A ArneTW skrev:
Hur många elbilar måste köpas in innan det blir klimatneutralt?

/ATW
Jag har inte uppfattat att TS utger sig för att bygga av miljöskäl/påstår sig vara miljövän. Då anser jag att man får bygga pga skönhet eller praktiska skäl.

Din kommentar är dock högst befogad i de fall byggherrar påstår sig värna miljön, och ändå bygger nytt. Exempel på vad jag menar: https://www.residencemagazine.se/li...ippa-radin-parson-bygger-hallbart-hus/7962109

/PM
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Härligt!
TS är ännu inte klar med andra källarvåningen* och redan har det spårat ur. :D

* Andra källarvåningen - man bara måste gilla det uttrycket! Kulvert smäller ju också högt! :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
P D Svensson och 10 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag gillar "andra källarvåningen".
exakt! Man blir ju nyfiken på tredje och fjärde källarvåningarna nu…
 
  • Gilla
  • Haha
P D Svensson och 5 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Jag har inte uppfattat att TS utger sig för att bygga av miljöskäl/påstår sig vara miljövän. Då anser jag att man får bygga pga skönhet eller praktiska skäl.

Din kommentar är dock högst befogad i de fall byggherrar påstår sig värna miljön, och ändå bygger nytt. Exempel på vad jag menar: [länk]

/PM
Idén att man ska hålla någon till en högre standard för att de anstränger sig är egoistisk och dum. De håller sig själva till en högre standard, det är inte ditt jobb.

TS projekt är mycket spännande, även om jag har svårt att få ihop "trähus i äldre stil" med en modernistisk betongbunker som det är än så länge. ;)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ambitiöst! Det är ju ungefär så jag bygger i The Sims-spelen, bygga någonting gammaldags och vackert över ytan, och av "normalstorlek" eller rentav litet och med vackert ombonat trädgård, och sedan bygga flera våningar källare under ytan för allsköns skojiga saker!Betong hör ju bättre hemma under jordytan.

Sånt ser man ju inte precis i Sverige.
 
  • Gilla
petersthlm och 3 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Hej,

Jo, jag är usel på att uppdatera min tråd, men det har iaf hänt lite sedan sist.


Har gjutit en platta:

[bild]

Gjutit väggar/Rum med högt i tak:
[bild]

Gjutit bjälklag med oändliga mängder VP rör för att klara alla möjliga scenarios gällande el framöver:
[bild]

....och börjat jobba på väggar till övre källarvåning:
[bild]

....kort uppdatering, men bilder säger ju mer än tusen ord sägs det....

Alltså sååå coolt! Ska bli väldigt spännande att följa! Anmält dig till Husdrömmar/Grand designs? #husdrömmar #granddesigns
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
L lizaliza skrev:
Alltså sååå coolt! Ska bli väldigt spännande att följa! Anmält dig till Husdrömmar/Grand designs? #husdrömmar #granddesigns
I husdrömmar skulle det definitivt passa!
Eller kanske "vem bor här"?

Men knappast i granddesigns, detta är alldeles för bra och för vackert för att passa in där.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla gillanden. Då frågan om Grand Designs dykt upp några gånger i tråden så känner jag mig tvungen att svara då det faktiskt finns något att berätta.
Jo, just de hörde faktiskt av sig inför första säsongen. Min första fråga var hur de fått reda på detta projekt och jag trodde kanske de sett tråden här, då den nog fanns redan då. Men tydligen så hade de ringt runt till (alla?) Sveriges kommuners bygglovsavdelningar och frågat om de hade något spännande projekt och då hade de fått tipps om mitt projekt.
Jag var _VÄLDIGT_ tydlig från början med att jag absolut inte hade intresse av att medverka, även om jag gillar programmet och formatet och har sett de internationella upplagorna tidigare. De var dock väldigt trevliga och försökte väl övertala mig lite och jag besökte t.o.m. deras kontor, även om jag inför besöket var tydlig med att jag fortfarande inte var aktuell för deras program.

Att jag var så emot att vara med handlar väl mest om att jag som person inte är intresserad av att vara med på TV och vill väl egentligen inte ha uppmärksamhet kring mitt projekt även om det såklart inte är "hemligt" på något vis. Jag får t.o.m. lätt ångest av att se att min tråd dyker upp på förstasidan här...... ;) ,även om jag tycker det såklart är lite hedrande och kul med alla possitiva kommentarer. Men då jag fått bra hjälp av många här gällande allt möjligt (får särskillt tacka "gammelnörden" gällande fasad och design) så vill jag ändå ge lite tillbaka genom fortsätta uppdatera tråden.

Anyway, gällande Grand Designs så till slut insåg de väl att de inte skulle få med mig och jag tror även en stark bidragande orsak var att de insåg att tidplanen för detta projekt gick över den säsong som var såld (då).
De berättade att i UK och Australien (?) där programmet är så väl innarbetat så kör de gärna projekt som går över några år, då de ofta är mer intressanta och de har kontrakt som ofta går några år framåt. Men när de gjorde första säsongen så hade de bara TV4 köpt en säsong och då blev det såklart svårt att köra ett projekt som inte skulle bli klart.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 32 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Tack för alla gillanden. Då frågan om Grand Designs dykt upp några gånger i tråden så känner jag mig tvungen att svara då det faktiskt finns något att berätta.
Jo, just de hörde faktiskt av sig inför första säsongen. Min första fråga var hur de fått reda på detta projekt och jag trodde kanske de sett tråden här, då den nog fanns redan då. Men tydligen så hade de ringt runt till (alla?) Sveriges kommuners bygglovsavdelningar och frågat om de hade något spännande projekt och då hade de fått tipps om mitt projekt.
Jag var _VÄLDIGT_ tydlig från början med att jag absolut inte hade intresse av att medverka, även om jag gillar programmet och formatet och har sett de internationella upplagorna tidigare. De var dock väldigt trevliga och försökte väl övertala mig lite och jag besökte t.o.m. deras kontor, även om jag inför besöket var tydlig med att jag fortfarande inte var aktuell för deras program.

Att jag var så emot att vara med handlar väl mest om att jag som person inte är intresserad av att vara med på TV och vill väl egentligen inte ha uppmärksamhet kring mitt projekt även om det såklart inte är "hemligt" på något vis. Jag får t.o.m. lätt ångest av att se att min tråd dyker upp på förstasidan här...... ;) ,även om jag tycker det såklart är lite hedrande och kul med alla possitiva kommentarer. Men då jag fått bra hjälp av många här gällande allt möjligt (får särskillt tacka "gammelnörden" gällande fasad och design) så vill jag ändå ge lite tillbaka genom fortsätta uppdatera tråden.

Anyway, gällande Grand Designs så till slut insåg de väl att de inte skulle få med mig och jag tror även en stark bidragande orsak var att de insåg att tidplanen för detta projekt gick över den säsong som var såld (då).
De berättade att i UK och Australien (?) där programmet är så väl innarbetat så kör de gärna projekt som går över några år, då de ofta är mer intressanta och de har kontrakt som ofta går några år framåt. Men när de gjorde första säsongen så hade de bara TV4 köpt en säsong och då blev det såklart svårt att köra ett projekt som inte skulle bli klart.
Vad bra att du tog upp det så då kanske du slipper tjatet om grand designs i den här tråden. Kul att få veta hur programmet får tag i sina projekt och det var ingen högoddsare att de skulle tipsa om ditt. :DVäntar med spänning på kommande uppdateringar. (y)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jo kan ju passa på att fråga nu när det blev så många läsare efter förra uppdateringen.

Min förhoppning är väl fortfarande att det kan bli stomresning av huvudbyggnaden i höst, även om det är långt ifrån självklart och även om jag har ett par spår på folk/företag som kan lösa det kan jag ju passa på att fråga här i tråden efter tipps på folk/företag som kan lösa detta (nordvästort Stockholm). Det är såklart fråga om lösvirkesbygge.

Även kontakt inom VVS och Tak vore önskvärt.

Har hittils haft förmånen att till största del kunnat jobba direkt löpande mot folk som man har förtroende för, både när det gäller ekonomi och kunskap och som faktiskt har lite yrkesstolthet. Väldigt skönt att i slippa hamna i massa diskusioner om vad som ingår i fastpris, kontrakt, påslag på material osv (köper i princip in allt själv).
 
  • Gilla
  • Älska
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
Vet du om de som är med i programmet från någon slags ersättning? :thinking:
 
Såklart man skall ha en kulvert man kan gå i, och en "andra" källare !
Riktigt kul projekt, ser fram emot fler bilder längs vägen :)
 
P Patrik Hazard skrev:
Man kanske kan ha en balkong/plattform högst upp på det låga tornet och ta bort taket eller höja upp det på pelare?
Så här då:
MED0BC42D74563D4061906EF55D42B4AA7.2e16d0ba.fill-680x450_qC4NQmu.jpg
Eller så här:
MED01654C08C11A4E8E9F0A2330802B522.2e16d0ba.fill-680x450_wcNRoYB.jpg
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon som vill ha ett hus med torn?
Detta är Nebotornet, till salu, ligger i Veinge, strax nordost om Laholm:
[bild]

[länk]
Ett hus som inte längre får byggas i Sverige pga detaljplane/PBL-hysterin.
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.