yonna skrev:
Weibulls snigelgift är slut i mina trakter - leverans från Weibulls tidigast om tre veckor. Jag har farit runt som en skottspole från ena till andra butiken. Jag har ett tusental mördarsniglar i min 'trädgård' så att 'humant' få bort dem fungerar tyvärr inte för mig.

Weibulls snigelgiftet är dyrt men effektivt.
Hej..
Vi fick leverans av Weibulls snigelgift i fredags.. så det e inte slut hos dom!
 
Jag tycker väl i och för sig att gift är bra mycket humanare än spik, drunkningsfällor och salt...så länge det verkar snabbt och effektivt. Läste en artikel idag om att en snigel lägger upp till 400 ägg på en sommar och att anledningen till att det finns så många här är de fuktiga vintrarna. De kommer från Spanien men där kontrolleras de av att det är så torrt och varmt under vintern.

Vet att vanliga skogssniglar och mördarsniglar korsrar sig men de med svart undersida kan man ju ändå låta vara även om man inte är säker...man kan inte utrota alla sniglar för att man vill ha fina blommor. Människan är i allmänhet lite för säker på sin plats överst i näringskedjan...lite ödmjukhet skulle inte skada i många fall!
 
galento
Sophie skrev:
Människan är i allmänhet lite för säker på sin plats överst i näringskedjan...lite ödmjukhet skulle inte skada i många fall!
Ja,håller med dej.Människan är det värsta rovdjuret av alla,exempelvis vissa jägare och deras syn på vargens rätt i naturen:mad: t.ex.Eller fisketävlingar som det gäller att ösa upp så mkt fisk som möjligt för att ståta med sitt namn på prislistan och sedan slänga fisken i skogen.:mad: Det finns hur många exempel som helst och jag är inte bättre än nån annan heller:(

Bra tips Sophie att mördarsniglar är vita på undersidan ;)
 
Mördarsniglar varierar betydligt färgmässigt men att de skulle ha en ljusare undersida stämmer inte. Att skilja de större skogssniglarna åt kräver dissektion och kontroll av könsorganen.

Nedan två bilder på skogssniglar, den övre vår vanliga svarta skogssnigel med färgvariation, den nedre en väldigt mörk spansk skogssnigel. Färgen är alltså inget säkert kännetecken för att skilja dessa arter som är nära besläktade.
 
  • a_aterVitSvart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • arion_lusitanicus3.jpg
Miicke skrev:
Hej..
Vi fick leverans av Weibulls snigelgift i fredags.. så det e inte slut hos dom!
*Suck* det betyder tydligen att Österlenhandeln är mobbad. Jag har lukat och varit mördare idag. Har räknat ut att jag har cirka 20 mördarsniglar/kvm i rabattjorden - företrädesvis under stenar.

I min situation har man alltså passerat 'humaniteten' när det gäller sniglar. Jag har inte funnit någon stor rackare än - utan bara storlek som två tumnaglar. Detta kan bero på att jag varit mycket flitig redan för två månader sedan. Numera har jag passerat äckelpäckelstadiet och plockar dom snabbt (visserligen fortfarande med avsmak) med fingrarna.
 
yonna skrev:
*Suck* det betyder tydligen att Österlenhandeln är mobbad. Jag har lukat och varit mördare idag. Har räknat ut att jag har cirka 20 mördarsniglar/kvm i rabattjorden - företrädesvis under stenar.
Hej..
Fick dessvärre reda på att du hade helt rätt..
För jag skulle beställa mer idag.. o då var det slut.. om 2 veckor kan de levera igen..
Finns ju dock ett exakt likadant medel som heter SigelEffekt ifrån Neudorff..
Det finns att få tag på hos leverantören nu..
Det säljs genom MiljöCenter.
Ungiofär samma pris och samma storlek på förpackningarna..
 
Fann idag en halvförpackning Weibulls (lanthandel långt ute på vischan) för 210:-. Hutlöst! Mina sniglar skulle bara VETA hur högt jag värderar dem.
 
Läste idag (har letat febrlit men intehiitat tillbaka!) på nätet att det finns ett medel som används med mycket stor framgång i både Danmark och Storbr. mot dessa %&¤#%"!. Medlet består i små, små maskar, vilka "tar över" sniglarnas matsmältningssystem = de stendör!!

Detta mirakelmedel finns ju givetvis inte i Sverige, men med en enad och kraftig opinion.....:D
 
i min jakt på "den försvunna länken", hittade jag något annat intressant, när det gäller att kortsluta de små #¤%&%¤#!!

Borås Tidning
 
Den här eluppfinningen är gammal. Det tycks som om när första offret ligger där och har torkat upp som ett skrumpet lik kan snigel nummer två faktiskt ta sig över med det första offret som bro. Uppriktigt vet jag inte om detta verkligen funkar men jag har fått höra så och troligen inte när det är vått i markerna.

jepperdys förslag om det tyska giftet låter inte vidare lockande. Det är inte första gången i historien som man försökt lösa ett problem genom att införa ett nytt. Vad händer när dessa små små maskar plötsligt får för sig att gå vidare på en annan djurart? Det är väl därför dessa maskar inte får införas i vårt land - vad säger EU?

Nä, vi får lära oss att leva med problemet.
 
Jag är så trött på dessa slemmiga djuren. Vi har haft så mycket regn den sista tiden i skåne att det verkar som om vi har fått alla sniglar till oss.

Jag bor själv i skogen och här finns så många att man dras för att gå ut med hunden om kvällarna för att slippa ha en massa hängandes under skon. Inte bättre blir det av att hunden tuggar på dem så att slemmet fastnar i munnen, urk!

Det är troligen omöjligt att ta tag i problemet. Ett sådant djur kan lägga upp emot 400 ägg efter två veckor. Och två veckor efter kläckningen så är de oxå redan mogna för nya ägg. Tar ju aldrig slut.

Tom bönderna har fått problem med dessa nu.
Det är dax att hitta ett bekämpningsmedel som dödar dessa fort! De blir ju bara fler med åren.
 
Visst ska man ha respekt för djur och näringskedjan. Men som det ser ut idag anser inte jag att den stora mängden sniglar fyller någon funktion i näringskedjan. Om de gjort det så skulle vi känna till en bra och naturligt förekommande effektiv motåtgärd. Det gör vi inte. Alltså är de ohyra.

Titta på undersidan av sniglarna? Visst, om det rörde sig om 10 stycken, eller 100 stycken, en eller ett par gånger i veckan.
Men om det är 500-1000 stycken (av alla färger), morgon som kväll. Nej tack. Då får faktiskt de få (om några) riktiga skogssniglarna gå åt de med.

Jag fortsätter med min spade. Snabbt och skonsamt för ryggen. Och om de andra vill komma och kannibalisera på sina kompisar, desto bättre, då samlas dom på hög. Men att gå och plocka upp alla dessa sniglar är helt uteslutet för min del.
 
Har de senaste dagarna strött ut de blå små kornen som dom ska älska att mumsa på.
Sedan ska de tydligen krypa till sitt gömställe och dö.

testar lite olika varianter av dessa.

Hittade dock snigeltejp i bygghandel idag. Kanske något för den som har fina växter i krukor och inte vill bjuda på mat till sniglarna. Man tejpar runt krukorna och sniglarna vill/kan inte ta sig över detta.
 
Tänkte bara meddela att de handlare som bokat upp sig på snigel effekt ,har fått det leverat idag..
Ivarjefall vi :)
(vilka vi nu är..) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.