S steve5432 skrev:
Så är det i alla branscher, det här liksom till att kunden är som kunden är, och det får vi som serviceutövare ta hänsyn till, och försöka agera så proffsigt som möjligt. Jag jobbar med IT, och ofta frågar man kunden om dokumentation, flödesscheman etc finns. jajamensan sägs det. När sen vår utvecklare kommer dit, börjar jobba, ja då finns det knappt nåt, eller är det hopplöst utdaterat. En dialog med kund där och då får man ju ta, och förklara att förutsättningarna ändrats. Är det löpande jobb blir det extra timmar, är det fastpris, ja då har jag tagit hänsyn till strul i offerten. Det får jag som säljare vara flexibel till. I något enstaka fall har vi och kund mötts i tingsrätten där vi verkligen inte var överens kring vad som skedde i projektet. Men det är typ 1 uppdrag/kund på 20 års tid./S
Helt enig även om vi nu blandar äpplen och päron. Idag är jag också inom IT men det skulle aldrig falla mig in att göra jobb gentemot privata kunder här. Generellt sett är det avsevärt mycket enklare att reda ut saker på plats när din motpart är ett företag än om motparten är privatperson. Tråden utgår från privatperson-perpektivet och andra jämförelser kommer automatiskt att halta lite om vi inte håller oss till det perspektivet även om till viss del problemställningen är identisk.

Sedan skrev jag inte att man ska hålla med bistro, det var ett tips om man vet att man behöver hjälp av samma hantverkare framöver. Har man skapat en bra minnesbild för hantverkaren kommer man prioriteras högre, fungerar utmärkt för vår del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Prova jobba som egen företagare så får du nog lite större förståelse om varför man inte vill ha med personer som dig att göra.
Om man inte kan klara av helt basala och vettiga saker som dessa då kanske man inte ska vara egenföretagare :crysmile:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det har altig vart så här att små jobb inte är intressanta
Det är inte bara små jobb. Begärde in offerter på olika firmor för att byta fasad och en bokade in ett möte och dök sedan aldrig upp. Tack för det när jag tog en halvdag ledigt från jobbet för att kunna möta dom under kontorstid.
I slutändan anlitade jag en svensk firma som lejde ut jobbet till några polacker som i sin tur lejde ut jobbet till några vitryssar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
P preben89 skrev:
Om man inte kan klara av helt basala och vettiga saker som dessa då kanske man inte ska vara egenföretagare :crysmile:
Vad EXAKT menar du?

Om du tror att utifrån mitt svar till nån mupp, att jag som egenföretagare inte klarar av dessa basala sakerna?

ELLER

Om du här lite bakom pannbenet och fattar att jag som egenföretagare inte är intresserad av kunder som utgår ifrån att jag inte håller tider, att jag inte håller rent runt mig, att jag överfakturerar eller att jag rent generellt inte beter mig professionellt?
 
Redigerat:
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Har ofta noterat att om jag ringer en hantverkare så antingen svarar de att de kommer, då vet man att de aldrig hör av sig och om de lägger till jag lovar så vet man med säkerhet att aldrig kommer att höra av si. Värst är de som har kontaktsidor, men aldrig svarar överhuvud taget. Du kan mejla ringa sms:a och får aldrig kontakt. Det senaste var en som lovade att ta kontakt i måndags, men hörde inte av sig alls. Det verkar som om man inte förstår att små kunder kan vara bra att ta vara på. De kan aldrig veta om en liten kund kan bli en storkund, eget företag mm. Det har förutspåtts att nu har mycket byggts färdigt under pandemin och att stora byggprojekt har lagts på is. Då får vi se hur det går med alla dessa hantverkare.
 
G Grra skrev:
Ring till något av de företag som anställer pensionärer, veterankraft, femtiofemplus och allt vad de heter.
De tar mycket gärna "småjobb" och om vi alla börjar använda dem så blir det kanske ändring ...
En liten varning om sådana bara. De jobbar inte lika fort men tar lika mycket betalt per timme. Dessutom är de som utför jobbet inte nödvändigtvis kunniga. Man inbillar sig gärna att de är proffs men de kan ha börjat med hantverk efter pensionen och vara lika inkompetenta som en nybörjare.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Varför kan inte hantverkare bara göra sitt jobb?
Som att...besvara förfrågningar. Vill man inte jobba mot privatpersoner anger man tydligt det.
Säger man att start sker 12 oktober och avslut senast 17 november så börjar arbetet 12 oktober och är FÄRDIGT senast 17 november.
Skriver man offert är man TYDLIG med vad som ingår och på vilket sätt. Allt för många slarvar.
Man passar angivna tider på dagen. Man håller snyggt efter sig.
Man beter sig professionellt. Helt enkelt.

Och man har inte ockerpriser, likt en annan tråd med elektriker inblandad.
QUOTE="chrillelundmark, post: 4765762, member: 246048"]Vad EXAKT menar du?[/QUOTE]

Jag menar allt detta som han skriver och som du skrev svar till, att man som egenföretagare självklart inte vill jobba med en person som han!
 
Jo det har jag erfarenhet av. Anlitade en pensionär. Arbetet han gjorde var väl så där.
 
B
Det är intressant att läsa vad folk uppfattar att en offert är och hur den ska vara utformad. Många verkar tro att man kan kalla vad som helst offert och att kunden får vara tacksam för om resultatet av utfört arbete ens är i närheten av offerten.

Som kund ska man också vara medveten om att många hantverkare har svårt med att skriva offerter. En hel del hantverkare är inte bekväma med att skriva offerter. De vet att de ingår i deras jobb, men många tycker att det är svårt. Detta behöver vi inte sticka under stol med.

OBS! Innan någon nu går i taket och skriver att jag har fördomar, så talar jag av egen lång erfarenhet av hantverkare och också genom att ha lästs här på forumet. Många hantverkare är självlärda i sina yrken och har kanske inte lärt sig bitar som att skriva offerter. Antar att skriva offerter ingår som en del i skrå-utbildningarna på gymnasiet, men många har hamnat som lärlingar i något hantverksyrke därför att de hoppat av skolan tidigt (kanske redan efter årskurs 9). Sedan har många gått vidare till att starta eget företag. Tyvärr blir kunskapen om vad en offert ska innehålla och innebär i åtagande, något som blir självlärt. Därmed uppfattar man kunder som kräver vad som ska stå med i offerten, som besvärliga.

Bäst hade varit om det funnits något slags ”körkort” innan man kan starta i företag i byggbranschen eller vilket eget företagande som helst. Detta krav finns tyvärr inte idag, men skulle om det funnits, hjälpt företagaren väldigt mycket. Idag kan nästan vem som helst starta t ex ett byggföretag och inget krav på dokumentation finns på vad hen kan.

Om detta krav fanns, skulle det rensa upp väldigt mycket i en bransch som idag är godtycklig och i många fall ”överjävlig”. Mycket fusk, många dåligt utförda jobb, överprisade och arrogans gentemot kunder som bara ”får finns sig” i situationen.

Jag skulle varmt välkomna en validering av de hantverkare som är duktiga och bortrensning av de som inte kan sitt yrke på ett bra och proffesionellt sätt. Med de timpenningar som nu tas ut, har jag som kund rätt att få ett korrekt utfört jobb! (Sedan får Nps, Chrille med flera tycka vad ni vill)

OFFERT:
En offert är ett erbjudande om en tjänst eller en vara med specificerade villkor. I offerten ingår ofta produktbeskrivningen, pris, betalnings- och leveransvillkor.

En offert bör innehålla:
• Specifikation av vara eller tjänst.
• Pris per enhet och totalt pris.
• Rabatter.
• Leveranstid.
• Leverans -och betalningsvillkor.

Offerten är bindande för säljaren under en skälig betänketid för köparen, om inget annat anges i offerten. Därför är det bra om det anges hur länge offerten gäller.

Om offerten/anbudet accepteras innebär detta att parterna har slutit ett avtal
 
  • Gilla
  • Haha
L.I och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr verkar det ju vara en missmatch i utbud och efterfrågan så all efterfrågan inte tillgodoses.

Hantverkare kan välja och vraka. Är det bekvämare med ett större uppdrag mot företag än många mindre mot privatpersoner så tar man ju det. Skriker marknaden efter en och jobben väller in så behöver man ju inte anstränga sig i kundbemötandet för att få goda referencer.

Som privatperson får vi väl bara hoppas att konkurrensen ökar..
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Det är intressant att läsa vad folk uppfattar att en offert är och hur den ska vara utformad. Många verkar tro att man kan kalla vad som helst offert och att kunden får vara tacksam för om resultatet av utfört arbete ens är i närheten av offerten.

Som kund ska man också vara medveten om att många hantverkare har svårt med att skriva offerter. En hel del hantverkare är inte bekväma med att skriva offerter. De vet att de ingår i deras jobb, men många tycker att det är svårt. Detta behöver vi inte sticka under stol med.

OBS! Innan någon nu går i taket och skriver att jag har fördomar, så talar jag av egen lång erfarenhet av hantverkare och också genom att ha lästs här på forumet. Många hantverkare är självlärda i sina yrken och har kanske inte lärt sig bitar som att skriva offerter. Antar att skriva offerter ingår som en del i skrå-utbildningarna på gymnasiet, men många har hamnat som lärlingar i något hantverksyrke därför att de hoppat av skolan tidigt (kanske redan efter årskurs 9). Sedan har många gått vidare till att starta eget företag. Tyvärr blir kunskapen om vad en offert ska innehålla och innebär i åtagande, något som blir självlärt. Därmed uppfattar man kunder som kräver vad som ska stå med i offerten, som besvärliga.

Bäst hade varit om det funnits något slags ”körkort” innan man kan starta i företag i byggbranschen eller vilket eget företagande som helst. Detta krav finns tyvärr inte idag, men skulle om det funnits, hjälpt företagaren väldigt mycket. Idag kan nästan vem som helst starta t ex ett byggföretag och inget krav på dokumentation finns på vad hen kan.

Om detta krav fanns, skulle det rensa upp väldigt mycket i en bransch som idag är godtycklig och i många fall ”överjävlig”. Mycket fusk, många dåligt utförda jobb, överprisade och arrogans gentemot kunder som bara ”får finns sig” i situationen.

Jag skulle varmt välkomna en validering av de hantverkare som är duktiga och bortrensning av de som inte kan sitt yrke på ett bra och proffesionellt sätt. Med de timpenningar som nu tas ut, har jag som kund rätt att få ett korrekt utfört jobb! (Sedan får Nps, Chrille med flera tycka vad ni vill)

OFFERT:
En offert är ett erbjudande om en tjänst eller en vara med specificerade villkor. I offerten ingår ofta produktbeskrivningen, pris, betalnings- och leveransvillkor.

En offert bör innehålla:
• Specifikation av vara eller tjänst.
• Pris per enhet och totalt pris.
• Rabatter.
• Leveranstid.
• Leverans -och betalningsvillkor.

Offerten är bindande för säljaren under en skälig betänketid för köparen, om inget annat anges i offerten. Därför är det bra om det anges hur länge offerten gäller.

Om offerten/anbudet accepteras innebär detta att parterna har slutit ett avtal
Om jag varit på 500 jobb under mina dagar som hantverkare är det inget av dessa som i färdigt tillstånd skulle rymmas inom utställd offert. Detta av den enkla anledningen att underlaget som tillhandahålls när offerten upprättas i 100% av fallen är bristfälligt (notera att detta gäller privatkunder). Ska då offerten genomföras enligt det bristande underlaget, kommer kunden inte bli nöjd för då är arbetet inte professionelt och det är inte ens säkert att det följer de standarder som branschen har satt upp. Om offerten måste utökas då det krävs kompletteringar pga kunden har tillhandahållit bristfällig information blir kunden i 50 % av fallen missnöjda över det.

Du undrar fortfarande varför så många hantverkare INTE vill jobba med privatkunder då de dessutom HAR RÄTT till ett korrekt utfört jobb pga höga timpriser. Säger det igen, skit in -> skit ut. Det finns hantverkare som inte har något emot alla privatkunder och deras RÄTT till att få hem en hantverkare, var rädda om dessa för de gör ett hästjobb.
 
N1xv N1xv skrev:
Läs igenom lite inlägg på detta forumet så kommer du snabbt förstå varför hantverkare gärna undviker privatpersoner.

Det är tyvärr allt för ofta de blir problem med privatperson så det bästa är att undvika dem.
Till slut kanske det offentliga vaknar till slut och lär sig att inte betala ett dugg mer än offert. Man kan ju kräva att byggföretag ska kunna följa ritningar o spec. Om man beställer en bil och tillverkaren säger nä den blev dyrare för det var krångel. Hum
 
K kortis skrev:
Till slut kanske det offentliga vaknar till slut och lär sig att inte betala ett dugg mer än offert. Man kan ju kräva att byggföretag ska kunna följa ritningar o spec. Om man beställer en bil och tillverkaren säger nä den blev dyrare för det var krångel. Hum
Fast den jämförelsen haltar ju ganska mycket. Om du istället sagt att kunden vill ha en bil och bilföretaget lämnar en prisuppgift enligt kundspecifikation. Vid leveransen upptäcker kunden att bilen har fel ladduttag och det måste bytas till det ladduttaget som passar där hemma, dock är inte kunden beredd att betala för detta då det i offerten står bil med ladduttag. En biltillverkare vill ju gärna tillgodose kundens önskemål men vill självklart ha betalt för ändringen, då det är kunden som inkommit med bristande information. Där har de ett exempel som är lite närmare verkligheten.
 
B Byggahus48 skrev:
Bäst hade varit om det funnits något slags ”körkort” innan man kan starta i företag i byggbranschen eller vilket eget företagande som helst. Detta krav finns tyvärr inte idag, men skulle om det funnits, hjälpt företagaren väldigt mycket. Idag kan nästan vem som helst starta t ex ett byggföretag och inget krav på dokumentation finns på vad hen kan.
Fast då hade väl det blivit ännu svårare att få tag i hantverkare. Det finns redan idag olika certifieringar får t.ex. våtrum och el (även om många kunder och hantverkare struntar i det).

Det bästa hade nog varit att avskaffa ROT eftersom det inte direkt är någon stor arbetslöshet i byggbranschen. Då hade man kanske fått bort de som nöjesrenoverar köket vartannat år. Fast det är väl ingen politiker som skulle våga driva det.
 
  • Gilla
chrillelundmark
  • Laddar…
B
Chrille, med dina mer än 500 utförda jobb i ryggen, borde du ju vid detta laget lärt dig att en bra offert bygger på att man ORDENTLIGT gått igenom med kunden vad för arbete som ska utföras. Du som hantverkare ska känna till regler och lagar gällande byggnation och tala om detta för kunden. Dessa lagar och regler är också det som ditt utförda arbete ska resultera i. Om kunden vill att du ska göra något annat, så tackar du NEJ till jobbet.

Jag vet att många fel och avvikelser som blir i förhållande till offerten, är att kunden ändrar sig eller kommer med tillägg. Därför är det av yttersta vikt att offerten verkligen visar vilket jobb och vilket resultat kunden kan förvänta sig. Som hantverkare behöver man inte ”hoppa på alla bollar” och ändra sig så fort kunden säger ”pip”.

En bra offert visar vad som kommer att levereras och ev tillägg läggs på en kompletterande skriftlig offert. Tyvärr är det ofta hantverkarens eget fel när det kommer tillägg. Hen väcker denna ”tillägg-björn” hos kunden och plötsligt är detta, en önskan som kunden absolut måste ha och inte kan leva utan.

Så låt kunden specificera vad de önska för resultat. Du med din yrkeskunskap, tittar på förslaget och kommer i det läget med ev tillägg som du tror skulle förbättra kundens förslag. Gemensamt bestämmer ni vad som ska göras och efter denna punkt håller du tyst och lockar inte fram fler begär hos den drömmande kunden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.