Nu är det femte dygnet utan tillstymmelse till aktivitet. Inga nya högar och ingen som försökt täppa till alla hål som jag grävt fram. Inte heller har jag upptäckt att de flyttat till nya områden.

Vågar inte riktigt tro på seger ännu men det ser onekligen bra ut.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Dagen efter jag skrev ovanstående inlägg, alltså den 4 november gick jag min vanliga inspektionsrunda i trädgården och upptäckte nya aktiviteter i en närliggande plantering. Det måste ha skett under natten för de fanns inte där dagen innan. Sex nya jordhögar, förenade med varandra genom underliggande gångar. En ganska stor yta på kort tid som underminerats.

Samma medicin, kopplade en slang till lövsugen och lät avgaserna sprida sig i gångarna. Precis som tidigare puttrade röken upp lite här och där.

Sedan dess har det varit lugnt, kollar fortfarande varje morgon, våga inte ropa SEGER ännu, nu har jag karbid hemma men hoppas att jag inte behöver använda det.

Förövrigt har vi tagit 93 möss i trädgården och vedlidret de senaste veckorna!
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Rapport från en trädgård! Inga nya högar har dykt upp sedan jag senast skrev, verkar som om den hemmasnickrade bekämpningen fungerade så just nu känner jag mig segerviss men det finns alla skäl i världen att fortsätta hålla uppsikt. Ormvråken jagar nere på gärdet varje dag, likaså räven. Finns nog både sork och möss där.

117 möss har hittills förpassats till mössens himmel, har minskat ordentligt med fångster i fällorna men fortfarande är det någon som låter sig luras av jordnötssmöret. Mössen förökar sig exponentiellt så i realiteten är det massor av möss som inte fått uppleva dagens halvmörker.
 
Hur har ni det med sork ute i landet?

Jag har lyckats få bort dem från trädgården men antagligen är det bara tillfälligt.

Nu när jag vet vad jag skall leta efter så har jag gått på spaningsfärd med sorkglasögonen på. Har aldrig sett något liknande, är nog smått chockad för det ser ut som en invasion. De är överallt, grannarna några km härifrån har dem på hela tomten. Gärden där man tagit hö i sommar är täckt med jordhögar, gungar när man går på marken. Runt våra staket som vi satt som avgränsning till naturen är marken helt minerad.. Runt jordkällaren som står på en kulle är marken fullständigt genomborrad. När jag gått runt och letat har jag sett att just slänter verkar vara attraktiva, förmodligen för att de dränerar bättre.

Sorkar sprider också sorkfeber, en virus som kan smitta människor. Zoonosen är luftburen och smittar om man råkar andas in damm från avföring och urin från sorkar.
 
Tycker verkligen synd om dig som har så mycket sorkproblem i din fina trädgård. Antar att den som gräver så vilt hos dig är vattensork? Den har jag bara haft mindre problem med, som jag vet i alla fall. Den verkar hålla sig till en viss del av trädgården, runt ett körsbärsträd och en gammal fallen sälgstam. Ett par mindre äppleträd har de gnagt av rötterna på. Kanske är den upphov till sämre tillväxt hos en del annat också. Har försökt med sorkskrämma (ljud) och radio, men inte tror jag det hjälpt.

Den störste boven för mig är den som gnager barken nertill på allt i stort sett. Det är åkersork inbillar jag mig. Men det är bara vissa år. Vintern 2017-18 gnagde de på nästan allt. Men då var det mycket snö. I fjor var det ingen snö och då såg jag inga gnagskador, tror de fryser ihjäl om det inte är snö. Vis av skadan har jag nätat in det mesta.
Gnager även vattensorken bark ovan jord? Eller härjar den helt underjordiskt?

När jag läser om sorkfeber står det att den sprids av skogssorken, och den är väl inte så mycket inne i trädgårdar och härjar. Så där behöver man väl inte vara så orolig? Smittan verkar ju mest också finnas i norra Sverige.
 
Jag tror, utan att veta att det är skogssork eller åkersork, jag bor ju i skogen. Jag har aldrig sett de små rackarna, de lever ju sitt liv mestadels under jord.

Något har ju skapat denna obalans i naturen men jag vet inte vad det är. Även möss har gynnats, märkte det tidig vår när de åt upp alla skott som tittade upp ur jorden. Möss har vi alltid haft men aldrig i närheten av dessa mängder.

De senaste åren har vi inte haft någon snö och snön skyddar gnagarna från rovdjur. Nu har rovfåglar och räv gott om mat men de lär inte kunna decimera gnagarna tillräckligt mycket för att återställa balansen.
 
A Abies koreana skrev:
Dagen efter jag skrev ovanstående inlägg, alltså den 4 november gick jag min vanliga inspektionsrunda i trädgården och upptäckte nya aktiviteter i en närliggande plantering. Det måste ha skett under natten för de fanns inte där dagen innan. Sex nya jordhögar, förenade med varandra genom underliggande gångar. En ganska stor yta på kort tid som underminerats.

Samma medicin, kopplade en slang till lövsugen och lät avgaserna sprida sig i gångarna. Precis som tidigare puttrade röken upp lite här och där.

Sedan dess har det varit lugnt, kollar fortfarande varje morgon, våga inte ropa SEGER ännu, nu har jag karbid hemma men hoppas att jag inte behöver använda det.

Förövrigt har vi tagit 93 möss i trädgården och vedlidret de senaste veckorna!
Min farfar kopplade för många pr sedan en slang från avgasröret på sin gamla Ford till sorkgångarna och lät bilen stå och puttra på tomgång. Av en händelse gick han in i huset efter en bra stund och hittade farmor avsvimmad i köket. Han öppnade alla fönster och vädrade korsdrag och tanten kvicknade till. Avgaserna hade letat sig in i huset via den gamla otäta stensatta källaren.
 
  • Wow
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.