GlennB GlennB skrev:
Som jag och flera andra påpekat så är det inte lagningen i sej som är huvudproblemet, utan att däcket måste kontrolleras för skador invändigt innan det lagas.



Ett nytt däck är förstås alltid det bästa, men en korrekt utförd lagning är också okej. (beroende på var och hur hålet var beskaffat förstås)



Jag känner en person som jobabde på en cykelverkstad för inte så många år sedan, jag frågade honnom om det varvid han upplyste om att inköpspris på en cykelslang var 19:-, och att han i princip inte ens hann leta rätt på hålet innan tmpenningen på hans arbetstid överskred det.

MEN, han sa också att moderna cykelslangar inte var gjorda av "rent" gummi som dom var förr, och att det var väldigt svårt att laga dessa på grund av det, därför är det få som gör det hemma heller.
Kan jag få din kompis nr? 19kr per slang i valfri storlek måste jag veta var han hittar.
Till min store cykel kostar billigaste slangen 130 kr och den lilla cykeln 85 kr.
Med 100% påslag så köper jag ett 100 pack med hans priser =)
 
Kan inte alla ni däcklagningsexperter skapa en ny tråd där ni kan diskutera hur man på bästa sätt lagar skruvpunkteringar? Ni kan också ta med TS bild och fortsätta förfasa er över hus slitna de är där, så kan vi andra diskutera det den här tråden handlar om; företags ansvar för skador som uppstår på deras område.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Kan inte alla ni däcklagningsexperter skapa en ny tråd där ni kan diskutera hur man på bästa sätt lagar skruvpunkteringar? Ni kan också ta med TS bild och fortsätta förfasa er över hus slitna de är där, så kan vi andra diskutera det den här tråden handlar om; företags ansvar för skador som uppstår på deras område.
Ansvaret är löst. Det är företagets ansvar att ta hand om sitt område. De hade de inte gjort och nu får ersätta kunden.

Perfekt.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ansvaret är löst. Det är företagets ansvar att ta hand om sitt område. De hade de inte gjort och nu får ersätta kunden.

Perfekt.
Enligt vilken lag då?

Jag gissar att man tagit det på goodwill.

Men din tes är att på allmän väg är det jag som ansvarar för mina punkteringar men på privat mark (tex bauhaus parkering) så är det bauhaus som ansvarar för alla tappade spikar?
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ansvaret är löst. Det är företagets ansvar att ta hand om sitt område. De hade de inte gjort och nu får ersätta kunden.

Perfekt.
Visst, men trådens ämne är fortfarande intressant att diskutera...men nu uppdateras den mest med OT-inlägg.

§ 5.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt vilken lag då?

Jag gissar att man tagit det på goodwill.

Men din tes är att på allmän väg är det jag som ansvarar för mina punkteringar men på privat mark (tex bauhaus parkering) så är det bauhaus som ansvarar för alla tappade spikar?
Det är inte lätt att hitta något på nätet tyvärr.

Men det är iallafall så på vår arbetsplats och alla industrier jag varit på att så fort en utomstående (ej anställd) vistas på vårt fabriksområde, dvs innanför fabrikens yttre gränser. Så ansvarar arbetsgivaren/ägaren för den personen. Såklart även jag som arbetstagare.
Har fått genomgång ihop med skyddsombudet vad som gäller när vi har in kunder i fabriken, och vi står till 100% för allt.
Precis som det är så för bauhaus.

Privat mark vs allmän mark är inte samma någonstans.

Finns säkert någon som kan googla bättre. Men det bör väl vara samma ungefär som för industri som för handels eller vad bauhaus nu har.

Borde finnas något på AV.
 
Sterik86 Sterik86 skrev:
Du har svårigheter med läsförståelsen märker jag.
Jag säger att det inte är något fel på däcken och att det är bilden som är missvisande.
Hur svårt ska det vara att ta åt sig av den informationen?
Känns lite som ämnet är uttjatat nu.
 
Sterik86 Sterik86 skrev:
Du har svårigheter med läsförståelsen märker jag.
Jag säger att det inte är något fel på däcken och att det är bilden som är missvisande.
Hur svårt ska det vara att ta åt sig av den informationen?
Ta en bättre bild och överbevisa alla då.
 
K Kirre2 skrev:
Ta en bättre bild och överbevisa alla då.
Bevisa vad? Att bauhaus inte var ansvarig?
Tror du dom kollar mönsterdjupet på alla bilar som kör in och skiter i att städa om kunden har slitna däck?
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kan jag få din kompis nr? 19kr per slang i valfri storlek måste jag veta var han hittar.
Till min store cykel kostar billigaste slangen 130 kr och den lilla cykeln 85 kr.
Med 100% påslag så köper jag ett 100 pack med hans priser =)
Du kanske missade den lilla detaljen "inköpspris" ? Jag skrev inte heller nånting om valfri storlek.
Det är väl inga problem att hitta slangar för typ 50:- ut till kund, vilket tyder på att inköpspriset på 19:- (exkl moms givetvis) kan vara ganska normalt, i synnerhet för en cykelfirma som köper mycket från den leverantören.

Första bästa träff med google: https://www.xxl.se/continental-conti-27-5-fv-47-60-cykelslang/p/1097326_1_style 49:- hos en känd sportkedja.

10 sekunders googling till gav 40:- hos biltema:

https://www.biltema.se/cykel-elcyke...angar/28/cykelslang-28-4755-622-mm-2000037404

och 38:- hos cykloteket:

https://www.cykloteket.se/sv/articl...helin-airstop-tube-3540-622-racerventil-40-mm

Pratar du med dessa kan du säkerligen få ännu mer rabatt om du köper 100 stycken, även om deras pris redan är i klass med det du ville betala (19:- plus 100% påslag = 38:- )

Detta blir det sista jag skriver om däck (och slangar) i denna tråden :p
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Det är inte lätt att hitta något på nätet tyvärr.

Men det är iallafall så på vår arbetsplats och alla industrier jag varit på att så fort en utomstående (ej anställd) vistas på vårt fabriksområde, dvs innanför fabrikens yttre gränser. Så ansvarar arbetsgivaren/ägaren för den personen. Såklart även jag som arbetstagare.
Har fått genomgång ihop med skyddsombudet vad som gäller när vi har in kunder i fabriken, och vi står till 100% för allt.
Precis som det är så för bauhaus.

Privat mark vs allmän mark är inte samma någonstans.

Finns säkert någon som kan googla bättre. Men det bör väl vara samma ungefär som för industri som för handels eller vad bauhaus nu har.

Borde finnas något på AV.
Jag jobbade tidigare på ”Sveriges näst största industriområde”, vilket jag refererade till tidigare i tråden, men här kommer ett urklipp från dem som jag hittade hos SSG.
Utdrag ur dokument om ansvar och försäkringar på Sandviks industriområde med text om skador och ansvarsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tolkar det som att man i princip kör på ”egen risk” om man kör in och det inte är kopplat till ett arbetsmoment i själva uppdraget. (Texten ovan är ju för externa entreprenörer, jag var ju anställd men det stämmer med vad man ”hörde” också :) )
I mitt fall som ingenjör så hade ju inte resan något egentligt syfte mer än slippa en 10-15 mina promenad in :)

Hur tolkar ni det?
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Sterik86 Sterik86 skrev:
Hej.

Tänkte bara höra mig för om vad andra tycker om den situation jag sitter i.
Jag var för ett tag sen inne på Bauhaus Drive in arena för att köpa reglar.
När jag kommer hem så varnar min bil på att jag har lågt däcktryck.
Ser då att i 3 av 4 däck sitter där stift med en plastbricka på.
Dessa sitter även på kortsidan på reglarna som Bauhaus säljer.
Jag får bekräftat att det kommer från dom när jag är inne och pratar med kundtjänst och han kan erbjuda mig 200 kr på ett tillgodo kort.
Jag ser det lite som en förolämpning och väljer att avstå.

Jag tar sedan kontakt med dom via mail och berättar om mitt problem.
Där säger dom att dom inte tar ansvar för mitt fordon trots att skadan skett inne på deras drive in arena.
Dom anser att jag ska ta det med mitt försäkringsbolag.

Ska man kriga vidare eller bara ge upp?
Vad hade ni gjort?

Mvh
Test
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag jobbade tidigare på ”Sveriges näst största industriområde”, vilket jag refererade till tidigare i tråden, men här kommer ett urklipp från dem som jag hittade hos SSG.
[bild]
Jag tolkar det som att man i princip kör på ”egen risk” om man kör in och det inte är kopplat till ett arbetsmoment i själva uppdraget. (Texten ovan är ju för externa entreprenörer, jag var ju anställd men det stämmer med vad man ”hörde” också :) )
I mitt fall som ingenjör så hade ju inte resan något egentligt syfte mer än slippa en 10-15 mina promenad in :)

Hur tolkar ni det?
Men där står det ju klart och tydligt ju.
Dock finns de inte sådan skylt vid de byggårdar jag kört in på =) Nu bara byggmax, jemfix och en liten derome. Har aldrig kört in på hyllinges drive in så den kan jag nog inte säga något om. Men i med de ersätter så är det ju kanske troligt att de inte har något sådant =)

Det enda vi har hos oss är den vanliga förbudsskylten om att det är industriområde. Men den räcker tydligen inte till hos oss. Emellanåt har man väl bett folk att lämna området, men mest när det varit mycket lastbilar eller snöröjning =)
Däremot när vi har tex byggare eller elektriker för småjobb inne så står vi för om de skadar sig. Vid större så är det helt annat.
 
R rfors skrev:
Jag gillar inte Bauhaus men åker dit pga av tillgängligheten. Deras attityd (personalen) vittnar om en företagskultur där man ser på kunder som problem. Jag skulle låna ett släp härom veckan men var osäker på om jag skulle hinna i tid innan de (30 min före stängning policy) som gäller. Jag ställde frågan vad som skulle hända om jag kom 10 min sent. Då skulle jag få betala extra (helt ok) men jag skulle också bli polisanmäld .[/QUOTE
Känner man att man inte hinner på utsatt tid så hyr man väl så att tiden räcker ! Du var visst sent ute från början så antigen börja om på start lite tidigare (10 min) nästa dag eller hyr en längre period ! 30 min innan stängning betyder 30 min innan stängning. Kommer inte kärran tillbaka är den borta , kanske står där en ny kund och väntar !!
 
K Kirre2 skrev:
Ta en bättre bild och överbevisa alla då.
Tråden handlar inte om mönsterdjup på mina däck.
Jag har redan sagt att det inte är något fel på däcken.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.