Hej!

Ska installera en Harvia M2 i en nybyggd fristående bastu och funderar kring avståndet för det oisolerade rökröret till väggpanelen. Till själva bastuugnen har jag Harvias heltäckande skyddsplåt som tar ner avståndet rätt ordentligt. Säljaren sa att säkerhetsavståndet till vägg för det oisolerade rökröret var 300mm, men i Harvias instruktion står det 500mm. Min tanke var att komplettera med en värmesköld för den oisolerade biten för att halvera avståndet. Men frågan är vilket avstånd jag ska utgå ifrån och vad har jag för alternativ till värmesköld?
 
  • Gilla
larsag
  • Laddar…
H
Tänk på att isolera golvet också.(beroende på vilket golv du har så klart)
Läs manualen så ser du info om det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Golvet är isolerat med en betongsten på 60mm
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Beror nog mycket på sotaren. Min sotarmästare tittade klentroget på mig när jag ville få min bastu granskad och godkänd och sa ”men det behöver du bara göra om du har bygganmält den”, följt av ”jaså det har du, ja, då får jag titta på den då”. Föga överraskande var det klart tio minuter senare.

Jag frågade om rökröret, jag hade förvisso skyddsplåtar på det (viss diskussion om nyttan med det längre upp i den länkade tråden), men tyckte att det kändes lite overkill. Fick väl inget rakt svar, men tolkade det som att just han inte hade slagit ner på det. Rörgenomföringen och att det inte fanns brännbar isolering närmast röret var viktigare frågor.

Med det sagt skulle jag gå på producentens och inte återförsäljarens ord, men tro att marginalen är prutbar med rätt sotare.
 
  • Gilla
Molc och 1 till
  • Laddar…
Kompletterade med en värmesköld från Bastupunkten till rökröret och besiktningen med sotaren gick galant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.