Hej! Tänkte höra om någon kunnig har koll på om man måste ha samtliga grannars medgivande för att få igenom ett bygglov för en stödmur (den angränsar inte till någon granne egentligen utan är framför huset). Kan det vara så att om en av de tre grannar som måste ge sitt medgivande motsäger sig detta gör så att bygglovet inte beviljas? Detta är i Österåkers kommun.
Tack på förhand
 
Maalox
Nej, motsätter sig en granne era planer i ett grannehörande så betyder det inte att ni kommer få ett negativt svar. Däremot kommer deras synpunkter att vägas in i bedömningen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 5 till
  • Laddar…
Matisoderberg Matisoderberg skrev:
Hej! Tänkte höra om någon kunnig har koll på om man måste ha samtliga grannars medgivande för att få igenom ett bygglov för en stödmur (den angränsar inte till någon granne egentligen utan är framför huset).
Det beror på hur nitisk kommunen är. Jag fick 'tycka till' då min granne sökte bygglov för 180 cm gjuten mur mot gatan. Eftersom muren anpassats till liknande murar i min by hade jag ingen anledning protestera. Om jag inte godkänt behöver det inte betyda att man skulle ta hänsyn till mig.

Detta betyder alltså inte att TS's grannar har beslutanderätt over stödmuren utan bara att ett grannhörande ges. Passar stödmuren in i miljön kan TS vara lugn.
 
  • Gilla
Matisoderberg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns inga medgivanden från grannar vid bygglovsprövning. Grannars hörs i vissa situationer som gäller bygglov, t ex om det gäller en liten avvikelse från detaljplanen. Ett inte ovanligt fall är att marken är prickad och att någon söker bygglov för en mur eller ett plank. Det kan beviljas om det anses vara en liten avvikelse från detaljplanen och inte strider mot planens syfte.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Jag kan påpeka att när du söker bygglov sköter kommunen grannehörande. Det är inget du behöver gå runt i grannskapet och göra. Sen kan det vara schyst att berätta för grannar att något är på gång, men inget du måste göra.
 
  • Gilla
Matisoderberg och 3 till
  • Laddar…
Tycker detta med bygglov och grannhöranden många gånger går till överdrift, jag satte upp solpaneler på den tiden man behövde bygglov för detta, och ajg blev jättesnopen när grannen sa "jasså du ska skaffa solpaneler", tänkte hur f-n visste han det. Tydligen hade alla tre grannar runt vårat hus fått info om detta, trots att ingen av dem ens ser våra solpaneler då de vetter åt söder där det bara finns skog.

Finns många andra betydligt mer störande tokigheter som grannar kan ägna sig åt som jag tycker absolut hade krävt bygglov/grannmedgivande än murar, dörrar och utbyggnader.

/S
 
  • Gilla
Matisoderberg och 1 till
  • Laddar…
Nej, att dina grannar blir informerade om ditt bygglov när det är klart är viktigt för dig.
Man har alltid rätt att överklaga ett myndighetsbeslut. Den rätten gäller för bygglov 3v (eller är det 4v?). Efter att man fått veta att beslutet är fattat. Genom att alla berörda informeras om bygglovet så vinner beslutet laga kraft efter överklagande tiden löpt ut.
Så som plan o bygglagen såg ut tidigare (före 2012), så skickades ingen information ut om beslutade bygglov. Därmed vann de inte laga kraft. Det förekom att en granne överklagade bygglov 5 år efter att huset blev färdigt och det blev rivningsföreläggande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matisoderberg och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Tycker detta med bygglov och grannhöranden många gånger går till överdrift, jag satte upp solpaneler på den tiden man behövde bygglov för detta, och ajg blev jättesnopen när grannen sa "jasså du ska skaffa solpaneler", tänkte hur f-n visste han det. Tydligen hade alla tre grannar runt vårat hus fått info om detta, trots att ingen av dem ens ser våra solpaneler då de vetter åt söder där det bara finns skog.

Finns många andra betydligt mer störande tokigheter som grannar kan ägna sig åt som jag tycker absolut hade krävt bygglov/grannmedgivande än murar, dörrar och utbyggnader.

/S
Det är ett lagkrav att grannar ska informeras (i vissa ärenden även höras innan beslut fattas). Det är inget som kommunen själva hittar på.
 
Nissens
M MetteKson skrev:
Jag kan påpeka att när du söker bygglov sköter kommunen grannehörande. Det är inget du behöver gå runt i grannskapet och göra. Sen kan det vara schyst att berätta för grannar att något är på gång, men inget du måste göra.
Och jag kan påpeka att du har fel, för så är det definitivt inte i min kommun.

Kommunen bad mig att få in santliga grannars godkännande när jag skulle uppföra en byggnad delvis närmare än 4,5 meter till tomtgränsen.
 
Nissens Nissens skrev:
Så är det definitivt inte i min kommun.

Kommunen bad mig att få in santliga grannars godkännande när jag skulle uppföra en byggnad delvis närmare än 4,5 meter till tomtgränsren.
Var det möjligen en bygglovsfri byggnad, attefall? Det är helt olika regelverk.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag kan påpeka att du har fel, för så är det definitivt inte i min kommun.

Kommunen bad mig att få in santliga grannars godkännande när jag skulle uppföra en byggnad delvis närmare än 4,5 meter till tomtgränsen.
Sist jag skulle ha bygglov frågade jag om jag skulle be om godkännande men de sa att kommunen gör det hellre själva. Det måste gå till alla registrerade ägare och det blir enklare för dem att göra det själva. Då vet de att det gått till alla, vet att det som kommer i retur är från rätt person (och inte jag som varit kreativ med signaturerna) och de slipper försöka tyda mina och alla andras olika sätt att formulera godkännande.

Däremot när vi gjorde en attefallare fick vi ordna det själva med berörda grannar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag kan påpeka att du har fel, för så är det definitivt inte i min kommun.

Kommunen bad mig att få in santliga grannars godkännande när jag skulle uppföra en byggnad delvis närmare än 4,5 meter till tomtgränsen.
Det framgår inte vilken typ av byggnad det gäller i ditt fall, men utifrån din beskrivning låter som det är en Attefallsåtgärd (som kräver anmälan men ej bygglov). Där är det byggherrens ansvar att inhämta grannarnas tillstånd om den placeras närmare fastighetsgränsen än 4,5 m. Regelverket är olika för anmälningsärenden och bygglov. Vad gäller grannhörande vid bygglov står jag fast vid det jag skrev i inlägg # 8. Det är kommunen som ska sköta detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag kan påpeka att du har fel, för så är det definitivt inte i min kommun.

Kommunen bad mig att få in santliga grannars godkännande när jag skulle uppföra en byggnad delvis närmare än 4,5 meter till tomtgränsen.
om du ska uppföra en byggnad närmare än 4,5 meter mot tomtgräns till granne behövs alla lagfarna ägares skriftliga medgivande. Kommuner som hittar på egna regler har för övrigt fel, dom ska utgå från pbl.
 
Nissens
D Daniel Barnaniel skrev:
om du ska uppföra en byggnad närmare än 4,5 meter mot tomtgräns till granne behövs alla lagfarna ägares skriftliga medgivande. Kommuner som hittar på egna regler har för övrigt fel, dom ska utgå från pbl.
Nu var det ju inte det min kommentar handlade om…

Frågan var om kommunen själv hämtade in granneutlåtandena eller om den bygglovssökande gör det.

I mitt fall hämtade jag in det själv och levererade det till kommunen. De följde säkert de regler som finns.
 
Nissens
M MetteKson skrev:
Det framgår inte vilken typ av byggnad det gäller i ditt fall, men utifrån din beskrivning låter som det är en Attefallsåtgärd (som kräver anmälan men ej bygglov). Där är det byggherrens ansvar att inhämta grannarnas tillstånd om den placeras närmare fastighetsgränsen än 4,5 m. Regelverket är olika för anmälningsärenden och bygglov. Vad gäller grannhörande vid bygglov står jag fast vid det jag skrev i inlägg # 8. Det är kommunen som ska sköta detta.
Nej, det var en 70kvm stor garagebyggnad, så du gissade fel. Och tråden handlar om bygglov, inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.