T TheGame skrev:
Vad svarar dom på det då?
Eftersom de skall svara Bahnhof så vet inte jag något om detta, bara att problemen fortsätter...
 
R RalleB skrev:
Hur mäter du upp detta?
Trådlöst? Med dator eller telefon? Med egen router eller den leverade?
Med kabel? Direkt in i fiberomvandlaren eller med router mellan?
Hur gammal dator?
Jag har satt upp en helt ny Raspberry Pi4B direkt på fiberomvandlarens LAN2-uttag.
RPi4 har Gigabit LAN adapter och sitter med 1,5 m CAT6 kabel i fiberomvandlaren.
Den har senaste PiOS version Bullseye Lite (servervarianten) och kör ett cron-jobb var 30:e minut med hjälp av Ooklas CLI-klient för hastighetsmätningen.
Resultatet skickas sedan via nätet hem till mig för registrering.
Så här ser det ut sedan 30 mars till nu:

Graf som visar hastighetsmätningar för nedladdning och uppladdning via en Raspberry Pi på ett nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma mätning gjord hemma med samma typ av utrustning ger två raka linjer på nivån 250 både för upp och ner. Samma provider (Bahnhof) men olika stadsnät-firmor.
 
B Bo Berglund skrev:
Eftersom de skall svara Bahnhof så vet inte jag något om detta, bara att problemen fortsätter...
Är det Bahnhof som du valt som Internet/bredbandsleverantör så är det Bahnhof som ansvarar för att lösa problemet? Vem som äger själva fibernätet behöver du inte bry dig om.
Kolla hur avtalet är skrivet och om de garanterar någon hastighet.
Det du kan kolla är om det skiljer medieomvandlarens portar, kan inget om Bahnhof vad de använder för burkar och konfigurerar sin utrustning med VLAN, etc.
 
Jag fortsätter väl att uppdatera min tråd.

I förra veckan kom det en tekniker och blåste in fibern från kopplingspunkten ute på gatan. Två dagar senare kom en annan tekniker och kopplade ihop allt i lådan utanpå huset.

Idag kom ett sms om att fiberanslutningen var klar att användas. Då ringde jag Telia och avslutade ADSL-bredbandet via kopparledningen och eftersom jag tydligen är "helkund" fick jag fibern uppgraderad till 500 Mbit/s istället för erbjudandets 250.

De försökte pracka på mig den nya TV-streamingboxen, typ android, men då sa jag ifrån. Den boxen är inte bra. Så jag får den äldre Arrisboxen. Försökte få ett bra pris på den inspelningsbara Arrishårddisken men det gick dessvärre inte.

Jag rapporterar igen när allt är inkopplat och ger ett betyg på min fiberinstallation.
 
  • Gilla
SWE421
  • Laddar…
Återrapportering
Den 12/5 gjorde till sist IP-Onbly det enda rätta och gick till botten med teknikproblemen.
Förbindelsen var innan dess tidvis nere på enstaka Mbps för uppladdning medan nerladdning hela tiden varit 250 Mbps!
Min förbindelse kapades (noll i hastighet) och var borta några timmar varefter den återkom och nu med upload på 250+ Mbps hela tiden!
Jag har skrivit om detta på ett annat forum också och där har det dykt upp en person boende i närheten, som precis samtidigt som när jag fick upp min hastighet också fick sin fixad. Han bor c:a 4-5 km ifrån mig på grann-ön.
I mitt fall såg mätningarna ut så här runt denna tid (inringat är tiden då teknikerna jobbade):
speedtest_aspo_slut.png

Sedan dess har det varit stabilt och aldrig under 250 Mbps för upload, så nu har jag slutat mäta och använder det hela som tänkt i stället.
Kan nu föra över en 310 Mbyte stor mp4 fil från landet och hem via VPN på 12 sekunder, dvs med en hastighet av 210 Mbps! Innan reparationen tog det ibland närapå 10 minuter!
 
B Bo Berglund skrev:
Återrapportering
Den 12/5 gjorde till sist IP-Onbly det enda rätta och gick till botten med teknikproblemen.
Förbindelsen var innan dess tidvis nere på enstaka Mbps för uppladdning medan nerladdning hela tiden varit 250 Mbps!
Min förbindelse kapades (noll i hastighet) och var borta några timmar varefter den återkom och nu med upload på 250+ Mbps hela tiden!
Jag har skrivit om detta på ett annat forum också och där har det dykt upp en person boende i närheten, som precis samtidigt som när jag fick upp min hastighet också fick sin fixad. Han bor c:a 4-5 km ifrån mig på grann-ön.
I mitt fall såg mätningarna ut så här runt denna tid (inringat är tiden då teknikerna jobbade):
[bild]

Sedan dess har det varit stabilt och aldrig under 250 Mbps för upload, så nu har jag slutat mäta och använder det hela som tänkt i stället.
Kan nu föra över en 310 Mbyte stor mp4 fil från landet och hem via VPN på 12 sekunder, dvs med en hastighet av 210 Mbps! Innan reparationen tog det ibland närapå 10 minuter!

Jag hade samma problem förra veckan med bb2, stundtals ingen upload.
 
Keiller Keiller skrev:
De försökte pracka på mig den nya TV-streamingboxen, typ android, men då sa jag ifrån. Den boxen är inte bra. Så jag får den äldre Arrisboxen. Försökte få ett bra pris på den inspelningsbara Arrishårddisken men det gick dessvärre inte.

Jag rapporterar igen när allt är inkopplat och ger ett betyg på min fiberinstallation.
Grattis, men jag antar att du kommer du att få unicast ändå, Arrisboxarna stöder båda och man ska ju inte kunna nyteckna multicast längre.
 
N Nyikåk skrev:
Grattis, men jag antar att du kommer du att få unicast ändå, Arrisboxarna stöder båda och man ska ju inte kunna nyteckna multicast längre.
Det blev särskilt tillsagt att jag inte vill ha streamingboxen utan vill ha Arris 4302 och kunna använda timeshift och playfunktioner på alla kanaler i kanalpaketet. Boxen kommer idag och har de skickat unicasten returnerar jag den och behåller den gamla jag redan har.
 
J
Keiller Keiller skrev:
Det blev särskilt tillsagt att jag inte vill ha streamingboxen utan vill ha Arris 4302 och kunna använda timeshift och playfunktioner på alla kanaler i kanalpaketet. Boxen kommer idag och har de skickat unicasten returnerar jag den och behåller den gamla jag redan har.
Unicast och Multicast är inga boxar utan olika protokoll. I denna tråd kan du läsa mer info. Man diskuterar vad som skiljer och vilka som kan få vad numera. Du kan alltså ev få en Arris, men går den ändå via unicast så är det streaming i vilket fall.
https://www.minhembio.com/forum/ind...165bc14d03b2e7e9f4a&showtopic=87235&&page=668
 
J Jocke Best skrev:
Unicast och Multicast är inga boxar utan olika protokoll. I denna tråd kan du läsa mer info. Man diskuterar vad som skiljer och vilka som kan få vad numera. Du kan alltså ev få en Arris, men går den ändå via unicast så är det streaming i vilket fall.
[länk]
Åfan, får kolla upp det där. För jag hoppas verkligen att tjänsten med tv inte försämras. Jag vill kunna använda funktionerna i tv-boxen som jag haft de senaste 10 åren.
 
J Jocke Best skrev:
Unicast och Multicast är inga boxar utan olika protokoll. I denna tråd kan du läsa mer info. Man diskuterar vad som skiljer och vilka som kan få vad numera. Du kan alltså ev få en Arris, men går den ändå via unicast så är det streaming i vilket fall.
[länk]
Inte för att jag begriper nåt av unicast och multicast och frånsett det så skickade Telia den där DV8919x-boxen i alla fall och den kommer jag fan inte överens med.

Svårnavigerad såklart när man är van vid Arris 4302-boxen. Fjärrkontrollen är usel, av 10 gjorda tryckningar fungerar bara 3. Det tog ca tre timmar att starta upp och konfigurera och komma igång med själva tv-tittandet. Ska prova den gamla boxen och se.

Själva fibern och nya routern går bra. Ca 210-230 Mbit/s upp- och nedströms mot utlovade 250. Skulle få upp till 500, då jag är "helkund" men det verkar inte ha kommit igång än.
 
Enkelt förklarat:
  • multicast = traditionell IPTV
  • unicast = streaming
för en del spelar det ingen roll, för andra är nackdelarna med streaming en dealbreaker, särskilt med Telias eftersom den inte verkar vara klar ännu, t.ex bara steraoljud...
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
J
N Nyikåk skrev:
Enkelt förklarat:
  • multicast = traditionell IPTV
  • unicast = streaming
för en del spelar det ingen roll, för andra är nackdelarna med streaming en dealbreaker, särskilt med Telias eftersom den inte verkar vara klar ännu, t.ex bara steraoljud...
Jag vet att många var arga förr för att det behövdes egen kabel från mediaomvandlaren och förbannade Telia för att det inte fungerade via internet. Antar att dom är nöjda nu istället men att lika många nya är arga nu istället. Själv har jag både en Arris inkopplad i mediaomvandlaren men även Telia play via en Google Chromecast TV. Kör nästan bara play, streamat eftersom det är samma fjärrkontroll hela tiden då. Funkar fint, men har bara en vanlig ljudlimpa iofs.
 
J Jocke Best skrev:
Jag vet att många var arga förr för att det behövdes egen kabel från mediaomvandlaren och förbannade Telia för att det inte fungerade via internet. Antar att dom är nöjda nu istället men att lika många nya är arga nu istället. Själv har jag både en Arris inkopplad i mediaomvandlaren men även Telia play via en Google Chromecast TV. Kör nästan bara play, streamat eftersom det är samma fjärrkontroll hela tiden då. Funkar fint, men har bara en vanlig ljudlimpa iofs.
Det var väl länge sedan, har kört IPTV i mera än 15-tal år via routern, visserligen via VLAN, och sedan trådlöst till STB/tvboxen. Har aldrig kopplat i medieomvandlaren.
 
J
A AndersS skrev:
Det var väl länge sedan, har kört IPTV i mera än 15-tal år via routern, visserligen via VLAN, och sedan trådlöst till STB/tvboxen. Har aldrig kopplat i medieomvandlaren.
Yes, men inte alla hade routern på ett ställe därifrån man kunde dra en kabel till boxen, eller ens ville använda den medskickade routern. VLAN är kanon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.