M
Ställdes häromdagen inför det faktum att grannen (fastighet med företag som hyr) vill anlägga en ny parkering.

Den avser hen placera med ett flertal bilar utanför vårt hus, med nosen på bilarna i riktning mot huset. Vilket innebär full insyn i huset och trädgården då marken även är lite högre.

Parkeringen skulle dels placeras direkt vid tomtgränsen. Börja ca 30cm in på hens fastighet, vilket är ca 4m från vår husfasad.

Vi är vana vid bilar i området då vi ju bor granne med fastigheten och dess verksamheter. Men nu kommer det mycket nära inpå på ett annat sätt än tidigare.

Från vår fastighet måste man köra via hens fastighet för att ta sig ut på vägen vilket gör att det ibland ställer sig kunder 10cm från vår bil när den står parkerad och de inte hittar parkering. Vilket ju är något grannen fått problem med... men därför vet vi redan nu hur själva upplevelsen blir om det byggs en parkering där. Det bekymrar mig även att det troligen påverkar husets värde och ljusinsläpp minskar även på vår fastighet vilket kommer bli kännbart inomhus.

Jag är förvirrad och vet inte vad jag ska känna och tänka. Hen var ganska aggressiv inledningsvis i samtalet för att plötsligt vara mer medgörlig... så jag gick från samtalet... förvirrad. Då hen frågar mig hur jag känner för idéerna som mot slutet inte lät fruktansvärda om än oönskade.

Men frågan är... är hen medgörlig för att vara en god granne, eller för att jag har rättigheter i frågan jag kanske borde känna till? Vad gäller egentligen för parkeringsplatser? Får man bygga dem vart som helst/hur som helst?

(Osäker på vilken kategori detta hör till)
 
B
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

"Bygglov krävs för att anordna, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus. Från bygglovsplikten finns dock vissa undantag. Ett av undantagen är för att anordna, flytta eller väsentligt ändra en parkeringsplats till en- och tvåbostadshus.

Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en sådan parkeringsplats ska vara undantagen från bygglov:

  • på fastigheten finns det endast ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus
  • parkeringsplatsen är endast till för fastighetens behov
  • att parkeringsplats inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området"
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M
B BSOD skrev:
[länk]

"Bygglov krävs för att anordna, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus. Från bygglovsplikten finns dock vissa undantag. Ett av undantagen är för att anordna, flytta eller väsentligt ändra en parkeringsplats till en- och tvåbostadshus.

Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en sådan parkeringsplats ska vara undantagen från bygglov:

  • på fastigheten finns det endast ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus
  • parkeringsplatsen är endast till för fastighetens behov
  • att parkeringsplats inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området"
- det är inte ett bostadshus
- det ligger utanför detaljplan
 
Claes Sörmland
M Miscela skrev:
- det är inte ett bostadshus
- det ligger utanför detaljplan
Då finns bygglovskrav och du har överklaganderätt som granne.
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då finns bygglovskrav och du har överklaganderätt som granne.
Hur säger man nej till något sånt här när det är en granne man behöver och vill ha en god relation med... men samtidigt inte är villig att offra allt för så att säga
 
Claes Sörmland
M Miscela skrev:
Hur säger man nej till något sånt här när det är en granne man behöver och vill ha en god relation med... men samtidigt inte är villig att offra allt för så att säga
Svårt. Och du kan ju inte säga nej. Det är kommunen som bestämmer.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt. Och du kan ju inte säga nej. Det är kommunen som bestämmer.
Yes fel uttryckt av mig. ✅️
 
Däremot kan du komma med förslag på åtgärder. Om bilarna står riktade mot er så kanske ni vill ha ett staket som hindrar bilarnas strålkastare att lysa upp?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Finns det några alternativa placeringar för parkeringen du kan föreslå för grannen? Annars kanske du ska föreslå att han bygger ett plank (tror att det kanske funkar här, eller vad säger du @Claes Sörmland ) som skärmar av parkeringsplatsen så att du slipper insynen.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
D Dublin skrev:
Finns det några alternativa placeringar för parkering du kan föreslå för grannen? Annars kanske du ska föreslå att han bygger ett plank (tror att det kanske funkar här, eller vad säger du @Claes Sörmland ) som skärmar av parkeringsplatsen så att du slipper insynen.
Kan ge otrygghet med planket.
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 6 till
  • Laddar…
M
Då det är från det hållet vi får sol så tror jag plank skulle vara snäppet värre. ... och vi har redan plank pga oljud på 2 av 4 sidor så börjar bli lite instängt.
 
P
Att man kan överklaga är ju sant dock måste man ju ha nåt av substans för att det ska ge nått. överklaganden som är av svårbevisade saker eller rena "jag vill inte" kommer ju bli överkörda och bara fördröja och skapa irretation.. och oftast struntar ju kommunen i dom och ger bygglovet i allafall .. man är ju ganska van med dessa överklaganden som lämnas in i tron om att man har nåt slags veto mot förändringar hos sina grannar..

Troligen bättre att försöka fundera i banorna om hur man kan ha en parkering som grannen behöver utan att störas av den.. nån välplacerad buske eller häck eller lite insynsskydd på nåt fönster kan snabbt lösa problemet.

Det finns ju trots allt rätt många saker man får ha ända mot sin tomtgräns utan att grannen kan göra så mycket åt det, att det varit tom yta där som gagnat er är ju bra men inget man kan kräva att det förblir så..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Följande text kommer visserligen från stycket hos boverket om vad man kan göra om man har åsikter om ett bygglovsbefriad parkering men bör väl vara något byggnadsnämnden skall ta i beaktning med: ”Byggnadsnämnden kan exempelvis behöva göra en bedömning om parkeringsplatsen innebär en betydande olägenhet eller om den har placerats på ett sätt som är trafikfarligt.”
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
P polaris78 skrev:
Att man kan överklaga är ju sant dock måste man ju ha nåt av substans för att det ska ge nått. överklaganden som är av svårbevisade saker eller rena "jag vill inte" kommer ju bli överkörda och bara fördröja och skapa irretation.. och oftast struntar ju kommunen i dom och ger bygglovet i allafall .. man är ju ganska van med dessa överklaganden som lämnas in i tron om att man har nåt slags veto mot förändringar hos sina grannar..

Troligen bättre att försöka fundera i banorna om hur man kan ha en parkering som grannen behöver utan att störas av den.. nån välplacerad buske eller häck eller lite insynsskydd på nåt fönster kan snabbt lösa problemet.

Det finns ju trots allt rätt många saker man får ha ända mot sin tomtgräns utan att grannen kan göra så mycket åt det, att det varit tom yta där som gagnat er är ju bra men inget man kan kräva att det förblir så..
Förstås är det så och det är ju de banorna jag själv går i. Men ser inte bättre ut än att vi inom kort kommer ha bilparkering på en sida, bullerstaket på 2 och inom kort industri på sista. Så det är kanske inte konstigt att det känns lite jobbigt?

Idag har vi ängar som kommunen tänkt göra om, sen bullerstaket pga 80 väg och nu företaget utanför oss då som vill ställa bilar några cm från vår bil, 30 cm från tomtgränsen och ca 4m från vardagsrumsfönstret.

Det här huset har stått här i över 100 år och vi flyttar in lagom till att allt ska ändras som varit orört i 100 år.

Svårt att inte känna sorg över vart man hamnat
 
  • Ledsen
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.