Det här är lite halft en fråga för robotgräsklippare och lite halvt en fråga om lödning.

En stor del av förra säsongen spenderade jag på att felsöka skarvar och annat strul och jag lyckades aldrig riktigt lösa det. Ena stunden fungerade allt, andra stunden blinkade stationen blått. Så nu börjar säsongen med felsökning igen.

Jag har insett att jag har typ två alternativ: lägga om kabeln helt, eller skarva om med något idiotsäkert.
Funkar det att löda, långsiktigt? Jag tänker mig att jag löder ihop kablarna och drar på en krympslang. Känns som att det ska fungera bra, men vad vet jag.

Om det går att löda, finns det någon vettig lödkolv som är batteridriven? Jag har en vanlig lödstation som funkar bra, men det är ju lite bökigt att krypa runt med den tillsammans med en lång skarvsladd.
Det finns batteridrivna från väldigt billiga till rätt så dyra. Den här hittade jag tex: https://www.conrad.se/p/toolcraft-loedkolv-45-v-7-w-pennspets-450-550-c-batteridriven-2226179
Osäker på om batteri ingår och hur den laddas. Sen låter 7 watt väldigt lite för att göra nån form av lödning alls?

Dom skarvkopplingar jag har använt hittills är https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kopplingar/skarvkoppling-50-pack?language=sv
Kan det vara dom som är dåliga helt enkelt? Är 3Ms originalkopplingar bättre? Gillar dock inte 3Ms riktigt eftersom det går åt mer kabel vid skarvning så ofta slutar det med att man måste skarva in en ny bit kabel med 2 skarvar som resultat.
 
C
Sunt förnuft talar för att använda vanliga 3M-skarvar som ju är minst sagt välbeprövade.

Visst måste du sätta två skarvar vid avbrott, men en del av problemet med att använda en skarv, oavsett vad du väljer, är att du får dragkrafter på skarven, vilket inte skarvdonen är avsedda för (saknar dragavlastning).
Skarvar du "enligt boken" skall skarven avlastas av en märla och ligga en bit utanför slingan.

Har experimenterat lite med vanliga press-skarvar, men jag tycker det är ett j-kla härke att försöka skarva när ändarna knappt når fram till varandra. Dvs, ligga på knä och försöka spänna två kabeländar samtidigt som man skall försöka trä på hylsan och pressa den, allt i en liten jordig grop. Kan inte tänka mig att lödning är så mycket smidigare.

Tvivlar förvisso inte på att det funkar, men se till att det blir absolut vattentätt, för minsta lilla fukt som tränger in så korroderar kabeln av på en säsong eller så.
 
F
G golfgreen skrev:
Eller är såna här en bättre lösning? [länk]
I så fall skulle jag nog använt dessa som har smältlim så det ska bli mer tätt.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888

Annars vanlig skarvhylsa och krympslang med lim är aldrig fel att finna hemma ;)
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/krympslangar/krympslangskit-med-lim-76-st-2000041559
Eller 5 meters bitar av olika storlekar
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/krympslangar/krympslang-med-lim-2000041557
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Skarvhylsor med tenn och krymp borde väl vara bra, kanske med en extra krympslangsbit på
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
B
En lödkolv ute måste ha extra effekt, pga blåsten som kyler den. 7W låter väldigt lite, tror det behövs i alla fall runt 25W för att få det bra. Likaså skulle jag ha kört med krympslang, och även den kräver ju en del el för att krympa på ett kontrollerat sätt.

Så det minsta jag hade gjort var att använda skarvsladd vid reparation.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
En stor varning för Grimsholms gröna skarvdon, de är inte bra, ger upphov till glapp/avbrott efter ett tag, många användare har fått erfara detta.

Använd enbart märkesprodukter från 3M. Vid skarvning tillse att det finns lite slack på kablarna så att de ej ligger i spänn och frestar på slitskontakterna i skarvdonet.
 
E etompau skrev:
En stor varning för Grimsholms gröna skarvdon, de är inte bra, ger upphov till glapp/avbrott efter ett tag, många användare har fått erfara detta.

Använd enbart märkesprodukter från 3M. Vid skarvning tillse att det finns lite slack på kablarna så att de ej ligger i spänn och frestar på slitskontakterna i skarvdonet.
Säkert det som är mitt problem då. Tråkigt att jag köpte ett storpack förra säsongen :sweat:
 
B
Jag har haft min Worx sedan 2015 alla skarvar jag har på kabel har jag lött, är nog 10-20st. Aldrig upplevt att det varit problem med dessa. Kört med krympslang runt.
Varit lite bökit att krypa omkring med skarvkabel men gått ganska bra, blåser det mycket så försök skärma av med något.
 
  • Gilla
jojojojo och 1 till
  • Laddar…
Lödning funkar fint, dock kräver det utrustning, vana att utföra jobbet samt tillgång till nätspänning där lödningen ska ske.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Enklare och säkrare med en lödskarvhylsa.
[länk]
Bra tips! Funkar det att värma med en tändare?
 
Jag föreslår denna för att slippa batteri eller behov av nätsladd.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/lodpenna-213005/

Har en själv sedan många år tillbaka och den fungerar alldeles utmärkt för enklare skarvar med mera.
Går även använda med öppen låga eller som en mindre varmluftpistol med mera beroende på monterat tillbehör.

Kostar ett par kronor men för min del har det varit värt det när man ska löda något i bilen eller liknande.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Går att löda med en liten gasolbrännare också, sån man har till till sin créme brulee! Man får vara lite försiktig med isoleringen bara.
 
N Nicke-85 skrev:
Jag föreslår denna för att slippa batteri eller behov av nätsladd.
[länk]

Har en själv sedan många år tillbaka och den fungerar alldeles utmärkt för enklare skarvar med mera.
Går även använda med öppen låga eller som en mindre varmluftpistol med mera beroende på monterat tillbehör.

Kostar ett par kronor men för min del har det varit värt det när man ska löda något i bilen eller liknande.
Funderade på en sån där men känner jag mig själv så kommer jag alltid att stå utan gas när jag behöver använda den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.