Angående gjuthartsskarvar är dom nog dom som tål den "tuffaste" omgivningen och används ofta på tex. ställen där det kommer att ligga i vatten som (fryser och tinar) och kan krypa in under krympslangen
 
Linjemontoren skrev:
Så där ser en vanlig plast-plastskarv ut :)

[bild]
Var kan man få tag på denna skarv?

jocke
 
För det priset lär du ju få ca 3-4 meter 10mm² jordkabel
 
Här kommer en bild på kablarna till garaget och till proppskåpet inne i huset. Vänstra röret går till garaget och högra in till huset. Så vilken storlek är det på dem? Jag ska gå ut och mäta litegrann senare. Sen tänkte jag även byta kablarna som går till proppskåpet inne i huset eftersom dessa blir för korta också när jag flyttar skåpet. Vad är det för sort där? RK?

EDIT: Jag har nu mätt kablarna och dem ligger på ca 4,5mm.
 
  • Kabel skap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan

På det vänstra röret kommer det upp en kabel till noll plinten är det en PEN ledare
om så är fallet är den fel märkt
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

På det vänstra röret kommer det upp en kabel till noll plinten är det en PEN ledare
om så är fallet är den fel märkt

Den är väll inte märkt alls?
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

På det vänstra röret kommer det upp en kabel till noll plinten är det en PEN ledare
om så är fallet är den fel märkt
Som sagt så är den inte märkt alls. Bara tejpad som jag kan se det.

Jocke
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

På det vänstra röret kommer det upp en kabel till noll plinten är det en PEN ledare
om så är fallet är den fel märkt
Både den och de båda blå ledarna är felmärkta såvida det inte är en ren nolla och då är det fel lik förbannat!
 
Här får ni en bild på alla kablar. Ingående ström längst till vänster. Kan ni säga vad som är fel?
 
  • Elskap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses! PEN ska vara gulgrön. Huvudbrytaren skall bryta bort så mycket som möjligt. Nu sitter den mitt i smeten!
 
PEN ska väl inte vara gulgrön utan både gulgrön och ljusblå
 
pefo skrev:
Jösses! PEN ska vara gulgrön. Huvudbrytaren skall bryta bort så mycket som möjligt. Nu sitter den mitt i smeten!

Men vänta nu.. PEN.. ska den inte vara Gul/Grön och Blå? Vi tejpar våran gul/gröna ledare med en blå tejp också.. är tydligen väldigt viktigt :S

@Joukko: Största felet just nu är att du förmodligen har brutit plomberingen som satt på vänster kåpa! under den kåpan har du inget att göra!!

Vad är din egentliga fråga under denna topic?

@emont *smisk* en halv sekund för sent :p
 
:) :)
 
elmont skrev:
PEN ska väl inte vara gulgrön utan både gulgrön och ljusblå
Jo, är ledaren gulgrön ska den tejpas/slangas med blå i ändan. Är den blå ska den tejpas/slangas med gulgrön. Ibland är jag lite snabb. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.