Vad tycker du om skicket?

  • Antal röster
    45
Betygsätt huset jag har hyrt i 6 år! Från 1 – RIV DET, till 10 – Vad klagar du på?

Jag är intresserad av forumets opartiska läsares åsikt om skicket på det här huset. I min egen åsikt är huset i akut behov av renovering, men jag kanske är en otacksam hyresgäst? :)

Fasadens träpanel har nästan förmultnat. Samtliga fönster och fönsterlister har tappat färg, ruttnande trä, svartmögel, kit som lossnat m.m. En del fönster läcker in vatten. Trappan upp till dörren är mer hål än cement.

De första 4-5 åren som hyresgäst drabbades källaren av översvämningar ca 1-2ggr/mån, p.g.a. bristfälligt avloppssystem. Flertalet ägodelar strök med, p.g.a. fuktskador och bildning av svartmögel. Ingen kompensation fick jag. Källaren är även fuktskadad och möglig av bristande dränering, där två hörnen är mest drabbade (enligt bilder). Det ena hörnet (källartrappan) har dessutom en nödlösning på utsidan, med ett avloppsrör kopplat till stupröret, för att föra regnvattnet ytterligare två meter ut i gräsmattan. Detta avloppsrör måste jag kliva över varje gång jag ska ta mig till och från min bil. Tas avloppsröret bort från stupröret blir det vattenpölar i källarens första rum vid tyngre regnfall.

Efter åtgärdandet av översvämningarna, i form av ett utbyte av septiktank, är nu gräsmattan sönderkörd av grävmaskiner och saknar växtlighet på flertalet ställen (se bild). Utöver fläckar av bar jord och en tämligen ojämn yta, består gräsmattan dessutom utav mer mossa än gräs, och är därmed en mardröm att hålla efter.

Även taket är i dålig kondition, där en trasig takpanna bidragit till ruttnande trä (enligt bild). Samt en enorm myrstack med bitande skogsmyror befinner sig ca 50 cm från gräsmattans gräns. Trädgården är därför så gott som obrukbar.


Snälla rosta skiten ur det här huset, jag behöver känna att jag inte är den enda i världen som tycker att skicket på det här huset är bedrägligt. Men var ärlig såklart, tycker du annorlunda så säg det! Jag är inte omöjlig. :)

Skadad fasad med mögliga fönsterlister och trasigt avloppsrör över trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötta och skadade träpaneler i rött, vissa nästan förmultnade vid basen, indikerar behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sliten husfasad med flagnande röd färg och skadat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen husgrund och trasig betongtrappa med synliga skador och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betongtrappsteg med synligt skadat och avflagat material vid en grön buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Erosionsdamagerad betongtrappa med avflagning och gräs som växer fram på ovårdad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med skadade fönsterlister och avfärgning på ett slitet trähus med rödmålad träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten röd träfasad med synlig skada och tecken på förmultning och avfärgning mot en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med avflagad färg och ruttnande trä på ett rött trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett fönster med slitet fönsterbräde, flagande färg och ett avloppsrör över en skadad gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på förfallen och sprucken fönsterlist med flagnande vit färg och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fönsterkarm med avflagande färg, mögel och tecken på röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av sliten gräsmatta med fläckar av bar jord och en blandning av gräs och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten trätrappa sett ovanifrån med synliga slitage- och fuktskador, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador och mögel på källarvägg och trappa, synliga skador och avskalat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadad källartrappa med synligt mögel och förmultnade trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadad källarhörn med synlig mögelbildning och skadat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av en källare med skadade och flagnande väggar, synliga rörledningar och spår av fuktskador på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i hörn med mögelskador och flagnande färg, rörsystem och synlig vattenskada på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med flagnande och avskalad färg som avslöjar underliggande material, tecken på förfall och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Opartisk går ju inte att vara med ena partens utvalda bilder som underlag. Jag gissar privatuthyrning och då är det lite annorlunda än om det är någon stor fastighetsdrake.

Min fråga är i stället varför du bor kvar om det är så illa? Är hyran i nivå med skicket?

Edit: Jag ser nu att du taggat med hyresrätt. Är det en sådan?
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Opartisk går ju inte att vara med ena partens utvalda bilder som underlag. Jag gissar privatuthyrning och då är det lite annorlunda än om det är någon stor fastighetsdrake.

Min fråga är i stället varför du bor kvar om det är så illa? Är hyran i nivå med skicket?

Edit: Jag ser nu att du taggat med hyresrätt. Är det en sådan?
Jag bor kvar då hyran är tämligen låg, plus att jag föredrar ett hus på landet över en lägenhet. Anledningen till min irritation och skapandet av det här inlägget är att jag förra veckan erbjöd min hyresvärd att höja hyran med 1000-2000kr om denne kunde tänka sig att dränera källaren då jag behöver mer plats. Min pojkvän är nämligen på inflyttningsväg. Huset ägs nu av tre arvingar till en storbonde. De äger både grävmaskiner och en grushåla och det borde därmed (i min gissning) inte bli särskilt dyrt att dränera källaren, som ändå borde hänt för X antal år sedan. Hyresvärden har ju enligt lag underhållsplikt av bostaden. Jag har också klagat minimalt under min tid som hyresgäst, tack vare den låga hyran. Dock har den höjts två gånger under tiden jag bott här med motivationen att de skulle "renovera och uppdatera sina permanentbostäder". De lovade också vid min inflyttning, dvs 6 år sedan, att yttertrappan skulle lagas. Vilket inte skett. De nämnde också planer på ett bygge av en carport, vilket jag inte hört om sedan dess.

Men ja... Nu, för första gången på 6 år, kände jag att jag kanske borde se mig om efter ett annat boende...
 
ThousandHounds ThousandHounds skrev:
Jag bor kvar då hyran är tämligen låg, plus att jag föredrar ett hus på landet över en lägenhet. Anledningen till min irritation och skapandet av det här inlägget är att jag förra veckan erbjöd min hyresvärd att höja hyran med 1000-2000kr om denne kunde tänka sig att dränera källaren då jag behöver mer plats. Min pojkvän är nämligen på inflyttningsväg. Huset ägs nu av tre arvingar till en storbonde. De äger både grävmaskiner och en grushåla och det borde därmed (i min gissning) inte bli särskilt dyrt att dränera källaren, som ändå borde hänt för X antal år sedan. Hyresvärden har ju enligt lag underhållsplikt av bostaden. Jag har också klagat minimalt under min tid som hyresgäst, tack vare den låga hyran. Dock har den höjts två gånger under tiden jag bott här med motivationen att de skulle "renovera och uppdatera sina permanentbostäder". De lovade också vid min inflyttning, dvs 6 år sedan, att yttertrappan skulle lagas. Vilket inte skett. De nämnde också planer på ett bygge av en carport, vilket jag inte hört om sedan dess.

Men ja... Nu, för första gången på 6 år, kände jag att jag kanske borde se mig om efter ett annat boende...
Vi måste få se invändigt innan skambetyg kan lämnas ;)
 
Hep Hep skrev:
Opartisk går ju inte att vara med ena partens utvalda bilder som underlag. Jag gissar privatuthyrning och då är det lite annorlunda än om det är någon stor fastighetsdrake.

Min fråga är i stället varför du bor kvar om det är så illa? Är hyran i nivå med skicket?

Edit: Jag ser nu att du taggat med hyresrätt. Är det en sådan?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi måste få se invändigt innan skambetyg kan lämnas ;)
Ni har helt rätt i att bilderna är från husets mest problematiska ställen, och därmed påtvingar viss "bias". Insidan är angenäm. Där har de enda större problemen varit en taklampa i vardagsrummet som varit ur funktion sedan inflytt, men som fixats i år. Handfatet på toalätten läcker sedan ett par år och inväntar nu en rörmokare efter två misslyckade lagningar av hyresvärden. Svartmögel upptäcktes även i köket i år, efter kylskåpet havererat och blev utbytt. Vid flytten av det gamla kylskåpen visade sig en större fläck med mögel på en vägg som dolts av kylskåpet. Men det försökte jag rengöra och sanera på egen hand.

De bilderna jag kan dela på insidan är före- & efterbilder på hallen, där jag själv finansierade och satte upp en fototapet och ett begagnat elementskydd. Men som sagt, insidan är inte helt fy skam. Hall med ny fototapet och begagnat elementskydd, krokar på väggen och öppen dörr till angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall med fototapet av skog, vit spegel, goldelementskydd och krukväxt, mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller ja, elementen är ju en historia i sig själv, och jag hade kunnat skriva en novell om relationen till fiberföreningen som avskräckt mig från att ha ett internetabonnemang. Men ah, ni orkar nog inte läsa dessa historier xP
 
Innan jag röstar vill jag se hela huset och tomten från flera vinklar, då kan jag avgöra om det är en oslipad diamant.
 
Isakare Isakare skrev:
Innan jag röstar vill jag se hela huset och tomten från flera vinklar, då kan jag avgöra om det är en oslipad diamant.
Nja, så mycket tid vill jag nog inte lägga ned för en röst tyvärr, sedan vill jag ju inte avslöja hela mitt hem för främlingar på nätet. Du får nöja dig med den informationen jag gett eller avstå från att rösta. Men frågor kan jag ju svara på, i mån om kunskap.
 
Vad är syftet med tråden?
Jag har inte avlagt någon röst eftersom jag anser att alternativen 4-8 i princip betyder samma sak.

Jag kan se ett flertal tecken på dåligt underhåll, men det mesta går att fixa, även om inte fastighetsägarna verkar vilja det. Det finns väl egentligen 2 möjliga vägar att gå; a) flytta eller b) försök att få köpa kåken billigt och renovera den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tja jag skulle säga till ägarn att någon höjning blir det inte tala om när inte något som blev sagt för 6år skulle fixas mer en minskning på hyran och han står för material och du fixar det... Typ

men som gammla hus har sin charm på sitt sätt. vi äger själv grannhuset bygged -59 som med panelbyte tilliso. golv,fönster och farstukvist med terrass kommer bli mysigt :D
 
Håller huset värmen? Är vattnet bra? Funkar VVS?
Allt annat är ju kosmetika om man hyr.
Så länge man hyr är ju prio ett ovan och att boytan ser ok ut.

Om panelen är dålig, trappen är ful och källaren fuktig spelar i mina ögon ingen avgörande betydelse för "bruksvärdet"
 
Det du har visat ser inte trevligt ut.
Men med så lite information går det inte att svara.
Erbjud dig att köpa huset om ni trivs med läget.
Är det nu så låg hyra får de väl inte in så mycket pengar på det. Och är det i så dåligt skick som du säger borde det vara svårt att få ny hyresgäst.
 
Det huvudsakliga syftet med tråden beskrev jag i mitt första inlägg. Jag är intresserad av utomståendes åsikter om skicket. Tanken var att endast ha ett betygssystem från 1-10, men jag tyckte tillägget med kommentarerna kunde bidra till läsarnas underhållning. Kanske jag överskattade mig själv? x)

Vidareutvecklande:
Jag befinner mig i ett behov av ett ytterligare rum, då min blivande sambo behöver ett eget kontor och det enda passande utrymmet är i källaren. Men eftersom svartmögel är en förhållandevis stor hälsofara (som bevisligen bidrar till astma, allergier och i värsta fall cancer) hade det problemet behövt åtgärdas innan rummet i källaren kan användas på en daglig basis. Till viss del kan man lösa problemet billigt och temporärt, men med tanke på källarens historia och nuvarande skick, tyckte jag att en dränering kändes som den mest logiska och hållbara lösningen.

Jag gjorde givetvis grundlig research om ämnet innan jag vände mig till hyresvärden med mitt förslag. Under min research stötte jag på tecken på att min önskan ev. kunde tolkas som en hyresvärds skyldighet. Jag hittade dessutom argument för att kunna kräva en hyressänkning tills problemen åtgärdats, men valde i stället att erbjuda en hyreshöjning som kompensation.

Men under min diskussion med hyresvärden upplevde jag bemötandet respektlöst och blev mer eller mindre idiotförklarad på grund av de önskemål jag delade med mig av. Tyvärr lider jag av ung ålder, bristande erfarenhet och stram ekonomi, och vågade inte ifrågasätta hyresvärdens auktoritära roll i stunden. Jag är 27 år, min blivande sambo fyller 24 och alla i min sociala krets saknar erfarenhet av hus och husbyggnad, därav mitt val att vända mig hit.

Jag hoppades helt enkelt på att få stöd och kanske tips från någon med erfarenhet av hus som hyresrätt och kunskap om regler/lagar. Vilket kanske var lite väl optimistiskt av mig?

I värsta fall kan en flytt bli aktuell, men det bästa vore ju om hyresvärden och hans delägande syskon kunde se nyttan i att underhålla huset. De äger flertalet bostäder i området, alla i bättre (ytligt-) skick än mitt, utöver två bondgårdar, stora tillhörande åkermarker, skog och en mängd maskiner. Så jag tvivlar på att deras ekonomi och tillgångar begränsar dem lika mycket som min, men det är ett antagande från min sida.

Hade det varit en fråga om tid och arbetskraft hade jag varit en villig, händig och tämligen lättlärd volontär, men den uppfattningen har jag inte fått. Och helt ärligt tycker jag lite synd om denna försummade kåk...
 
Redigerat:
ThousandHounds ThousandHounds skrev:
Det huvudsakliga syftet med tråden beskrev jag i mitt första inlägg. Jag är intresserad av utomståendes åsikter om skicket. Tanken var att endast ha ett betygssystem från 1-10, men jag tyckte tillägget med kommentarerna kunde bidra till läsarnas underhållning. Kanske jag överskattade mig själv? x)

Vidareutvecklande:
Jag befinner mig i ett behov av ett ytterligare rum, då min blivande sambo behöver ett eget kontor och det enda passande utrymmet är i källaren. Men eftersom svartmögel är en förhållandevis stor hälsofara (som bevisligen bidrar till astma, allergier och i värsta fall cancer) hade det problemet behövt åtgärdas innan rummet i källaren kan användas på en daglig basis. Till viss del kan man lösa problemet billigt och temporärt, men med tanke på källarens historia och nuvarande skick, tyckte jag att en dränering kändes som den mest logiska och hållbara lösningen.

Jag gjorde givetvis grundlig research om ämnet innan jag vände mig till hyresvärden med mitt förslag. Under min research stötte jag på tecken på att min önskan ev. kunde tolkas som en hyresvärds skyldighet. Jag hittade dessutom argument för att kunna kräva en hyressänkning tills problemen åtgärdats, men valde i stället att erbjuda en hyreshöjning som kompensation.

Men under min diskussion med hyresvärden upplevde jag bemötandet respektlöst och blev mer eller mindre idiotförklarad på grund av de önskemål jag delade med mig av. Tyvärr lider jag av ung ålder, bristande erfarenhet och stram ekonomi, och vågade inte ifrågasätta hyresvärdens auktoritära roll i stunden. Jag är 27 år, min blivande sambo fyller 24 och alla i min sociala krets saknar erfarenhet av hus och husbyggnad, därav mitt val att vända mig hit.

Jag hoppades helt enkelt på att få stöd och kanske tips från någon med erfarenhet av hus som hyresrätt och kunskap om regler/lagar. Vilket kanske var lite väl optimistiskt av mig?

I värsta fall kan en flytt bli aktuell, men det bästa vore ju om hyresvärden och hans delägande syskon kunde se nyttan i att underhålla huset. De äger flertalet bostäder i området, alla i bättre (ytligt-) skick än mitt, utöver två bondgårdar, stora tillhörande åkermarker, skog och en mängd maskiner. Så jag tvivlar på att deras ekonomi och tillgångar begränsar dem lika mycket som min, men det är ett antagande från min sida.

Hade det varit en fråga om tid och arbetskraft hade jag varit en villig, händig och tämligen lättlärd volontär, men den uppfattningen har jag inte fått. Och helt ärligt tycker jag lite synd om denna försummade kåk...
Ja, vad ska en säga?

Det är betydligt lättare att vara ung och bo i ett mindre dekorativt hus om huset är ens eget (personlig erfarenhet). Om huset är hyrt kan en i princip kräva att huset är vädertätt, det finns någon slags värme, boytan är fri från fukt, mögel och ohyra, samt att vatten och avlopp fungerar och vattnet är drickbart. I övrigt är det i mångt och mycket upp till hyresvärdens goda vilja, och era överenskommelser om hur allt ska gå till.
Du kan t ex erbjuda dig att renovera fönstren själv, om hyresvärden står för kitt, färg och verktyg.

Källaren är inget lämpligt kontor imho. En sån källare (personlig erfarenhet igen) är jättebra att förvara potatis och syltburkar i, eller ha pannrum, eller ha tvättstuga, ställa sin extra frysbox, förråd för cyklar och dylikt, övervintra pelargoner eller dahliaknölar- men det är liksom alltid lite småkallt och röset (som vi säger i Småland) eftersom det är under jord. Att det är lite mögel i nåt hörn är mer eller mindre förväntat, och jag tror inte din hyresvärd kommer vilja dränera runt huset för den skull, tyvärr.

Har du diskuterat avstyckning och köp av huset med hyresvärden? De verkar inte så intresserade av att sköta huset, och kanske är mer intresserade av att få en slant och slippa problemet. Ett hus som ser ut som dina bilder ligger antagligen i ett område med låga fastighetspriser, därför borde det inte bli alltför dyrt för dig (och ev sambon).
 
Här är ju då ett sådant tillfälle som allmänhetens uppfattning och den fakta jag hittat på nätet motsäger varandra. När jag pratat med de fåtal ”vuxna” i min närhet (då räknar jag >40 år som vuxna) har jag fått väldigt blandade råd, likt den jag tolkar här på forumet.

Min mamma förväntar sig en viss livsstandard även i hyresrätt, medan min pappas attityd är typ ”håll käft och ur vägen”. Forumets läsare verkar ligga någonstans emellan.

Men internet säger tydligt att hyresvärden har underhållsplikt av bostaden, vilket betyder att bostaden ”ska vara i acceptabelt och beboeligt skick” (Ref. 1) vid inflyttning, under hyrestiden, samt att hyresvärden är skyldig att ”vid bostadshyra med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer” (Ref. 2). Om detta missköts kan hyresgästen ha rätt till skadestånd eller hyressänkning. Likväl om skada på bostaden skulle bidra till hyresgästens förstörda ”egendom” blir hyresvärden betalskyldig. Det nämns även att ”skötsamma hyresgäster” som bidrar till mindre än ”normalt slitage”, eller bidrar med ”reparationer eller upprustningar” har rätt att be om nedsättning av hyran. (Ref. 2)

Så jag, som inklämd mellan alla åsikter och tolkningar, vet inte om jag ska vara glad att ha tak över huvudet och vatten i kranen, eller om jag får klaga på de uppenbara brister huset har... Det verkar ju enligt lag vara så att jag kan ha både rätt till skadestånd och hyressänkning... Men ah...


Tyvärr finns inte ekonomin för ett husköp. Jag har inte ens råd att skaffa hundvalp med dagens priser. Dessutom kommer husets värme från storbondens värmepanna, så jag vet inte hur det skulle avtalas om vid eventuell avstyckning.

Slutsats:
Jag får kanske bli medlem i hyresgästföreningen i stället och få regelrätta råd om min situation. Och samtidigt hålla ett öppet öga för andra bostadsmöjligheter…


Referenser:
(1) https://blogg.bostadsportal.se/hyreslagen/hyresvardens-underhallsskyldigheter/
(2) http://www.hyresavtal.nu/kontraktsbrott-hyresvard/underhallsansvar/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.