B
Staffan_V Staffan_V skrev:
Fast då hade väl det blivit ännu svårare att få tag i hantverkare. Det finns redan idag olika certifieringar får t.ex. våtrum och el (även om många kunder och hantverkare struntar i det).

Det bästa hade nog varit att avskaffa ROT eftersom det inte direkt är någon stor arbetslöshet i byggbranschen. Då hade man kanske fått bort de som nöjesrenoverar köket vartannat år. Fast det är väl ingen politiker som skulle våga driva det.
Oj, Staffan, det låter allvarligt. Resonerar du på samma sätt när det gäller andra specialister.

”-Hej Staffan. Ser att du ska genomföra en hjärtoperation idag. Tyvärr har vi ingen hjärtspecialist i tjänst idag, men vi har en AT-läkare som håller på att lära sig. Hen har varit med och observerat några operationer. Vi får ta honom då. Lycka till! Vi ses (troligen) på uppvaket.”
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
C chrillelundmark skrev:
Om jag varit på 500 jobb under mina dagar som hantverkare är det inget av dessa som i färdigt tillstånd skulle rymmas inom utställd offert. Detta av den enkla anledningen att underlaget som tillhandahålls när offerten upprättas i 100% av fallen är bristfälligt (notera att detta gäller privatkunder).
Du ser inget eget ansvar i detta? 500 jobb och underlaget är alltid fel?
Man kan då fundera om rätt frågor ställs till kunden...
Man måste förstå att kunden är amatör.

Många kunder blir överraskade över resekostnader eller att arbetstiden börjar när hantverkarna börjar förbereda arbetet på firman. Det är helt rimligt att man får betalt för den tiden, men om man som hantverkare många gånger får klagomål från kunderna om den biten så kanske man ska dra slutsatsen att man bör vara tydliga med det det från start. Många hantverkarföretag är tydliga med det och jag skulle tro att det blir betydligt färre diskussioner i efterhand för de företagen än det blir för de som inte säger något alls innan.

C chrillelundmark skrev:
Ska då offerten genomföras enligt det bristande underlaget, kommer kunden inte bli nöjd för då är arbetet inte professionelt och det är inte ens säkert att det följer de standarder som branschen har satt upp. Om offerten måste utökas då det krävs kompletteringar pga kunden har tillhandahållit bristfällig information blir kunden i 50 % av fallen missnöjda över det.
Kan du ge exempel på vad bristfällig information från kunden, som en rutinerad hantverkare inte skulle komma på att fråga? Att man missar att ställa frågor när man är ny kan jag förstå, men om man missar samma frågor efter 10 år i branschen är det inte bara kunderna som är problemet. Själv är jag i IT-branschen (förvisso mot företag) och det blir då och då missförstånd. Vi brukar försöka lära oss av detta så vi är tydligare mot nästa kund vad som ingår och inte. Vi är också tydliga med att om förutsättningarna inte är vad kunden sagt så kan det påverka projektet och därmed pris och tid. Vi är så tydliga vi bara kan med vilka frågor vi vill ha svar på innan.

C chrillelundmark skrev:
Du undrar fortfarande varför så många hantverkare INTE vill jobba med privatkunder då de dessutom HAR RÄTT till ett korrekt utfört jobb pga höga timpriser. Säger det igen, skit in -> skit ut. Det finns hantverkare som inte har något emot alla privatkunder och deras RÄTT till att få hem en hantverkare, var rädda om dessa för de gör ett hästjobb.
Jag har egentligen inget problem med företag som väljer bort privatkunder. De gör det troligen för att de inte är bra på att kommunicera med privatpersoner, och de vill vi kunder nog inte anlita ändå.
De jag framförallt har problem med är de säger att de ska komma och titta på förutsättningarna och lämna en offert och sen antingen bara skiter i att komma eller skiter i att skicka en offert, utan att säga något.
 
  • Gilla
  • Älska
RACS och 6 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Oj, Staffan, det låter allvarligt. Resonerar du på samma sätt när det gäller andra specialister.

”-Hej Staffan. Ser att du ska genomföra en hjärtoperation idag. Tyvärr har vi ingen hjärtspecialist i tjänst idag, men vi har en AT-läkare som håller på att lära sig. Hen har varit med och observerat några operationer. Vi får ta honom då. Lycka till! Vi ses (troligen) på uppvaket.”
Fast i dagsläget verkar det ju som att man isf får välja på ingen eller AT-läkaren. Valet med hjärtspecialist finns ju inte. Sen är det ju inte rätt.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Detta av den enkla anledningen att underlaget som tillhandahålls när offerten upprättas i 100% av fallen är bristfälligt (notera att detta gäller privatkunder).
Som privatperson är det svårt att speca upp precis allt. Tillsamman har jag och min sambo en hel del erfarenhet av byggen (hon har dessutom själv projekterat bygget av en villa). Vi skulle byta fasad och vi gjorde en väldigt detaljerad spec just för att den skulle täcka allt. Men utan erfarenhet är det lätt att det lämnas kryphål. Vi specade t.ex. upp vilken typ av färg, vilken kulör och hur många strykningar men de lyckades ändå missa att måla en avdelning (vi specade stående fasad). Plåtslagaren var inte så glad eftersom vi hade specat svarta fönsterbleck men de hade sagt vita till honom. Men en del får vi ta på oss eftersom vi inte hade specat tillräckligt bra. Som att vi hade sagt gråa stuprör men inte att det skulle vara färg för plåt och exakt vilken kulör. Vi hade inte heller specat att det skulle vara luft mellan fasadbrädor och mark. Vi hade inte heller specat att de skulle täcka över saker innan de målade o.s.v.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Chrille, med dina mer än 500 utförda jobb i ryggen, borde du ju vid detta laget lärt dig att en bra offert bygger på att man ORDENTLIGT gått igenom med kunden vad för arbete som ska utföras. Du som hantverkare ska känna till regler och lagar gällande byggnation och tala om detta för kunden. Dessa lagar och regler är också det som ditt utförda arbete ska resultera i. Om kunden vill att du ska göra något annat, så tackar du NEJ till jobbet.

Jag vet att många fel och avvikelser som blir i förhållande till offerten, är att kunden ändrar sig eller kommer med tillägg. Därför är det av yttersta vikt att offerten verkligen visar vilket jobb och vilket resultat kunden kan förvänta sig. Som hantverkare behöver man inte ”hoppa på alla bollar” och ändra sig så fort kunden säger ”pip”.

En bra offert visar vad som kommer att levereras och ev tillägg läggs på en kompletterande skriftlig offert. Tyvärr är det ofta hantverkarens eget fel när det kommer tillägg. Hen väcker denna ”tillägg-björn” hos kunden och plötsligt är detta, en önskan som kunden absolut måste ha och inte kan leva utan.

Så låt kunden specificera vad de önska för resultat. Du med din yrkeskunskap, tittar på förslaget och kommer i det läget med ev tillägg som du tror skulle förbättra kundens förslag. Gemensamt bestämmer ni vad som ska göras och efter denna punkt håller du tyst och lockar inte fram fler begär hos den drömmande kunden.
Du verkar vara en lustig prick som inte riktigt förstår hur en normal arbetsdag för en hantverkare ser ut, därför tar jag tillfället i akt att informera dig.

För att få verksamheten att gå ihop behöver de flesta hantverkare ha en debiteringsgrad på cirka 85%, grovt räknat då jag inte har koll på vilka utgifter de olika yrkesgrupperna inom hantverksskrået ligger på.

85% är 34 timmar per vecka. Har man flera mindre privata kunder under dagen behöver detta administreras och administration tar tid. Likaså tar varje offert som ska skickas ut tid. Du verkar tro att man kan sitta och chit chatta en timme med varje kund för att få in all den informationen som behövs för att göra en detaljerad offert, när det är kanske två, tre kunder som hör av sig varje dag och vill ha en offert, på ett jobb som kanske ligger på någon tusenlapp totalt. Detta ska alltså hantverkaren utföra, oavlönat, för att i bästa fall landa ett jobb som ger några tusenlappar in, för det har beställande kund RÄTT till och om man som utförare inte levererar detta är man SLARVIG, har jag förstått dig rätt?

Min yrkeskunskap lärde mig vilka jobbförfrågningar jag inte ens svarade på, vilka som man kunde lobba iväg en ungefärlig prisuppgift på (ej en offert) vilka som var värda att lägga ner tid på. Det var detta trådskaparen frågade om och det var detta jag valde att svara på i ett första skede, men likväl är det alltid en novis besserwisser som alltid vet bättre! :)
 
Fairlane
Staffan_V Staffan_V skrev:
Vi hade inte heller specat att det skulle vara luft mellan fasadbrädor och mark. Vi hade inte heller specat att de skulle täcka över saker innan de målade o.s.v.
Sådana saker ska .an rimligen inte behöva specificera som kund vid beställning. Är den professionella verkligen professionell så ska de veta hur det ska utföras och fråga om saker där det man vara rimligt att kunden har åsikter (typ färg, modell etc).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Oj, Staffan, det låter allvarligt. Resonerar du på samma sätt när det gäller andra specialister.
När det gäller olika hantverkare är det omöjligt att kolla om de är certifierade. Dels för att man aldrig vet vem som egentligen gör jobbet och att de byggfirmor vi varit i kontakt med är minst sagt ovilliga att visa certifieringarna. Dessutom är det knepigt att själv bedöma om de är giltiga. Som när vi skulle fixa värmepumpen och ville ha en certifierad tekniker men de kunde inte visa upp någon certifiering som tillverkaren rekommenderade utan hade något från en skola i Polen.
 
Staffan_V Staffan_V skrev:
Som privatperson är det svårt att speca upp precis allt. Tillsamman har jag och min sambo en hel del erfarenhet av byggen (hon har dessutom själv projekterat bygget av en villa). Vi skulle byta fasad och vi gjorde en väldigt detaljerad spec just för att den skulle täcka allt. Men utan erfarenhet är det lätt att det lämnas kryphål. Vi specade t.ex. upp vilken typ av färg, vilken kulör och hur många strykningar men de lyckades ändå missa att måla en avdelning (vi specade stående fasad). Plåtslagaren var inte så glad eftersom vi hade specat svarta fönsterbleck men de hade sagt vita till honom. Men en del får vi ta på oss eftersom vi inte hade specat tillräckligt bra. Som att vi hade sagt gråa stuprör men inte att det skulle vara färg för plåt och exakt vilken kulör. Vi hade inte heller specat att det skulle vara luft mellan fasadbrädor och mark. Vi hade inte heller specat att de skulle täcka över saker innan de målade o.s.v.
Tack för insikten och det är ju tyvärr här den stora problematiken ligger. Är man ödmjuk inför att man, trots erfarenhet från byggen ändå inte får med allt i en spec, utan att detta kan lösas flexibelt på plats utan att man vänder upp och ner på hela världen pga det är det sällan några problem. Sedan kvarstår faktum, det kan uppstå utmaningar efter arbetet startat pga det kan finnas med saker i ekvationen som varken hantverkare eller beställare hade en aning om då de inte ens finns med på ursprungliga ritningar.
 
Jobbigt att läsa alla dessa människor som inte får hjälp då jag själv sitter med ett litet företag som tar allt jag kan lägga vantarna på men ändå är på väg ner i konkurs för att jag inte hittar tillräckligt med jobb.
Antingen bor jag på fel ställe i Sverige eller så är det jag som letar på fel ställe (är dock ganska nystartad, men ändå).

vad jag gissar så är alla dessa företag rädda för att göra ett sämre jobb än vad ts kan göra själv, som du även skrev att han som tittade på jobbet sa du var för noggrann i det du gjort själv, inget du ska ta negativt utan du får sträcka på dig.
Att dom sedan tackar nej måste ju bero på att dom gissar du skulle slå ner på deras arbete. Bara gissningar för att det känns som att det är så.

Bor du i närheten av Östhammar/Uppsala är du verkligen välkommen att höra av dig om du vill ha hjälp med arbetet.
//Tommy
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Fast den jämförelsen haltar ju ganska mycket. Om du istället sagt att kunden vill ha en bil och bilföretaget lämnar en prisuppgift enligt kundspecifikation. Vid leveransen upptäcker kunden att bilen har fel ladduttag och det måste bytas till det ladduttaget som passar där hemma, dock är inte kunden beredd att betala för detta då det i offerten står bil med ladduttag. En biltillverkare vill ju gärna tillgodose kundens önskemål men vill självklart ha betalt för ändringen, då det är kunden som inkommit med bristande information. Där har de ett exempel som är lite närmare verkligheten.
Ja då är det utanför ritning o spec och då får man betala extra, det är inte bara byggföretag som är kass på spec o ritning utan även beställare och de skulle få sparken som inte har klart för sig hur det ska vara. Och det faller tillbaka på politiker som går på tjänstemännens upplägg för att de ska få som de vill
 
B
C chrillelundmark skrev:
Du verkar vara en lustig prick som inte riktigt förstår hur en normal arbetsdag för en hantverkare ser ut, därför tar jag tillfället i akt att informera dig.

För att få verksamheten att gå ihop behöver de flesta hantverkare ha en debiteringsgrad på cirka 85%, grovt räknat då jag inte har koll på vilka utgifter de olika yrkesgrupperna inom hantverksskrået ligger på.

85% är 34 timmar per vecka. Har man flera mindre privata kunder under dagen behöver detta administreras och administration tar tid. Likaså tar varje offert som ska skickas ut tid. Du verkar tro att man kan sitta och chit chatta en timme med varje kund för att få in all den informationen som behövs för att göra en detaljerad offert, när det är kanske två, tre kunder som hör av sig varje dag och vill ha en offert, på ett jobb som kanske ligger på någon tusenlapp totalt. Detta ska alltså hantverkaren utföra, oavlönat, för att i bästa fall landa ett jobb som ger några tusenlappar in, för det har beställande kund RÄTT till och om man som utförare inte levererar detta är man SLARVIG, har jag förstått dig rätt?

Min yrkeskunskap lärde mig vilka jobbförfrågningar jag inte ens svarade på, vilka som man kunde lobba iväg en ungefärlig prisuppgift på (ej en offert) vilka som var värda att lägga ner tid på. Det var detta trådskaparen frågade om och det var detta jag valde att svara på i ett första skede, men likväl är det alltid en novis besserwisser som alltid vet bättre! :)
Möjligt att du är en bra hantverkare för vissa, men uttala dig inte om mig som du inte vet någonting om. Jag har levt med hantverkare/egna företagare nästa hela mitt vuxenliv. Så jag vet hur jobbiga kunder kan vara och att vissa tar mer tid än andra.

Det man kan fråga sig om det är bättre att ta den där extra timmen INNAN jobbet startat och på så sätt få fram vad kunden vill ha och behöver, samt att du kan göra klart för kunden vad du mäktar med att leverera.

Det måste ju vara mycket bättre än att lägga tid på strider, göra-om-jobb, anmälan till ARN/svarta listan, återbetalningar och inte att förglömma det rykte det skapar.

Det finns inget som sprider sig så snabbt bland husägare som ett rykte om en hantverkare som gör ett dåligt jobb och inget är så svårt att tvätta bort som ett skamfilat rykte. Många måste t o m lägga ner firman och börja om i annat firmanamn.

Samma sak gäller givetvis den hantverkare som gör ett utmärkt jobb. Ett gott arbete av en lyhörd, men bestämd hantverkare som håller tider, som inte kör upp kunden på megavinster på materialet och sist men inte minst ger kunden det som man kommit överens om, den hantverkaren blir troligen mött med glädje, lunch och fika med hembakta bullar. Något som du tydligen uppfattade som ”självklart”, när det istället är ett bevis på att hantverkarens rykte föregått honom.

Hur är det - blir det mycket hemlagad lunch och hembakta bullar för din del?

PS Du sa att du hade så fullt med jobb…. När du skriver inlägg här, hinner du verkligen med det på arbetstid? Har sett att du skrivit en del inlägg här på dagtid. Eller är det ök enligt avtal med kund? DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Ö-kvinna och 4 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Varför inte
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Fairlane
Är det småjobb av typen man klämmer in flera på en dag så kan man såklart inte stämma av varenda liten detalj med kunden innan. Då får man istället hitta andra metoder. Man kan säga att man minimum debiterar 3 timmars arbete plus x kronor restid till exempelvis. Är man tydlig med det innan och att det gäller även om bara är på plats 15 minuter blir det nog sällan problem efter. Någon gnällig typ finns alltid men normalt går det nog bra.

Ska man byta en blandare så måste man förstå att de flesta kunder bara vet att de har varmvatten och kallvatten. De vet inte dimensioner. Då får man förklara innan att man måste veta eller att man får åka och handla och att man debiterar för det.

Större jobb bör man försäkra sig om att man förstår varann.

Beställare är nästan alltid okunniga, vare sig s r är privatpersoner eller företag, oavsett bransch. Sitter man fortfarande efter 10 år och säger att allt är beställarnas fel, ja då är man inte så bra på sitt jobb.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Tror att det beror på att du är kvinna helt enkelt. Vissa tycker de kan behandla en som de vill då. Hade själv problem med ett läckande plåttak som jag ville ha utbytt plåtar på. Hade kontakt med flera som var hit och tittade, och jo, de skulle komma, men det dök aldrig upp någon och inte hörde de av sig heller. Förra våren tog jag kontakt med en firma som låg lite längre bort, han som har den kom och tittade, och rätt vad det var kom de ett par månader senare och efter 2 dagar var det fixat och då hade jag hållit på och tjafsat flera år. De var dessutom väldigt reko och tog exakt betalt för den tid de jobbade här (blev inte full dag andra dagen). Samma har jag varit ute för när det gällt rörmokare att de inte ger klara besked utan är högst nonchalanta medan det finns andra som det inte är problem med. Men såna där respektlösa ska man inte försöka anlita igen utan man får beta av tills man får tag i någon schysst person
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Intressant att så många har extremt dåliga erfarenheter av hantverkare av alla de slag.
Har personligen endast haft en hantverkare på tre år som inte hörde av sig, annars har jag en positiv erfarenhet av, snickare, rörisar, elektriker (eller äkliker som dotter 4 år sa) våtrum läggar, kakel sättare, grävmaskinister, arbetsledare, plåtslagare och takläggare.

Tricket för mig har varit två saker,
Att själv vara trevlig och ha förståelse för andras jobb.
Samt kontakter.

Minsta jobbet jag anlitat för var bytte av propskåp
Sa helt enkelt var nyckel låg och bad snubben görat när han han. Fråga endast ca kostnad.
Hade jobbet gjort 2 dar senare... Och jo förvisso elektrikern var arbetskollega med en av mina kollegors farsa..

Så ja kontakter, som allt annat här i livet

Alla har vi olika nätverk via olika personer,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.