J Jocke Best skrev:
Med risk för att bli hudflängd, men vågar man ställa frågan om en privatperson under modern tid har dött pga felaktigt utfört elektriskt hemmapul? Jag googlade lite men hittar inga fall. Ingen behöver bli arg eftersom det självklart alltid ska mätas upp enligt konstens alla former. Är bara intresserad av rena fakta.
Borde inte frågan vara "hur många privatpersoner har avlidit på grund av strömgenomgång orsakad av felaktigt kopplad el?"
 
  • Gilla
AndreasLarsson89 och 2 till
  • Laddar…
J
S sunqan skrev:
Borde inte frågan vara "hur många privatpersoner har avlidit på grund av strömgenomgång orsakad av felaktigt kopplad el?"
Gärna för mig. Missförstå mig inte, jag är bara intresserad av hur illa det är. Eller kanske hur bra det är.
 
J Jocke Best skrev:
Gärna för mig. Missförstå mig inte, jag är bara intresserad av hur illa det är. Eller kanske hur bra det är.
Först och främst - den typen av statistik finns inte (inte allmänt tillgänglig iaf)

Elsäkerhetsverket gör statistik över olyckor orsakade av el.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/om-du-drabbas-av-en-elolycka/elolyckor-i-siffror/

Problemet med den statistiken är att den även inkluderar olyckor orsakade av defekta eller felaktigt använda produkter.

Det sagt så säger deras statistik

  • Varje år omkommer 2-3 personer i elolyckor i Sverige. Drygt 60 procent av dödsolyckorna sker på fritiden.
 
L långtradare skrev:
Har kopplat in lampor förr,men då har det bara varit två trådar och jord. Då kan de ju knappast bli fel
Dessa lampor har kanske handlat om en dosa i taket på ett rum? Då finns ett självklart syfte med de trådar man se. I detta fall kommer det ut en slang genom ytterväggen vars syfte är helt okänt. Bara du kan ev dra några säkra slutsatser av vad det skulle kunna vara.

Man kan aldrig koppla in något utan att kontrollera förutsättningarna. Vet man inte hur det ligger till så får man undersöka genom att följa ledningen bakåt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Med risk för att bli hudflängd, men vågar man ställa frågan om en privatperson under modern tid har dött pga felaktigt utfört elektriskt hemmapul? Jag googlade lite men hittar inga fall. Ingen behöver bli arg eftersom det självklart alltid ska mätas upp enligt konstens alla former. Är bara intresserad av rena fakta.
Ja, TS var på väg att orsaka ett sådant fall i statistiken men verkar komma på bättre tankar nu. För att denna statistik ska vara värdefull skulle man först vilja veta hur många felaktiga installationer det finns utförda av en lekman, och jämföra det med yrkespersoner, men den är omöjlig att få fram. Olyckor visar visserligen på graden av felaktighet, men den borde bedömas ifall statistiken ska ge något. Lyckligtvis har vi få olyckor, färre än vad man kan dra slutsatser ifrån.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, TS var på väg att orsaka ett sådant fall i statistiken men verkar komma på bättre tankar nu. För att denna statistik ska vara värdefull skulle man först vilja veta hur många felaktiga installationer det finns utförda av en lekman, och jämföra det med yrkespersoner, men den är omöjlig att få fram. Olyckor visar visserligen på graden av felaktighet, men den borde bedömas ifall statistiken ska ge något. Lyckligtvis har vi få olyckor, färre än vad man kan dra slutsatser ifrån.
Men då är det alltså så att elektricitet är farligast att jobba med, främst för elektriker? Men privatpersoner sköter sig så pass bra och undviker hemmapul i tillräcklig grad för att statistiken ska vara oklar om det inträffar dödsfall för privatpersoner? Då fungerar åtminstone bestämmelserna.
Jag har iofs en ganska "blå" personlighet. Om någon säger att något är på ett visst sätt så vill jag gärna förstå varför. Antingen så är ju någonting livsfarligt just för att människor dör av det, eller så är det en tickande bomb i stugorna. Men om nu inte statistiken då kan visa detta så kanske det inte trixas något värst privat, eller så är det inte så farligt. Det kan ju inte vara både och.
 
Redigerat:
Dödsfall för privatpersoner är i första hand ungdomar som klättrar upp på järnvägsvagnar.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Mitt inlägg om att man MÅSTE veta vad trådarna har för funktion innan man kopplar har inget med hempul att göra. Om man kopplar ihop trådar utan att veta funktionen kommer man förr eller senare att orsaka en dödsolycka. Just att anta att gulgrön är jord har orsakat minst en dödsolycka i modern tid.
 
H hempularen skrev:
Mitt inlägg om att man MÅSTE veta vad trådarna har för funktion innan man kopplar har inget med hempul att göra. Om man kopplar ihop trådar utan att veta funktionen kommer man förr eller senare att orsaka en dödsolycka. Just att anta att gulgrön är jord har orsakat minst en dödsolycka i modern tid.
Om ingen klåpare har kopplat trådarna fel är det inte så svårt. Gulgrön är jord. Blå nolla. Och en gisning är att den vita är tändtråd. Och svarta är fas. Börja mät mellan vit och svart. Är det 400V . Är det ej en en fas grupp.
 
J Jocke Best skrev:
Men då är det alltså så att elektricitet är farligast att jobba med, främst för elektriker? Men privatpersoner sköter sig så pass bra och undviker hemmapul i tillräcklig grad för att statistiken ska vara oklar om det inträffar dödsfall för privatpersoner? Då fungerar åtminstone bestämmelserna.
Jag har iofs en ganska "blå" personlighet. Om någon säger att något är på ett visst sätt så vill jag gärna förstå varför. Antingen så är ju någonting livsfarligt just för att människor dör av det, eller så är det en tickande bomb i stugorna. Men om nu inte statistiken då kan visa detta så kanske det inte trixas något värst privat, eller så är det inte så farligt. Det kan ju inte vara både och.
Jag kan inte påstå att elinstallationer skulle vara farliga att hempula med. Det är branschen och elsäkerhetsverket som antyder det. Givetvis krävs det kunskap och handlag, men det gäller allt. Den stora skillnaden mote att t.ex byta bromsbelägg på en bil är att elinstallation är höljt i ett dunkel av elsäkerhetsverket där det framstår det som farligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Om ingen klåpare har kopplat trådarna fel är det inte så svårt. Gulgrön är jord. Blå nolla. Och en gisning är att den vita är tändtråd. Och svarta är fas. Börja mät mellan vit och svart. Är det 400V . Är det ej en en fas grupp.
Just det, man kan dra slutsatser utifrån vad man vet om sin anläggning, om det har förekommit klåpare där eller inte. Men om man som hempulare vill koppa in en lampa så ser jag inga skäl till att ta några genvägar på tveksamma antaganden, utan man får ta sig tiden att ta reda på förutsättningarna så att man är 100 % säker på vad man gör. Så nej, dina gissningar hjälper inte TS.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Just det, man kan dra slutsatser utifrån vad man vet om sin anläggning, om det har förekommit klåpare där eller inte. Men om man som hempulare vill koppa in en lampa så ser jag inga skäl till att ta några genvägar på tveksamma antaganden, utan man får ta sig tiden att ta reda på förutsättningarna så att man är 100 % säker på vad man gör. Så nej, dina gissningar hjälper inte TS.
Intressant när man blir slagen på fingrarna. När man ger dålig råd. Jag har ändå jobbat med el i 35 år på olika sätt. Är det att man är hemma blind. Om jag inte litade på att andra gjort rätt skulle mitt arbete ta mycket lång tid. Och den tiden finns i regel inte. Fast kommer magkänslan krypande då är det klart att man kollar så man känner sig trygg. Nu jobb är jag bara med befintliga anläggningar.
 
Ja man kan ju mäta kablarna.
Men man måste ju kunna lita på färgerna på kablarna och att dom är rätt kopplade.
Och färgerna på kablarna måste ju betyda något. Och då kopplar man in efter färgerna.
Måste ju finnas en anledning till att det är 3 kablar på ena o 4 på andra
 
  • Öppen eldosa med synliga färgade kablar på en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med färgkodade ledare sticker ut från ett hål i en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordfelsbrytare finns
 
S Styrtekniker skrev:
Intressant när man blir slagen på fingrarna. När man ger dålig råd. Jag har ändå jobbat med el i 35 år på olika sätt. Är det att man är hemma blind. Om jag inte litade på att andra gjort rätt skulle mitt arbete ta mycket lång tid. Och den tiden finns i regel inte. Fast kommer magkänslan krypande då är det klart att man kollar så man känner sig trygg. Nu jobb är jag bara med befintliga anläggningar.
Du vet inte vad dessa två ledningar är avsedda för. Men du kan säkert få en tillräcklig bra bild om du är på plats och kan se dig omkring. Det tar inte lång tid. Jag hoppas att du gör en sund bedömning/kontroll och inte litar på att det "gått bra" i 35 år. Du måste ju i samtliga fall göra en kontroll av ett skyddsjorden är intakt.
L långtradare skrev:
Men man måste ju kunna lita på färgerna på kablarna och att dom är rätt kopplade.
Nej, man kan aldrig lita på färger och att det är rätt kopplat. Det är en bedömning man måste göra från fall till fall. Vi på forumet har ingen aning om tillståndet och historien bakom din elanläggning. Du har däremot viss kunskap och kan kanske göra en bedömning vad du kan lita på. Men som sagt, ska du pula så ser jag inga som helst skäl till att du skulle ta någon chans här och "lita" på något antagande som du inte vet. Varför skulle du vilja ta den risken? Nej, du kan lägga lite tid på att undersöka så att du vet vad du gör.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.