tänka mig kan fungera bra mycket bättre än den klena gaspennan är denna eller motsv. 90W lär duga bra: https://www.proffsmagasinet.se/mask...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 
Redigerat:
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Faktum är att jag beställde en sån där Milwaukee M12-lödkolv just... trevligt att kunna löda effektivt även mobilt med i detta fall 90W. Får se hur bra det funkar.
 
Själv kör jag med lödskarvhylsor och varmluftspistol, och sen vulc-tejp på det. Vet inte hur länge det håller dock...

https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodskarvhylsa-10-st-2000044562

Tar en stund innan lödtennet smälter, rätt temperatur och avstånd avgör hur bra det blir (risk att allt smälter på för nära avstånd eller för hög temp), så jag rekommenderar att testa lite i början med några kabelstumpar som ligger och skräpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.