Davidbagare Davidbagare skrev:
Jepp. Och står fast vid att om du köpt varan i en butik så ska reklamationen göras i butiken. Butiken behöver inte stå för frakt/resa tillbaka till butiken. Annat gäller såklart vid hemleverans.
Reklamationen i sig ska göras till försäljningsstället eller till någon som säljaren utsett. Det är inte samma sak som att varan ska fraktas av köparen till aktuell plats.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
vad konstigt att dom vill ha dom tillbaka har haft flera liknande ärende dom senaste år med flera olika bolag där dom inte vill ha tillbaka sakerna det kostar dom mer att en det är värt det inte som dom kan sälja sakerna igen
 
Jahapp, sambon hade ingen lust att vänta in något svar så hon har envisats att åka med grejorna eftersom hon ändå skulle åt det hållet. Byggmax har ju tagit drygt en månad för att svara på reklamationen. Återstår att se om de tänker betala nån milersättning eller annat eller om man ska behöva ta det med nån Konsumentombudsman eller låta det vara
 
L lelleputt skrev:
Jahapp, sambon hade ingen lust att vänta in något svar så hon har envisats att åka med grejorna eftersom hon ändå skulle åt det hållet. Byggmax har ju tagit drygt en månad för att svara på reklamationen. Återstår att se om de tänker betala nån milersättning eller annat eller om man ska behöva ta det med nån Konsumentombudsman eller låta det vara
hur långt är det då? Milersättningen är 18,50 så det är inte stora pengar
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Vi beställde kakel av Byggmax i våras, kom en pall med PostNord. Kakelsättaren började dock reagera när han öppnade några lådor och såg att det var en annan färgnyans på vissa. Visar sig att drygt 10 lådor var av helt fel nyans mot vad vi beställt.

Efter en utdragen reklamation så vill de nu att vi tar med oss kaklet till närmsta butik.

Är det rimligt när det är de som gjort fel vid packningen? Är ju inte direkt gratis att åka dit, bensinen kostar ju mer än någonsin. Nån som råkar ut för liknande situation? Har ni fått till nån form av upphämtning eller har ni skeppar tillbaka det själv? Kan man då inte begära transportersättning av Byggmax?
Du skriver inte riktigt vad som blivit fel. Olika nyans kan innebära minst tre väsentligt olika saker.

- du har beställt 100 lådor kakel i färgen x, gräddvit. De har levererat 90 lådor i färgen x, men 10 lådor i färgen y, vit.

- du har beställt 100 lådor kakel i färgen x, gräddvit. De har levererat 100 lådor i färgen x, men 10 av dessa är från en annan batch och har en avvikande nyans av gräddvit.

- alla lådor har samma färg, x, och samma batchnummer, men plattorna i tio av lådorna har trots detta en avvikande nyans...

Vilket fall är det?
 
Hade jätteproblem en gång med skadat parkettgolv. Jag fick ta bilder och lägga upp på reklamationssida trots att jag hade med golvet till butiken. Byggmax har sämsta handteringen av reklamationer som jag har upplevt. Det har jag även berättat för dom.
 
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Frågan om hur man bevisar kostnad för bensin på ett rimligt sätt. Inte som att man tankar så lite som det behövs för typ 8 mils körning.
Milersättning är mer än bensin, det ska täcka slitage på bilen, värdeminskning etc... Vet i te vad det är idag, men maila konsumentvägledare i kommunen, då får du ett tydligt svar och du har underlag för diskussionen med Byggmax.
 
S sunqan skrev:
Du skriver inte riktigt vad som blivit fel. Olika nyans kan innebära minst tre väsentligt olika saker.

- du har beställt 100 lådor kakel i färgen x, gräddvit. De har levererat 90 lådor i färgen x, men 10 lådor i färgen y, vit.

- du har beställt 100 lådor kakel i färgen x, gräddvit. De har levererat 100 lådor i färgen x, men 10 av dessa är från en annan batch och har en avvikande nyans av gräddvit.

- alla lådor har samma färg, x, och samma batchnummer, men plattorna i tio av lådorna har trots detta en avvikande nyans...

Vilket fall är det?
S sunqan skrev:
Du skriver inte riktigt vad som blivit fel. Olika nyans kan innebära minst tre väsentligt olika saker.

- du har beställt 100 lådor kakel i färgen x, gräddvit. De har levererat 90 lådor i färgen x, men 10 lådor i färgen y, vit.

- du har beställt 100 lådor kakel i färgen x, gräddvit. De har levererat 100 lådor i färgen x, men 10 av dessa är från en annan batch och har en avvikande nyans av gräddvit.

- alla lådor har samma färg, x, och samma batchnummer, men plattorna i tio av lådorna har trots detta en avvikande nyans...

Vilket fall är det?
Det spelar ingen roll för hur reklamationen ska gå till. Det är fel på varan och kunden ska göras skadelös.
 
  • Gilla
S Håkan K och 2 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Det spelar ingen roll för hur reklamationen ska gå till. Det är fel på varan och kunden ska göras skadelös.
Yes, konsumentköplagen är glasklar.
 
  • Gilla
S Håkan K och 3 till
  • Laddar…
Vi fick fel dimension av bräderna till altanen. Byggmax i Avesta erbjöd sig hämta bräderna och leverera nya, samt betala mellanskillnaden (ca 800kr). Då vi redan börjat bygga sa vi att vi fortsätter med fel dimension men pga lång telefonkö till deras kundservice valde vi att åka till varuhuset (5 mil t.o.r) och påpeka detta. Vi ville ha bensinpengar för resan och ”plåster på såren” så vi fick ca 2500kr till i kompensation!! Vi är jättenöjda med Byggmax agerande och faktiskt även lite förvånade…
 
  • Gilla
MiTi och 5 till
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Vi beställde kakel av Byggmax i våras, kom en pall med PostNord. Kakelsättaren började dock reagera när han öppnade några lådor och såg att det var en annan färgnyans på vissa. Visar sig att drygt 10 lådor var av helt fel nyans mot vad vi beställt.

Efter en utdragen reklamation så vill de nu att vi tar med oss kaklet till närmsta butik.

Är det rimligt när det är de som gjort fel vid packningen? Är ju inte direkt gratis att åka dit, bensinen kostar ju mer än någonsin. Nån som råkar ut för liknande situation? Har ni fått till nån form av upphämtning eller har ni skeppar tillbaka det själv? Kan man då inte begära transportersättning av Byggmax?
Jag köpte väv på Nätet av byggmax det blev då fel på allt inte en gång utan tre vilket resulterade i att jag fick två leveranser en till landet som kom fel naturligtvis och en till hemadressen i stan, jaja nu har jag iaf två rullat väv till priset av en men ett antal timmar i telefon oxå. Köp aldrig av byggmax på nätet
 
L lelleputt skrev:
Vi beställde kakel av Byggmax i våras, kom en pall med PostNord. Kakelsättaren började dock reagera när han öppnade några lådor och såg att det var en annan färgnyans på vissa. Visar sig att drygt 10 lådor var av helt fel nyans mot vad vi beställt.

Efter en utdragen reklamation så vill de nu att vi tar med oss kaklet till närmsta butik.

Är det rimligt när det är de som gjort fel vid packningen? Är ju inte direkt gratis att åka dit, bensinen kostar ju mer än någonsin. Nån som råkar ut för liknande situation? Har ni fått till nån form av upphämtning eller har ni skeppar tillbaka det själv? Kan man då inte begära transportersättning av Byggmax?
Finns hur många prejudikat som helst på detta. Montören är ytterst ansvarig för kontroll av bränning.
Sen är du enligt deras regler ansvarig för retur till dem, men tror dom har ersättning för tid och mil.
Man brukar i regel lösa detta till kunds fördel, men man har inget ansvar.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Jag fick milersättning av Rusta vid en reklamation. Det går men kanske inte helt enkelt att få igenom tyvärr.
Jag har också fått milersättning av Hornbach. Lite kul, jag hade köpt en glödlampa till köksfläkten, som visade sig vara trasig. Blev en dyr lampa.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Yes, konsumentköplagen är glasklar.
Rätt och fel. Montören är ansvarig. Finns som jag tidigare sagt enormt många prejudikat på detta.
 
J JIMMEN skrev:
Rätt och fel. Montören är ansvarig. Finns som jag tidigare sagt enormt många prejudikat på detta.
Intressant! MONTÖREN är alltså ansvarig!? Exakt vad är han ansvarig för menar du...? Kan du hänvisa till något av alla de prejudikat du säger finns om detta. Du säger också att butikens egna regler gäller före lagen, som i detta fall är indispositiv...?! Hur tänker du då?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.