Snigla Snigla skrev:
Säker på det? Jag menar ingen sätter väl dit findetaljerna innan flytt.. :oops::thinking::D;)
Ska förvisso ha en mäklare över nästa vecka, men det är bara för att få lite värderingskoll, dags att prata med banken igen ju! :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ska förvisso ha en mäklare över nästa vecka, men det är bara för att få lite värderingskoll, dags att prata med banken igen ju! :crysmile:
Samma här.. men vi var mycket nöjda med bankens ”standardvärdering” :geek: så vi försöker nog skjuta på mäklarvärdering (man fick bara göra en sån vart 5 år har jag för mig någon sa? och då gäller det att ta det när stora projekten är klara tänkte jag)
 
Sorry för OT-diskussion, men:

En omvärdering är en omvärdering. Vare sig den görs maskinellt eller med hjälp av mäklare. Så sätter ni om lånen med hänvisning till en omvärdering kommer femårsfristen börja löpa oavsett värderingsmetod.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sorry för OT-diskussion, men:

En omvärdering är en omvärdering. Vare sig den görs maskinellt eller med hjälp av mäklare. Så sätter ni om lånen med hänvisning till en omvärdering kommer femårsfristen börja löpa oavsett värderingsmetod.
Ok, det sa inte banknissen. Denne bara sa ett schablonvärde när vi kollade om det var möjligt att låna pengar.. och sa att det var inga problem. Va bra sa vi, men vi har inte lånat nått än.

Så vi vet inte vad de eg gör el inte. Det enda som nämndes var att en officiell mäklarvärdering (oavsett om det var bankens mäklare, vilket de gärna ville, eller annan mäklare) kunde bara göras vart 5 år.

Tack för info, bra att ha i åtanke när vi vill ha pengarna utbetalade (hade vi ju inte vetat om då)
 
Der är banken och inte ni som gör fel om de inte räknar det som en omvärdering, men jag tycker att det är rätt tydligt vad som gäller. Frågan är reglerad i 9 § i FFFS 2016:16.

Slut OT hoppas jag, annars får vi anmäla det för utbrytning.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det är väl egentligen 2 olika saker det där med värdering?

1. Värdet som banken kräver att fastigheten ska ha för att tillåta lån på x kronor. Beroende på bank 70-95% av värderingen. Kan egentligen uppdateras hur ofta som helst.

2. Amorteringsgrundande värdering, som avgör hur mycket staten kräver att man ska amortera. Får bara uppdateras vart 5:e år.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
En bild som återkommer varje år, även om den kanske inte alltid har postats här...

Stekt grön sparris på en vit tallrik, strösslade med havssalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sparrisskörd! Stekt med olja och strösslad med havssalt.

Färsk skördad sparris placerad upprätt i ett glas med vatten på en träyta, redo för matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läste att man kan placera sparris i vatten och samla ihop och inte behöva äta direkt när man skördat. Sambon tog det hela till en helt ny nivå!
 
  • Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Underbart gott! :ok:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Nämnde ju tidigare i tråden att jag påbörjat ett nytt idiotprojekt. Här kommer det!

Tegeltakshus med påbörjat takarbete och borttagna pannor vid ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var lite ivrig så jag glömde ta en bild innan jag började, men här ser man ursprungsläget, minus att några takpannor är bortplockade.


Delvis rivet tegelskorsten med borttagna takpannor och verktyg på ett hustak mot en bakgrund av bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bra början, det var lite jobbigt i början eftersom var precis för högt för att vara en bra arbetsställning, och längre fram blev det för lågt... aldrig nöjd!

Tak under renovering med borttagna takpannor och synliga taksparrar, en stege, samt skorstenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre! Men det där eternitröret var ju lite störigt.

Person i skyddsdräkt och gasmask framför sci-fi miljö med ett kapslat utomjordiskt objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes som att jag passade in i en dålig Sci-fi film om utomjordingar och att jag var hjälten som skulle rädda världen.

Vy från vinden mot taket med borttagna takpannor och synligt eternitrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i praktiken var "genombrottet" något helt annat! Här går jag igenom taket in på vinden och har därmed nått ett första delmål.
 
  • Gilla
nyxeria och 2 till
  • Laddar…
Delvis byggt trädäck med synliga träreglar och omonterade plankor, omgiven av trädgård och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagarna när vädret har tillåtet det har skorstensrivning kombinerats med att skruva trädäck. Det är ju ett projekt som påbörjades 2020 och därefter har dragits med problem att få tag på virke. Nu är allt på plats och jag är inte helt säker på om det var en bra idé med att vänta att skruva det tills jag hade allt, eller om det varit smartare att göra det löpande.

Nu kommer nästa problem: snart slut på trallskruv!
 
  • Älska
PellePeps
  • Laddar…
En hund ligger på grävd jord bredvid planterade grönsaker i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får ofta sällskap av hunden när vi är ute, han är ju söt men detta var kanske lite onödigt...
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det med skorstenen då? När jag väl kommit genom vinden gick det relativt snabbt, och framförallt var det en bättre arbetsmiljö.

Person i skyddskläder och hörselskydd använder vinkelslip för att såga i en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsplats med avbrutet skorstenarbete, rördelar, bråte och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelslip ska alltså in på lodrätt 12, det var rätt verktyg för att såga av röret. Det hade ju varit enklare om jag kommit på att det var dags att avsluta dagens projekt lite tidigare, snarare än 10 minuter innan vi ska åka till en middag. Nåväl, alla gäster var sena och vi kom inte sist!
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
richardtenggren
Jag sågade mitt rör med tigersåg, kändes som ett lämpligare val inomhus;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag sågade mitt rör med tigersåg, kändes som ett lämpligare val inomhus;)
Det är det säkert (!) om jag hade en timme till övers, eller kanske bättre sågblad
 
Härom dagen skruvade jag fast nytt undergolv där skorstenen stod. Kände mig ändå lite nöjd.

Tills min sambo frågade om isolering. Idag skruvar jag bort den igen. Eller en annan dag.

Nytt undergolv installerat i ett rum med verktyg och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#göromgörrätt
 
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.