Har precis flyttat in i en ny lägenhet och ska renovera en del och bygga en del möbler (garderober, skåp).

Letat efter rätt typ av el-verktyg som passar mina ändamål. Vill inte ha för många och inte heller för stora/otympliga då själva jobbet kommer att ske i lägenheten.

Otaliga timmar har lagts på att kolla här och på YouTube - och när jag lämnat tankar om både bordssåg och sänksåg (lite för klumpiga) och just bestämt mig för att köpa en vanlig cirkelsåg plus skena och en Kreg Crosscut Station så fick jag syn på den lilla Bosch GKS 12V-26. Blev kär direkt. Hade precis beställt en Bosch GSR 12V-35 FC borrskruvdragare med batterier och laddare också.

Så nu väntar jag på den lilla rackaren med skena (plus en Makita-klinga) som känns perfekt för 90% av det jag behöver en såg till. Har sticksåg och fogsvans när det skulle behövas också.

Det enda jag egentligen saknar är möjligheten att använda Kreg Crosscut Station då jag tycker att det känns som en perfekt kap/ger-lösning utan att behöva ha fler sågar. Jag kommer att behöva kapa en del reglar i både 90° och 45° och då hade det varit smidigt.

Känner mig inte så sugen på att försöka hafsa ihop en egen jig, inte säker på att jag skulle kunna få till en att lita på så snabbt.

Kreg har sin Portable Crosscut som är det bästa alternativet jag hittat hittills. Med tanke på att den går att ställa in mot klingan så att man inte behöver mäta extra varje gång, som med andra typer av vinkelhakar.

Är det någon som har ett annat förslag så att jag kan få ett så smidigt arbetsflow som möjligt?
 
Kanske FSN WAN som ju i princip är en skena med ställbar vinkel. Passar till den sågen.
 
Sågen är mycket liten och kommer inte såga igenom en regel.
För dina behov hade jag satsat på att ha en vass fogsvans, en japansåg (ca 250mm bkadlängd) och ett bra stämjärn och en vattensten att vässa stämjärnet med. Du behöver nån form av bänk att arbeta på. En start kan vara två rejäla sågbockar till detta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
FSN WAN hade jag inte sett - tack! Kanske att det blir lite för bökigt mot smalare saker, typ lister.

Regel var slarvigt uttryckt, jag ska t ex använda planhyvlad furu som reglar till garderobsbygge, som funkar med sågen. Tänkte även införskaffa ett hopfällbart arbetsbord, tror att det kan bli perfekt.
 
Rekommenderar dig att göra en forumsökning på "kapmojäng" — en väldigt fiffig och lättbyggd jigg som du använder med cirkelsåg och den visar exakt var snittet kommer att hamna.

Den gör samma jobb som Kreggrunkan men till ett betydligt lägre pris! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
mischmasch
  • Laddar…
26mm sågdjup gör ju att med skena tar den på sin höjd tunt skivmaterial.
Tycker den känns väldigt dyr för att vara så begränad
 
Festool HKC55 (eller motsvarande från Mafell/Metabo) …
 
Kommer i de allra flesta fall klara mig fint på 21mm och under, så den blir perfekt. En tusenlapp för det kanske är i högsta laget men jag tycker att det känns helt okej.
Gillar att den är liten och lätt att plocka fram och bort lite snabbt. Tycker jag att den inte funkar så får jag väl komplettera med nåt större senare.

Så det är som sagt framförallt en liten kap/ger-jigg jag är ute efter. Hade varit skönt om det funnits någon färdig lösning som passar, men jag får väl kanske helt enkelt till slut göra min egen "kapmojäng". Har även sett en del mer avancerade lösningar på YouTube.
 
M mischmasch skrev:
Kanske att det blir lite för bökigt mot smalare saker, typ lister.
.
Då lägger du under en bit av samma tjocklek bredvid som stöd
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M mischmasch skrev:
...klipp
Gillar att den är liten och lätt att plocka fram och bort lite snabbt. Klipp...
Säkert en mycket smidig liten såg, själv lite sugen på en sån. Men en cirkelsåg har ju sämre spånhantering än en sänksåg, så även om själva snittet går fort tenderar det att bli en del att städa efter, om man är inne.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M mischmasch skrev:
Känner mig inte så sugen på att försöka hafsa ihop en
M mischmasch skrev:
Har precis flyttat in i en ny lägenhet och ska renovera en del och bygga en del möbler (garderober, skåp).

Letat efter rätt typ av el-verktyg som passar mina ändamål. Vill inte ha för många och inte heller för stora/otympliga då själva jobbet kommer att ske i lägenheten.

Otaliga timmar har lagts på att kolla här och på YouTube - och när jag lämnat tankar om både bordssåg och sänksåg (lite för klumpiga) och just bestämt mig för att köpa en vanlig cirkelsåg plus skena och en Kreg Crosscut Station så fick jag syn på den lilla Bosch GKS 12V-26. Blev kär direkt. Hade precis beställt en Bosch GSR 12V-35 FC borrskruvdragare med batterier och laddare också.

Så nu väntar jag på den lilla rackaren med skena (plus en Makita-klinga) som känns perfekt för 90% av det jag behöver en såg till. Har sticksåg och fogsvans när det skulle behövas också.

Det enda jag egentligen saknar är möjligheten att använda Kreg Crosscut Station då jag tycker att det känns som en perfekt kap/ger-lösning utan att behöva ha fler sågar. Jag kommer att behöva kapa en del reglar i både 90° och 45° och då hade det varit smidigt.

Känner mig inte så sugen på att försöka hafsa ihop en egen jig, inte säker på att jag skulle kunna få till en att lita på så snabbt.

Kreg har sin Portable Crosscut som är det bästa alternativet jag hittat hittills. Med tanke på att den går att ställa in mot klingan så att man inte behöver mäta extra varje gång, som med andra typer av vinkelhakar.

Är det någon som har ett annat förslag så att jag kan få ett så smidigt arbetsflow som möjligt?
Så här snart 2 år senare. Hur blev det? Nöjd med sågen?
 
Så nöjd! Helt otroligt smidig, pålitlig och perfekt att jobba med/förvara i trånga utrymmen som lägenhet. Den har fått jobba med platsbyggd garderob, köksluckor och mycket annat. Kan verkligen rekommendera!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.