X
B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Låt det vara. Låt blommorna blomma. Gräsmattor har grovt räknat lika mycket liv som asfalt - nästan ingenting.
Brukar även kallas för grön öken.

Låter du blommorna komma får du en artirik plätt med mycket insekter och vackra blommor. Det enda du behöver göra är att slå av det efter blomningen efter sommaren, låta allt ligga och fröa av sig någon vecka eller två, rafsa undan böset och så vänta in nästa år.
Det blir fler och fler blommor och rikare djurliv ju fler år som går med denna typ av skötsel.
Och självklart skall du inte gödsla heller.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
B Baskowilma skrev:
Så dessa två produkter du länkar till tar död på maskrosorna men går bara att köpa från Tyskland då eller? Moralen bryr jag mig inte om just nu...vill bara få väck skiten!!
Lyssna på dig själv! Hela världen går rakt mot en miljökatastrof och det är väl inte obekant för alla med torka, orkaner, regnstormar, global uppvärmning insekter som inte räcker till att pollinera grödan etc. Och om vi inte ändrar på detta snarast så kommer vi inte att ha ett jordklot man kan leva på.
Och du "orkar" inte ta bort dina maskrosor mekaniskt och "struntar" i moralen. Inte undra på att det går åt helvete med miljön!
Jag mår rent ut sagt illa!
:mad:
 
  • Gilla
kashieda och 17 till
  • Laddar…
harry73
X Xanthopteryx skrev:
Det enda du behöver göra är att slå av det efter blomningen efter sommaren, låta allt ligga och fröa av sig någon vecka eller två, rafsa undan böset och så vänta in nästa år.
Att rekommendera att förvandla gräsmatta till blomsteräng, går kanske inte riktigt hem hos någon som vill använda bekämpningsmedel för att få en ogräsfri gräsmatta.
Men om ts nu vill använda gift, hoppas jag att han gör det innan eller efter sommaren när bin inte har vaknat än eller gått i ide. Då slipper de äta nektar och pollen med gifter i.

Så vänta tills slutet av september eller början av april
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Maskrosor är 2-åriga, plockar du bort alla blommor kontinuerligt så de inte fröar av sig, så kommer de att minska undan för undan. Det tar ett par år, och frön kan kan komma från annat håll men håller man efter blommorna så kommer man långt. Att försöka gräva upp maskrosor är helt omöjligt, det blir alltid någon liten rotrest kvar och då är den uppe efter några dagar igen.
MVH TR
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
E
tensiden tensiden skrev:
Har du källor på detta påstående?

En snabb googling ger mig exempelvis denna artikel ([länk]) som vad jag ser vid snabb genomläsning pekar på att normal användning av herbicider, inklusive glyfosat, inte påverkar mikrolivet negativt.

Som bonus nämns också att den klassiska myten om att mineralgödsel dödar mikrolivet är felaktig. Istället ökar mängden i jorden genom att mineralgödningen ökar biomassan och det i sin tur ger fler mikrober. Hepp!
”They did find effects when applied at higher rates, but that is why we have the EPA and pesticide labels. ”

Hepp hepp.
 
BirgitS
Ananazpajen Ananazpajen skrev:
Lite grovkornigt salt i mitten på bladrosetten (mer på större) och stampa sen runt, inte lika smidigt som ogräsmedel men lite mer giftfritt. Sen lite morgonfukt eller liten snabb fnutt med vattenslangen så det precis börjar lösa upp sig. Sen några dagar med uppehåll så det inte regnar bort. Funkar även bra på lite mer oåtkomliga platser där man inte heller kommer åt med järnet. En stor dos räckte även för en enveten daggkåpa som satt mellan sten och asfalt som varken mekanisk bearbetning eller ättika tog. 20kr på närmsta affär om man inte redan har det i skafferiet.
Salt är "gift" även för gräset eftersom det förstör jorden.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ät upp maskrosorna:
Maskros betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation.[5]
Roten innehåller ca 23 % kolhydrater, och kan ätas efter 15 minuters kokning. För att få bort bitter smak bör man skala roten och urlaka den i vatten under en dag, innan den kokas.
Bladen har hög halt av vitamin C, och kan ätas färska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskros#Användning
som ger flera tips på användning, inkl. medicinska. ;) Vem vet när det blir matbrist så var rädd om dina maskrosor.
 
  • Gilla
KATN och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Lyssna på dig själv! Hela världen går rakt mot en miljökatastrof och det är väl inte obekant för alla med torka, orkaner, regnstormar, global uppvärmning insekter som inte räcker till att pollinera grödan etc. Och om vi inte ändrar på detta snarast så kommer vi inte att ha ett jordklot man kan leva på.
Och du "orkar" inte ta bort dina maskrosor mekaniskt och "struntar" i moralen. Inte undra på att det går åt helvete med miljön!
Jag mår rent ut sagt illa!
:mad:
Vad jag gör med min gräsmatta ska du ta och skita i ett långt stycke! Har du inget att tillföra så håll käften! Du kan ta och åka upp till Stockholm och sätta dig på motorvägen med de andra miljöaktivisterna!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
WIP och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
TRYD TRYD skrev:
Maskrosor är 2-åriga, plockar du bort alla blommor kontinuerligt så de inte fröar av sig, så kommer de att minska undan för undan.
Maskrosor brukar nog anses vara fleråriga för det är inte så att pålroten inte växer till år 2 utan även då samlar den energi för att klara vintern till år 3 så att den återigen kan växa upp och blomma.
TRYD TRYD skrev:
Att försöka gräva upp maskrosor är helt omöjligt, det blir alltid någon liten rotrest kvar och då är den uppe efter några dagar igen.
Det går utmärkt att utarma pålroten genom att ta bort bladen så fort de två första har växt till sig lite. Till slut är energin i pålroten borta och då kommer inte heller maskrosen upp något mer. Kräver dock att man är ihärdig.
 
  • Gilla
glasssat och 1 till
  • Laddar…
harry73
B Baskowilma skrev:
Vad jag gör med min gräsmatta ska du ta och skita i ett långt stycke!
Nu finns det en miljölagstiftning som även du ska förhålla dig till (även i din egen trädgård). Om du nu ändå väljer att inte göra det, gör det då i alla fall på ett sätt som skadar vår miljö och vår matproduktion så lite som möjligt.
Så använd inte gift på blommande blommor och helst inte alls under den tiden pollinerare är aktiva
 
  • Gilla
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Jag handplockar maskrosor i gräsmattan sedan 10-15 år tillbaka. Den här tistelstickaren tycker jag funkar riktigt bra för det och det blir inte så stora hål i gräsmattan. Det är bara att trampa till på hålet efteråt så stängs det.
Fiskars tistelstickare med kort skaft för borttagning av maskrosor i gräsmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.fiskars.com/sv-se/tradg...kap/classic-tistelstickare-kort-skaft-1005054
 
  • En tistelstickare används för att ta bort en maskros från en gräsmatta, som visar effektiviteten av verktyget.
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
”They did find effects when applied at higher rates, but that is why we have the EPA and pesticide labels. ”

Hepp hepp.
Nyckelordet är "higher rates". Hepp!
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag handplockar maskrosor i gräsmattan sedan 10-15 år tillbaka. Den här tistelstickaren tycker jag funkar riktigt bra för det och det blir inte så stora hål i gräsmattan. Det är bara att trampa till på hålet efteråt så stängs det.
[bild]

[länk]
Jag har en liknande och har börjat plocka , men det känns som ett arbete som kommer ta månader som gräsmattan ser ut nu... riktigt bra verktyg annars.
 
E
tensiden tensiden skrev:
Nyckelordet är "higher rates". Hepp!

Och vem avgör vad som är ”higher rates” då?

Jo i USA är det EPA och i Sverige kemikalieinspektionen som avgör när hur och var produkten får användas. I Sverige har man bedömt att privatpersoner inte ska använda produkten alls. Dels för att privatpersoner inte har rätt kompetens (vilket ofta leder till just överdosering) och dels för att det inte finns något rationellt motiv alls till sådan användning. Ingen nytta jämfört med kommersiell användning helt enkelt.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Jag har en liknande och har börjat plocka , men det känns som ett arbete som kommer ta månader som gräsmattan ser ut nu... riktigt bra verktyg annars.
Jag vet. :)
Vad är det man säger? Trägen vinner. Kör på säg en 10 minuter per dag så kommer du en bit på vägen. Sen måste du ha ngt att göra nästa sommar och nästa sommar igen...:cool:
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.