Nu har jag också köpt en.
1899 kr med rabattkupong.
Ej öppnat den ännu, men rejält tung kartong åtminstone. Då måste den vara bra, tänker man.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Nu har jag också köpt en.
1899 kr med rabattkupong.
Ej öppnat den ännu, men rejält tung kartong åtminstone. Då måste den vara bra, tänker man.
Schysst! Jag hoppas den kommer stå sig bra mot billigare wagner/graco så att jag inte lurat dig nu. Den lär väl knappast hålla i all oäntlighet eftersom den saknar möjlighet att olja men för oss hemmafixare borde den väl klara 3-4 husmålningar kan jag tycka? Har heller inte packat upp min än. Idag fogade jag igen sprickor och har maskerat fönster innan tvätt och sprutmålning eftersom jag misstänker att medlet kan etsa på glas. Hade 240 l sopsäckar som precis var breda och långa nog att täcka fönstren om jag öppnade fönstren inifrån och hängde ut sopsäckarna och då klämde fast upptill samt tejpade in på sidorna. Hade köpt vanlig snabbmaskeringsplast från jula också plus målartejp men är osäker på om målartejpen kommer fixa det starka medlet och allt vatten så min fullösning känns mer safe. :p

Imorrn lär fogen ha torkat ordentligt så då blir det tvätt. Har en känsla av att panelen kommer suga in vatten rätt duktigt eftersom det säkert kan vara 20-30 år sen den här stugan målades om senast. Där solen legat på är den riktigt torr. Däremot är det inte mycket lössittande färg märkligt nog. Men lite osäker på hur många dagar man bör vänta med att måla efter tvätten?
 
Det sitter nog ett filter i pistolhandtaget, i manualen nämns det i felsökningsproceduren.
 
P Per_Eriksson skrev:
Det sitter nog ett filter i pistolhandtaget, i manualen nämns det i felsökningsproceduren.
Tack! Det hade jag missat när jag kollade manualen. Förusatt att sprutan håller jämnt tryck vid kontinuerlig användning så är den säkert rätt bra. Jag är lite sugen på att beställa fler sprutmunsycken och hållare. Framförallt ett för finare finish till några andra projekt. Vad har folket här för erfarenhet av billigare alternativ av dessa jämfört med sprutmunstycken från graco, wagner och titan? Har ni testat kinatillverkade sprutmunstycken som säljs på amazon eller Farbmax som säljs av tyska airless-discounter.de? (https://www.airless-discounter.de/FARBMAX-Silver-Tips-Various-sizes-517-suitable-for-Dispersion)
Wagner och graco som säljs här i Sverige är ju onekligen dyra.
 
För mitt och andras hobbybruk med en lite större gracopumpkineskopia har munstycken och filter från amazon fungerat lika bra som de från färghandeln.
Har väl kört igenom 150l färg hittills så inga mängder.
rengör dom noga och har dom i en burk med glykol, fyller pumpen med det också, då rostar det inget och gammal glykol har man alltid en skvätt stående eller så finns det gratis på skroten.
 
  • Gilla
ChrisKa
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
För mitt och andras hobbybruk med en lite större gracopumpkineskopia har munstycken och filter från amazon fungerat lika bra som de från färghandeln.
Har väl kört igenom 150l färg hittills så inga mängder.
rengör dom noga och har dom i en burk med glykol, fyller pumpen med det också, då rostar det inget och gammal glykol har man alltid en skvätt stående eller så finns det gratis på skroten.
Det låter ju kanon! Blir till att beställa hem lite olika prylar från amazon att labba med då. Får man fråga vilken gracokopia det rör sig om? Glykol låter som en bra idé. Kan inte vara bra att låta hela maskinen stå med vatten i efter rengöring. Räcker det att spola ur maskinen med vatten före användning när den stått med glykol? Mina kemikunskaper är ytterst begränsade.

En sak som oroar lite är att pistolen i bruksanvisningen inte är densamma som på produktbilderna samt att den i bruksanvisningen ser ut att vara exakt densamma som Lidls budgetspruta "parkside" som enligt recensioner visat sig ha varit riktigt kass. Men den var endast på 550w och max upp till 110 bar. Trycket är ju inte överhuvudtaget specificerat på julasprutan. Och effektspecitikationen vet jag ju ännu inte om man kan lita på. Ska kolla med effektmätare sen när jag drar igång den. Idag blir det fasadtvätt i alla fall.
 
Har lite projekt som ska dras igång här hemma, ska försöka mig på att lacka om köksluckorna, några innerdörrar samt måla om garaget invändigt. Alltså ännu inget större projekt som att måla om hela fasaden. Funderar då på hur avancerad maskin jag egentligen behöver för mina projekt. Räcker en bosh 5000e? Har även funderat på wagner w950, men nu dök ju även jula sprutan upp som alt.

vad tror ni som testat lite mer innan, räcker en liten smidig bosh 5000 lika bra för mina små projekt eller ska man satsa på att testa en jula för den är airless?

alla rekommendationer välkomnas :)
 
Gällande Jula-sprutan
Även om de i specifikation eller kapacitet är likvärdiga så finns det risk att användarvänligheten, rengöring, service eller allmän krångelfaktor är högre.

För mig har största problemet tidigare varit när något strular, vilket inte händer ofta men blir källan till att man tröttnar. Om faktorn strul ökar och små strul går mot större strul så springer det snabbt iväg. Speciellt när man tror att man ska kunna lösa det enkelt och så slutar det att man har stått där längre än vad projektet skulle ta med roller eller pensel.

Idag betalat jag hellre för up-time och möjligtvis resultat än lågt pris eller tillgänglighet. Därför skulle jag idag hellre betala 1000 kr för att hyra via hygglo än att köpa på Jula.

Detta är bara min observation och åsikt, ni behöver inte dela den.
 
Köpte tidigare i våras en Wagner 350R ihop med en kollega. Ser fysiskt ganska lika ut egentligen och på papperet relativt lika prestanda. Nu har inte jag hunnit använda den hemma än. Skulle sprutat 80m2 tak redan, men som med det mesta här spricker tidsplanen pga semestrar och annat som den som egentligen är chef hemma beslutar om:)

En fundering jag har mellan julas och tex denna inte snorbilliga semipro wagner, är hur stor skillnad är själva munstyckena. Pumpa på hårt borde vara enkelt för många. det vi föll för med wagner var deras teknik att minimera overspray ec, vet ju inte hur mycket bullshit in sälj det är. Eftersom jag kan 0 om sprutor. Men det får mig att tänka att för fasad, staket utomhus mm, så skulle jag nog definitivt vara rygg med Julas. Frågan är dock är den lika bra som en etablerad tillverkare som Graco wagner etc när det gäller finish. Kommer det funka lika bra på släta luckor/dörrar?. Tak väggar som man inte vill efter dra etc. Spottar den mer när man trycker på knappen mm.

Detta kan vi nog inte få svar på förrän någon får erfarenhet av båda. Det jag dock märkt är att Wagner 590 (Som jag också köpt och hunnit testa), spottar små droppar varje gång jag trycker på. Så det var viktigt när jag sprayade badrumstaket med den att starta nedanför på väggen, Sen blev det bra. Kollegan som hunnit testa 350r sprutan sa att så gjorde inte den när han såg mitt. Så med det sagt är det nog viktigt att värdera lite fler egenskaper än effekt och tryck. Pistolhandtag, munstycken filter mm är kanske inte att underskatta, för att inte tala om slang längd..
Nu försöker jag nog bara motivera att jag slängde ut 6000:- istället för 1900:-:rofl::crysmile::thinking:
 
Godkväll. Någon som har provat makita
DUR369AZX1 och har några synpunkter. Har tröttnat på att dra igång röjsågen varje gång. Men undrar om den är något att ha?
 
E errakareby skrev:
Godkväll. Någon som har provat makita
DUR369AZX1 och har några synpunkter. Har tröttnat på att dra igång röjsågen varje gång. Men undrar om den är något att ha?
Tveksamt om den är något vidare till sprutmålning faktiskt.
 
  • Haha
  • Gilla
lassedanne och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Tveksamt om den är något vidare till sprutmålning faktiskt.
haha tänkte att man ställde den i burken, o sen full patte bara. Skulle i ett annat ämne, sorry
 
P Per_Eriksson skrev:
Typ denna är det, [länk]>

Brukar bara pumpa igenom lite vatten tills glykolfärgen försvinner och vattnet är klart och sen prima färgen
Länken verkar desvärre inte fungera? Har du lyst att prova igen? Har varit lite nyfiken på de där kopiorna också, men valde meec tools eftersom det är enklare med garanti om den skulle vara åt skogen dålig/oanvändbar.

Bra tips om glykol hur som helst. Har sökt runt lite och fått fram att de svindyra dedikerade vätskor som graco och wagner säljer för långtidsförvaring i kyla eller för att förhindra rostbildning inte verkar vara annat än just glykol som alltså lär gå lika bra att använda. Hade du inte nämnt det här hade jag garanterat missat det.

C CorCas skrev:
Har lite projekt som ska dras igång här hemma, ska försöka mig på att lacka om köksluckorna, några innerdörrar samt måla om garaget invändigt. Alltså ännu inget större projekt som att måla om hela fasaden. Funderar då på hur avancerad maskin jag egentligen behöver för mina projekt. Räcker en bosh 5000e? Har även funderat på wagner w950, men nu dök ju även jula sprutan upp som alt.

vad tror ni som testat lite mer innan, räcker en liten smidig bosh 5000 lika bra för mina små projekt eller ska man satsa på att testa en jula för den är airless?

alla rekommendationer välkomnas :)
Hej!
Nu har jag inte testat julasprutan ännu men har grottat ner mig rätt rejält under snart ett års tid i brist på annat. Jag skulle tro att det är svårt att få en bra finish med boschsprutorna som i sammanhanget är mer som leksaker i jämförelse med "riktiga sprutor" som klarar höga tryck och har möjlighet att byta ut sprutmunstycken mm. Av det jag sett på youtube verkar boschsprutorna ge en hel del "overspray" också. Men det kan ju vara handhavandefel. Ställer du för högt tryck på de vettigare maskinerna kommer du också få overspray. Jag tvivlar också på att de mer prisvärda "riktiga sprutorna" kommer med sprutmunstycken som är bra nog för köksluckor, utan då får du nog komplettera med lämpligare sprutmunstycke för ändamålet. Och köper du en boschspruta så får du nöja dig med det som sitter på. Samma sak med de flesta handhållna modeller. Åtminstone i de lägre prisklassena. Jag skulle också tro att boschsprutorna tar riktigt lång tid att måla om ett garage med jämfört med de "riktiga sprutorna". Om du inte har bråttom så kommer jag kunna lämna en recension av julapsrutan om nån vecka skulle jag tro. Har tvättat halva husfasaden idag och blir förhoppningsvis klar med andra halvan imorgon. Sen ska jag låta fasaden torka några dagar, och efter det blir det målning. Kan försöka filma lite och slänga upp på youtube också så att alla här som är intresserade kan få en uppfattning om hur den presterar i händerna på en total nybörjare.
 
Redigerat:
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
tack @ChrisKa
Vore grymt om du kan lämna en detaljera recension av sprutan! Kan absolut vänta lite på mer info erbjudandet gäller i 10 dagar till :) Vill absolut inte köpa en leksak, Boschen kostar ju ändå runt 1600kr ändå och det är mkt pengar för att bli besviken. Men känns samtidigt lite overkill för mig att gå loss på en Graco eller Wagner i 5000kr+ klassen. Hoppas därför mkt på att Jula sprutan ska vara det perfekta mellantinget.

lite osäker vad du menar med sprutmunstycket, behöver ett finare för köksluckorna antar jag än att måla en hel fasad. Men vart för jag tag i ett sådant passande munstycke till Jula maskinen?

vore ju också intressant att veta hur mkt färgdamm det blir av denna. Det är en av orsakerna jag dragit mig för det tidigare men enligt Wagner så ska ju airless reducera detta kraftigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisKa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.