Du kanske var för snabb med att prova att dra ut disken andra gången? När en disk har "havererat" och ersatts av en ny så ska hela filsystemet speglas upp igen och det kan ta åtskilliga minuter.
 
En liten varning bara:
Jag satte upp motsvarande spegling i bios. En dag när jag bootade datorn så såg jag att det fladdrade förbi ett varningsmeddelande om att spegling inaktiverats p.g.a. att den hittat någon skillnad mellan diskarna. (Troligen i samband med skrivning och strömförlust.) Detta felmeddelande for alltså bara snabbt förbi och normalt sett sitter jag ju inte och tittar på skärmen under boot. När jag kollade närmare på diskarna så visade det sig att det inte skrivits till den ena på flera månader.
 
Mikael_L
Något liknande har jag redan tänkt.
Jag märkte på mina korta tester att det fanns inget felmeddelande någonstans att ena volymen var borta, förutom den relativt korta blänkare med status under boot-sekvensen.
Och dessutom fanns det ingen information om vilken disk som inte var frisk (eller ens igång, i det här fallet).

Så det är ju helt klart inte lika avancerat som det är i NAS-kabinett.
 
EddieHansson
Installera Intel RST, som är appen för att hantera BIOS raid i Windows (om man har Intel chipset). Den larmar och varnar samt visar hur mycket den har verifierat mellan diskarna osv.

Intel Rapid Storage Technology-gränssnittet som visar RAID 0-volymhantering och systemdisken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jahadå.
Nu har jag installerat om operativet igen på de två experimentdiskarna (som jag RAIDat ihop igen), gick bra.
Sen installerade jag I RST, och då krävde installationen omstart, och filsystemet var oåterkalleligt trasigt sen. :mad:
 
EddieHansson
Verkar konstigt. Jag kör hundratals maskiner med est på jobbet. Har du tagit bort/rensat partitionstabellerna efter att du skapade raid1 volymen innan du installerade Windows?
 
Mikael_L
Hmm.
Ja det är en bra fråga.
Jag tog de två diskarna (som alltså redan varit om diverse äventyr), gick in "bios-RAIDen" (den funktionen sitter ju inte riktigt i bios-setup, så jag vet inte om det är rätt att kalla det så), men i alla fall något som sker i datorns startsekvens innan OS bootas.
Där valde jag att bryta upp bef RAID-volym (den jag skapade i går/förrgår) och fick massor med varningar om dataförlust.
Sen slog jag ihop en ny RAID-1 med samma verktyg (med lite nya varningar om dataförlust).
(Det är ju självklart att de hela tiden varnas för dataförluster när man grejar med sånt här, ingen av operationerna går att göra utan att tappa allt ev befintligt på diskarna).

Men sen gjorde jag inget mer än att installera i volymen som win-installationen hittade.
Borde jag köra med något annat verktyg och partionera RAID-volymen före installationen?
 
EddieHansson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men sen gjorde jag inget mer än att installera i volymen som win-installationen hittade.
Borde jag köra med något annat verktyg och partionera RAID-volymen före installationen?
Ja, egentligen borde man ta bort partitionerna och återskapa. När man skapar en RAID-volym så ändras storleken något för att metadata om RAID-volymen också få plats och lagras på diskarna. Problemet här skulle kunna vara är att när man skapar RAID1-volymen, så ligger de gamla partitionerna kvar, men med fel storlek och då skrivs ju data över.

Mitt tips är att börja om. Se till att diskarna står kvar i RAID1-läge i Intel BIOS.

1) Ladda ner GParted Live USB från https://gparted.org/livecd.php
2) Skriv den till en USB sticka med UNetbootin http://unetbootin.github.io
3) Starta datorn med Gparted Live USB. Följ instruktionerna på https://gparted.org/display-doc.php...ual#gparted-live-booting-from-removable-media
4) Nu ska du ha GParted igång:
Skärmbild av GParted-programmet som visar partitioner på en disk med ext4 och btrfs filsystem.

5) Välj din RAID-disk uppe till höger (där det står /dev/sda i bilden). Soft-RAID-diskar i Linux heter /dev/mdXXX, vanligen /dev/md127. Kontrollera att storleken stämmer med din disk. OBS att GParted även visar de individuella diskarna som ingår i RAID-volymen. I det här exemplet är det /dev/sdb och /dev/sdc. Det är som det ska vara. Du ser att RAID-volymen är något mindre än de individuella diskarna, och det är det som kan skapa problem om det ligger gammal data kvar när man byter från vanligt till RAID.
Skärmbild av GParted-programmet som visar skapandet av en RAID1 volym med olika diskpartitioner.

6) Nu ska du skapa en ny GPT partitionstabell.
Skärmdump av GParted med en oallokerad RAID-disk, redo för att skapa ny partitionstabell.

Varningsmeddelande i GParted-programmet om att all data kommer raderas på disk /dev/md127 vid skapande av ny partitionstabell.

7) Nu skapar du en ny partition. Välj NTFS som filsystem.
Skärmdump av GParted som visar en oallokerad RAID-disk /dev/md127 med en total storlek på 7,99 GiB.

Skärmbild av GParted-programmet med dialogrutan för att skapa en ny NTFS-partition på en RAID-disk.

8) Välj nu "Apply all operations":
GParted-program med ny NTFS-partition på RAID-disk /dev/md127, redo för operationer.

9) Nu ska du ha en partition som fyller hela disken (avrundat till närmaste megabyte/MiB):
GParted-program öppet med RAID1-volymen /dev/md127 visande en NTFS-partition på 7,99 GiB och 1 MiB oanvänd utrymme.

10) Nu kan du starta om datorn och installera Windows som vanligt.

Lycka till!

P.S.
Om någon har ett svar på min duschblandar-anslutingsfråga så är jag tacksam :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-anslutningskoppling-till-duschblandare.453786/
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, nu har jag kört hela racet med Gparted osv.
Samma skit.

Jag tror jag får ge upp tanken på speglad disk.
Det får bli krasch om det blir det i framtiden ... :rolleyes:
 
EddieHansson
Men oj oj :(

Mycket konstigt det där. När slutar det fungera och vilket fel får du?
 
Mikael_L
Vid omstarten som installationen av IRST kräver. Direkt efter omstarten så går W10 in i reparationsläge.
 
EddieHansson
Vad konstigt. Hur är BIOS inställt? På UEFi eller BIOS/legacy boot?

Vad är det för dator och moderkort?
 
Det låter som att den bootar från ena disken istället för spegeln? Borde vara någon inställning i bios/uefi?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
useless useless skrev:
Det låter som att den bootar från ena disken istället för spegeln? Borde vara någon inställning i bios/uefi?
Ja, precis. Skulle kunna vara så.
 
Mikael_L
Ja, nu har jag satt in en av 1TB-diskarna och installerat på vanligt sätt på en disk.
Jag känner att jag inte kan offra mer tid på detta. Och jag vill nog ha känslan av att köra på ett riktigt robust system, inte något som är skörare än kristyr, om min datasäkerhet ska vila delvis på detta.

Så nu är jag mest inställd på att lägga detta med speglade diskar åt sidan, kanske försöka göra någon diskavbild ibland, som det tipsades om tidigare i tråden.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.