P Pysslarn skrev:
Illa; var var det ni var först?
Tycker det känns lika bra med en välförtjänt uthängning...

//Ronnie
Hej Ronnie!

Det var vårt första ställe. Men vi var ju nog ingen önskekund.
Men som man säger. Det finns ju dom som bara säljer klinkers!
Där hittade vi vad vi sökte!
Dag
 
stigen stigen skrev:
Men vi var ju nog ingen önskekund.
Ok, du menar att ni var inte dumma i huvudet och hade för mycket pengar för ert eget bästa.

Nä, finns ju en del sådana ställen...

Bra att ni fick tag på det ni ville till slut!
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
?? Fråga ??

Är det någon här på BH som har erfarenheter av en sådan här slipmaskin?
Förutom hyvelstål så lär den även kunna slipa stämjärn och borr.
Dag

Skärmdump av webbsida med HMS 600 Slipmaskin för slipning av hyvelstål och andra verktyg på Globaltools webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Den typen av slipmaskin med liggande slipskiva är tydligen vanlig i USA, många verkar slipa med papper på.
Inga egna erfarenheter men vet att en maskin av det slaget gick vinnande ur ett test i Fine Woodworking före Tormeks slip. Detta är ett antal år sedan och jag minns inte argumenten som gjorde att den vann, ska se om jag kan hitta tidningen.

//Ronnie

PS om du tror på maskinen och priset är tidsbegränsat, ska du inte vänta på att jag hittat testet. Kan inte garantera att jag hittar det. DS
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Gjuta - njuta?

Gjutningen av hålet var som vanligt när man gjuter. Tungt, skitigt och lite stressande. Mellandottern och hennes sambo hjälpte mig. Premiär för dom. Knäjobb fungerar överhuvudtaget inte mer.
Jag skötte blandningen och 11 säckar av beräknade 12 gick åt. Kanske inte den vackraste ytan men det viktigaste var att få ytan jämt med dom gamla klinkersen. Nu är det vattning som gäller.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

Nyligen gjuten betong bredvid äldre klinkersgolv i ett växthus eller uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Täck med plast istället, så slipper du blöta så mycket "inomhus".
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Den typen av slipmaskin med liggande slipskiva är tydligen vanlig i USA, många verkar slipa med papper på.
Inga egna erfarenheter men vet att en maskin av det slaget gick vinnande ur ett test i Fine Woodworking före Tormeks slip. Detta är ett antal år sedan och jag minns inte argumenten som gjorde att den vann, ska se om jag kan hitta tidningen.

//Ronnie

PS om du tror på maskinen och priset är tidsbegränsat, ska du inte vänta på att jag hittat testet. Kan inte garantera att jag hittar det. DS
Hej Ronnie!

Jag tror det är denna maskinen du tänker på.
Får väldigt bra betyg ”over there” men tycks vara väldigt svår attfå tag på.

Skärmdump från Amazon av en Work Sharp WS3000 träverktygsslipmaskin, med produktinformation och kundbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevlig Helg! Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Den ser bekant ut, ja.
Har dessvärre inte hittat numret av FW med testet än, kan vara så att jag lånat ut det till pappa någon gång = ge bort det...

Önskar dig en skön helg också!
//Ronnie
 
”Felköp”?

När jag i helgen satte in några nya Arboga öl i kylen kändes det plötsligt konstigt/främmande när jag såg på burkarna. Dom såg inte ut som tidigare. Första tanken var att någon djävlats med mig och stoppat ner några Mariestads i flaket. Det har hänt tidigare.
Men vid närmare betraktande så stod det Arboga på burkarna. En ny layout på burkarna har sett dagens ljus. Vilken är finast? Ingen aning.

Två ölburkar av märket Arboga med ny och gammal design, placerade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Det kom så plötsligt”, som en person sa eller ”Jag såg det inte komma”!
Oavsett är det bara att gilla läget så länge innehållet är detsamma!

Skål! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Felköp”?

När jag i helgen satte in några nya Arboga öl i kylen kändes det plötsligt konstigt/främmande när jag såg på burkarna. Dom såg inte ut som tidigare. Första tanken var att någon djävlats med mig och stoppat ner några Mariestads i flaket. Det har hänt tidigare.
Men vid närmare betraktande så stod det Arboga på burkarna. En ny layout på burkarna har sett dagens ljus. Vilken är finast? Ingen aning.

[bild]

”Det kom så plötsligt”, som en person sa eller ”Jag såg det inte komma”!
Oavsett är det bara att gilla läget så länge innehållet är detsamma!

Skål! :beer:
Dag
Så länge de inte börjar med de där "småburkarna" (typ 44 cl) som flera andra gjort... :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så länge de inte börjar med de där "småburkarna" (typ 44 cl) som flera andra gjort... :)
Samma pris - mindre burk?
 
Campingbordet invigt!

I höstas renoverades ett gammalt campingbord till min kompis.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-89

Dom gamla målade brädorna skulle ersättas med nya av ek.

Renoverat campingbord med nya ekbordsskivor och svart metallunderrede står på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det nygamla bordet åter i bruk i sin trädgård.

Renoverat campingbord av ek med två stolar på en stenlagd uteplats i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag
 
  • Gilla
p.lundgren och 7 till
  • Laddar…
Husbussen

Nu börjar lådorna/underredena till husbussens stolar bli klara. Två strykningar med Osmo gör verkligen skillnad!

Unfinished wooden seat base for a house bus with rotational fittings and two circular marks for chair installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beslagen gör att varje säte kan rotera och skjutas framåt/bakåt för att få mer utrymme vid passage.

Två träunderreden till husbuss stolar med svarta rotationsbeslag på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt skall lådorna isoleras och sedan åker locken på.

Halvfärdigt underrede till en husbussstol med öppen låda och rotatationsbeslag, behandlad med Osmo för skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
McHolm och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Vilken är finast?
Jag gillar den vänstra! (y)
 
Samma gamla………

Skärmdump av en textkonversation där någon frågar om en vara finns kvar och en kommentar om Rödluvan och Vargen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag trodde dom hade bytt taktik men där hade jag fel.
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.